Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 39 van de 39

Onderwerp: 2.8 start (soms) niet

  1. #21
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Ik heb wel eens een probleem gehad met starten door overgangsweerstand op een massapunt (12 V maar wel 0 A) maar dat was zowel bij warme als bij koude motor. Ik kan me niet voorstellen dat het contactslot alleen bij warme motor geen contact maakt. Geen idee of jouw auto een X-contact of ontlastrelais heeft, dat zou ook nog wel eens raar kunnen doen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #22
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Ik heb gisteren beide massakabels losgehaald en de contacten gereinigd. Met schuurpapier alle aanslag verwijderd (kabel- en wagenzijde) en alles opnieuw vastgezet. Ik zag ook dat er een kabel rechtstreeks van de accu naar de startmotor loopt. Eenzelfde kabel (op het oog) loopt ook van de accu rechtstreeks naar de dynamo.

    Ik ben eens gaan rekenen en ik zou een 50mm2 kabel nodig hebben voor de startmotor (1400W/12V * 2m * 0.2 = 48mm2). Een 50mm2 kabel heeft een binnendiameter van 8mm. Met een beetje mantel zit je dus op een kabel van 1cm dik. Ik vraag mij af of mijn huidige kabel wel dik genoeg is (hij lijkt dunner). Wellicht dat er in het verleden aan geklooid is en er een te dunne kabel is gebruikt. Weerstand neemt (beperkt) toe bij warmte, dus als die kabel te warm wordt kan de weerstand wel eens net kritiek zijn, waardoor de motor niet meer wil starten.

    Aangezien de dynamo en startmotor dichtbij elkaar zitten en volgens mij ook nooit tegelijk op vol vermogen stroom leveren zou ik het veel logischer vinden als er één dikke kabel van de accu naar de startmotor zou lopen. Van de startmotor is het maar 20cm naar de dynamo. Dan zou ik een 70mm2 kabel trekken van de accu naar de startmotor en van daar door naar de dynamo.

    Maar ik houd het graag origineel, dus zou graag willen weten hoe dit bij jullie zit? Dit is mijn situatie (twee dikke zwarte kabels lopen naar dynamo en startmotor, rode kabel is voor de rest):
    20180829_135001.jpg

    Horen die andere kabels ook niet gewoon rood te zijn? Bij het vastzetten van de polen is gisteren de plus-pool geknakt, dus daar moet nog even een andere opgezet worden. Dat was niet het geval, dus zal niet de oorzaak zijn...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Geen idee of jouw auto een X-contact of ontlastrelais heeft, dat zou ook nog wel eens raar kunnen doen.
    De draad om de startmotor te schakelen is erg dun, maar ik hoor volgens mij de startmotor altijd wel klikken. Wat dat betreft zou ik denken dat ik het contactslot kan uitsluiten. Het blijft vervelend dat het maar af en toe gebeurd. Gisteren na een rit van 1:15 was het weer mis. Auto opgekrikt, steunen er onder, toen moest ik eten en toen ik terug kwam startte die al weer...
    Laatst gewijzigd door bugboy; 29-08-18 om 14:01.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  3. #23
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Afgaand op mijn eigen ervaringen en de posts op het forum zijn de symptomen van een overlijdend contactslot doorgaans het uitvallen van bepaalde elektrische zaken zoals verlichting, claxon en ventilatie. Starten lijkt meestal tot het einde te lukken en meestal komen de uitvallende functies terug als je even met de sleutel in het contactslot juttert. Om deze reden had ik het contactelot uitgesloten als oorzaak van deze storing.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #24
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Mijn ervaringen met falende contactsloten zijn gelijk aan die van Tom. Als het relais klikt, dan moet er stroom gaan lopen.

    Aangezien het temperatuurafhankelijk is, zou ik eens met koude spray in de weer gaan. Als de auto niet start, kan je een onderdeel, bv die klem eens inspuiten en dus sterk afkoelen en zo kijken welk onderdeel dit veroorzaakt.

    Die spray kan je in een electronicazaak wel kopen.

    Die klem ziet er niet fijn uit, maar of corrosie nou dit temperatuurafhankelijk gedrag oplevert?

    Draait de startmotor helemaal niet, of alleen te langzaam? Zoemt hij wel?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  5. #25
    boyofwax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Gewoon meten met multimeter, of simpeler nog een autolampje met 2 draden en krokodilklemmen, dan heb je geen 2e persoon nodig om te starten. Eerst meten op startrelais, daarna op startmotor. Laat je bedrading origineel, dat heeft meneer Audi niet voor niks zo ontworpen.
    Automatic is king of the road.
    Plastic delen? Ze delen vanzelf.


  6. #26
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Korte samenvatting van het probleem:
    1. Bij koude motor start de motor vrijwel altijd.
    2. Bij warme motor(meer dan 1 uur rijden) klikt het start-relais wel na het omdraaien van de sleutel, maar de startmotor doet helemaal niets. Lampjes op het dashboard gaan wel uit, dus er lijkt wel een flinke stroom te lopen.
    3. Als de auto een tijd blijft staan dan start de auto meestal weer alsof er niets aan de hand is.
    4. Accu en startmotor zijn reeds vervangen.

    Ik zal eens een bus koudespray halen en kijken of ik daar gericht wat kan proberen.

    Wellicht dat iemand met een V6 even een foto kan maken hoe het er bij hem bij de accuklemmen uit ziet?
    Laatst gewijzigd door bugboy; 29-08-18 om 15:59.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  7. #27
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boyofwax Bekijk Berichten
    Gewoon meten met multimeter, of simpeler nog een autolampje met 2 draden en krokodilklemmen, dan heb je geen 2e persoon nodig om te starten.
    Ik heb gewoon een multimeter, maar de auto moet op bokken om er bij te komen. Aangezien het probleem slechts af en toe optreedt is komt dat niet altijd even goed uit. Maar eens, dat dit de enige optie zal zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boyofwax Bekijk Berichten
    Laat je bedrading origineel, dat heeft meneer Audi niet voor niks zo ontworpen.
    Eens, maar ik weet niet of de vorige eigenaren er ook zo over dachten. Heb onderhand al wat ervaring met oudere wagens en electronica is vaak het meest mee gebeund, dus zou zomaar kunnen dat wat ik zie niet origineel is.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  8. Ad
  9. #28
    boyofwax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Ik bedenk mij ineens dat ik dit vroeger met mijn Mazda ook had. Als die niet wil starten zet hem in de 1e versnelling, koppeling op en met linkerbeen/voet uit de auto ff heen en weer bewegen. Daarna uiteraard uit de versnelling en kijk of die wil starten.
    Automatic is king of the road.
    Plastic delen? Ze delen vanzelf.

  10. #29
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thalys Bekijk Berichten
    Heb je ook gecontroleerd bij de massa draad, die van de accu loopt, bij het verbindingspunt aan de zijkant van de accuhouder. Daar zit deze vast met een behoorlijke bout, en vandaar loopt er weer een kabel richting motorblok. Althans, zo zit het bij mijn Cabrio en Coupe.
    Ik lees net nog een keer je reactie, maar bij mij loopt er alleen een kabel van de min naar de zijkant van de carrosserie (circa 20cm kabel). Bij de motorsteun aan de passagierszijde loopt er ook een massakabel naar het blok. Daartussen zit echter geen kabel.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  11. #30
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Trek die kabel vanaf het punt waar die aan de koets zit eens verder naar het motorblok.Dus in principe de massakabel vanaf de accu verlengen naar het connectiepunt op het motorblok. Ik heb namelijk geen massakabels lopen vanaf een motorsteun en ik vraag me af of dat wel origineel is. En ik vraag me af, of dat ook wel goed massa geeft. (Maar ik kan het mis hebben.)
    Laatst gewijzigd door Thalys; 30-08-18 om 14:02.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  12. #31
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Vandaag hoopte ik eindelijk het probleem te hebben gevonden. Het contactblokje bleek gebroken te zijn:
    20190727_141616.jpg
    Helaas na een half uur rijden toch weer een niet-startende wagen. Accu, startmotor en contactblokje zijn vervangen. Nadat ook de accu van mijn motorfiets was overleden bleek dat de startkabel die ik ook had gebruikt om de massa te verlengen niet meer goed was (zelfs een 2-cylinder 1100cc motor kreeg ik er niet mee gestart). Die test gaan we dus nog een keer overdoen. Het was me vandaag iets te heet om onder een hete auto te gaan liggen.

    Het blijft wel een mysterie, maar als ik het eenmaal weet dan is het vast iets lulligs :-)
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  13. #32
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Nadat de wagen wederom niet wou starten bleek dat er geen spanning kwam vanaf het contactslot bij de startmotor. Vervolgens de bedrading helemaal nagelopen en het lijkt er op dat er ooit een alarmsysteem met startonderbreker in heeft gezeten. Die is doorverbonden met een vrij lullig klemmetje. Die bedrading is nu weer vervangen door een originele draad en daarna is het niet meer opgetreden. Dat klemmetjes zat achter het dashboard, dus dat moest er uit en was het mij dus ook niet eerder opgevallen. Hopelijk nu weer probleemloos starten. Nu nog mooi weer...
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  14. #33
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Toch weer aftermarket prut dat ellende veroorzaakt. Zo had ik ook ooit een startonderbreker die de auto willekeurig liet afslaan. Heerlijk als je net een bocht neemt en de stuurbekrachtiging wegvalt.
    Mooi en het gevonden is en je dit ook hier post! Volgende week al beter weer!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  15. #34
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Exact de rede waarom een van de eerste dingen die ik altijd doe als ik een nieuwe auto binnen haal het oude (uitgeschakelde) alarm er uit halen. Wat een ellende zijn die dingen altijd zeg...
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Heel interessant artikel, ik heb nu precies het zelfde probleem, alleen start mijn auto nu helemaal niet meer. Eerst inderdaad ook alleen na lang stilstaan (koude motor) heb zojuist het blokje vervangen en de accu is goed en start motor is vrij nieuw (half jaar oud ofzo) ik heb er zelf een startonderbreker ingebouwd maar deze werkt, als ik hem bedien dan hoor ik het relais klikken en dit hoort zo hoe ik hem heb ingebouwd.

    Ook hoor en voel ik het relais van de ramen klikken als ik hem wil starten, maar de startmotor gaat niet rond. Is dit normaal of zou dit het probleem kunnen zijn?

  17. #36
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Zover ik weet zal een startonderbreker de onsteking onderbreken en niet de startmotor. De meeste auto's met startmotor zullen wel de startmotor doen ronddraaien, maar de auto zal niet aanslaan (crank, no-start).

    Als de startmotor wel rondgaat, maar de auto niet start dan is het een ander probleem en niet gerelateerd aan dit topic.

    Gaat die niet rond, dan zou ik even (provosorisch) een draad trekken vanaf de startmotor (terminal 50, naar contactslot). Zorg dat de auto in neutraal staat en op de handrem en verbind die draad met de accu. Dan zou de startmotor moeten rondgaan. Doet die dat niet, dan kan je een massaprobleem hebben, startmotor gaar, accu gaar, ... Start die dan wel, dan is er toch iets niet lekker met de verbinding naar je contactslot.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 25-03-24 om 14:47.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  18. #37
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Nooit te vroeg om de zelf ingebouwde startonderbreker te verdenken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #38
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.389
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ingo Coupe Quattro Bekijk Berichten
    Heel interessant artikel, ik heb nu precies het zelfde probleem, alleen start mijn auto nu helemaal niet meer.
    Ook hoor en voel ik het relais van de ramen klikken als ik hem wil starten, maar de startmotor gaat niet rond. Is dit normaal of zou dit het probleem kunnen zijn?
    In mijn Cabrio 2.8 was vorig jaar het contactblokje kapot (sorry ik ken alleen het duitse woord "Zündanlassschalter") wat achter de slot-cylinder in het dashboard zit. Ik noem het verder maar "schakelaar".
    Die Dingen gaan op verschillende manieren kapot:
    - oud plastic dat afbreekt (wat bugboy besproken heeft incl. foto)
    - Intern is het ding "krokant" en verbind contacten óf juist niet als je de sleutel in de startpositie draait (helemaal naar rechts draaien). Alles lijkt het dan te doen maar de startmotor doet niks
    - Intern is het ding "krokant" en onderbreekt het contact niet meer als je de sleutel van start naar de normale run-positie terugdraait (1 tik naar links terug) waardoor de startmotor nooit meer stopt. Dan ga je rijden en de motor doet een Arnold Schwarzenegger Terminator met de startmotor (draait em kapot).

    Dat laatste was bij mijn auto het geval. Het was zo onduidelijk dat ik de startmotor verving, alles weer goed. 2 Maanden later flinkt het dat geintje weer, wederom startmotor naar de eeuwige jachtvelden. Nieuwe monteert maar deze keer was het duidelijk wat het verhaal met de schakelaar was. Een nieuwe, originele besteld en sindsdien alles toppie. Geen "rare problemen" meer.

    Tip: als je een schakelaar op eBay ofzo koopt, pas op voor goedkope shit. Eigenlijk verkopen ze daar alleen maar goedkope schakelaars en die gaan snel weer kapot.
    Ook moet je weten welk artikelnummer je nodig hebt want voor een handbak is er een andere schakelaar als voor automaten. Iemand die schrijft dat de schakelaar voor beide is, liegt dat ie barst.
    Laatst gewijzigd door Steven; 26-03-24 om 18:46.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  20. #39

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Het zou goed kunnen dat bij mij het blokje ook kapot was, na het vervangen hiervan nogsteeds het zelfde probleem. 'voor de grap' is gemeten of er stroom bij de startmotor kwam (deze is ongeveer een half jaar oud dus had niet verwacht dat het hier in zou zitten) en hier kwam dus gewoon stroom. Conclusie: startmotor kapot.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •