Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    51
    Posts
    122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Gezocht op forum maar niet gevonden: hoe herstel ik precies defecte soldeerverbindingen van meters in dashboard?

    Mijn koelvloeistofmeter heeft het welbekende euvel. Doet het even bij opstarten en zakt na 5 minuten terug.
    Kan nog defecte sensor zijn (ik heb 2.0E Abk motor), maar gezien alle berichten hier lijkt mij dat het eerder het klokje is.

    Is er iemand die ervaring heeft met herstel van soldeerpunten en mij kan/wil helpen?
    (ik kan dashboardmeters demonteren en lampjes vervangen, maar de juiste contactpunten vinden en solderen zijn net een brug te ver...)

    dank alvast!

  2. #2
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    De brandstof- en temperatuurmeter zitten met draadeinden op de print geschroefd. Deze geleiden ook de + en het signaal. Misschien dat het helpt als je de moertjes even een stukje losdraait en weer aanzet. Daar hoeft het dash niet eens voor uit elkaar.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    De brandstof- en temperatuurmeter zitten met draadeinden op de print geschroefd. Deze geleiden ook de + en het signaal. Misschien dat het helpt als je de moertjes even een stukje losdraait en weer aanzet. Daar hoeft het dash niet eens voor uit elkaar.
    Maak dan de contacten even goed schoon. Dit kan bijvoorbeeld door ze licht te schuren met een gum waarmee je ook inkt kunt gummen (pennegum).

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    51
    Posts
    122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Goede tip van schroeven en schoonmaken, ga ik proberen!

    Hangt dit euvel toevallig ook samen met geluidssignaal voor lichten aan bij uitstappen?
    Die doet t 9 van de 10 keer ook niet, schijnt ook op printplaat te zitten ergens.

  5. #5
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Als je de moed en een een durfaf bent, kun je de complete klokkenwinkel uit elkaar halen (staan wel handleidingen hier hoe je dat moet doen) en dan de printbanen schoonmaken op de printplaat. Is een secuur en voorzichtig werkje, maar als je dat met het nodige beleid doet, is het goed te doen. Ik heb er zo al 2 gedaan en zo de nodige rare fratsen mee opgelost. Echter, niet alles is terug te voeren op slechte connecties op de printplaat, maar veel wel.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    51
    Posts
    122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Hallo Typ89, wilde nog even laten weten dat je dé tip had.
    Op deze regenachtige maandag eindelijk eens de meterset losgehaald.
    Een vorige eigenaar had zo te zien ook al eens problemen gehad met de temp.meter, er bleken namelijk extra ringen tussen de printplaat en de schroeven te zitten, met heel slechte geleiding.
    Verklaart de uitval van de meter.
    Na schoongemaakt en extra ringen te hebben verwijderd is hij weer helemaal goed!
    Waarschijnlijk was er ooit een probleem met motortemp/thermostaat en werd t gezocht bij de temp.meter.
    Enfin, t werkt weer!

    Weet iemand toevallig de goede bedrijfstemperatuur voor de Abk 2.0 motor?
    Hij lijkt iets onder de 90 graden te blijven steken.
    80 a 85 graden normaal?

  7. #7
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cabrio97 Bekijk Berichten

    Weet iemand toevallig de goede bedrijfstemperatuur voor de Abk 2.0 motor?
    Hij lijkt iets onder de 90 graden te blijven steken.
    80 a 85 graden normaal?
    Is prima zo. Is maar een indicatie instrument, geen precisie instrument.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    51
    Posts
    122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thalys Bekijk Berichten
    Is prima zo. Is maar een indicatie instrument, geen precisie instrument.
    Dank je Thalys. Ik overweeg uit voorzorg de sensoren en thermostaat eens te vervangen.
    De meter heeft t lang niet gedaan en weet inderdaad niet of ik erop kan vertrouwen.
    Meestal voelt alles wel goed aan, maar periodiek eens wat vervangen misschien wel goed?
    Zijn de sensoren en de thermostaat kwetsbare onderdelen bij dit Abk blok?

  10. #9
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cabrio97 Bekijk Berichten
    Dank je Thalys. Ik overweeg uit voorzorg de sensoren en thermostaat eens te vervangen.
    De meter heeft t lang niet gedaan en weet inderdaad niet of ik erop kan vertrouwen.
    Meestal voelt alles wel goed aan, maar periodiek eens wat vervangen misschien wel goed?
    Zijn de sensoren en de thermostaat kwetsbare onderdelen bij dit Abk blok?
    Kan sowieso geen kwaad om deze onderdelen te vervangen. Ik heb ze bij al mijn 80's al vervangen, laatst nog bij de dakloze. toen ook de d-riem en waterpomp vervangen werd.
    Het koekt in al die jaren toch aan, het corrodeert, enz. Dat "vertroebelt|" het afgegeven signaal toch. Ik vervang vaak preventief onderdelen, zeker als ik vermoed dat die onderdelen al een wagenleven erin zitten. Voor mijn Coupe 2 liter, ook een ABK blok dus, heb ik alles van het koelsysteem al klaar liggen. Waterpomp, thermostaat, slangen , radiateur, enz. De gehele handel kost bij elkaar niet zoveel, en voorkomen is beter dan genezen.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    51
    Posts
    122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thalys Bekijk Berichten
    Kan sowieso geen kwaad om deze onderdelen te vervangen. Ik heb ze bij al mijn 80's al vervangen, laatst nog bij de dakloze. toen ook de d-riem en waterpomp vervangen werd.
    Het koekt in al die jaren toch aan, het corrodeert, enz. Dat "vertroebelt|" het afgegeven signaal toch. Ik vervang vaak preventief onderdelen, zeker als ik vermoed dat die onderdelen al een wagenleven erin zitten. Voor mijn Coupe 2 liter, ook een ABK blok dus, heb ik alles van het koelsysteem al klaar liggen. Waterpomp, thermostaat, slangen , radiateur, enz. De gehele handel kost bij elkaar niet zoveel, en voorkomen is beter dan genezen.
    Denk ik ook Thalys, na bijna twintig jaar goed om zaken op te frissen preventief en m op de weg te houden zonder problemen.
    Waterpomp en riem zat ik ook aan te denken, laat ik meteen thermostaat meenemen en sensoren.

    Ik lees ook regelmatig over zwak relais no. 30, bij cpu.
    Speelt dat ook bij ons abk blok een rol?

    En waar bestel jij de onderdelen? Winparts?
    (ik stuur even een pb)

  12. #11
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Ik heb je ook een PB-tje gestuurd.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Ik had dezelfde problemen en heb een adresje gevonden waar ze de tellerbak goed en goedkoop kunnen repareren:

    https://www.verotronics.nl/

    Ik was € 121,00 kwijt. Hiervoor is de printplaat opgeknapt, de voeding hersteld en de 10V voeding hersteld. Voor dat geld kan ik het zelf niet maken...

  14. #13
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    Goede tip.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  15. #14

    Standaard Re: Temperatuurmeter koelvloeistof defect, herstellen?

    goeie tips mannen.
    bij mijn klokkenwinkel valt de temperatuur naald ook regelmatig weg en is het dimlicht indicator er mee opgehouden (lampje verwisseld met een andere werkende leverde helaas ook geen indicator op)
    dus ga deze herfst eens aan de slag met het schoonmaken van de print.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •