Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 32

Onderwerp: Euro95-e10

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Euro95-e10

    Beste Heren en (onwaarschijnlijk) Dames,

    Met het vooruitzicht op een lekkere vakantie in frankrijk en ik nog maar even de ANWB site overgegaan in verband met alcoholtesters etc..
    Toen kwam ik het volgende bericht tegen;

    http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-ri...dstof-e10.html

    Hierin staat dat in frankrijk tegenwoordig niet veel euro95 meer verkocht wordt, maar euro95-e10 wat een variant is met een verhoogd ethanol gehalte.
    Ik vermoed dat mijn 80 b2 uit '83 dit spul niet echt lekker vindt.

    De vraag is dus, kan ik er eu95-e10 ingooien, moet ik een jerrycannetje normale 95 achterin gooien, of kan ik gewoon euro98 tanken?

    Alvast (heel hartelijk) bedankt,
    Robin.

  2. #2

    Standaard Re: Euro95-e10

    E10 kan en mag je absoluut niet tanken, er zijn echter maar 'weinig' autos die erop rijden, en dan pas vanaf 2002 ofzo volgens mij en zelfs dan niet elke auto/motor.

    Gewoon 98 tanken, is sowieso het beste
    Op zoek naar een Audi

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Euro95-e10

    Ik weet neit hoe het met de voorschriften zit maar ik dacht dat je geen benzine meer mag vervoeren zonder wat je in de tank hebt.
    E10 is een nachtmerie vind ik, daarvoor heb ik ze op lpg, teminste twee stuks, en welke auto s kunnen op E10.
    Het probleem zit in de brandstof leidingen etc. rijden doen ze er gewoon op, japaners zouden er allemaal tegen kunnen is me verteld geworden.
    Of het klopt weet ik niet dat moet de tijd uitwijzen als het standard word, pas als nergens meer gewone benzine te kopen is doe ik het erin eerder niet.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  4. #4

    Standaard Re: Euro95-e10

    hoe zit het met verkrijgbaarheid van 98 in Frankrijk dan?
    hier in Nederland zie je het al niet meer veel

    Erik

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    32
    Posts
    84
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Euro95-e10

    Volgens Audi zelf mag je vanaf bouwjaar '92 E10 tanken, met uitzondering van de eerste FSI-motoren. (http://www.acea.be/images/uploads/fi...patibility.pdf)

    Over de oudere modellen wordt helaas niets vermeld, en heb er zelf helaas ook nog geen ervaring mee. Wat mij in bovenstaand lijstje echter wel opvalt is dat alle oude Volvo's er wel geschikt voor zijn, dus het risico voor wat betreft de brandstofleidingen is niet zo groot...


  6. #6

    Standaard Re: Euro95-e10

    Wat mij betreft mag je ook geen 95 tanken. Gewoon 98 of 100 erin en het loopt als een zonnetje.
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

  7. #7
    Sinister82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2007
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Euro95-e10

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GideonE Bekijk Berichten
    Volgens Audi zelf mag je vanaf bouwjaar '92 E10 tanken, met uitzondering van de eerste FSI-motoren. (http://www.acea.be/images/uploads/fi...patibility.pdf)

    Over de oudere modellen wordt helaas niets vermeld, en heb er zelf helaas ook nog geen ervaring mee. Wat mij in bovenstaand lijstje echter wel opvalt is dat alle oude Volvo's er wel geschikt voor zijn, dus het risico voor wat betreft de brandstofleidingen is niet zo groot...
    He, dat wist ik niet! (Zelf in het bezit van een Audi 80 2.6E bj'93) Ik tankte vanaf het moment dat ze met 95 E-10 begonnen: 98. De motor loopt er erg goed op, tenminste da's mijn indruk. Dit jaar is het nog maar afwachten of de auto mee gaat (ander topic...)
    Ik dacht dat die 10% Ethanol schadelijk was voor de rubbers in de motor (heb ik mij laten vertellen). Iets met klepsteelrubbers ofzo? De zouden door die ethanol kapot gaan. Blijkbaar heeft mij iets wijs gemaakt?

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Euro95-e10

    Hartelijk dank voor de reacties!

    Ik tank tegenwoordig met een gerust hart '98

  10. #9

    Standaard Re: Euro95-e10

    Ik heb gelezen in de Duitse Autobild Klassik dat de 5 cilinder 10 klepper gewoon E10 lust. Klaarblijkelijk vanwege de stahlflex leidingen van die (ouderwetsche) K-jetronic.

    Even voor de goede orde voor dat er allemaal onzin over octaangehalte's wordt geschreven: Het zegt iets over de klopvastheid van de brandstof. Hoe hoger het gehalte deste klopvaster hij is. Wat is dat dan "klopvastheid" ? Dat is de mate waarin een brandstof luchtmengsel onder compressie in en hete ruimte tot zelfontbranding komt. M.a.w.: gaat pingelen. Oude auto's (zonder klopsensor/ met vacuumvervroeging) kun je afstellen op de brandstof die je tankt. Het ontstekingstijdstip dien je daarvoor al dan niet te vervroegen om pingelen te voorkomen. Pingelen heeft als gevolgschade veelal verbrandde kleppen, kapotte koppakking etc.

    De modernere audi's met EFI/MPI (en een klopsensor dus) hoeven niet afgesteld te worden. (een 90typ89 met een 7A erin bijvoorbeeld)
    De NF2, de NG en de AAR hebben dacht ik ook een klopsensor.

    Voor specificaties van de diverse V.A.G. motoren kun je hier het e.e.a. vinden:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...petrol_engines

    Terugkomende op de oudere Audi's die destijds op RON 98 waren afgesteld: de cilinderkoppen hebben geharde klepzetels, en kunnen dus gewoon - na opnieuw afstellen van de ontsteking - op RON 95 rijden. Het toevoegen van een lood-vervanger is ook niet nodig. (Waarom hoor ik daar niemand over in dit topic?) Bij oude benzine turbo motoren wordt het zelfs afgeraden loodvervanger te gebruiken!

    Scheelt redelijk wat geld!
    turn in turn out turn on

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Euro95-e10

    Ik of iemand zou het hier wel over kunnen hebben zoals klepsmering bij lpg hoefd bij deze auto s ook niet maar E10 geloof ik niet de stalleidingen zullen er wle tegen kunnen maar over de benzinepomp twijfel ik toch, daar zitten me naar mijn idee nog wel wat kunstof dingen in.
    Maar zou me iemand geloven?
    Ik denk het niet.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  12. #11

    Standaard Re: Euro95-e10

    Audi • Alle Fahrzeuge vertragen E10, sofern ausschließlich Original-Ersatzteile von Audi verwendet wurden. Ausnahmen sind lediglich einige A2, A3 und A4 (Baujahre 2002–2005) mit Direkteinspritzer FSI sowie A4-Modelle (Limousine und Avant) mit Standheizung (2000–2008). Mehr Infos: Audi im Internet oder Kundenhotline: 0800-28347378423
    turn in turn out turn on

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Euro95-e10

    Jaja en ook nog in het duits daar houd ik van heb de mijne bij de dealer daar gehad en het werd me verzekerd ze zouden er voorzichtig mee omgaan, wat dus niet is gebeurt ik vertrouw het niet en geloof het niet.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  14. #13

    Standaard Re: Euro95-e10

    Weet je überhaupt wel waarvoor E10 staat?
    turn in turn out turn on

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Euro95-e10

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    Weet je überhaupt wel waarvoor E10 staat?
    Ik doe eens een gok en gok op 10 procent ethanol toevoeging?
    E 5 zou 5 procent zijn dan is ook maar een gokje hoor, want zo slim ben ik helemaal niet heb geen flauw benul van auto s enz.
    Dus van een liter zou er dan 90 procent benzine zijn en 10 procent ethanol misschien?
    Laatst gewijzigd door johnny666; 31-07-12 om 00:23.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  16. #15

    Standaard Re: Euro95-e10

    Het Duiste citaat komt van Audi zelf; dat ze willen dat je Audi dealer onderhouden moet zijn voor mobiliteitsgarantie is geen geheim. Dat kun je niet anders verwachten. Ze willen de onderhoudshistorie kennen in het geval dat er toch een claim volgt. Lijkt me niet meer dan logisch.

    Back on topic: Bij twijfel tank je een brandstof met een hoger octaangetal dan je gewend bent. (nooit lager, ivm risico op pingelen etc.)
    Voor die paar keer dat je moet tanken in het buitenland maakt dat niks uit.

    @Johnny666: google eens op E10 & Auto Klassik, daar wordt je een stuk wijzer van.
    turn in turn out turn on

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Euro95-e10

    Ik kan er wel op googlen maar of ik het vertrouw?
    Heb al teveel meegemaakt om maar klakkeloos alles aantenemen, kan er wel een paar opnoemen maar doe ik niet.
    Dan houd ik er liever over op en laat ieder in zijn waarde, jij geloofd dat en ik geloof dat, en dan verder even goede (vrienden).
    Laatst gewijzigd door johnny666; 31-07-12 om 01:06.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Euro95-e10

    Even een oud onderwerp afstoffen. Volgens de fabrikant rijdt een Audi vanaf 1992 goed op E10. Mijn garagist raadt me dit af, vanwege de kans op aantasting van pakkingen, rubbers etc. Een paar keer E10 tanken zou geen punt zijn, maar hij raadt voortaan E98 aan.
    Nu heb ik dat gedaan en het lijkt erop dat m'n B4 met abt-motor ook wat zuiniger rijdt. wat zijn de ervaringen?

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Euro95-e10

    Okk mijn Audi 80 B4 ABT 2.0E loopt merkbaar zuiniger op 98 benzine dan op 95

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Euro95-e10

    Ben wel benieuwd of er een voordeel is in dat opzicht en of dat de meerprijs van een liter E98 een beetje compenseert.

  21. #20
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Euro95-e10

    Kun je berekenen. Doorgaans zijn dit soort effecten die gemerkt worden alleen maar placebo-effect. Om daadwerkelijk beter/efficiënter te lopen op Euro 98 moet een motor volledig opnieuw afgesteld worden.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •