Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Welke olie voor een 1.4?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2016
    Leeftijd
    37
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A2

    Standaard Welke olie voor een 1.4?

    Hey allemaal,

    Ik ben sinds deze week de eigenaar van een a2 van 2005 1.4 55w met motorcode BBY.
    Hij heeft een grote beurt nodig en na wat zoekwerk heb ik enkele vragen.

    Hij heeft geen longlife service gehad en wil dit zo houden. Nu ben ik enkel in de war wat betreft keuze van de olie.

    In het boekje geeft hij aan olie met specs w500 00 of vw502 00 of vw501 01 voor auto's met gewone tijdsintervallen, als ik olie zoek met deze specs op b.v mister auto.be dan kom je uit bij halfsyntetische olie voor wagens zonder roetfilter ... klopt dit ?
    Had tijdens het surfen op dit of een ander forum gelezen dat er iemand aangaf er zeker synthetische olie in te doen.

    Klopt het dat de getande riem ( distributieriem ) op 120000km vervangen moet worden ?


    Alvast bedankt voor de hulp.

  2. #2
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke olie voor een 1.4?

    Wij hebben al jaren een zilveren A2 1.4 met een AUA blok (voorganger van de BBY), en die wordt jaarlijks onderhouden (gelijk met de apk) door een universele vakgarage, waar ik ook al weer jaren kom. De olie die er ingaat is gewoon 10w40, en de service interval is 10 dkm. Dat valt ook zo in te stellen op de display.

    Voor de A2 staat eigenlijk geen distributie wissel periode. Het boekje zegt alleen na 8 jaar visueel controleren. Geen kilometrage. Ik zou de distributie zeker om de 120 dkm vervangen (misschien zelfs om de ton). Al was het maar voor je eigen zielerust. De onze heeft nu 136 dkm gelopen en de distributie is bij de 98 dkm gedaan.
    Opvallend...er zit nog steeds de originele accu in bij ons uit het jaar 2000. De A2 maakt per jaar niet zoveel kilometertjes bij ons, hooguit 5 tot 8 duizend per jaar.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Leeftijd
    100
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke olie voor een 1.4?

    De Dealers doen er meestal 5W30 in, maar die is zo dun dat je blijft bijvullen met deze vrij prijzige olie.
    De betere 10W40 met tenminste SL specificatie of betere, half of vol sint. maakt nauwelijks uit.

    De nog goedkopere 15W40 is te dik, ook meestal matige specificaties.
    De 10W40 gebruiker moet wel de auto iets rustiger rijden tot de temperatuur meter gaat bewegen omdat deze iets dikkere olie
    anders bij langer stilstaan iets trager alle delen bereikte.
    Wel blijft de 10W langer plakken dan 5W dus na weekend stilstaan zal de motor minder droog worden, maar ook de verse olie
    zal later aankomen.

    Wel is het meestal vrij stevige olie gebruik na overgang van 5W30 naar 10W40 stukken beter worden, en ook het geluid van kantelende zuigers en
    andere geluiden is beter.
    Als je twijfel of gewend bent met koude motor snel weg te rijden is er nog een alternatief mogelijk, 5W40 maar deze is lastiger leverbaar,
    en vaak ook lagere SJ specificatie en daarmee nog langer zoeken naar goede kwaliteit olie.

    Tandriem, 90.000 en 6 jaren hoorde ik bij Dealers, 120.000 en 8 jaren Duits forum dus wie moeten we geloven?
    Wel gelijk complete set met waterpomp laten doen, de riem kan wel 120.000 of 8 jaren mee... maar die pomp, als die vast loopt
    door niet vervangen of eerder stuk gaan zal de riem tandloos worden als bejaarde en niet meer op tijd staan, dus ook als hij niet zou breken....

    Complete set en helaas, dit is flinke klus die tussen €400,- en €600,- bij universele garage gaat kosten.
    De Dealer prijs, ik gun niemand deze Hoofdprijs!

    Accu, de originele accu, het kan maar..... als je boven de 3000 toeren gaat rijden langere tijd blijft de spanning regelaar roepen, laden, hij is leeg...
    Maar de gepensioneerde accu kan die zooi die de dynamo leverde niet kwijt en dat word warmte waardoor vele dynamo's doorbranden!
    Wat kost een accu en hoeveel een defecte Dynamo?
    Ik zou de accu gewoon preventief vervangen als minder en geen risico van dure dynamo revisie nemen!

  4. #4
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke olie voor een 1.4?

    Bij de distributie is het niet zozeer de waterpomp, maar vooral de spanrollen. Deze zijn van kunststof en daar kan het nog wel ens mis mee gaan. De meeste distributieproblemen ontstaan door die spanrollen.

    15w40 zou ik ook niet gebruiken in dit blok. Het is eigenlijk iets te dik voor deze motoren, maar in een noodgeval kun je er wel mee bijvullen.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •