Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Vraag over ASR op de A2

  1. #1

    Standaard Vraag over ASR op de A2

    Nou ben ik niet de meest technische persoon, (laat de grootte van mijn motorkap er maar van getuigen ...) maar toch heb ik even een technische vraag;

    Vanmorgen de Gazelle maar eens laten staan en weer even de A2 van stal gehaald in verband met het heerlijke nederlandse zomerweer van vandaag (ahum...)

    Hij stond al weer even stil dus meteen ook maar even mijn wederhelft naar kantoor gebracht (rondje ring Amsterdam). Was wel weer lekker om even te rijden en af en toe nam ik ook even een pittig bochtje, maar wat mij hier dus verbaast is dat als ik dat tè enthousiast doe (i.c.m. die heerlijke stortbuien van vandaag), dat ik dan vervolgens eerst wheelspin krijg en dat dan pas de ASR ingrijpt.

    Nou zal dit gerust normaal zijn, maar ik wil het toch wel even zeker weten, ik bedoel, ASR moet dat slippen toch juist voorkomen? Ik merk toch wel duidelijk dat ik eerst behoorlijk slip.

    Ik heb al een beetje rondgekeken in Elektronica en Motor/Aandrijving, maar ik kon niet echt iets vinden. Oja; de Auto is een 1.4TDI 55kw / 75PK

    Excuses als ik niet zo technisch ben en dit misschien heel normaal is, maar als iemand een idee heeft hoor ik het graag !
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  2. #2

    Standaard

    ASR grijpt idd. pas in ná een slip, hij kan immers niet van tevoren aan zien komen dat je gaat slippen, net als ABS dat doet... Hij gebruikt geloof ik ook dezelfde sensoren...

    Het moment van slippen mag echter maar heel kort zijn, zo rond de 1 seconde, dus tegen die tijd dat jij door hebt dat hij slipt, moet de ASR al ingrijpen! Doet hij dat niet, is 'tie te traag...


    ABS en ASR zijn hulpmiddelen, geen wondermiddelen, die werken met sensoren in de wielen die meten of een wiel stil gaat staan of juist plotseling versnellen. ESP daarintegen werkt met een unit die lengte en dwarsversnellingen, wielsnelheid ed. meet, en die aan de hand van berekeningen vaststeld dat je uit de bocht gaat vliegen, en besluit dan per wiel te gaan bijremmen/rem te lossen, dus dat is iets heel anders... Maar dit terzijde.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


    Appie 8)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  3. #3

    Standaard

    Het is me helemaal duidelijk Appie!
    Ik zal eens gaan kijken of het idd niet langer duurt dan 1 sec
    Interessant stukkie tekst trouwens, ik heb weer wat geleerd!

    Thanks !
    Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  4. #4
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    In een bocht komt daarbij, dat het wiel dat wél grip heeft, voorrang krijgt.
    De reactie van ASR test je het beste door bewust met wielspin rechtuit op te trekken.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  5. #5

    Standaard

    Daar heb je ook weer gelijk in Eszes, zo had ik er nog niet over nagedacht!

    Ik zal er met rechtdoor eens op letten, maarja, ik ga natuurlijk niet teveel wheelspinnen met de A2, dat vind die vast niet zo leuk :wink:
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2
    Ik zal er met rechtdoor eens op letten, maarja, ik ga natuurlijk niet teveel wheelspinnen met de A2, dat vind die vast niet zo leuk :wink:

    Dat kun je dan het beste op een natte/gladde weg doen, dan krijgt 'ie ook niet zo op z'n donder...

    Klinkers raad ik af wegens te hobbelig...

    Ennuh... Geen dank !!! :wink:


    Appie 8)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  7. #7

    Standaard

    Thanks Guys ... hij is gister alweer aan 2 ultieme tests onderworpen;

    Test 1: Idd stopt het slippen na 1 sec, zeker op de rechte weg, dus no worries.

    Test 2: Gisteren even naar Amsterdam Z.O. geweest - wat DVD'tjes inslaan bij die gigantische electronikawinkel aldaar - en toen we op weg terug gingen, was er toch echt een ware wolkbreuk aan de gang, dat kon je geen regenbuitje meer noemen. Binnen no time stond er overal 5cm water op de wegen en waren alle zijkanten van de weg in diepe plassen veranderd. Ik heb de A2 er gewoon doorheen gestuurd (met een constante "tsunami" van 1,5 mtr hoog aan beide kanten van de auto). Bochtjes om, nog diepere plassen door, maar hij gaf GEEN KRIMP !! Gewoon keurig rechtdoor, geen ASR, geen aquaplanning, wauw, goed zeg! (Dat had ik met mijn peugeotje ècht nooit aangedurfd, die had allang dwars gestaan.)

    Oja en ik zag onderweg ook nog voor het eerst een nieuwe A6 Avant ... wauw wat een onwijze wagen, echt groot zeg ! En mooi ook !

    Grtz Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ja, onze A2 hetzelfde, je kan loeihard de bocht om.. en het ASR heeft nog zin ook.. helpt inderdaad niet meteen.. maar je voelt het wel aan je rempedaal als het ingrijpt.. grappig hoor.. Die van mij is overigens wel een benzine.. maar uiteraard wel electronisch gas, dus hij neemt gewoon gas terug wanneer nodig..

  10. #9

    Standaard

    Weer zo'n reactie na bijna 4 jaar ...
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  11. #10

    Standaard

    shit, ik dacht toch echt gezien te hebben dat de posts nog vrij recent waren.. :#

  12. #11

    Standaard

    recent verplaatst naar het juiste forum-subboard ja ...
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •