Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 29 van de 29

Onderwerp: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

  1. #21
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    In dat geval sta je stil en laat je hem stationair warmdraaien? Lijkt me raar dat de onderste slang in dat geval ook na langere tijd koud blijft. Of slaat je fan te vroeg aan?

  2. #22
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    Als je de auto laat warmdraaien wordt de onderste slang na een tijdje warm. Iets minder warm als de bovenste. Als thermostaat kapot is, dicht blijft, dan blijft de onderste veel kouder.
    Ik heb nog even zitten donderen met de nieuwe thermostaat. De auto blijft nu op 80 staan of tegen de 80. Dat is prima maar de kachel werd niet echt warm in de auto.
    Ik heb de auto langere tijd te laten draaien zonder dop en flink knijpen in slangen om eventuele luchtbellen te verwijderen.
    Het klepje van de toevoer van warme of koude lucht bij het luchtfilter bleef open zodat hij geen warme lucht van het blok ging trekken. Ik heb het klepje vast gezet zodat hij warme lucht van het blok trekt. Met warm weer zet ik hem wel weer open. Vroeger deed met dat ook handmatig bij sommige auto's.
    En nu moet ik de auto als voorheen weer kouder zetten anders wordt het te warm in de wagen. En hij staat netjes op rond 80.

    Maar, hoe komt het nu dat de vorige thermostaat steeds 90 aangaf? Na testen van de thermostaat in een pannetje zag ik dat deze zich niet meer geheel opende. Maar voor een klein stukje.
    Laatst gewijzigd door Frans Pan; 23-02-15 om 15:11.

  3. #23
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    Dat antwoord geef je zelf al. Als de thermostaat niet volledig opent, heb je minder inmenging van gekoeld water uit de radiateur, en dus een warmer blok.

  4. #24

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    46
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    Ik rij ondertussen alweer 1 jaar met een 1.8s motor code JN.
    Op de snelweg kom ik amper op 70 graden.
    Alleen voor het stoplicht of file haal ik 90 graden.
    Zodra ik rij zakt de motor temperatuur weer.

    Alleen vorig jaar met caravan erachter zat hij continu op 90 graden.

    Dit jaar de radiator en de koelventilator vervangen ivm trekhaak.
    Gezien ik deze nog niet had vervangen met trekhaak plaatsen.

    Naar mijn idee is de temperatuur goed. De thermostaat is vervangen. Alleen moet ik best vaak koelvloeistof bij vullen. Olie bijna nooit.
    En er zit geen koelvloeistof bij de olie! Ook geen lekkage in de verwarming. Volgens mij lekt de onderste slang een beetje. Maar die vervang ik eerdaags ook.

    Dus het lijkt mij dat de temperatuur niet altijd op 90 graden hoeft te zijn.

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    Normaal gesproken moet de motor een bedrijfstemperatuur van 90 graden hebben. 70 graden of minder heb ik ook gehad en daarover had ik discussie met de garage die mijn ruilmotor had ingebouwd. Ze hebben dat ding getest in een bak met warm water en daaruit zouden geen problemen blijken. Het zou aan de bedrading liggen. Dat leek me onzin en ik heb toch maar een nieuwe thermostaat laten plaatsen. Nu komt de motor keurig op temperatuur. Scheelt ook in levensduur en verbruik.

    Verder moet er bij mij ook wel eens wat koelvloeistof bij. Zolang dat geen liters zijn, maak ik me er weinig zorgen over. Onlangs gooide de motor er wel ruim twee liter uit doordat ik een koelvloeistoftemperatuursensor niet goed had vastgezet, maar dat is wat anders.
    Kijk eens of er ergens iets kan lekken of verdampen. Ruik je wel eens wat als de auto met warme motor stationair draait en de ventilatie aan staat? Is het expansievat in orde?


  6. #26
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    Na 3 gloednieuwe thermostaten, welke allemaal juist zouden moeten zijn voor deze motor ben ik nu weer terug bij een originele VAG 056121113D. Nu is het blok altijd strak 90 graden.
    Als je bij een automaterialen handel een universele thermostaat koopt kan deze volgens de gegevens wel passen en de juiste karakteristiek hebben, maar in de praktijk blijkt het toch vaak anders te zijn.

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    46
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    Maar het zou geen probleem mogen zijn? Lijkt mij dat de temperatuur klopt. Maar de reactietijd van de sensors afwijkt van elkaar. Van de merken onderling.
    Want als ik stil sta loopt de temperatuur snel op maar de ventilator gaat wel aan op 95 graden. Daarbij zou het ook kunnen zijn dat de temperatuur verdeling anders is in combinatie met de temperatuur sensor. De instrumenten paneel komt van de B4. Gezien de helft van het instrumenten paneel bij mij kapot was. De snelheid klopt vrij aardig, evenals de benzine meter. Klok wijkt licht af.
    Na 1 jaar rijden heb ik nog geen problemen ondervonden.
    En over 1 maandje of zo een kleine beurt. Incl vervanging van de radiateur en ventilator.

    Ik ga niet nog eens in de kou werken aan de auto.
    Want dat heb ik vorig jaar mogen doen! En toen heb ik nogal wat zitten schelden op het uitlaatspruitstuk. Want deze heb ik met veel moeite eraf gekregen.

    En ook nog eens mogen lopen zoeken waarom hij niet meer startte.
    Bleek het relais te zijn van de brandstof pomp.
    Bij de dealer konden ze het eerst niet vinden. En toen ze hem gevonden had was hij liefst €120,00 excl. Btw.
    Op internet gezocht. En gevonden voor maar €25,00 incl verzending

    Brandstoffilter kreeg ik niet lekvrij. Bleek dat de filter zelf lek was.

    Maar 1 meevaller had ik wel. Een donor auto in de buurt binnen de 20 km.
    Nieuwe hoedenplank, nieuwe achterbank,asbak , kofferbakbekleding, midden console ,nieuwe bak bij de bestuurder boven de pedalen. En een reserve pomp voor de centrale vergrendeling incl paar relais. En een trekhaak niet te vergeten van een B3.
    Nog trouble gehad hier met de keuring van de trekhaak. Omdat deze aan de wielkuip vast zit ipvl het chassis.
    Foto,s gemaakt opgestuurd naar de afdeling en goedgekeurd.
    Nu 1 jaar zonder problemen rond gereden.

    Eerdaags algemene checkup laten doen bij de garage. En versnellingsbak olie verwisseling voor nog geen €100,00.
    Dan ga ik mooi zelf niet lopen te klooien.
    Heb geen brug. En een brug huren kost nu net zo duur als bij de garage laten doen.

  8. Ad
  9. #28
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    Ik heb kortgeleden een thermostaat van Wahler geplaatst op mijn donormotor, ik had deze oorspronkelijk gekocht voor mijn JN blok. Maar toen die toasted bleek te zijn en het SD blok toch droog stond heb ik de thermostaat maar uit voorzorg vervangen. Het kan ook de temperatuurzender zijn. Het blok loopt gewoon keurig 85-90 graden, onder elke omstandigheid. Vorige week in Duitsland had ik daar een bijzondere ervaring mee; binnen 5 seconden oplopen naar 110-120 graden en binnen 5 seconden weer terug naar 87 graden. Kan ook een kwestie van slechte ontluchting zijn, hoewel het vrij vreemd is dat dat dan pas na 2500 km zichzelf openbaart. Sinds ik terug ben in Nederland ook geen last meer van.

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koelvloeistoftemperatuur op de snelweg

    Niet meer in Duitsland gaan rijden dus :-)

    Slechte ontluchting of een tijdelijke verstopping ergens in het koelkanaal kan zulke fratsen wel verklaren. Ik had dat na mijn motorruil, 1,5 jaar terug. Het hele systeem is toen gespoeld. Uiteindelijk was mijn thermostaat ook niet goed meer. Garagist begon over slechte bedrading, maar dat leek me onzin. Ze hebben de thermostaat in een bak water getest en daaruit zou blijken dat dat ding nog goed was. Toch een nieuwe thermostaat laten plaatsen en sindsdien is de bedrijfstemperatuur prima.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •