Grote kans dat het niet ligt aan het mechanische slot, maar aan het elektrische deel achterop.
Afdrukvoorbeeld
Grote kans dat het niet ligt aan het mechanische slot, maar aan het elektrische deel achterop.
Wat Tom zegt. 99% zeker de contactslot schakelaar (ZundAnlassSchalter of "ZAS" in het Duits). Ik had exact het zelfde.
Wat is het modeljaar van je auto en, superrrr belangrijk, heb je een handbak of automaat? (want ze hebben elk een andere schakelaar, niet uitwisselbaar)
Dit zijn de Audi onderdeelnummers.
"4A0 905 849 C" is for de handbak
"4A0 905 849 B" is voor de automaat
Pas op dat de schakelaar, DIRECT na het starten ("Start" positie), altijd meteen een 1 tik terug naar links gedraaid wordt ("Run" positie). Bij een gezonde schakelaar gebeurt dat vol-automatisch. Een krokante schakelaar kan blijven hangen en is dan een start-motor-moordenaar.
Als ie in de stand helemaal naar rechts ("Start" positie) blijft hangen, vernield dat de startmotor omdat ie de hele tijd mee blijft draaien. Been there, done that, didn't like it.
De ZAS vervangen is heel simpel maar de klokkenwinkel moet eruit (stuur kan blijven zitten) en de afdekking direct onder het stuur ook.
Doe jezelf een HEEL GROOT plezier. Koop GEEN shit van eBay. Echt, doe het niet. Het kost niks daar maar het is allemaal bagger uit China en het is in recordtijd weer kapot.
Soms worden er op eBay ook fatsoenlijke fabrikaten aangeboden. Het is niet alles kommer en kwel maar als het minder als 30 Euro kost, is het China rotzooi of gewoon B-ware.
Goede merken:
Herth+Buss
Vemo
Bosch
Meat&Doria
Valeo
Origineel Audi (vaak made by Bosch, Valeo of Vemo)
B-Merken:
Meyle
Febi-Bilstein
Stark
Ridex (is écht bagger)
De versie voor automaten bijvoorbeeld, "4A0 905 849 B", werd ook gebruikt in de Porsche Boxter, een paar Skoda's etc. Het gaat om het part-number, dat moet de juiste zijn. Die Porsche en Skoda dingen bv. hebben gewoon een Audi logo erop en hebben een Audi part-number, geen Porsche of Skoda.
De ZAS is een bekend zwak punt bij Audi's van deze generatie. Het plastic word oud, broos en breekt af. China plastic breekt al heel snel want ze maken er ook wc-rol-houders van...
Ik heb em 2x moeten vervangen in m'n Cabrio en 1x in m'n Audi 200.
Met nieuwere Audi modellen die ik heb gehad (Audi A8 D2, A8 D3, A6 C5, A4 B7) heb ik geen negatieve ervaringen.
Bedankt voor het advies! Het is inderdaad het contactslot! Jullie zijn helden!!!
Nog advies waar ik het beste dit slot vandaan kan halen en welk merk?
Het onderdeel nummer wat op het slot staat is precies zoals werd vermeld: 4A0 905 849 B
Ik heb een audi 2.8 B4 1997 automaat
Heb deze gevonden: Contactslot STARK SKISS-5560004
Alleen kom ik er niet achter of deze voor automaat geschikt is.
Volgens mij is Stark allemaal bagger. Ik probeer altijd voor een origineel te gaan, tenzij er bekend is dat alternatieven beter zijn. Autodoc heeft meerdere merken en daar zitten beteren bij dan Stark: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/4a0905849b
Stark is bagger. Ik herhaal m‘n lijstje:
Goede merken:
Herth+Buss
Vemo
Bosch
Meat&Doria
Valeo
Origineel Audi (vaak made by Bosch, Valeo of Vemo)
B-Merken:
Meyle
Febi-Bilstein
Stark (bagger)
Ridex (is écht bagger)
Wat bloedirritant is, is dat op Autodoc en derivaten, veel fabrikanten hetzelfde after-market artikel aanbieden voor automaten én handbakken, wat dus echt niet zijn kan. De internals zijn anders.
ik was die onzekerheid spuugzat en kocht op eBay een originele (van Audi, voor de Automaatbakken).
Het is wel mogelijk om een kloppend aftermarket ZAS te kopen. Dan moet je in je browser twee tabs openen met bv. Autodoc. In één tab zoeken met het Audi artikelnummer voor de handbak, in het andere venster zoek je met het Audi nummer voor de automaat. Als je van een fabrikant (en negeer het super goedkope spul) dan twee verschillende artikelen krijgt én bij elk staat als „OE Number“ alleen het Audi/VAG nummer laat zien voor de óf de handbak óf de automaat, dan weet je dat die fabrikant de boel technisch niet bedonderd. Of de kwaliteit goed is, is wat anders maar met de goede merken uit mijn lijstje (zijn allemaal OE leveranciers aan VAG), koop je iets fatsoenlijks.
Erin geplaatst maar bij starten motor hoor ik een tik. Motor start dus niet. Iemand nog advies?
Even een tik op de startmotor geven, dan nog eens proberen.
Beste Tom, waar zit de startmotor bij de b4 2.8?
Geen idee, nooit een V6 gehad. Maar ergens vlakbij de bak.
Quasi voor de passagierstoel (onder de auto natuurlijk). Omdat de auto zo laag is, komt je er slecht bij van onderen.
Met een hamer een tik geven. Misschien zit ie een beetje vast.
Of, en ik hoop het niet, is de startmotor gesloopt omdat ie meeliep met de motor vanwege de defekte contactslot schakelaar (heb ik 2x gehad)
De startmotor trekt zich dan niet terug omdat de contactslot schakelaar stiekum op "start" bleef staan ipv. "run".