Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 2.0 ABT lage temperatuur, hoog verbruik

  1. #1
    Arjan1974's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    54
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard 2.0 ABT lage temperatuur, hoog verbruik

    Beste mensen,

    ik heb een paar raadsels die met de motor te maken hebben die ik jullie graag wil voorleggen. Ik heb al een beetje op het forum gekeken en sommige van de zaken staan wel apart benoemd maar het gaat hier denk ik (ook) om de samenhang. Ik heb dus een 80B4 Avant met ABT motor, 163.000 km gelopen. Ik heb momenteel last van sludge aan de oliedop, niet zo gek denk ik want afgelopen winter veel korte ritjes gereden. Echter vandaag een wat langere rit (40 km waarvan ongeveer helft snelweg) en niet alleen is de sludge er nog, maar het valt me ook op dat de motor temperatuur niet boven de 60 graden komt. Vorig jaar heb ik de temperatuursensor van de oververhitting-waarschuwing vervangen omdat die kapot was (lichtje bleef knipperen, is destijds door de wegenwacht gemeten). Is de sensor van het koelwater nu ook stuk? De temp stijgt wel, maar komt dus vanochtend niet boven de 60 graden, is dat niet weinig?

    Of is de thermostaat defect? In open stand kapot gegaan, waardoor de motor voortdurend wordt gekoeld en niet op temp komt?

    De koppakking zweet licht olie, dit was al zo toen ik de auto kocht. Echter, koelwater is niet vervuild, motor trekt goed. Wel rookt hij bij koud weer erg sterk, maar dat is dacht ik niet heel ongewoon. Is de motor eenmaal warm dan is het roken minder sterk.
    Olie is vorig jaar oktober ververst, er zit 10w40 in. Uiteraard ook nieuw filter geplaatst. Tevens nieuwe verdeelkap, rotor, bougies, bougiekabels, ivm niet lekker starten bij koud/nat weer.

    Het benzineverbruik is stevig te noemen, nou staat deze motor niet als heel zuinig bekend en heb ik veel korte ritten gereden, maar 450 km op een volle tank is erg weinig toch?

    Binnenkort gaat de auto ws naar de garage of ik neem haar zelf onder handen, maar hebben jullie alvast wat ideeën over wat er mogelijk aan de hand kan zijn??

    Alvast bedankt voor jullie feedback!

    Groet Arjan

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 ABT lage temperatuur, hoog verbruik

    Thermostaat hoort te falen in de open positie, dus daar zou ik het zoeken. Te lage temperatuur betekent automatisch hoger verbruik, dus eerst de thermostaat vervangen en dan nog eens verbruik checken. Alle auto's dampen bij lage temperaturen en koude motor.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ABT lage temperatuur, hoog verbruik

    Een erg hoog verbruik ja. Ik haal bijna altijd wel 800 km op een tank met mijn zelfde 80 B4 en vaak nog wel meer. Veel korte ritjes rijden scheelt zeker, maar er lijkt iets mis te zijn.

  4. #4
    Arjan1974's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    54
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ABT lage temperatuur, hoog verbruik

    Dank voor jullie reacties Tom en Paudio!

    Zaterdag heb ik samen met mijn schoonvader de thermostaat vervangen. Deze was idd kapot, de motortemperatuur gaat nu weer snel naar de 90 graden wat voorheen niet zo was.

    Ik was wel blij dat we met zijn tweeën waren want de klus viel mij tegen. Ik had op forum al gelezen dat de stuurbekrachtigingspomp uit de weg moest, maar wij kregen e.e.a. maar moeilijk los en uiteindelijk hebben we hem er helemaal uitgehaald en aan de slangen opzij gehangen. Daarna was het goed monteren van de keerring nog een probleem omdat je niet kunt zien wat je doet....eind goed al goed toch gelukt.

    Koelvloeistof ververst, er zat wel olie in de koelvloeistof...niet heel veel maar toch. Ik ga nu het olie- en benzineverbruik monitoren en kijken of de sludge ook weg gaat.

    Groet Arjan

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Ik heb vorig jaar meegeholpen bij het vervangen van de V-snaar en multiriem. Die waren ingescheurd. Ik heb een ervaren monteur in mijn kennissenkring, die dat soort klussen wel vaker doet. Je kunt er inderdaad niet best bij en veel bouten en moeren zaten behoorlijk vast.

    Ik heb de thermostaat enkele jaren terug gewoon door mijn garage laten vervangen. Kosten waren dacht ik 50 euro.

    Begin vorig jaar had ik ook wat witte prut onder de olievuldop. Daar schrok ik nogal van, maar de koude periode in combinatie met korte ritjes was waarschijnlijk de oorzaak. Daarna is het geen probleem meer geweest. Mijn Audi 80 staat nu op bijna 232.000 km.
    Laatst gewijzigd door tom; 11-04-13 om 09:52.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ABT lage temperatuur, hoog verbruik

    Vraagje Arjan. Staat jouw auto misschien bij de reviews op Autoweek?

  7. #7
    Arjan1974's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    54
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ABT lage temperatuur, hoog verbruik

    Hallo Paudio,

    ja, ik heb idd een review daar staan.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ABT lage temperatuur, hoog verbruik

    Ik ook van mijn blauwgroene sedan. Het plaatje van je Avant kwam me bekend voor. Mooie auto.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •