Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: 2.3 NG Rood spruitstuk

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    42
    Posts
    71
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard 2.3 NG Rood spruitstuk

    Beste leden,

    ik ben de laatste hand aan het leggen aan mijn cabrio voor het mooie seizoen. Heb er veel werk inzitten zoals volledige respray, KW schroefset, nieuw dak, uitlaat enz enz.

    ook de motor heeft een opfrissing gehad met nieuwe riem enz. Alleen nu heb ik een klein probleem.... de motor draait stationair perfect. Maar komt slecht op toeren en als hij dat doet word mijn spruitstuk roodheet! Brandstofprijzen heb ik voldoende en gooi dit probleem op mijn ontsteking. Denk dat deze te laat staat. Vermoedelijk heb ik deze een tand verkeerd gezet. Maar nu ff de vraag: mijn rotor staat wel boven de inkeping van de ontsteking als de motor op zijn merktekens staat. Nu wil ik mezelf controleren, maar kan niet vinden hoe de basis afstelling zit bij het type zonder brandstof relais met zekering. En of dat ik het krabje in de ontsteking kan vertrouwen als basis.

    Ik wil dus graag weten hoe de nulstand aangegeven word bij motor in bdp. En of ik bij deze nog een verbinding moet maken om hem op 15 graden af te stellen... zonder dus het systeem met de zekering.

    Iemand hier ervaring in? De zoekfunctie word ik wel wijzer van, maar niet betrekkend op mijn probleem.... alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Klinkt als een verstopte katalysator of uitlaat.
    1 tandje verkeerd zorgt er echt niet voor dat de boel zo vreselijk heet wordt
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    42
    Posts
    71
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Verstopte uitlaat ook al aangedacht en uitgesloten.

    Nokkenas is er uit geweest dus de vertanding nokkenas/ontsteking zou een tand verkeerd kunnen staan. Maar dat is het juist op de ontsteking staat een heel dun streepje, maar weet niet zeker of dit het is. Hoopte dat iemand hier me daarin wat wijzer kon maken. En dan ook gelijk het fijn afstellen of deze ipv het brandstof relais met uitsparing een andere overbrugging moet maken. Domweg omdat ik geen brandstof relais heb met zekering uitsparing. Of kan ik deze ouderwets gewoon. Afstellen?

  4. #4

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    In het verdelerhuis zit een klein sleufje, goed te zien als je het plastic kapje onder de rotor even verwijdert. Krukas en nokkenas op nulpunt, dan moet de rotor precies boven dat sleufje staan.
    Zekering in relais is alleen bij de oudere NG, de late NG moet met de VAG 1551 in de basisstand gezet worden. Geloof dat dat ook kan door een draadje te leggen op de uitlees stekkers, maar hoe en wat moet ik je schuldig blijven. Afstellen zonder in de basisstand te zetten gaat niet goed.
    Laatst gewijzigd door type81; 15-03-17 om 21:12.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    ontsteking afstellen doe je met een stroboscoop lamp, dit streepje is alleen de eerste basis afstelling. Op het vliegwiel zit een gradenboog gegraveerd. Volgens mij is de voorontsteking van een NG 15 graden (staat wel in het Haynes handboek). Volgens mij onderbreek je de vervroeging van de ontsteking door de zekering in het relais of met de VAG tool.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    42
    Posts
    71
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Hm vreemd.... hij staat dus precies in het krabje.

    Ok. Heb de witte en zwarte stekker de zwarte is 12V als ik me goed heb ingelezen en de witte moet ik overbruggen? Hiermee fop ik dan eigenlijk het systeem en bedien je zelf de vervroeging waardoor ik deze op 15 graden kan afstellen? Begrijp ik dat goed? Haal ik de overbrugging weg moet hij weer naar 0 gaan en test ik dus gelijk de werking van mijn vervroeging?

    Klopt dat?

    Als dit goed staat kan het alleen nog een probleem in het uitlaat traject zijn. Wat opzich best vreemd is aangezien de auto rijdend is stil gezet. Wat ik toen wel had was dat de auto af en toe stil viel bij een stoplicht. Maar dat kan ook zijn omdat ik een scheurtje in het rubber van mijn luchtwegen had. De uitlaat zou op zich zelf niet erg zijnaangezien hier al een nieuw RvS systeem voor klaar ligt.

    Ik ga verder op onderzoek.

  7. #7

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Je moet de motor opnieuw starten na het verwijderen van de overbrugging, anders blijft ie in de basisstand lopen.
    Of het de goeie overbrugging is weet ik niet, maar de werkwijze is verder wel goed.
    En inderdaad check de uitlaat nog een keer, daar lijkt mij toch echt het probleem te zitten.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  8. Ad
  9. #8
    walterpk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    40
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Ik heb voor een jaar geleden hetzelfde probleem gehad en het was bij mij het aantal graden van de onsteking.
    Die moet idd naar 15 graden heen. Die van mij stond op drie waardoor er veel benzine niet verbrand werd. slecht lopen en uiteindelijk (je raad het al) de benzine alsnog in de brand vliegt alleen dan niet meer in de cillinder :-)

    ik weet niet of het bij jou hetzelfde is maar het lijkt er wel op.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Ik heb persoonlijk geen ervaring met de NG's zonder het "zekeringrelais", alleen met. Bij mijn weten zijn de zwarte en witte aansluiting voor het uitlezen van de ECU (voorbeelden: 2.8 AAH, 2.3 NG, 2.2 ABY, 1.8 PM). Wat andere aspecten die van belang zijn:

    Carter ventilatie moet afgesloten zijn. (Slang naar het inlaat traject dichtknijpen)
    Koel ventilator moet niet draaien tijdens het afstellen.
    Controleer ook even of er een voorgeschreven toerental is want ik meen dat dit niet bij stationair is, 1000 of 1100 rpm meen ik.

    Note: bij het verwijderen van de brug zal de ontsteking niet naar 0 gaan! Echter doordat de vervroeging actief is kan je moeilijk aflezen hoeveel voorontsteking hij geeft, vaak schommelt hij dan rond de 12. De vervoeging is afhankelijk van de motor gegevens zoals vacuüm en gasklep stand.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    42
    Posts
    71
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Ik heb van de week het grote boek besteld. Dus daar ga ik eens ff in neuzen. Als ik meer weet zal ik het hier zeker delen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    42
    Posts
    71
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Probleem opgelost!

    Via het boek waar ook alleen het systeem met zekering in stond en een kapotte stoep lamp alles nog eens rustig bekeken. Motor op tijd gezet via vliegwiel op nul graden en toen ontsteking bekeken. Stond 0,5 Mn ofwel 1 tand verkeerd. Alles nu op nul gezet en loopt weer als een kanon.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3 NG Rood spruitstuk

    Hoe staat nu je rotor vergeleken met de inkeping? Heb vandaag een poging gedaan om mijn distrubutie riem te vervangen, dit ging echter niet doordat deze set voor de hydraulische spanrol was. Maar wanneer mijn vliegwiel, nokkenas en krukas hun inkeping staat, staat mijn ontsteking bijna een kwart verder gedraaid. By the way welk boek heb je gehaald? Er is namelijk zoveel aan gerotzooid aan m'n auto dat ik niet meer weet wat origineel is. Idem met slangen overal zitten er slangenklemen en niet origineel lijkende rubbere/metalen slangen te zitten.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •