Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    Hallo,

    Bij aankoop van mijn Audi 80 B2 (model 85-86) vorig jaar, liep de motor al erg slecht, geen vermogen, stotteren etc...
    Ik heb besloten om het 1.6 benzine blokje eruit te halen. Bij demontage bleek het een 1.8 benzine te zijn... er was dus al een keer een andere motor ingekomen. Koelvloeistof afgetapt en deze zat vol olie. Wijst volgens mij op een lekke koppakking.

    Nu was mijn plan om er een 1.9 diesel in te bouwen. Heb via MP een 1.9SDI aangeschaft. Electronische dieselpomp heb ik vervangen door een mechanische. Ombouw is nog niet helemaal klaar, maar het blokje hangt inmiddels wel in de Audi.

    Bij het testen blijkt nu de starmotor te weinig power te hebben om de motor te laten aanslaan. Ik heb de startmotor van de benzine-motor gebruikt. Vliegwiel van het benzineblokje is op het dieselblokje gekomen, tesamen met nieuwe koppelingsplaten, drukgroep en druklager. Versnellingsbak is gewoon de benzinebak.
    Nu hoorde ik van mijn klushulp dat de startmotor van dieselmotoren normaal gesproken krachtiger zijn en dat je het beste een starmotor van een 1.6D of TD in kunt bouwen.
    Nu mijn vraag, weet iemand of de 1.6D of TD startmotor krachtiger is dan de benzine versie?
    Waar zou zo'n diesel startmotor nog te krijgen zijn?

    Oja...Startmotor die er nu inligt is een Bosch startmotor in, code 049 911 023D. Deze deed het bij de benzinemoter gewoon goed.

    gr, Louis

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    48
    Posts
    680
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    Is een hele andere compressie waar die tegen moet werken.

    Ik zou zeggen ga even bij wat sloperijen langs, kan me niet voorstellen dat je die niet ergens kan vinden.
    Audi A4 B6 1.9 TDI quattro avant S-line
    Solardak | Audi Navi-plus | Xenon | Michelin Pilot Sport 235-40-18 | EPS custom downpipe RVS | KKK BV43 turbo | Custom JD tuning 201pk 408Nm | Goodridge brakelines red | ATE 312-255 | Ferodo DS2000

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.849
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    Ja, een dieselmotor heeft een hogere compressie, dus niet zo verwonderlijk dat je een andere startmotor nodig hebt. Ik zou overigens zoeken naar een gereviseerde, niet een exemplaar van de sloop want dieselauto's hebben overwegend flink wat kilometers.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard Re: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    het vw nr van de startmotor die je moet hebben is

    068911023c als je dit nummer even googled komt er eea te voorschijn, veel in dld maar ook zag ik bij sloop a kossen in callantsoog.

    [ik heb n reserve starter, je mag gratis komen passen, maar ik verkoop m niet.]
    blijven rijden!

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    Bedankt voor alle reacties dusver.
    Ik moet dus uitkijken voor een 1.6D of TD startmotor.
    Gaat dit passen op de benzinebak/klok/vliegwiel?

    gr, Louis


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    Vanmiddag toch maar even naar een sloperij geweest. Daar hadden ze een bosch startmotor voor een Passat Diesel ('83-'87) liggen en volgens hun moet die passen op de bak.
    Thuis nog even naar de code gekeken en die komt overeen met de hierboven geschreven code: 068911023c

    De startmotor van de diesel is dikker en langer. Dit gaat krap worden bij de motorsteun die er nu aan zit (is nog van het benzineblokje).
    De Audi staat niet bij huis, dus ik kan het nu even niet checken. Volgende week maar eens kijken als ik weer naar mijn kluslocatie ga.

    gr, Louis

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Posts
    99
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    hallo je kan de startmotor er zo op zetten .hij heeft toch wel een bevestiging met 3x m8 bouten? en een diesel aanslaan met een benzine startmotor kan je wel vergeten.

    gr henk

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    Hoi Henk,

    De bevestiging is iid met 3 bouten, net als de benzine startmotor.
    Nu hoorde ik dat er op die plek bij een diesel een andere vorm motorsteun zit. Aluminum i.p.v. de ijzeren.... Eerst volgende week maar eens kijken... Ik hou jullie op de hoogte.

    gr, Louis

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 benzine ombouw naar 1.9 Diesel * probleem startmotor

    Startmotor zit erop. Was nog wel even knustelen:
    * eerst motorsteun eraf
    * toen het schroefgat-uitstulpsel aan de motorzijde (waar de benzinestartmotorsteun zat) afslijpen/flexen, anders pastte de dieselstamotor er niet tussen. Deze is nl, dikker en langer.
    * dieselstartmotorsteun aangepast

    Vervolgens alles er weer op. De dieselstartmotor past nu net tussen de motorsteun. Ik moet alleen nog het motorsteunrubber terug plaatsen en daarna proberen te starten... doen we volgende week.

    gr,
    Louis

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •