Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: electronische eigenaardigheidjes aan mn cabriolet 1992 2.3NG

  1. #1

    Standaard electronische eigenaardigheidjes aan mn cabriolet 1992 2.3NG

    Hallo,

    ik zit met de volgende verschijnselen:

    -1 vooral laatste tijd werkt centrale 'alle ramen omhoog' knop niet meer. Ramen individueel bedienen werkt feilloos. die knop werkte in begin soms wel.
    -2 knop voor ontkoppelen 'cabriodakklep' in linkerdeurstijl werkt ZEER sporadisch. 10% van tijd.
    -3 'daknietgoedgeslotenlampje' knippert soms op dashboard als dak GOED open is (en klep goed dicht) maar ook bij open dak. Stopt vaak na enige tijd.
    -4 Af en toe gaat binnenverlichting lampje zomaar aan (bij stevig remmen?), als het schakelaartje in een bepaalde stand (meen de middelste, niet zeker) staat.
    -5 dashboard is niet gelijkmatig verlicht (dit zullen wel kapotte leds zijn)

    opmerkingen:
    -A aan achterklepslot zit een draadje, dat loopt echter onder de achterbakvloer nergens naartoe, stopt zomaar. Moet dat ergens aan vast (massa)?

    -B hirschmann antenne geinstalleerd, radio-ontvangst klinkt sindsdien mager. Zag scheurtje op antennedraadmantel. Relayskastje van antenne bij wijze van aarding direct aan chassis gemonteerd ipv aardedraad te gebruiken die op relayskastje uitkomt (dit ga ik aanpassen).


    Heeft iemand suggesties waar deze haperingen van kunnen komen? Meest storende is het centrale ramen up/down knopje en het 'cabriodakklepknopje' dat bijna nooit werkt.

    Thanks a lot.

    Arne
    S4 B8 - couple of NSX'es :)

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Dat ramen-knopje zal wel gewoon een beetje stoffig zijn van binnen. Een beetje WD40 erin zou het moeten oplossen. Het zelfde geldt waarschijnlijk voor het dakontgrendelknopje.

    Als je met dashboard het instrumentenpaneel bedoelt: dit zijn lampjes, geen LEDs. Ze gaan inderdaad geregeld stuk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    WD40 is GEEN contactspray, je kunt beter contactspray gebruiken. Het lijkt inderdaad op af en toe haperende schakelaars.
    BEER: Helping ugly people have sex since 1792

  4. #4

    Standaard

    hm. Daar ben ik niet zo zeker van, het lijkt eerder iets met mijn aarding of zo (?).

    Want het helpt absoluut niet als ik aan die schakelaars 'frunnik' of zo; of extra hard druk oid. Het werkt gewoon soms vlekkeloos, en soms helemaal niet. Lijkt me eerder een contactje ergens in de auto dat wellicht los zit dan die schakelaars zelf. Daarom dacht ik ook aan de zekeringen. Is er een manier om dergelijke zaken door te meten en zo het euvel op te sporen? Ik ben geen electricien dus alle info is welkom.
    S4 B8 - couple of NSX'es :)

  5. #5

    Standaard

    Probeer een schema te bemachtigen, en dan het hele circuit volgen. Bij elk verdacht opject dat je tegen komt even bewegen om te zien of het verergerd of verdwijnt.
    Je kunt de draadjes onder de schakelaar ook even direct door verbinden om de schakelaars helemaal uit te sluiten.
    BEER: Helping ugly people have sex since 1792


  6. #6
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Mijn "centrale 'alle ramen omhoog' knop" is op een gegeven moment ook stuk gegaan. Uitgebouwd en doorgemeten en het bleek dat de "down" positie nog goed was maar de "up" gaf geen signaal meer.
    Dat ding zit zo goed als gesealed. Je kan er met contactspray niet in komen. Die schakelaars zijn "spatwater dicht" en daarmee heel moeilijk te fixen. Die van mij wilde in elk geval niet luisteren naar contactspray...
    Ik heb een nieuwe gehaald. Kost niet zo veel en is heel simpel te vervangen.


    "dashboard is niet gelijkmatig verlicht (dit zullen wel kapotte leds zijn)"
    Geen leds, gewoon lampjes. Simpel te vervangen.


    "daknietgoedgeslotenlampje' knippert soms op dashboard"
    Zelf ook gehad. Bleek de kabelboom van de kofferbak te zijn (die uit je kofferbak naar buiten gaat en je kofferklep zelf in verdwijnt).
    Ik heb in de loop van de jaren in de gaten gekregen dat zeer veel Cabrio rijders dit euvel krijgen. Proberen te solderen (draden breken op het knikpunt) of te verleggen is gekloot in de marge en slechts kortstondige uitstel van executie. Ik heb het allemaal geprobeerd.
    De draadboom (7-draads) moet gewoon vervangen worden. Kost rond de 150 euro die draadboom dus niet grappig.


    Tip. Het vervangen is ontzettend simpel. Alleen wel zéér tijdrovend. Vooral de achterklep-kabelboom. Het gaat je een vermogen aan uurloon kosten om dit uit te besteden.
    Ik wil je wel helpen als je er niet uitkomt. Ik ken den dakloze zo langzamerhand uit m'n hoofd (is dat een goed of slecht teken...)
    Bij mij is alle uitgedroogde, doorgescheurde en gecorrodeerde zooi intussen vervangen dus ik kan er weer een 10 jaar tegen aan. Het is dankbaar werk als alles daarna weer fris en fruitig werkt.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  7. #7

    Standaard

    hey

    een hele kabelboom vervangen... 150 euro... damn...

    maar ik kan het ook anders bekijken: ik werd gisterochtend gelaserd, grapje kostte me 125 pleuro.

    81 op 50 weg. En zo heb ik al heel wat vergaard. Niet schrikken, ik heb ns berekend en kwam zo op rond de 1500 pleuro sinds april uit. No kidding. Alleen maar ellende gehad met de overheid. Stelletje rukkers. Talloze parkeerboetes (had geen vergunning, kwam wel ns om 10 uur mn nest uit, tjsakka). Keertje weggesleept. Keertje op invalidenplek gestaan, 5 minuten om te pinnen, verdekt in bosjes scenario. En wat snelheidsakties.

    Dus als ik nou een weekje of 2 de fiets pak, heb ik een kabelboom verdiend

    Waar zit jij precies? Ik woon in Amsterdam, als je ns in de buurt bent dan lijkt me dat een prima plan. Wellicht kan ik overigens ook met een schema al uit de voeten.

    Je kent de geschiedenis, en ik ben nu aan het uitdokteren hoe ik mijn autootje kan preppen voor het inbouwen van de hele electronicazooi voor de hifi.
    S4 B8 - couple of NSX'es :)

  8. Ad
  9. #8
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Mijn domicilie is Veenendaal.

    Schema's heb je niet nodig voor het vervangen van de kabelboom (is de rechter kabelboom als je achter de auto staat).
    De stekkers hebben een eigen kleur dus het geel op geel, blauw op blauw etc.
    Het er uit pielen en weer in vrotten van de kabelboom is een lastig klusje.
    De alles up/down schakelaar in de middenconsole is een half uurtje werk.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #9

    Standaard

    en massapunten etc, ben daar ook naar op zoek. Moet waarschijnlijk de aarde vanaf de accu vervangen door een 4 AWG draad (~21mm2), dit schrijft JL Audio voor.

    Tevens heb ik achterin een draadje vanaf mijn achterbakcontact naar onder het bodemkleed lopen, dit zit echter nergens aan vast. Vraag me af wat de functie is. Vergat net ook te melden, de achterklep sluit ook niet meer altijd automatisch (op slot).
    S4 B8 - couple of NSX'es :)

  11. #10
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arnematt
    en massapunten etc, ben daar ook naar op zoek. Moet waarschijnlijk de aarde vanaf de accu vervangen door een 4 AWG draad (~21mm2), dit schrijft JL Audio voor.
    Ik heb de (inderdaad dikke) massadraad van m'n versterker ge-aard op het massapunt links bovenin de kofferbak, boven het reservewiel.

    Meer massapunten heb je niet nodig (je head-unit heeft er zelf al een in de ISO stekker) want de speakers en woofer zitten met hun plussen en minnen allemaal aan je versterker vast.
    Je versterker is de enige die een massapunt blieft.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arnematt
    Vergat net ook te melden, de achterklep sluit ook niet meer altijd automatisch (op slot).
    Bingo. Door die uitspraak weet ik nu voor 95% zeker dat je kofferbak-kabelboom rechtsachter (deels) kapot is.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robin.ke
    WD40 is GEEN contactspray, je kunt beter contactspray gebruiken. Het lijkt inderdaad op af en toe haperende schakelaars.
    WD40 heeft diverse gebruiksdoelen, het schoonmaken van contacten is daar één van. Contactspray werkt uitstekend, maar ik heb met WD40 al heel wat niet werkende schakelaars gered.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Door die uitspraak weet ik nu voor 95% zeker dat je kofferbak-kabelboom rechtsachter (deels) kapot is.
    Dit is opgetreden vanaf het moment dat ik de voering in de achterbak eruit gehad heb. Het kabeltje dat vanaf het contactslot van de achterklep ergens naartoe loopt heb ik losgehad om het wat netter weer vast te zetten (het zat wat omhooggedraaid waardoor bij het sluiten de klep ertegenaan schaafde). Ik zag toen ook dat het draadje eigenlijk nergens naartoe loopt; het ligt los in de achterbak onder de bekleding en dat lijkt me stug. Wellicht heb ik het losgetrokken, weet niet waarvan.


    Ik heb hier een interessant stukje over massa gevonden (weet niet meer op welke site):
    Probeer een plaats te vinden waar je de massa direkt op een kokerbalk van de auto kunt aansluiten. Voorin de auto zit namelijk de massa aansluiting van de accu ook op een kokerbalk, bij de meeste auto's aan de bestuurderskant. Beste is dan om de massa van je versterker(s) aan dezelfde kant van de auto op dezelfde kokerbalk te pakken. Zo zitten er zo min mogelijk "overdrachten" in en is de kans op storing zo klein mogelijk. Om de kans daarop nog verder te verkleinen zou je ook nog kunnen overwegen een extra massakabeltje, 6 of 8 qmm te trekken van het chassis van je radio naar de massa-aansluiting op je versterker. Mocht er dan toch nog een verschil in massa zijn tussen de radio en de amp gaat dat lekker over dat kabeltje lopen en niet over je rca's en levert dat in elk geval geen storing op.

    Vooral dat laatste puntje lijkt me slim. Er zijn discussies gaande waarvoor het draadje tussen je RCA kabels nou dient (er loopt een klein draadje tussen de twee hoofddraden, tenminste bij mijn Dietz kabels wel). De discussie (op showyoursound geloof ik) liep erop uit dat het of een massakabeltje of een remote kabeltje is. blijkt nou, op mijn verpakking staat: massa/remote leiding. Aangezien ik 3 RCA's heb kan eentje voor remote gebruikt worden, en eentje voor massa... of zou dit storen.
    S4 B8 - couple of NSX'es :)

  14. #13

  15. #14

    Standaard

    ik herinner me hun auto, dat was niet hun sterkste branche volgens mij :wink:
    S4 B8 - couple of NSX'es :)

  16. #15
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arnematt
    Dit is opgetreden vanaf het moment dat ik de voering in de achterbak eruit gehad heb. Het kabeltje dat vanaf het contactslot van de achterklep ergens naartoe loopt heb ik losgehad om het wat netter weer vast te zetten (het zat wat omhooggedraaid waardoor bij het sluiten de klep ertegenaan schaafde). Ik zag toen ook dat het draadje eigenlijk nergens naartoe loopt; het ligt los in de achterbak onder de bekleding en dat lijkt me stug. Wellicht heb ik het losgetrokken, weet niet waarvan.
    De draden lopen door het contact-slot lopen door de rechter-kabelboom vanuit je klep naar binnen.
    Het zijn 7 draden. 6 draden komen aan de binnenkant, achter de bekleding schuin boven het tank-vulpunt uit op een 6-polige stekker. De 7e draad komt uit in een éénpolige stekker.
    Beide contra-stekkers (de 6- en 1-polige) zitten boven het tank-vulpunt rechtsonder het scharnier van de kofferklep.

    Als een draad helemaal los hangt én de draad diende ergens voor dan doet het gene waar die draad van is het gewoon helemaal niet. 100% van de tijd niet en dus niet af en toe wel en af en toe niet.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arnematt
    Er zijn discussies gaande waarvoor het draadje tussen je RCA kabels nou dient (er loopt een klein draadje tussen de twee hoofddraden, tenminste bij mijn Dietz kabels wel). De discussie (op showyoursound geloof ik) liep erop uit dat het of een massakabeltje of een remote kabeltje is. blijkt nou, op mijn verpakking staat: massa/remote leiding. Aangezien ik 3 RCA's heb kan eentje voor remote gebruikt worden, en eentje voor massa... of zou dit storen.
    Over die massapunten: het massapunt van mijn radio zit ergens onder m'n dash waar ie af-fabriek zit.
    Het massapunt van m'n versterker zit waar ik heb verteld.
    Ik heb geen enkele storing. None what so ever.
    Jij hebt de zelfde auto en de zelfde constructie en plaatsing van je audio componenten in gedachten.
    Waarom zou jij dan wél ineens storingen gaan hebben. Laat je nou niet gek maken met al die "stel dat je storing krijgt" verhalen. Mijn oma noemde dat "janken voordat je geslagen wordt".
    Alleen als je storing blijkt te hebben krijg je reden om ingewikkeld te gaan lopen doen met massapunten.
    Die dunne draad die tussen je signaalkabels loopt (heb ook Dietz) is OF een massadraad (maar dan is ie wel akelig dun) OF het is een remote draad.
    Niet allebij. Ik heb em aangesloten op de "remote/antenna" draad in de ISO stekker achter in de radio.
    De andere kant gaat de "remote" aansluiting in van de versterker. Je gaat geen storing krijgen omdat je de draad NIET voor beide doeleinden gaat gebruiken.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Als een draad helemaal los hangt én de draad diende ergens voor dan doet het gene waar die draad van is het gewoon helemaal niet. 100% van de tijd niet en dus niet af en toe wel en af en toe niet.
    Tenzij het een massakabeltje betreft. slechte aarding is storing. Signaal op achterslot komt niet goed door.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    het massapunt van mijn radio zit ergens onder m'n dash waar ie af-fabriek zit. Het massapunt van m'n versterker zit waar ik heb verteld. Ik heb geen enkele storing. None what so ever.
    Jij hebt je massapunten (onbewust) goed gekozen. Head unit gebruikt daarvoor bestemde massa (zit links op kokerbalk) en je sluit je versterker ook links aan. De kans op overdracht kan nog verder worden verkleind door een extra massakabeltje, 6 of 8 qmm te trekken van het chassis van je radio naar de massa-aansluiting op je versterker. Dit is het kabeltje tussen de RCA kabels. Dit is een remote/massa draad. Mijn oma noemde dit op alle slakken zout leggen. Het is een remote OF een massa draad. Het is goed gebruik om één van je remote/massa kabeltjes te gebruiken als massa, en een andere als remote. Jij hebt er 2, ik 3, dus keuze zat.

    Het is niet DE massadraad. Die moet even dik zijn als je powercable. Het is een 'retourdraadje' om storing bij spanningsverschillen te voorkomen. Die gaat anders over je RCA kabels lopen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steve
    De andere kant gaat de "remote" aansluiting in van de versterker. Je gaat geen storing krijgen omdat je de draad NIET voor beide doeleinden gaat gebruiken.
    Bullshit. Je gaat geen storing krijgen omdat je zo'n draad wellicht voor retourlek gebruikt. Zelfs niet als je het ook gebruikt voor je remote. Op je remote signaal ga je geen storing krijgen. Wel op je RCA kabels. Zolang daar je potentieverschil niet over gaat lopen is er niets aan de hand.

    Tenzij je natuurlijk dat smalle draadje als hoofdaarding gaat gebruiken wat natuurlijk onzin is want je moet je aarding ongeveer 30 centimeter van je bron afdoen (je versterker in dit geval) met dezelfde doorsnee als je powerkabel (bij voorkeur) en dus niet helemaal naar de andere kant van je auto sturen om m daar aan je radio aarding te koppelen.

    Maar nou zijn we wel erg off topic. Ik vroeg mij af waarom die functies in mijn auto soms wel en niet werken. Kabelboom zou kunnen.
    S4 B8 - couple of NSX'es :)

  18. #17
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Bullshit bullshit. Ik weet niet wat je gegeten hebt maar zoek het verder lekker zelf maar uit Arne [img][http://home.planet.nl/~steven.rodenburg/we.gif]http://home.planet.nl/~steven.rodenburg/we.gif[/img]
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  19. #18

    Standaard

    Huu huu

    :microwave:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Ik weet niet wat je gegeten hebt
    Ik interpreteer dit als 'vertel eens waarom je zo heftig reageert' - en sorry hoor, had me anders moeten verwoorden. Maar er zat wel wat irritatie achter - weet niet of je het in de gaten hebt maar je kan behoorlijk aanmatigend overkomen in je posts. Ik herinner me de kleppendekselpakking topic waar je me zo'n beetje vertelde dat ik maar beter binnen kon gaan spelen. Bleek achteraf echt peanuts te zijn dat klusje. Ik ben op dit forum om mij goed voor te bereiden op een klus, omdat ik niet van half werk houd. Dit betekent dus ook risico's inschatten. Als je dan met oma's en termen als 'janken voordat je geslagen wordt' komt, denk ik ook zoek het lekker zelf uit. Vooral als je dan ook nog ns wat vermeldt wat niet klopt - dan reageer ik wellicht een beetje overtrokken.

    Dat zit er dus achter, arne was op zn zieltje getrapt

    Overigens waardeer ik je input enorm hoor, je hebt erg veel kennis van zaken. Maar dat kan toch ook een beetje 'normaal' gebracht worden...

    dus... friends?
    S4 B8 - couple of NSX'es :)

  20. #19
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.461
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    [img][http://home.planet.nl/~steven.rodenburg/hug.gif]http://home.planet.nl/~steven.rodenburg/hug.gif[/img]
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  21. #20

    Standaard

    S4 B8 - couple of NSX'es :)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •