Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: melding stuurbekr. accu leeg & EPC probleem tegelijk!

  1. #1

    Standaard melding stuurbekr. accu leeg & EPC probleem tegelijk!

    Nou, vandaag weer een heel apart probleempje met de A2..

    De vrouw des huizes gaat naar haar werk, en laat em de hele dag staan. Rijdt vervolgens zonder problemen naar de winkel, om de laatste boodschapjes te doen, en wil daarna de A2 netjes voor de deur parkeren. Maar dan begint het gezeik..

    Tijdens het inparkeren krijgt madam opeens een melding via de boardcomputer dat de stuurbekrachtiging niet helemaal lekker is. In het midden tussen de klokken, een oranje stuurtje met uitroepteken.

    Het wordt pas echt interessant wanneer mevrouw het inderdaad zonder stuurbekrachtiging moet afmaken. Nou denkt ze, dat remmenprobleem was ook opgelost door aan en uit doen van de motor, dus dit zal ook wel niet zo spannend zijn.. Hup, contact uit (en dus motor uit,) en weer starten.. maar nee hoor.. startmotor maakt een half rondje, en vind het zat.. lijkt verdacht veel op een kapotte accu..

    Mijn gedachten gaan uit naar de electrische stuurbekr. pomp die de accu naar zn grootje geholpen heeft.. maar toch hoop ik niet op dit doemscenario, want de pomp en bijbehoren is vreselijk duur..

    even startkabels eraan, en proberen te starten... aangezien ik nog steeds te gierig ben een keer goede startkabels te kopen, probeer ik het voor 2 minuten met een stel dropveters van startkabels, maar dit had dermate weinig uitwerking, dat ik zeg.. jongens.. we duwen em even aan.. ding weegt 850kg, dus dat moet wel lukken..

    Aangeduwt, en hij slaat meteen aan, maar ik krijg nog eventjes de melding over de Stuurbekr. die mevrouw ook kreeg, maar die verdwijnt al snel.. en de auto loopt stationair.

    Niet gewoon stationair, maar hij loopt, want hij draait 1200rpm, dat ben ik niet gewend, dus ik druk even het gas in om de auto even te laten bijladen.. Je raadt het al, er gebeurt helemaal NIETS!.. behalve dat de auto 100rpm hoger gaat lopen, met een dansend toerental.. Vervolgens even gewacht, auto op de koppeling ingeparkeerd, en na 10 minuten niets veranderen toch maar de auto uitgezet..

    En ja hoor, starten.. zoals eerder.. alsof er niets aan de hand is.. Lampen doen het, ramen, airco, stuurbekrachtiging.. alles werkt naar behoren, lijkt mij niet dat dit allemaal op de dynamo alleen kan draaien..

    Vervolgens even gas proberen te geven, en ja hoor.. dat is ook prima.. gaat meteen naar 6000rpm zoals we gewend zijn bij onbelast volgas.. :P

    Het enige wat nog vaag herinnert aan dit nieuwe electronica probleem, is dat het lampje van de EPC nog steeds brand..

    Op dit moment ga ik de auto even uitlezen, dus ik post de foutcodes zo dadelijk even..

    Aan de ene kant ben ik blij dat de auto weer prima lijkt te functioneren, aan de andere kant schept het geen vertrouwen.. en vergemakkelijkt het de zoektocht naar de oorzaak van het probleem al helemaal NIET!:@

    Hulp / suggesties zijn meer dan welkom!

  2. #2

    Standaard

    nou, eventjes uitgelezen, en krijg de melding 17972. throttle activator under voltage. Intermittend. Lijkt dus eventjes een code te zijn tijdens de vrijwel lege accu..

    Waar ik wel weer van baal, een half uur geleden starte de auto dus gewoon goed, en liep netjes. Nu, en half uurtje later is er niets meer van over.. en zit er nog wel genoeg stroom in om het apparaat uit te lezen, maar de startmotor laten draaien.. ho maar..

    Dus of, de accu is kapot, en houdt hooguit een paar minuten stroom vast..

    Of er blijft ergens een flinke lamp branden of een andere lekstroom .. dat wordt meten.. Maar daar heb ik nu nogal weinig zin in.. kl#te zeg..

  3. #3
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    dat bij huidige auto,s deze meldingen komen heeft idd met een "lege"accu van doen en houden op zodra er weer genoeg spanning is .
    idd kan de accu gewoon overleden zijn door beschadiging van de cellen,
    te weinig "water" oid of juist overmatig overladen zijn door een defecte spannings regelaar
    of juist weer te weing door een verslete spanningsregelar/koolborsteljes
    of alleen maar een slechte V-riem.
    nooit enig rood accu lampje gezien?
    dan verwacht ik eerst een def accu, met een verse of goed accu eerst een skijken ofdat deze gewoon oplaad, daarna pas kijken ofdat er een lekstroom zal zijn.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  4. #4

    Standaard

    bedankt viermaal, ik denk inderdaad ongeveer hetzelfde als jij.. maar toch is het niet helemaal eenduidig probleem.. en daar heb ik zon hekel aan bij die nieuwe auto's.. geef mij dan maar lekker een audi 50 uit 1978 ofzo.. maarja.. die A2 rijdt heeeeerlijk..

    ik ga er morgen eens even naar kijken..

    Er zit een accu in zonder check oogje, van varta. Kan dat eventueel nog een originele zijn? dan is het toch al snel 8 jaar oud.. dat zou kunnen bevestigen dat de accu inderdaad op zn eind zit..

    Ik had overigens laatst ook al ik tijdens een flinke sleutelklus de radio zolang aanstaan, en zoveel getest met de standkachel dat de accu ook te leeg was om te starten, toen heb ik em aan moeten duwen.. dat was vorige week.. misschien was hij toen zoveel ontladen dat hij wel een zetje naar zijn einde heeft gekregen.. en dat hij er vandaag helemaal de brui aan heeft gegeven?

  5. #5

    Standaard

    Mischien zit er een data sticker op de accu waarop je de leeftijd kan zien, het hele verhaal klinkt naar een overleden accu, succes er,mee unieko


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BastiaanS2 Bekijk Berichten
    bedankt viermaal, ik denk inderdaad ongeveer hetzelfde als jij.. maar toch is het niet helemaal eenduidig probleem.. en daar heb ik zon hekel aan bij die nieuwe auto's.. geef mij dan maar lekker een audi 50 uit 1978 ofzo.. maarja.. die A2 rijdt heeeeerlijk..

    ik ga er morgen eens even naar kijken..

    Er zit een accu in zonder check oogje, van varta. Kan dat eventueel nog een originele zijn? dan is het toch al snel 8 jaar oud.. dat zou kunnen bevestigen dat de accu inderdaad op zn eind zit..

    Ik had overigens laatst ook al ik tijdens een flinke sleutelklus de radio zolang aanstaan, en zoveel getest met de standkachel dat de accu ook te leeg was om te starten, toen heb ik em aan moeten duwen.. dat was vorige week.. misschien was hij toen zoveel ontladen dat hij wel een zetje naar zijn einde heeft gekregen.. en dat hij er vandaag helemaal de brui aan heeft gegeven?


  6. #6

    Standaard

    ja, ik denk dat de accu gewoon aan zijn einde is.. de auto was wel binnen een half uur niet meer in staat de STARTmotor ook maar 1 rondje te laten draaien, dus als dat een lekstroom is, dan is het een hele forse.. maar vervolgens knippert nog steeds het lampje dat de auto op slot is, dus ik denk dat de accu gewoon niet meer in staat is om flink energie vast te houden, maar alleen een beetje.. jammer..

    morgen eventjes kijken wat een andere accu doet..

  7. #7

    Standaard

    Gooi er maar eens een nieuwe accu in, die is waarschijnlijk gewoon defect, met alle te lage spanning fouten van dien..

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ja, accu was helemaal leeg.. tester eraan gehad.. en ging onder belasting naar de 8 volt, dus dat was al slecht..

    Daarnaast kon er maximaal 205A uitgetrokken worden, wat 640 hoort te zijn.. Nieuwe accu erin, en gaan met de banaan..

    Overigens wel apart, er zit dus een 640A, en 70Ah accu in.. :o in een A2, met een 1.4.. dat is toch best fors..

    Maargoed, misschien komt dat door de electrische stuurbekr. en de accu ligt ook helemaal achterin.. dus dat scheelt wellicht ook wel.

    In ieder geval opgelost!

  10. #9
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Mooi dat ie het weer doet...............die accu, dat is inderdaad een enorme accu voor een 1.4, dat viel mij ook al op toen m'n pa de accu ging loskoppelen om de CC hendel te gaan monteren.
    Was er ook verbaasd over, wat een joekel, waar dat voor nodig is weet ik niet.
    Alles lekker licht, allu carrosserie en dan een lekker zwaar stuk lood erin.
    Dat ze er hier een wat zwaardere accu inzetten kan ik nog wel begrijpen met die kou hier...........
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  11. #10

    Standaard Re: melding stuurbekr. accu leeg & EPC probleem tegelijk!

    Wat een vreemd verhaal, overkomt bijna het zelfde probleem bij de auto van mijn vrouw.
    Hierbij stond de stuurbekrachtiging ook onder niveau meteen bij gevuld.
    Na het bij vullen blijven alle lamp Brand soms uit..
    Accu na gemeten 9v😈. Maar wel starten.
    Accu lader erop 2 tot 3 uur 12.5v.
    Gewoon starten snel meten weer 9v😕
    Nu heb ik een accu besteld zal het probleem nu opgelost zijn.
    Of komen er nog meer uitdagingen.

    En ja hoor. Accu geplaatst (70€).
    Nu start de auto prima alle meldingen weg op een na accu laad niet.
    Even meten geen laadstroom.
    Dynamo defect.
    Auto naar de garage gebracht en nieuwe dynamo geplaatst (365€).
    En nu rijd die weer als nieuw 😄.
    Laatst gewijzigd door Oscar2013; 09-09-16 om 20:17.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •