Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: How-to: benzinepomp B4 vervangen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard How-to: benzinepomp B4 vervangen

    Ik zal hieronder pogen om een duidelijke how-to neer te zetten om weer te geven hoe je moet handelen als je de brandstofpomp van je B4 wilt vervangen. Mijn pomp was aan z'n eindje en liet dat blijken door hard te zoemen en bij het starten 20-30 seconden moeten doortstarten tot de motor wilde aanslaan.

    Ok, daar gaat ie.
    Het is handig, maar niet noodzakelijk, om deze operatie uit te voeren met een bijna lege tank.

    Stap 1: Haal de -pool van de accu los. Je gaat werken met elektra bij benzine(damp) dus alle veiligheidsmaatregelen die je nemen kan zijn welkom. Laat ook de druk van het brandstofsysteem ontsnappen. Pas op met wegspuitende benzine!

    Stap 2: haal de kofferbak leeg. Kun je die ook meteen eens opruimen

    Stap 3: verwijder de mat uit de kofferbak.

    Stap 4: verwijder de 3 kruiskopschroefjes van het afsluitdeksel (zwart), rechts achter de bank.

    Stap 5: tankafdichting bewerkt.JPG
    Let op de positie waarin alles gemonteerd zit, zie ook de markeringen (1 en 2) op de tekening. Haal eerst de stekker bij A los. Verwijder daarna de benzine aanvoerslang bij B (sleutelmaat 17). Let op dat je de O-ringetjes (2) niet kwijtraakt. Verwijder daarna de benzine retourslang bij C (slangklem). Zet dan een schroevendraaier op een van de nokjes van de sluitring (D) en tik deze linksom los. Let op, dat gaat best lastig. Sloop niets.
    Als je uiteindelijk de ring eraf hebt kun je het afsluit- / doorvoerdeksel loswrikken uit het afsluitrubber.

    Stap 6: het eigenlijke demonteren van de pomp, hetgeen mij veel hoofdbrekens kostte

    pomp bewerkt.JPG
    (Sorry voor de kleine plaatjes)
    Linksboven zie je de slang met bedrading die tussen sluit- / doorvoerdeksel en pomp zitten. Uiteraard zit dit nog vast, laat dat even zo.
    Met rood omcirkelt zie je het deel dat je uit de tank gaat halen. De rest komt dan gewoon mee. Het grote huis (buitenhuis) waar de pomp in bevestigt zit is gemonteerd op 3 rubberen veertjes. Deze veertjes kun je loswurmen (letterlijk) met behulp van een schroevendraaier. Heel makkelijk gaat dit niet, maar het is te doen en je sloopt als je een beetje uitkijkt niet heel snel wat Als je het geheel los hebt haal je alles uit de tank.

    Stap 7: Leg het geheel nu op een schone plek neer. Nu gaan we de pomp dan echt vervangen.
    Verwijder de drukregelaar (3) (sleutelmaat 19). Let op de koperen O-ring met 4 nokjes, raak deze niet kwijt!
    Verwijder de benzineslang (1) (sleutelmaat 17). Let ook hieronder weer op de O-ring, deze zonder nokjes.
    Verwijder de bedrading van de + en - pooltjes. De bruine is -, maar het past ook maar op 1 manier.
    Draai de pomp (10) een stukje naar links en verwijder deze onderlangs uit het huis.
    Haal de O-ring (6) van de pomp en breng deze op de nieuwe pomp aan.
    Schuif de nieuwe pomp onderlangs in z'n behuizing en draai deze naar rechts (klein stukje). Als het goed is zit de nieuwe pomp nu geborgd in z'n huis.

    Verdere inbouw is in omgekeerde volgorde van uitbouwen. Let er kritisch op dat je alles op de juiste manier vast zet, het is en blijft benzine waar je mee te maken hebt!

    Veel succes en aanvullingen zijn welkom natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door hilko73; 11-06-14 om 17:04.

  2. #2

    Standaard Re: How-to: benzinepomp B4 vervangen

    Tof dat je de info die je niet kon vinden met ons deelt! Voor een how-to hoeft er heus geen toestemming gevraagd te worden. Ze kunnen geen kwaad .

    Dus, kudootje!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Posts
    399
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: How-to: benzinepomp B4 vervangen

    Mooie how-to, Hilko.
    Ik zou er nog aan willen toevoegen dat je bij de dé- en montage van de vlotter erg voorzichting moet zijn, omdat bij een kleine verbuiging de benzinemeter al gaat afwijken. Ik was zelf een beetje slordig en moest het zaakje weer loshalen, rechtbuigen en opnieuw monteren.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    44
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hilko73 Bekijk Berichten
    Ik zal hieronder pogen om een duidelijke how-to neer te zetten om weer te geven hoe je moet handelen als je de brandstofpomp van je B4 wilt vervangen. Mijn pomp was aan z'n eindje en liet dat blijken door hard te zoemen en bij het starten 20-30 seconden moeten doortstarten tot de motor wilde aanslaan.

    Ok, daar gaat ie.
    Het is handig, maar niet noodzakelijk, om deze operatie uit te voeren met een bijna lege tank.

    Stap 1: Haal de -pool van de accu los. Je gaat werken met elektra bij benzine(damp) dus alle veiligheidsmaatregelen die je nemen kan zijn welkom. Laat ook de druk van het brandstofsysteem ontsnappen. Pas op met wegspuitende benzine!

    Stap 2: haal de kofferbak leeg. Kun je die ook meteen eens opruimen

    Stap 3: verwijder de mat uit de kofferbak.

    Stap 4: verwijder de 3 kruiskopschroefjes van het afsluitdeksel (zwart), rechts achter de bank.

    Stap 5: tankafdichting bewerkt.JPG
    Let op de positie waarin alles gemonteerd zit, zie ook de markeringen (1 en 2) op de tekening. Haal eerst de stekker bij A los. Verwijder daarna de benzine aanvoerslang bij B (sleutelmaat 17). Let op dat je de O-ringetjes (2) niet kwijtraakt. Verwijder daarna de benzine retourslang bij C (slangklem). Zet dan een schroevendraaier op een van de nokjes van de sluitring (D) en tik deze linksom los. Let op, dat gaat best lastig. Sloop niets.
    Als je uiteindelijk de ring eraf hebt kun je het afsluit- / doorvoerdeksel loswrikken uit het afsluitrubber.

    Stap 6: het eigenlijke demonteren van de pomp, hetgeen mij veel hoofdbrekens kostte

    pomp bewerkt.JPG
    (Sorry voor de kleine plaatjes)
    Linksboven zie je de slang met bedrading die tussen sluit- / doorvoerdeksel en pomp zitten. Uiteraard zit dit nog vast, laat dat even zo.
    Met rood omcirkelt zie je het deel dat je uit de tank gaat halen. De rest komt dan gewoon mee. Het grote huis (buitenhuis) waar de pomp in bevestigt zit is gemonteerd op 3 rubberen veertjes. Deze veertjes kun je loswurmen (letterlijk) met behulp van een schroevendraaier. Heel makkelijk gaat dit niet, maar het is te doen en je sloopt als je een beetje uitkijkt niet heel snel wat Als je het geheel los hebt haal je alles uit de tank.

    Stap 7: Leg het geheel nu op een schone plek neer. Nu gaan we de pomp dan echt vervangen.
    Verwijder de drukregelaar (3) (sleutelmaat 19). Let op de koperen O-ring met 4 nokjes, raak deze niet kwijt!
    Verwijder de benzineslang (1) (sleutelmaat 17). Let ook hieronder weer op de O-ring, deze zonder nokjes.
    Verwijder de bedrading van de + en - pooltjes. De bruine is -, maar het past ook maar op 1 manier.
    Draai de pomp (10) een stukje naar links en verwijder deze onderlangs uit het huis.
    Haal de O-ring (6) van de pomp en breng deze op de nieuwe pomp aan.
    Schuif de nieuwe pomp onderlangs in z'n behuizing en draai deze naar rechts (klein stukje). Als het goed is zit de nieuwe pomp nu geborgd in z'n huis.

    Verdere inbouw is in omgekeerde volgorde van uitbouwen. Let er kritisch op dat je alles op de juiste manier vast zet, het is en blijft benzine waar je mee te maken hebt!

    Veel succes en aanvullingen zijn welkom natuurlijk.
    Wat wordt bedoeld met De rest komt dan gewoon mee. Het grote huis (buitenhuis) waar de pomp in bevestigt zit is gemonteerd op 3 rubberen veertjes, zie stap 6.
    Ik weet niet welke veertjes dit zijn, wie geeft meer duidelijkheid, ik heb alles al deels gedemonteerd maar het geheel moet ik nog uit de tank demonteren, ik hoop op snelle reactie

    maw hoe kan ik het buitenhuis van de benzinepomp losmaken zodat ik het compleet uit de tank kan nemen?
    Laatst gewijzigd door tom; 04-10-20 om 16:57.

  5. #5

    Standaard Re: How-to: benzinepomp B4 vervangen

    Ik weet niet of ik hier een link mag opnemen, het is er een die ik vaker gebruik: https://problemcar.nl/topic/audi/hoe...wijderen-81291
    Hij is wat moeilijk te vinden op die site, want de tekst is opgenomen onder Audi80 2.3 en dan LPG.
    Zonder het gereedschap 3307 heb ik nog nooit een "buitenhuis' uit de tank gehaald, maar het moet wel kunnen.
    Mogelijk kom je zo een stap verder.
    Pas op dat bij een Pierburg-pomp de opvoerleiding wordt vastgezet bovenop de pomp zoals dat voorgeschreven is volgens de bijgesloten instructie. Een hoek van 85 graden is aangegeven. (FOUTIEVE MONTAGERICHTING: POMP LOOPT ZWAAR EN ZEKERING BRANDT ERUIT).


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •