Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 73

Onderwerp: Kachel wordt niet warm

  1. #41

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Ik merk dat er stukjes schuim op m'n dashboard liggen en dat het kacheltje weliswaar lauwwarm, maar niet gloeiend heet stookt. Vrees dus hetzelfde probleem...

  2. #42
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    66
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Ja, en dan is het dus duidelijk dat het misgaat met je verwarming achter je dashboard. Stukjes schuim, later kan het nat worden bij je voeten......
    Audi 80 1.8 1991

  3. #43

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Ik zal het in de gaten houden. Ook het koelvloeistofpeil. Zeven jaar geleden is er een nieuwe kachelradiateur in gegaan.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 15-02-17 om 20:11.

  4. #44

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    @ Nikk: Bedankt voor je uitgebreide beschrijving van de "reparatie kachelkleppen". een ding is mij nog niet duidelijk, is het de bedoeling om de kleppen volledig met ducttape af te plakken? Misschien als ik eenmaal de kleppen zie ziet het er logisch uit, maar ik kan me er nog niet helemaal een voorstelling van maken. Ik begrijp dat voor die gaten een filter heeft gezeten, waar is dat voor nodig? je zou denken dat je dan lekkage krijgt van koude lucht als de klep op de warme stand staat. alvast bedank voor je antwoord.

  5. #45
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Die gaten in de kleppen hebben geen functie, hooguit gewichtsbesparing. Als de bekleding van de kleppen loslaat gaat er lucht door de gaten stromen en verliezen ze hun functie. (altijd lauw-warm)
    Ducttape is zonde van de moeite, dat kan niet tegen hitte en laat weer los. Ik zelf heb de laatste keer mijn kleppen omwikkeld met een aantal lagen aluminiumtape (dat spul waar je ook kachelpijpen mee dicht plakt), de randen aan weerskanten met zelfklevend tochtband. De aircounit ligt er nu na 2 jaar weer uit, en alles zit nog prima vast.


  6. #46
    MCD's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    36
    Posts
    45
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    @audi80audi; Zoals Typ89 al beschrijft. De gaten in de kleppen zijn pure gewichtsbesparing.
    Het "vilt" wat er op zat stuurde de luchtstroom vanuit je ventilator naar je roosters.
    Heb je het warm, dan draai je de knop naar koud en staat je klep bijvoorbeeld zo:
    ~Verse lucht~~> / ~~~> Directe doorvoer naar je ventilatie roosters.

    Heb je het koud, dan draai je de knop naar warm en staat de klep andersom:
    ~Verse lucht~~> \ ~~~> Kleine omweg via je kachel radiateur, daarna naar je ventilatie roosters.

    Is het "vilt" eraf, dan kan je de kleppen wel draaien, maar door de gaten heeft dit weinig tot geen effect, want de luchtstroom gaat er doorheen i.p.v. dat het gestuurd wordt.
    Dan kan je de klep op wel warm ( \ ) zetten, maar bij gebrek aan "vilt" komt de koude verse lucht gewoon door.

    Gr.
    Laatst gewijzigd door MCD; 06-04-17 om 22:56.
    Audi 80 1.8 S - 1990 - Niet meer onder ons. | Audi A3 1.8 T - 1998 - Verkocht | Audi A6, 2.4 V6 - 2000 - Niet meer onder ons. | Audi A4 2.5 TDI Quatro - 2004 - 17' LM Velgen - Niet meer onder ons - Audi A4 Avant 2.0 TDI - 2008 Huidige scheurmonster.

  7. #47

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Bedankt Typ89 en MCD, het is me duidelijk. Er is al zoveel filtermateriaal door de luchtroosters het interieur ingewaaid de laatste tijd, dat de oorzaak van de lauwe verwarming wel duidelijk is. Van dat aluminiumtape is een goede tip, het leek me al gek dat ducktape het houdt met die warmte en luchtdruk.

  8. Ad
  9. #48

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Het gekke is.. Ik heb 3 type89's (80-coupe) en alle zijn al aan de beurt geweest met kachels en dito ellende. sommige zelfs 2x !... Heb ik ook nog 2 type81's Audi 80's, daar zou ik niet eens weten hoe de kachel eruit ziet!! Nooit last mee gehad. Zijn die zoveel anders of veel beter?
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  10. #49

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Blijkbaar,
    Mijn B4 is nu ook aan de beurt...

  11. #50

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    Het gekke is.. Ik heb 3 type89's (80-coupe) en alle zijn al aan de beurt geweest met kachels en dito ellende. sommige zelfs 2x !... Heb ik ook nog 2 type81's Audi 80's, daar zou ik niet eens weten hoe de kachel eruit ziet!! Nooit last mee gehad. Zijn die zoveel anders of veel beter?
    Mijn oude Mazdaatje idem dito.

  12. #51

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Vandaag heb ik de gaten in de klep dichtgeplakt met aluminium plakband. Ik heb de uitgebreide instructie welke door MCD gemaakt is gebruikt en heb de boel gedemonteerd tot het ventilatorhuis, toen durfde ik niet verder te gaan, de bevestigingen met 6 clips zitten op plekken waar ik niet met mijn hand/schroevendraaier bij kan. ik heb daarom met een stanleymes een gat in het huis gesneden en ben van daaruit de klep gaan schoonmaken en beplakken. het gat heb ik weer dicht gemaakt dmv kunststof strips, popnagels en ductape (op de foto is de ductape er nog niet opgeplakt) . Dit lijkt me een goed alternatief, je hoeft alleen het dashboard kastje los te halen om erbij te kunnen.

    2017-08-28 13.42.38.jpg
    2017-08-28 15.00.19.jpg

  13. #52

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    @MCD , ondanks dat ik je instructies voor een deel niet heb gevolgd, heb je me toch goed op weg geholpen. Het was op een bepaald moment kiezen tussen de auto voor de winter verkopen of in het ventilatorhuis het mes erin.... Bedankt voor je instructie dus.

  14. #53

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Als je wat meer geschroefd had, nam je de hele unit er gewoon uit !? Dan kon je er van alle kanten gewoon bij ipv deze oplossing.
    Maar goed, het werkt, das ook belangrijk!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  15. #54
    MCD's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    36
    Posts
    45
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Het is gelukt, daar gaat het om. Lekker warm de winter tegemoet.
    En de handleiding is een leidraad om tot je probleem en oplossing te komen.

    Fijn dat er nog mensen hulp uit kunnen halen.
    Audi 80 1.8 S - 1990 - Niet meer onder ons. | Audi A3 1.8 T - 1998 - Verkocht | Audi A6, 2.4 V6 - 2000 - Niet meer onder ons. | Audi A4 2.5 TDI Quatro - 2004 - 17' LM Velgen - Niet meer onder ons - Audi A4 Avant 2.0 TDI - 2008 Huidige scheurmonster.

  16. #55

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Leeftijd
    46
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Hallo,

    ik ben Dennis en nieuw hier op het forum. Ben sinds kort in het bezit van een Audi cabrio 2.3 uit 1992. Nu het koud wordt kom ik erachter dat mijn kachel niet warmer dan lauw wordt. Ik heb dit bij aankoop niet gemerkt en de vorige eigenaar heeft het me ook niet verteld.
    Nu heb ik hier op het forum al kunnen vinden dat dan waarschijnlijk de kachelradiateur verstopt zit. Aangezien het hele dashboard eruit moet wil ik toch eerst even de ventilatorkleppen bekijken omdat deze waarschijnlijk ook niet meer in orde zijn. Mocht ik later toch het dashboard uit moeten bouwen om de kachelradiateur te vervangen, welke onderdelen zijn dan nog meer handig om te vervangen? Welke onderdelen moet ik bestellen naast de radiateur? Ik las ook iets over een pakking maar weet niet precies welke?

    Iemand een idee?

    alvast dank
    dennis

  17. #56
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Als de kachelradiateur verstopt zit kun je beter beginnen met doorspoelen van je kachelradiateur in de tegengestelde richting van de gebruikelijke doorstroomrichting. Als het dan beter wordt hoef je je dash niet open te gooien en scheelt dat werk. Pas als dat geen effect heeft weet je dat de isolatie van je kachelkleppen op is en gaat het dashboard eruit. Omdat de kachelradiateur bekend staat om het lek gaan, kun je die net zo goed meteen vervangen. Echter als het ding nog niet lekt kun je beter eerst beginnen met doorspoelen in tegengestelde stroomrichting. Als dat geen verbetering brengt of juist dan begint de radiateur te lekken, moet je pas het dashboard open gooien. Het is redelijk wat werk, dus als je je dat kan besparen is dat alleen maar mooi meegenomen.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 22-11-17 om 08:59.

  18. #57

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BrabantAudi Bekijk Berichten
    Welke onderdelen moet ik bestellen naast de radiateur? Ik las ook iets over een pakking maar weet niet precies welke?
    Iemand een idee?

    alvast dank
    dennis
    Goed huiswerk gedaan! (misschien wist vorige eigenaar het niet..). Ik ken geen pakking in dat gebied, heb het toch al keer of drie gedaan deze excersitie. Gewoon kachel radiator vervangen en de regelkleppen nagaan op dichtheid/verpulvering zoals je zelf al aangaf! 1992...! dan ben je wel aan de beurt voor dit klusje... Als spoelen helpt is het mooi natuurlijk.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  19. #58

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Leeftijd
    46
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat ik er toch maar aan moet geloven om de radiateur te vervangen ondanks dat dit veel werk is. Is het wel meteen goed. Even kijken wanneer ik hier tijd voor kan maken😃

  20. #59
    DeVries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Ik heb ook hetzelfde probleem. Ik heb een tijdje geleden de roostertjes uit mn dashboard gehaald omdat ik wat troep zag liggen. Bleken een soort schuim/filter stukjes te zijn wat waarschijnlijk dat klepfilter die in stukjes uit elkaar valt is als ik de reacties hier zo lees. Ik ga denk ik meteen maar over op het bekijken van de ventilatorklep. Ik zal even kijken wat voor oplossingen ik hier voor kan bedenken. Ik las dat ducttape toch niet zo'n goede manier is om de ventilatorklep mee af te dichten (wat opzich ook wel logisch is). Eigenlijk wel jammer dat die gaten er in zitten. Lijkt me een stuk handiger als die gaten er gewoon niet in zaten, dan had je dit probleem ook niet.

  21. #60

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Kachel wordt niet warm

    Bij de mijne is dat ook het geval, maar na de recente onderhoudsbeurt/plaatsing van een nieuwe radiateur ben ik het gesleutel even goed beu.

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •