Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

  1. #1
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Unhappy Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Hi forummers,

    Ra ra hoe kan dit? Start en slaat af...
    sinds een paar weken wat problemen met mijn Typ 81.
    Had eerder het probleem dat hij uitviel, als je bij stoplicht komt aanrijden met gas los.
    Iets hoger stationair en was opgelost.

    Toen ging ik vorige week een stukje rijden en viel onderweg uit, bij doortrekken wat hoger in toeren.
    Sindsdien pruttelen en afslaan maar wel thuis gekomen.
    Paar keer gestart maar viel steeds uit.
    Auto een weekje laten staan, daarna: Starten, lopen, alles in orde?

    Tot afgelopen weekend, ik heb er zaterdag perfect mee gereden; heen en terug naar Wageningen ca. 80cm.
    Zaterdag avond weer hetzelfde probleem… Wil niet starten en pruttelt als hij loopt. als je geen gas geeft valt hij uit.
    Alleen spelen met gas blijft hij lopen, maar zo is er niet mee te rijden natuurlijk. Zeker niet met een automaat.
    Even mee naar de winkel gereden maar is eigenlijk niet te doen.

    Gechecked/geprobeerd?
    Accu gemeten; 12,8V
    Massapunten schoongemaakt
    Vacuumslangen allemaal in orde
    Brandstoffilter in carb. (Zeefje) vervangen
    Carb schoongemaakt met remmenreiniger
    WD40 op schuivende stangetjes en kleppen gespoten van carb.
    Brandstofleiding vóor filtertje onder motor kap los, kwam zat benzine uit
    Verdelerkap eraf en contactjes lichtjes opgeschuurd
    Uitwendige bobine contacten met contactspray behandeld
    Variaties in stationair en CO schroef maken geen verschil..
    Bougies zien er op zich mooi donkerbruin uit en zijn paar weken geleden vervangen
    klepje choke gaat mooi open als hij warm wordt
    pompend gasgeven werkt nog het beste, dan blijft hij min of meer lopen


    Mijn hoofdverdachten:
    Bobine
    Dampbelafscheider? Aangezien er ná de dampbelafscheider geen benzine uit 'stroomt', en vóór wel?

    Verdelerkap?
    Of toch weer die rottige 2e2 Pierburg….? En dan wel, wel onderdeel precies?
    Uitlaat is wel een beetje 'nat' van binnen, dus toch slechte ontsteking?
    Staat 'van de tijd' af?

    Mocht het in de carb. zitten, dan overweeg ik wel een 32.34 Weber….

    Wie heeft er tips, wat kan ik nog proberen?

    Filmpje, om een idee te krijgen:




    De Audi 80 1985 − 1.6DT - Pierburg 2e2 - KAL automaat

    (Edit met meer info over auto zelf)
    Laatst gewijzigd door j03p; 07-11-11 om 12:58.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Posts
    99
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    hallo blijft de vlotternaald niet hangen.want als je pompend gas geeft krijgt hij dus meer benzine uit het acceleratie gedeelte.en dan blijft hij wel lopen dus hij krijgt te weinig benzine zou je zeggen .het zijn rot carburateurs heb zelf ook dat type er op zitten maar die loopt stationair steeds boven de duizend toeren.
    hr henk

  3. #3
    Clifton's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    211
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Ik heb ooit op mijn golf alle vacuüm van deze carburateur er af gegooid en gewoon mechanisch gemaakt. Nooit problemen meer en hij loopt er al jaren prima mee. Bij mij liep hij 3000 toeren als hij koud was. Ik leek wel een oud wijf als ik wegreed. Na de modificatie kon ik dat gewoon mooi afstellen.

  4. #4
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkp Bekijk Berichten
    hallo blijft de vlotternaald niet hangen.want als je pompend gas geeft krijgt hij dus meer benzine uit het acceleratie gedeelte.en dan blijft hij wel lopen dus hij krijgt te weinig benzine zou je zeggen .het zijn rot carburateurs heb zelf ook dat type er op zitten maar die loopt stationair steeds boven de duizend toeren.
    hr henk
    Hoe haal je die vlotter eruit of hoe maak je hem gangbaaR?
    Moet de hele carb. er hiervoor af?
    Of alleen de luchtfilterbak?
    Als ik in het gaatje bovenop de carb. kijk, zie ik wel een vlotter 'drijven' en ik kan hem met een schroevendraaiertje indrukken.

    Te weinig benzine, daar lijkt het wel op, maar uitlaat is wel 'nat'?
    Ik denk zelf een beetje in dat geval aan de dampbelafscheider.. Daar schijnt een soort filter in te zitten die verstopt kan raken....
    Laatst gewijzigd door j03p; 08-11-11 om 09:53.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  5. #5

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    off topic: fraai stuur!
    my first quattro was a wilkinson


  6. #6
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Ben er ook zeer blij mee
    Is ook een stukje kleiner dan het non-stuurbekrachtiging stuur en dat rijdt lekkerder op 80-wegen en snelweg!
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Het kan in sommige gevallen voorkomen dat de mechanische pomp niet genoeg opbrengst levert. Erg zeldzaam, ik ben het tot nu toe welgeteld een keer tegengekomen maar het vervangen van de pomp loste wel het stilvallen van de auto op. Dat lijkt me hier niet het probleem, ik zou eerder geneigd zijn het te zoeken in de carburateur.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Ik heb hier nog wel een pompje liggen toevallig.. Maar die zit nogal lastig met oliefiltersteun enz, lijkt me geen 5 min werk.
    Ooit gekocht omdat ik deze al een beetje verdacht.
    Misschien dat het rare jankende geluid ook hierdoor veroorzaakt wordt? (kun je misschien horen in filmpje?)

    Is het zo, dat als ik de benzineleiding van de carb. eraf haal, dat het eruit moet stromen? Want ik haalde de benz. leiding eraf maar m'n handen bleven droog.
    Anders dan bij de leiding voor het kleine filtertje wat voor de pomp zit, daar stroomde wel benzine uit.
    Laatst gewijzigd door j03p; 08-11-11 om 10:29.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Er hoort inderdaad benzine uit te stromen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Hee, die ken ik! Serieuze kandidaat voor je probleem. mijnes kreeg helemaal geen benzine meer door hem, dus die heb ik ook vervangen bij mijn typ81 (DT).
    Heb ik zelf gedaan en dan kan het absoluut niet moeilijk zijn... ghehe. Ik meen alleen een probleem te hebben met mijn retourleiding, die paste niet. Heb toen een nieuwe gekregen.

    Heb ook geen probleem gehad met mijn oliefilter. Bij een boutje kan je iets moeilijker bij, maar is in 10 minuten te doen!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  12. #11
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    RAAR!! Hij startte zonet in 1x!
    FILMPJES!






    Ik had de rode draad, even losgekoppeld voor starten. Heb het idee dat hij dan nóg wat hoger stationair (Gechoked?) loopt.
    Maar denk niet dat dit van invloed is. Rode stekker er weer in en bleef lopen.

    Zodra hij warm werd begon hij wel weer af te slaan richting stoplicht als ik geen gas geef. Kan dit komen door zwakke pomp?



    Hoe kan het nou dat hij nu wel in 1x start?
    Vlotterkamer gevuld?
    Bougies niet nat meer omdat hij mogelijk verzopen was?
    Bobine of ontsteking minder last van vocht ? (hoewel het vochtig/mistig is buiten)
    Of??

    Edit: Co schroef weer 'juist' gezet. Bij mij is dat op z'n rijkst (indraaien) en dan 2,25 slag uitdraaien.
    Stationair staat bij mij trouwens op z'n hoogst bijna, is dat normaal? Bij lager stationair blijft hij sowieso niet lopen.

    Ook even de rubber ring om het slot van achterklep vervangen.
    VW CLassic parts
    Oude was helemaal poreus…..
    Laatst gewijzigd door j03p; 08-11-11 om 12:03.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  13. #12
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Heb vanmiddag nog volgas op de snelweg kunnen rijden, zelfs boven legale snelheden.
    Daarna snelweg eraf, toen was het weer mis.
    Half gas valt hij dood, alsof ontsteking wegvalt.
    Vol gas, dan trekt hij hem 'door' dat punt heen (pruttelend maar komt wel op toeren)

    Zonet brandstofpompje vervangen.
    Maar hij rijdt nog hetzelfde; Stationair goed, zij het wat laag, en hij pakt alleen vol gas op.

    Het aparte piepende geluid wat je eerder hoorde is wel weg! Zgn foekepot geluid kwam dus van de brandstofpomp.

    Morgen dampbel gebeuren vervangen. Bobine heb ik ook op de kop getikt. Kijken wat er gebeurt als ik die vervang.
    Anders pruttel ik hem even naar een plaatselijke VW expert denk ik


    Edit nr. 6: Dampbelafscheider is vervangen, kijken wat-ie doet

    Edit laatste: Heeft niet geholpen..

    Maar…. Ik ben met een flexibele magneet op draad, eens wezen roeren rondom/bij de vlotter en vlotternaald (motor uit)
    Opeens vulde de carb. (linker ingang en vlotterkamer) zich helemaal met benzine, hij stroomde over zegmaar. Alsof er een verstopping zich oploste.
    Sindsdien loopt hij weer perfect?! Ook stationair veel mooier.

    Dus toch de vlotter die bleef hangen waardoor te weinig benzine?
    Laatst gewijzigd door j03p; 09-11-11 om 14:40.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Posts
    99
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    hallo jovert
    dus het was de vlotternaald toch.nou heb ik ook het volgende probleem met mijn audi 80 met een 2E prierburg carburateur als de motor warm laat lopen gaat het toerental langzaam naar beneden en vervolgens uit.de automatiche choke werkt goed de auto trek goed maar als hij warm is valt hij uit .hij wil niet stationair lopen warm .wie heeft er een idee?ben stront ziek van dit gedonder.
    gr henk

  15. #14

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Mijn type81 heeft sinds de zomer de gewoonte om bij rustig rijden een normaal toerental aan te houden of lichtjes op te lopen.
    Ga je harder rijden of lange snelweg, dan gaat het toerental richting 1500 en blijft dan daarop plakken.
    Vind het niet zo erg, maar zo lezende over dit soort problemen denk ik dat ze allemaal onder een nummer kunt gooien. Carburateurproblemen, grote vraag is hoe en wie stelt die dingen fatsoenlijk af (als dat nog gaat gezien ouderdom/slijtage). Ja, weet er wel een (Speedcentre, Geldermalsen maar dat vind ik nu nog te prijzig voor dit klein probleem)
    Zat vorig jaar ook te denken over een Weber-vervangingscarburateur. Ik gebruik de auto amper, dus kan er mee leven.... Maar is een overweging waard die hierboven ook ge'oppert wordt
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  16. #15
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Inmiddels is de A4 weer terug dus de 80 mag weer lekker uitrusten.
    Het probleem is nu als volgt:
    Af en toe lijkt de vlotterkamer niet vol genoeg te zitten waardoor hij inhoudt, behalve heel hoog in toeren (dan trekt hij hem 'door', qua brandstof?)
    Motorkap open, kap luchtfilter eraf, met schroevendraaier in vlotterkamer 'roeren' en hij werkt weer prima.
    Ga je dan de snelweg op, kun je probleemloos 130 rijden, totdat hij toch weer begint in te houden.
    Weer stoppen, roeren in vlotterkamer, enz..
    Dan kan je soms 20km probleemloos rijden en soms 2km.

    Ben alleen huiverig om hele carb. uit elkaar te halen. Ik zit te denken aan een ragertje of borsteltje en vlotterkamer beetje schoonborstelen?
    Beste zou zijn om vlotter helemaal schoon en glad te maken denk ik.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  17. #16
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkp Bekijk Berichten
    hallo jovert
    dus het was de vlotternaald toch.nou heb ik ook het volgende probleem met mijn audi 80 met een 2E prierburg carburateur als de motor warm laat lopen gaat het toerental langzaam naar beneden en vervolgens uit.de automatiche choke werkt goed de auto trek goed maar als hij warm is valt hij uit .hij wil niet stationair lopen warm .wie heeft er een idee?ben stront ziek van dit gedonder.
    gr henk
    Stationairsproeier vies, choke pulldown niet goed afgesteld of CO niet goed afgesteld??
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  18. #17
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    Mijn type81 heeft sinds de zomer de gewoonte om bij rustig rijden een normaal toerental aan te houden of lichtjes op te lopen.
    Ga je harder rijden of lange snelweg, dan gaat het toerental richting 1500 en blijft dan daarop plakken.
    Vind het niet zo erg, maar zo lezende over dit soort problemen denk ik dat ze allemaal onder een nummer kunt gooien. Carburateurproblemen, grote vraag is hoe en wie stelt die dingen fatsoenlijk af (als dat nog gaat gezien ouderdom/slijtage). Ja, weet er wel een (Speedcentre, Geldermalsen maar dat vind ik nu nog te prijzig voor dit klein probleem)
    Afstellen bij Speedcentre zou voor 2 uur 255 euro kosten…

    Nieuwe weber ca. 300 euro?

    Als hij loopt, gaat het ook gewoon heel lekker, zie filmpje;
    Jammer dat er geen toerenteller op zit Ben wel benieuwd bij welk toerental in de 2 hij nou opschakelt
    Laatst gewijzigd door j03p; 14-11-11 om 09:46.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  19. #18

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Ik heb een prijslijst gezien een jaar of twee terug bij Speedcentre. Ik meen toen iets van 700 euro voor een weber. Kan best dat de afstelling erbij zat.
    Goedkoop issie niet, Goed wel! Neemt de tijd en stelt 'm optimaal af.

    Had 'm destijds nodig omdat EPS mijn carburateur een beetje gesaboteerd had na montage van een RVS uitlaat. Ben toen 300 kilometer naar huis 'gehikt' omdat EPS vond dat de carburateur vervuild was en dat dit al was voordat de uitlaat eronder kwam. Werd er gestoord van! En omdat niemand tegenwoordig weet wat een carburateur is ben ik naar Speedcentre gegaan. Wat bleek, een hoop slangen/kabeltjes verkeerd omgezet.
    Ik was toen ronduit NIET blij met EPS en dat heb ik ze ook verteld... De afstelling leverde wel mooi 95 PK, terwijl ie 88 PK af fabriek zou hebben
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  20. #19
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    Heb heb nu ook bij Speedcentre op de bank gehad, 102PK met de Weber DCOE's
    Super!
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  21. #20

    Standaard Re: Typ 81 drijft tot wanhoop! Start en valt uit (Filmpje!)

    en het was een 86 pk ofzo? Zal wel lekker gaan nu dan.
    my first quattro was a wilkinson

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •