Kan een aansluiting zijn waar corossie op zit, schoonmaken en weer terug aansluiten en hopen dat hij het doen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Audi cabriolet
serie 80
1992
airco
De temperatuurmeter in het dashboard geeft geen krimp.
Waar zitten de contacten/meetpunten?
Hoe ga ik best te werk om de oorzaak te vinden?
Soms iemand een link naar een pagina met uitleg of filmpje?
Of iemand die me kan helpen ter plaatse is ook welkom🙂
(Vlaams Brabant)
Even voor de duidelijkheid, het is je koelvloeistof temperatuur meter toch die naast je km teller en heel de meuk zit? Dan zou ik beginnen met heel die unit eruit te halen. Hier zijn filmpjes van op internet en dan de aansluiting beloeren hoe die er uit ziet, vervolgens contact punten schoonmaken en kijken of hij werkt. Dat heb ik in ieder geval bij mij gedaan en sindsdien doet hij het weer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Paneel uitbouwen: twee schroeven onderaan je stuurkolomafdekking losmaken, met een schroevendraaier schuin in de opening porren tot je een kruiskopschroef tegenkomt, die klemt de afdekking op de stuurkolom. Deze losmaken, dan kun je de afdekking afnemen en zie je twee schroeven onderin het instru-paneel zitten. Als je deze los hebt, kun je het paneel zover kantelen dat je met je handen erachter kunt om de connectors los te halen (eerst de zwarte clips lostrekken, dan komt de connector zo los). Bij het monteren uitkijken met de schroeven die het instru-paneel vast houden: als je ze te strak aandraait, breken de bevestigings-oren af.
https://www.youtube.com/watch?v=1O7im2Br8JI
De benzine meter en de watertemperatuurmeter van de cabriolet/coupe/80/90 is een zwak punt. Een veel voorkomende oorzaak: breuken in de solderingen op de printplaat van het combi instrument en slecht contact naar de beide metertjes. Oplossing:
* Combi instrument demonteren
* Achter op het combi instrument zie je nu, ter hoogte van de brandstof-/watertemp. klokjes 2 schroefjes (kruiskop met zeskant). Let op!! Niet de schroefjes op het zwarte doosje, deze zijn voor de regeling van de verlichting!
* Schroefjes losdraaien.
* Schroefjes en contactjes zuiver maken.
* Schroefjes terugplaatsen en combi-instrument testen. Vaak geeft dit al een enorme verbetering!!
* Nog niet het gewenste resultaat? Haal dan de printplaat los van het combi instrument en controleer de kanaaltjes en contacten op (haar) scheurigen. Als je deze reparaart is je probleem 9 van de 10 keer opgelost.
https://www.youtube.com/watch?v=brLKFZlhjB8&t=141s
Yep, de watertemp meter.
Dankje voor deze nette beschrijving.
Echter vraag ik me af dat ik niet beter eerst de sensor vervang, zo sluiten we alvast uit dat het deze is, niet?
Zal niet de hoge kost zijn veronderstel ik?
Als dat niets oplost instrumentenpaneel eruit.
(ps. soms niet dergelijke beschrijving voor de ventilator interieur?)
Net nagekeken, ik heb 2 sensoren (ook volgens schema dat ik online gevonden heb, zitten tussen waterdarm radiator en blok)
1 stuk a d bovenkant (2 draads)
1 stuak a d onderkant (aantal draden geen idee).
Welke van beiden is diegene die uitlezing geeft op paneel?!
Update!
Bovenste met 2 draden getest, deze werkt nog alsook de bedrading a d stekker.
Blijft de onderste over, echter moeilijker om te testen. Als ik deze eruit haal zal het koelwater volgen. Zit namelijk ondersteboven😬.
Zou deze ook het signaal geven naar binnen toe?!
update 12/07
vandaag ritje gemaakt met de wagen, na +- 15km gaf de temp meter opnieuw werking. Beetje voor 90° bleef hij hangen wat me logisch lijkt.
Na even halt gehouden te hebben (+-15min) opnieuw huiswaarts, werkte eerst niet maar na zelfde tijdspanne ongeveer kwam er opnieuw leven in.
Echter deze keer ging hij maar tot +- 65° welke ik veronderstel niet 100% correct zal gemeten zijn met een buitentemperatuur van +-24gr. Normaal komt deze sowieso toch naar de 90° of ben ik fout bij de 2.3 motor?