Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Koelventilator gaat spontaan draaien terwijl de auto al dagen stil staat

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Leeftijd
    49
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Koelventilator gaat spontaan draaien terwijl de auto al dagen stil staat

    Ik heb een Audi b4 cabrio, 2.3 NG, bj '91

    Mijn probleem;

    Afgelopen winter heb ik de wagen niet op de weg gehad. Ik loop langs mijn garage waar de cabrio gestald staat en hoor gesuis. Toen ik bij de auto kwam bleek de koelventilator te draaien! Ik heb eerst de stekker op de ventilatormotor maar losgetrokken om de accu te sparen. Na een tijdje de stekker er weer opgedrukt met de verwachting dat de ventilator weer zou gaan draaien, maar dat was niet het geval...

    Het vervelende is dat de ventilator niet altijd draait. Vaker niet dan wel... 9 van de tien keer kom ik bij de auto en is alles stil en kan ik m gewoon starten.

    Vanmiddag kwam ik bij de auto, accu leeg. Startaccu erbij en aangesloten en de ventilator begon ook meteen te draaien. Ik heb diverse stekkers mbt de koeling losgetrokken, maar de ventilator blijft op standje 1 doordraaien! geen idee wat hier nu loos is. Overigens was de onderkant van mijn radiateur na een ritje van 20 minuten helemaal koud, terwijl de bovenkant wel warm is!

    De watertemperatuurmeter is ook met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Ik kan dus ook niet checken of de ventilator wel aanslaat als de motor te warm zou worden.

    Misschien dat het een met het ander te maken heeft???



    Iemand een idee wat er loos kan zijn?

    Vriendelijke groeten,

    Johan van der Let

  2. #2

    Standaard Re: Koelventilator gaat spontaan draaien terwijl de auto al dagen stil staat

    Je ventilator relais in de zekeringkast is mottig denk ik.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  3. #3
    peterkr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Posts
    403
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Koelventilator gaat spontaan draaien terwijl de auto al dagen stil staat

    Dat je auto na 20 min rijden nog niet warm is, is waarschijnlijk je thermostaat stuk .
    VW golf 7 GTD tornado rood met Oettinger velgen.
    Audi Cabriolet 2.6 V6 met hardtop.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Leeftijd
    49
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Koelventilator gaat spontaan draaien terwijl de auto al dagen stil staat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peterkr Bekijk Berichten
    Dat je auto na 20 min rijden nog niet warm is, is waarschijnlijk je thermostaat stuk .
    Dank voor je reactie! Mijn kachel wordt overigens wel gewoon warm. En omdat er een kap onder de motorruimte zat was het me nog niet eerder opgevallen. Maar door de storing met de koelventilator kwam ik erachter dat de onderkant van de radiateur nog koud was terwijl de bovenkant wel heet is. Dit kan toch geen reden zijn dat mijn temperatuurmeter "dood" is? Overigens, het metertje zelf en z'n aansluitingen achterop de cockpit zijn gecontroleerd, metertje is vervangen door een exemplaar waarvan we zeker weten dat ie goed is...

  5. #5

    Standaard Re: Koelventilator gaat spontaan draaien terwijl de auto al dagen stil staat

    je hebt geen doorstroming, dit kan zijn dat je thermostaat stuk is, of (zoals ik vorige maand had) dat de waterpomp overleden is.

    Thermostaat is goed zelf te testen door het koelwater af te tappen, slang achter de waterpomp los en de thermostaat te verwijderen.
    Thermostaat vervolgens in een pan met water te stoppen en het water verwarmen, bij ong 90 graden zal een goed werkende thermostaat opengaan, blijft deze dicht, dan weet je dat de thermostaat stuk is.

    issues met Temperatuur meter: welkom bij de club
    Lees dit onderwerp eens door en waag een poging om je tellerhuis eens van binnen te bekijken: http://www.audiforum.nl/forum/model-...weer-niet.html
    Laatst gewijzigd door coolkast_Audi80; 31-05-15 om 20:11.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •