Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Zekeringkast uitbreiden voor extra apparatuur

  1. #1
    Shifu's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    576
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Zekeringkast uitbreiden voor extra apparatuur

    Jongens!

    Vraagje, ik heb in mijn zekeringkast nog een paar "loze" plekken zitten, waar dus niks zit. (denk aan de schakeling voor de politie, taxi apparatuur etc.)

    Nu is mijn vraag, ik wil eigenlijk een extra zekeringstuk (of 2) plaatsen voor de extra apparatuur, omdat ik het link vindt steeds alles maar af te tappen van andere zekeringen.

    hierbij moet je denken dat er 1 zekeringsgroep van 30 amp bij moet en 1 van zeg 10-15 amp.

    Wat moet ik te werk stellen om dit uit te breiden? ik kan aardig met electronica overweg, maar zoiets heb ik nooit ondernomen.

    gaat om een Audi 80 B3 met een 90 Amp dynamo. (uit een B4 avant)
    Laatst gewijzigd door Shifu; 27-03-12 om 12:43.
    It's not what you do it's how you do it, It's not what you got, it's how you use it!

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Zekeringkast uitbreiden voor extra apparatuur

    wat wil je gaan aansluiten?
    de meeste extra zaken gaan normaal over het X relay en deze is ruim genoeg bemeten (samen met de andere orgi aansluitingen) voor de normale volledige uitvoering.
    maar de meeste van deze zaken worden niet echt tegelijk gebruikt.
    neem tenminste aan dat (zoals boven geschreven) bij normale extra blijft.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3
    Shifu's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    576
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Zekeringkast uitbreiden voor extra apparatuur

    In zoverre klopt het dat het over normale uitbreidingen gaan, echter zijn een paar extra zaken aanwezig of in de planning.

    - een 27MC bakkie (afgetapt van de geschakelde plus van mist achterlicht schakelaar)
    - een autotelefoon(afgetapt van de geschakelde plus van mist achterlicht schakelaar)
    - een omvormer van 12v naar 230v (zit nog niet geplaatst maar is bekrachticht op 300w en iets van 30amp)

    Vooral dat laatste is een probleem, ik kan hem wel prachtig en onopvallend wegwerken, maar ik wil niet dat als er wat fout gaat de rest doorfikt.

    Dan zit ik nog met de electrische ramen die ik in ga bouwen, normaal gesproken lopen die over een eigen relais en zekering toch? die kan ik wel uit de B4 trekken met een beetje geluk.

    En wat er dan uiteindelijk nog bij moet komen zijn de mistlampen voor en de stoelverwarming. die lopen als het goed is ook over een eigen zekering.
    Laatst gewijzigd door Shifu; 27-03-12 om 14:40.
    It's not what you do it's how you do it, It's not what you got, it's how you use it!

  4. #4
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Zekeringkast uitbreiden voor extra apparatuur

    de omvormer zou ik direct over de accu plaatsen, met de juiste bekabeling en zekering is dat de betere oplossing.
    een bakkie en de telefoon kan gewoon via de X relay, zo werd dat af fabriek ook voorzien.
    de elk ramen zijn gezekerd via een automaat in het betreffende relay
    mistlampen zitten vast aan de voorbedrade bekabeling en dacht ik mee genomen met de gewone verlichting.
    stoelverwarming heeft ook een eigen circuit met relay en via de X relay gezekerd.
    dus ik zou niet direct me zorgen maken over een extra uitbreiding, met uitzondering van de omvormer
    de x relay heeft (zo uit mijn hoofd) 6 of 8 aansluitingen (en bij een paar wagens uit D met veel extra aansluitingen hierop wo een car pc) nooit voor probs gezorgd.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  5. #5
    Shifu's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    576
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Zekeringkast uitbreiden voor extra apparatuur

    Ok Helder,

    echter met aansluitingen, dan bedoel je die hoekvormige stukken aan de onderkant toch? dit klinkt erg dom i know, maar de zerkeringbak is voor mij een van de weinige dingen waar ik niet ben geweest.

    En de omvormer kan wel via de accu inderdaad, echter wil ik voorkomen dat hij aanstaat/aangaat terwijl de auto uit is... dus daar moet ik wat op verzinnen (schakelaar wordt lastig gezien hij onder de bank gemonteerd wordt)
    It's not what you do it's how you do it, It's not what you got, it's how you use it!


  6. #6
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Zekeringkast uitbreiden voor extra apparatuur

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shifu Bekijk Berichten
    Ok Helder,

    echter met aansluitingen, dan bedoel je die hoekvormige stukken aan de onderkant toch? dit klinkt erg dom i know, maar de zerkeringbak is voor mij een van de weinige dingen waar ik niet ben geweest.

    En de omvormer kan wel via de accu inderdaad, echter wil ik voorkomen dat hij aanstaat/aangaat terwijl de auto uit is... dus daar moet ik wat op verzinnen (schakelaar wordt lastig gezien hij onder de bank gemonteerd wordt)
    evt kun je deze ook via een relay aansturen, die trekt zo weinig stroom, dat het niet uitmaakt via welke aansturing dit geschied.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  7. #7
    Shifu's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    576
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Zekeringkast uitbreiden voor extra apparatuur

    DoH! Natuurlijk... niet aan gedacht
    It's not what you do it's how you do it, It's not what you got, it's how you use it!

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •