Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Hallo Audi liefhebbers! Ik zit al een tijdje met een vervelende issue; het starten van de auto gaat momenteel lastig. Iedere ochtend dat ik de auto wil starten moet ik flink doorstarten zodat hij uiteindelijk aanslaat. Als de motor een poging doet om aan te slaan heb ik het idee dat hij er moeite mee heeft om alle 5 cilinders tegelijk op te pakken. Wanneer ik de auto een paar dagen heb laten staan (bijvoorbeeld 4 dagen) en dan probeer te starten slaat hij direct aan. Dat is punt 1.

    Punt 2 is als ik met de auto gereden heb en ik zet hem uit en een paar minuten later start ik hem weer dan draait de motor erg onregelmatig en heel laag in de toeren (300-400 toeren) en krijgt de nijging om af te slaan. Dit gebeurd met regelmaat maar niet altijd!

    Komt iemand dit probleem bekend voor?

    Er zitten sinds kort nieuwe pakkingen op, nieuwe kleppenstoters, vloeistoffen, nieuwe stroomverdelerkap, nieuwe bougiekabels en nieuwe bougies.

    Alvast bedankt voor de feedback!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    klinkt als een Stappenmotor die gereinigd moet worden.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Of de zoveelste met een defecte temperatuursensor voor het motormanagement. Een vuile ISV zorgt meer voor een hoog of onregelmatig toerental.

    Gebruik de zoekfunctie eens, is hier echt al tientallen keren voorbij gekomen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Ook pas ISV gereinigd bij de mijne, en een nieuwe temp sensor geplaatst (het gaat in dit geval om de bovenste, die stuurt het management aan) en hij loopt nu weer zo soepeltjes koud en stationair.

    De mijne wilde soms wel eens te hoog stationair lopen, en bij koude start soms wat inhouden, beetje schokken. Uit de ISV kwam bagger, en de sensor was geoxideerd / aangeslagen.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Bedankt voor de reacties! Ik ben nieuw op het Audiforum, had de zoekfunctie nog niet ontdekt, bedankt voor de tip Tom. Heb hem wel gebruikt maar kan niet veel vinden over een ISV en hoe je deze kan reinigen. Waar kan ik zowel de ISV als de temperatuursensor vinden? Lijkt me een prima klusje voor aanstaand weekend! Het klinkt als hetzelfde probleem Thalys, thanks! Ik zal binnenkort even een foto posten nu hij nog mooi in de wax staat


  6. #6
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    ISV zit voor het blok (tussen het blok en de linker koplamp) gepropt, als je voor de auto staat. Heeft 1 stekker en twee aansluitingen met rubberslangetjes, en zit in een rubber houder, die je omhoog kan trekken om los te maken. De sensor zit naast het blok in de grote koelvloeistof buis bovenaan. Er zit een stekker op met een twee-aderig draad.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Oke top! Ik ga vanavond direct even kijken. Is er nog iets wat ik moet weten voordat ik de ISV en de temperatuursensor los haal?

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    ISV eraf halen, uitspuiten met remreiniger en laten uitlekken, niet met perslucht droog blazen.

    Ik tik overigens 'isv schoonmaken' in het vakje met Google Custom Search en ik krijg pagina na pagina met resultaten. Met bijvoorbeeld dit ertussen: http://www.audiforum.nl/forum/techni...s-een-isv.html
    Laatst gewijzigd door tom; 18-08-15 om 10:15.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Bedankt, ik ga er mee aan de slag. Ik laat het nog wel even weten of het gelukt is, thanks!

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Afgelopen zaterdag de temperatuursensor vervangen en de stappenmotor gereinigd met remmenreiniger. Er kwam inderdaad zwart vuil uit de stappenmotor. Na het uitlekken weer gemonteerd maar het probleem lijkt nog niet verholpen. Stationair loopt de motor nog onregelmatig, zeker bij een koude start loopt hij eerst een poosje rond de 1500rpm, daarna zakt hij naar 900rpm. Na het aan en uit zetten van de motor loopt hij soms ook nog rond de 400rpm. Waar ik ook achter ben gekomen is dat de temperatuur op de +/- 70 graden blijft hangen tijdens het rijden. Bij het stilstaan loopt de temperatuur weer op naar 90 graden, zodra ik weer ga rijden zakt hij weer naar 70 graden. Op het forum kwam ik tegen dat dit wel is de thermostaat kan zijn, daar kan ik mij wel in vinden. De vraag is alleen of een defecte thermostaat het onregelmatig lopen van de motor kan veroorzaken? Ik heb geen idee wat het nu kan zijn...

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    De thermostaat zorgt voor een te lage koelvloeistoftemperatuur, die er weer voor zorgt dat het motormanagement onterecht extra brandstof blijft inspuiten omdat de motor nog koud lijkt. Thermostaat is toch nodig, niet moeilijk of duur dus vervangen is een no brainer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Oke, ik kan er dus vanuit gaan dat de thermostaat vervangen moet worden. Heb je hiervoor speciaal gereedschap voor nodig? Ik zag wel ergens een doc. voorbij komen met een beschrijving maar voor een ander type 80, of verschilt dit niet veel onder de 80's?

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Nee hoor, boutjes losmaken en vervangen. Kijk even in www.vagcat.com/epc (eerst gratis registreren) of je een pakking nodig hebt. Let op hoe de huidige thermostaat erin zit, er is een stroomrichting.

    Slecht stationair kan ook liggen aan een defecte lambdasonde of stationairschakelaar op het gasklephuis.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Oke, duidelijk. Ik heb een nieuwe thermostaat besteld (39,50), vanmiddag ophalen. Zoals het lijkt is het niet nodig om andere componenten los te halen, inderdaad alleen twee boutjes. Bedankt! Ik ga er weer mee aan de slag.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Afgelopen weekend de thermostaat vervangen, klein uurtje werk. Temperatuur blijft nu netjes rond de 85 a 90 graden, perfect dus. Het enige waar ik nog steeds mee zit is het slechte starten/aanslaan van de motor. Is een probleem als deze uit te lezen uit de computer? Volgens mij werkt het nog op knippercodes. Weet iemand welk apparatuur hiervoor geschikt is of kan ik beter naar de dealer gaan en hem laten uitlezen?

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Doet de koudestartinjector mee?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Ja die doet mee. Vorige week heb ik de auto een dag niet gebruikt waarna hij zonder moeite direct startte op de volgende dag. Het probleem is er dus alleen bij dagelijks gebruik. Kan het zijn dat er bepaalde (brandstof) dampen blijven hangen ergens? Is dat iets bekends?

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Nalekkende injectoren kunnen de auto verzuipen, als je 'm langer laat staan is die brandstof verdampt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Aha oke. Hoe kan ik dit controleren?

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 E 98 kW (8G7) slaat lastig aan

    Injector eruit wippen en in jampot hangen, even starten en dan meteen sleutel weer loslaten, kijken wat er gebeurt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •