Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 39

Onderwerp: 2.8 start (soms) niet

  1. #1
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard 2.8 start (soms) niet

    De afgelopen weken met veel plezier met de Audi cabrio (1993, 2.8) rondgereden. Helaas had ik vorige week met grote regelmaat dat de motor niet wou aanslaan. Bij het starten gaan wel alle lampjes uit, maar de startmotor doet niets. Aangezien ik op vakantie was kon ik het wel oplossen met wat aanduwen. Eenmaal thuis is het probleem er vrijwel niet meer. De afgelopen week startte de auto op 1x na gewoon elke keer.

    Ik ga over drie weken weer op vakantie en dan zou ik het wel graag opgelost hebben. Maar omdat die het nu steeds goed doet, weet ik niet zo goed waar ik het moet zoeken. Ik heb het forum afgezocht en er zijn volgens mij 3 gangbare opties:

    1. Startmotor is aan het overlijden.
    2. Contactslot is kapot.
    3. Contactblokje is kapot.


    De sleutel gaat er gewoon goed in en, ook als de auto niet aanslaat, voelt ook gewoon aan. Bij het starten de gebruikelijke weerstand als altijd en het lampje van de accu gaat ook netjes uit. Kan ik er vanuit gaan dat het contactslot/contactblokje wel goed zijn, omdat de lampjes uitgaan of is dat te kort door de bocht? Als dat namelijk het geval is, dan steek ik een nieuwe startmotor voor de zekerheid.

    PS: Is bij de 2.8 V6 het vervangen van de startmotor een beetje goed te doen of moet daarvoor alles er weer af (zoals bij de thermostaat)?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  2. #2
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard re: 2.8 start (soms) niet

    Hoor je je startrelais wel schakelen? Soms kan je bij het niet aanslaan van je startmotor het relais hard in en uit horen schakelen. Meestal duidt dit gewoon op een overleden accu. Heb je hier de spanning ook wel op gemeten (tijdens het starten)?

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 2.8 start (soms) niet

    Topictitel aangepast, motortype vermeld. Tevens titel gewijzigd, niet aanslaan betekent dat de startmotor wel rondgaat.

    Kijk eens onder het uitlaatspruitstuk voor de startmotor.
    Laatst gewijzigd door tom; 27-07-18 om 19:49.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viper109 Bekijk Berichten
    Hoor je je startrelais wel schakelen? Soms kan je bij het niet aanslaan van je startmotor het relais hard in en uit horen schakelen. Meestal duidt dit gewoon op een overleden accu. Heb je hier de spanning ook wel op gemeten (tijdens het starten)?
    Ik verwacht niet dat het mijn accu is, want soms slaat die een paar minuten laten ineens gewoon aan. Startmotor loopt dan ook heel mooi rond. Aangezien het probleem vrijwel niet meer optreedt is het lastig zoeken. Hopelijk treedt het probleem dit weekend nog een keer op, zodat ik wat kan gaan meten en onderzoeken. Anders gaat er maar een nieuwe in. Niets vervelender dan niet op je auto te kunnen vertrouwen.

    De startmotor zit op een vrij lastige plek en zo te zien is het al een oudje:
    20180727_202623.jpg

    Als ik het zo zie, dan moet je de motor ondersteunen en dan de motorsteun losmaken om er bij te kunnen. Dat is mij net even wat teveel gedoe op de oprit, dus ik denk dat ik het maar laat doen.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Op de oprit is dat inderdaad niet fijn. Op een brug en met wat verleng- en kniestukken voor de ratel moet het lukken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Het moet haast wel de startmotor zijn. Vandaag weer startproblemen. Kap opengetrokken en ik hoor wel wat schakelen. Met een lange sleutel en een hamer een tik tegen de startmotor gegeven en daarna sloeg die meteen aan. Nu zat ik even te kijken naar vervanging. Er zit nu een Bosch 0986016780 in en die kost tegen de €200. Er zijn ook alternatieven voor dit OEM nummer die beduidend goedkoper zijn (link). Iemand ervaring met de alternatieven?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Ik zou liever mijn Bosch laten reviseren dan het een of andere baggermerk eronder hangen. Waarschijnlijk is dit de eerste startmotor, die heeft het dus aardig lang uitgehouden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Klinkt misschien wat gek, maar als ik een Bosch onderdeel verving was de vervanger ook weer Bosch. Ik probeer gewoon hetzelfde terug te plaatsen als hetgeen dat er vanaf fabriek ook inging. Dit doe ik zeker voor de echt belangrijke (electrische) onderdelen. Voor de overige zaken gebruik ik doorgaans bekende OEM A-merken.

    Wat Tom zegt, je zou kunnen opteren voor een revisie. Dat is goedkoper als nieuw kopen, maar het onderdeel is gereviseerd ook weer als nieuw en gaat het weer zeker 10 jaar mee.
    Het zelfde geld voor een kapotte dynamo. Gewoon laten reviseren.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  10. #9
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Aangezien je uit de regio Twente komt, zou ik eens kijken bij Aria in Hengelo. Die hebben gereviseerde startmotoren die je zo kan meenemen of reviseren die van jou. Heb ik al twee startmotoren en 2 dynamo’s weggehaald, alle Bosch, die daarna altijd prima werkten.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Ik heb nog nooit een nieuwe startmotor op mijn Audi's gemonteerd, altijd revisie. Idem voor dynamo's.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Dan ga ik denk ik deze er onderuit halen en laten reviseren en dan weer terugplaatsen. Weet iemand wat revisie zo ongeveer kost?
    Laatst gewijzigd door bugboy; 08-08-18 om 12:20.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Ik betaalde tussen de 75 en 100 euro.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Ik heb bij Aria 2 keer een reviseerde startmotor gekocht (en de mijne ingeleverd). Voor de 1.6 80 was dat in 2006 160 euro, voor de 2.3E 80 (ook in 2006) 130 euro. Voordeel is dat je dan gelijk weer verder kan. Een dynamo 90A (Bosch) was met inleveren mijn oude 65A vorig jaar 185 euro. Ergens in die range zal het dus wel liggen.

    De 1.6 start met die gereviseerde startmotor al weer 12 jaar zonder enig probleem!
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  15. #14
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Er zit een andere startmotor in en het leek een tijdje goed te gaan. Maar nu toch weer problemen, dus het moet toch wat anders zijn geweest. Vreemd genoeg werkte het tikken met de hamer tegen de startmotor elke keer (zeker 15x), dus was vrij zeker van de startmotor. Nu begin ik te vermoeden dat er teveel weerstand is. Gisteren wou de cabriolet niet starten. De Audi A4 (2.0TDI, dus dikke accu) met stevige startkabels aangesloten en nog steeds niks. Pas toen ik de motor van de A4 liet lopen en de spanning steeg naar zo'n 14V kreeg ik de cabrio weer gestart.

    Ik zit nu te denken aan een massa-probleem. Ik heb de accupolen en -klemmen schoongemaakt (schuren en licht met vaseline ingevet). Nu wil ik nog de massa aansluiting op de motor nakijken. Weet iemand waar die zit (of een andere hint waar ik moet zoeken)?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  16. #15
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Massa aansluiting zit bij de motorsteun, maar die lijkt het probleem ook niet te zijn. Deze heb ik overbrugt met een dikke startkabel, maar dat maakt geen verschil. Typisch is wel dat na een lange rit het probleem steeds opspeelt. Gisteren ook weer de hele dag ellende. Nergens starten en steeds aanduwen. Bij huis 4x geprobeerd en niets. Auto 4 uur laten staan en toen weer zonder problemen gestart. Accu is getest en lijkt okee. In rust 12.8V en zakt bij starten maar een beetje in. Iemand nog andere tips?

    wel lastig om er bij te komen. De startmotor is amper bereikbaar. Voor de twee aansluitingen zijn vrijwel onbereikbaar zonder brug
    Laatst gewijzigd door bugboy; 20-08-18 om 09:24.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  17. #16
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Heb je ook gecontroleerd bij de massa draad, die van de accu loopt, bij het verbindingspunt aan de zijkant van de accuhouder. Daar zit deze vast met een behoorlijke bout, en vandaar loopt er weer een kabel richting motorblok. Althans, zo zit het bij mijn Cabrio en Coupe.

    Heb je ook het startrelais van de startmotor gecontroleerd. Die willen er ook nog wel eens de brui aan geven.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  18. #17
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Op mijn werk (ontwerp automotive sensoren) zeggen we altijd: voor een probleem is er altijd meer dan 1 oorzaak. Dat is hier dus ook zo, tenzij je een startmotor gekregen hebt die niet ok is.
    Heb je nu je originele laten reviseren?
    Is het gedrag bij niet starten anders sinds de nieuwe startmotor? Draait deze wel en langzaam of helemaal niet? Hoor je het relais we bekrachtigd worden?
    Je zou het contactslot ook nog kunnen verdenken, die zijn ook nog wel eens gaar.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  19. #18
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Ik heb een andere startmotor gekregen en het gedrag is 100% identiek, dus ik denk dat ik de startmotor wel kan uitsluiten. Start-relais zit in de startmotor (toch???), dus denk dat die ook geen probleem kan geven, tenzij deze ook niet goed is. Het zou wel erg toevallig zijn dat beide startmotoren hetzelfde probleem hebben. Bij de OAMTC (Oostenrijkse ANWB) heb ik de accu door laten meten op het moment dat de auto niet wou starten. Die gaf aan dat de accu moest worden vervangen (473 EN van de 680EN beschikbaar). Het leek er dus op dat de accu niet helemaal volgeladen kon worden. Daarop dus de accu ook vervangen. Probleem leek even opgelost te zijn, want na vervanging van de accu startte de auto direct. Een half uur later was het helaas alweer mis en stond ik midden in Salzburg de auto aan te drukken.

    Loopt er een flinke stroom door het contactslot (m.a.w. kan corrosie/weerstand daar pijn doen?) of is die alleen nodig om een klein relais te schakelen? Als ik een tik hoor in de startmotor, kan ik dan het contactslot uitsluiten? Ik hoor namelijk altijd de startmotor tikken als ik de sleutel omdraai. Ook als de auto niet start.

    Als de startmotor draait, dan meestal erg vlot en slaat de motor direct aan. Ik zit toch echt te denken aan massa-probleem en/of andere bekabeling. Vervelende is dat het eigenlijk alleen optreedt als je echt lang hebt gereden (>1 uur) en dan ook niet altijd. Dat maakt het zoeken niet zo makkelijk. De massa-aansluiting zal ik nog een keer nakijken, maar ik zou verwachten dat als ik een startkabel van de min-pool verbindt dichtbij de startmotor (bij de dynamo) dat dit wel in orde zou moeten zijn.

    Het grootste mysterie is eigenlijk dat het koud nooit optreed, maar alleen bij een warme motor. Wellicht maar eens een extra kabels trekken van de accu naar de startmotor om te bekijken of het probleem dan over is. Ellende is alleen dat ik dan weer een brug nodig heb. Je komt zonder gewoon niet bij de aansluitpunten

    Verder overigens een heerlijke auto. Afgelopen twee maanden twee lange roadtrips mee gedaan. 4.300km richting Zuid-Oost Europa en afgelopen week ruim 2.500km naar Oostenrijk. Auto zit heerlijk, rijdt lekker relaxt en open rijden is een feest met het weer van de afgelopen maanden. Enige nadelen zijn de windruis op de autobahn (zowel open als dicht) en de verlichting. Als je gewend bent aan een moderne auto met Xenon dan valt de verlichting van een 25 jaar oude auto toch wel wat tegen. Met mijn kever is dat geen enkel probleem, maar die gaat ook niet harder dan 80 :-)
    Laatst gewijzigd door bugboy; 27-08-18 om 14:19.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Even een vlugge vraag: is het een automaat? Zo ja, heb je er al eens aan gedacht om jouw remlichtschakelaar te vervangen? Als die een beetje gaar aan het worden is, dan krijg je dezelfde problemen...

  21. #20
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    460
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.8 start (soms) niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superunknown Bekijk Berichten
    Even een vlugge vraag: is het een automaat?
    Gelukkig niet, want dan had ik de wagen niet kunnen aandrukken. Heeft me nu al zeker 20x uit de brand geholpen :-)
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •