Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Betreft Audi 80 B4 1994, km stand 180.000 km:

    Mijn distributieriem en spanrol is in juni 2006 bij km stand 97.000 km vervangen.
    Nu heb ik km stand 180.000 km, dus sindsdien circa 90.000 km mee gereden.

    Is het nu tijd om spanrol en riem te vervangen?
    Welk merk riem is het beste (bijv. Contitech of Gates)?

    Is er speciaal gereedschap nodig om dit te vervangen en is dit zelf te doen, heb voldoende gereedschap en Vraagbaak?
    Heb ik perse de tweegaats moerendraaier sleutel nodig om de spanrol te spannen (Matra V159)?
    Laatst gewijzigd door peter sr; 22-02-13 om 20:03.

  2. #2

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Het word nu wel tijd om de riem te vervangen.
    Het merk contitech ken ik persoonlijk niet. Gates wel.
    Maar ik zou dan ook gelijk de rollen en waterpomp mee vervangen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    De waterpomp (incl thermostaat) is in 2010 bij km stand 157.000km vernieuwd, dus dit lijkt me niet nodig

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Je kent Contitech niet? Misschien wel een gehoord van Continental banden?

    Ik zou de Conti riem nemen, beter dan Gates. De waterpomp gaat vaak lekken na het vervangen van de riem, dus ik zou 'm ook meenemen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    @tom ook weer wat geleerd.

    En wat Tom zegt, ze kunnen idd gaan lekken,maar als je pech hebt ook vast lopen.
    Ook al een keer meegemaakt


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Wie weet welke tandriemset Contitech ik nodig heb?
    Ik heb namelijk de keus uit CT630K2 en CT630K4, wat is het verschil, heeft iets te maken met chassisnummer??
    Mijn chassisnr. is WAUZZZ8CZRA184528 en kenteken JB-TL-31

  7. #7
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Je kent Contitech niet? Misschien wel een gehoord van Continental banden?

    Ik zou de Conti riem nemen, beter dan Gates....
    Ik heb deze set ook van Contitech op mijn coupe zitten, zit er inmiddels 30.000km op, zeer tevreden over!

    Het verschil tussen de CT630K2 en CT630K4 set is de spanrol.......

    Dit zijn de gegevens van de CT630K2 spanrol:
    V55404 - Spanrol distributieriem

    Specs:


    • Breedte 24mm
    • Buitendiam.72mm


    Dit zijn de gegevens van de CT630K4 Spanrol:

    V55413 - Spanrol distributieriem

    Specs:


    • Breedte 24.3mm
    • Buitendiam.66mm



    Ik ga even verder zoeken op je chassis nummer....

    Gevonden!........In jouw geval de CT630K4 bestellen......het verschil in de sets zit em niet in de riemen maar in de diameter van de spanrol.
    Op basis van je chassis nummer komt de set CT630K4 naar voren.
    Laatst gewijzigd door audi89coupe; 21-03-13 om 20:17.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Ok bedankt voor je reactie, morgen ga ik nog even de diameter controleren en dan de riemset bestellen, in 2006 is de spanrol en riem door de audi dealer vervangen en volgens factuur was dat de spanrol met VAG nr. 048 109 243 A, zou dat kloppen?

  10. #9
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Je nummer van de spanrol klopt niet...dit zou de 72mm rol moeten zijn terwijl er een 66mm rol( 026 109 243J ) gemonteerd zou moeten zitten volgens etka en mijn autoonderdelen..., de nummer van een originele riem zou moeten zijn: 037 109 119C.

    Kijk voor alle zekerheid even welke rol er gemonteerd zit.......mocht je die 72mm nu aantreffen denk ik dat ze bij de garage een foutje hebben gemaakt, maar zo volgens mijn gegevens moet er een 66mm rol gemonteerd zitten....echt even goed checken voor je wat besteld!!

    Om onduidelijkheden te voorkomen.... dit is wat etka aangeeft..

    Tot chassis nummers 8C-S-075-037 (048 109 243A, spanrol van 72mm)
    Vanaf chassis nummers 8C-S-075-038 (026 109 243J, spanrol van 66mm)

    Jou chassis nummer is verder dan 8C-S-075-038, dus zou er eigenlijk een 66mm rol op moeten zitten ipv een 72mm.

    Maar ook per motorcode kan dit nog wel is verschillend zijn...als het op chassis code niet klopt, probeer het dan even uit te zoeken of het via motorcode...
    Laatst gewijzigd door audi89coupe; 21-03-13 om 21:03.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Vreemd, in 2006 is de riem bij de audidealer ook vernieuwd, nr. 037 109 119 C, bij km stand 97.000 km en nu hebn ik km stand 180.000 km, ik ga morgen de bnuitendiameter vd spanrol meten.

  12. #11
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Als het nou altijd goed heeft gezeten met de 72mm rol (of de 66mm) laat het dan lekker zo, monteer iig weer zo 1 zelfde rol weer terug.....die 6mm verschil moet tocht ergens in zitten..al kan ik je niet vertellen waar.

    Wat ook een optie kan zijn is dat er een verkeerd artikel nummer op je bon is gezet.....maar meet eerst je ouwe rol op en vervangen voor zo'n zelfde!
    Als je toch een grotere of kleinere rol gaat monteren kan je wel is tegen het probleem aanlopen dat je misschien een stukje riem te kort komt of te veel over hebt .....

    Hmmmzz nu ik zo dat bericht aan het tikken was schoot er wat door mijn gedachte......die 6mm moet ergens door worden opgevangen...dat gebeurt door de riemspanner.
    ook hier geeft etka 2 verschillende in op.

    Voor jouw auto zou een riemspanner gemonteerd moeten zitten met het nummer: 050 109 479A

    Voor een auto VOOR jou chassis code zou er dit nummer gemonteerd zijn: 048 109 479A

    Is deze toevallig ook bij de laatste distributie wissel vervangen? zo ja dan kan ik het wel begrijpen waarom er een verkeerde spanrol tov je chassis nummer is gemonteerd...

    Laat morgen even weten wat je gevonden hebt, dan kan ik je zo zeggen welke set je bestellen moet!
    Laatst gewijzigd door audi89coupe; 21-03-13 om 22:48.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Ik heb gevonden:
    - Op spanrol staat nr. van SKF 363477BA, wat overeenkomt (volgens internet) met nr. 048 1090243 A en heeft diameter (loopvlak diam) van 72 mm
    - dus ik denk dat we de set 630K2 moeten bestellen, als SKF beter is dan Contitech dan evt SKF spanrol?
    - Mijn chassisnr. WAUZZZ8CZRA184528 vergelijken met die van Contitech, waar moet ik dan naar kijken, alleen 037 en 038?
    - Heb ik spanrolsleutel ook nodig om de spanrol op spanning te bregen en moet dat zonder de beugel die met torx boutje vastzit, ik zie namelijk dat de gaten om te kunnen te spannen door de beugel deels niet toegankelijk zijn?
    - Is de krukas poelie eenvoudig los te krijgen of heb ik daar ook een speciale sleutel / handigheid voor nodig?
    - Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij de- en montage (merktekens op tijd zetten is reeds bekend)

  14. #13
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter sr Bekijk Berichten
    Ik heb gevonden:
    - Op spanrol staat nr. van SKF 363477BA, wat overeenkomt (volgens internet) met nr. 048 1090243 A en heeft diameter (loopvlak diam) van 72 mm
    - dus ik denk dat we de set 630K2 moeten bestellen, als SKF beter is dan Contitech dan evt SKF spanrol?
    - Mijn chassisnr. WAUZZZ8CZRA184528 vergelijken met die van Contitech, waar moet ik dan naar kijken, alleen 037 en 038?
    - Heb ik spanrolsleutel ook nodig om de spanrol op spanning te bregen en moet dat zonder de beugel die met torx boutje vastzit, ik zie namelijk dat de gaten om te kunnen te spannen door de beugel deels niet toegankelijk zijn?
    - Is de krukas poelie eenvoudig los te krijgen of heb ik daar ook een speciale sleutel / handigheid voor nodig?
    - Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij de- en montage (merktekens op tijd zetten is reeds bekend)
    Dan idd de CT630K2 bestellen met de 72mm rol (dit is ook de set die er nu voor het laatst op gelegen heeft als het goed is), wat betreft je spanrol, het kan goed zijn dat contitech ook de lagers van SKF gebruikt....het hoeft dan niet zo te zijn dat je dan een hele set (distributie riem en spanrol) van SKF aan hoeft te schaffen omdat alleen de spanrol van SKF is.
    Je zal altijd wel een klein verschil houden in kwaliteits verschil houden tussen SKF en een KOYO lager, maar dit verschil is zo marginaal klein... ik zou me niet zo blind staren op SKF in dit geval.

    Ik heb nu met mijn Contitech set nu 30.000km gedaan, ook daar is de spanrol vernieuwd, dit was een complete set..dus db riem, waterpomp en spanrol.
    Ik heb laatst de distributie er weer af gehad ivm mijn deelse revisie van mijn blok..lees zuigerveren en drijfstang lager schalen maar nog niks geen voelbare speling kunnen vinden op de spanrol.

    Gewoon de CT630K2 bestellen.

    Je chassis code...ik zou daar nu niet meer naar kijken je weet welke set je nu nodig hebt.......als je nu een set gaat bestellen met een 66mm spanrol (de K4 set) heb je wel eens kans dat je te veel riem over hebt en het spul niet gespannen krijgt.

    Zoals ik al zei, bestel de K2 set en kijk verder niet meer naar je chassis code!

    Wat betreft het monteren van je spanrol durf ik er weinig over te zeggen, ik heb alleen tot nu toe de 5 cilinder NG gedaan diverse keren en die hebben dit systeem niet qua spannen van de riem.
    Bij de oudere NG motoren wordt de riem gespannen door het verdraaien van de waterpomp...bij de nieuwere types NG zit er wel zo'n systeem op net als jouw 2.0 blok op.
    Dus qua gebruik van welk gereedschap van wat waar en hoe heb ik geen idee...hopelijk kan iemand anders je hier mee verder helpen.

    Voor mij houdt het hier nu verder een eind op.
    Wat ik je wel wensen wil is heel veel succes met het monteren van deze set.....blijf vooral rustig en doe niks overhaast, een distributie riempje is een belangrijk riempje ;-)

    Succes!!
    Laatst gewijzigd door audi89coupe; 22-03-13 om 21:06.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Vandaag bij Audidealer met bon en ze hebben aangegeven dat het klopt dat spanrol 72 mm moet zijn, dus tandriemset heb ik nu besteld, bij de ealer koste de tandriemset 103 euro en elders (Contitech 630K2) incl verzendkosten 49 euro, dus die vandaag besteld. Bij de dealer was riem en spanrol vervangen (incl onderdelen en BTW 300 euro, volgende week ga ik dit zelf monteren, zal wel lukken, heb e.e.a goed voorbereid, bedankt voor jullie adviezen
    mvrAudigroeten

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    286
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Welke motor zit daarin?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter sr Bekijk Berichten
    Vandaag bij Audidealer met bon en ze hebben aangegeven dat het klopt dat spanrol 72 mm moet zijn, dus tandriemset heb ik nu besteld, bij de ealer koste de tandriemset 103 euro en elders (Contitech 630K2) incl verzendkosten 49 euro, dus die vandaag besteld. Bij de dealer was riem en spanrol vervangen (incl onderdelen en BTW 300 euro, volgende week ga ik dit zelf monteren, zal wel lukken, heb e.e.a goed voorbereid, bedankt voor jullie adviezen
    mvrAudigroeten
    Audi 100 C3 1984 lpg
    Audi 80 B3 2 maal
    VW polo

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    286
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Pomp wordt niet via de distributieriem aangedreven, of is er een cilinder bijgekomen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Je kent Contitech niet? Misschien wel een gehoord van Continental banden?

    Ik zou de Conti riem nemen, beter dan Gates. De waterpomp gaat vaak lekken na het vervangen van de riem, dus ik zou 'm ook meenemen.
    Laatst gewijzigd door jonno; 24-03-13 om 17:20.
    Audi 100 C3 1984 lpg
    Audi 80 B3 2 maal
    VW polo

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    bij de type 89 vierpitter wel.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    286
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Je bent nooit te oud om te leren zeg ik dan maar.
    Audi 100 C3 1984 lpg
    Audi 80 B3 2 maal
    VW polo

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Ach, zo duur is zo'n pomp niet dus als je toch aan het sleutelen bent is het een goed idee om 'm te bekijken en beluisteren. Ik heb al heel wat lekkende en herrie makende pompen gezien (bij de 924 zat-ie ook niet in de distributie, wel vervangen omdat ik 'm niet echt stil vond).
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Distributieriem vervangen 2.0 ABT

    Het is een benzine 2.0E ABT motor

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •