Resultaten 1 tot 7 van de 7
    1. #1

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      04 2020
      Leeftijd
      31
      Posts
      4
      Kudos
      0
      Auto
      Audi Cabrio
      Land
      Land

      Standaard '93 Cabriolet 2.8, diverse gebreken/vragen

      Goedenavond,

      Sinds enige tijd heb ik een een Cabriolet uit 1993, 2.8 V6. Deze heb ik gekregen van de vriend van mijn moeder en helaas is de staat zoals je zou verwachten van een gekregen auto. Ik ken de historie vrij goed en weet dat de auto de laatste tien jaar voornamelijk heeft stilgestaan. Nu wil ik hem zo goed als dat kan gaan herstellen naar de voormalige glorie. Dat is misschien een verloren zaak maar de auto heeft een bepaalde emotionele waarde voor mij en hij heeft vooral de kleur heel erg mee: blauw metallic.

      Goed, ik wil jullie hulp vragen met een kleine waslijst aan problemen.

      De vering:
      Hij heeft de neiging om bij drempels en dergelijke ongelijk de veren. Dat wil zeggen dat de auto een soort torderende beweging maakt waarbij links veel verder zakt dan rechts, hij veert scheef als het ware. Het voelt ook alsof dit niet goed is, bijna alsof de veerpoot niet verbonden is met de auto. Ik heb het idee dat dit van links voor komt maar soms lijkt de achteras hetzelfde te doen. Nu zeg ik dat het links moet zijn, het kan ook zijn dat rechts juist helemaal niet veert. Hoe dan ook, de auto zakt scheef en dit geeft alles behalve een fijn gevoel. Vreemd genoeg is het weggedrag op een vlakke weg zo strak als het maar zijn kan. Die vriend van mijn moeder heeft nog eenzelfde Cabrio uit 1995 en die heeft deze kwaal niet.
      Ik heb inmiddels zowel de voor- als de achterkant afzonderlijk opgekrikt en ik kan zo niks vreemds zien. De veren zelf lijken heel, qua stabilisatiestangen zit alles vast en ik kan geen speling op de rubbers krijgen. Het enige wat me opviel was dat de voorkant wel héél hoog moet komen voordat het wiel van de grond komt, ongeveer de helft van de hoogte van een velg zit er dan tussen de band en de wielkast.

      Koelvloeistoflek:
      Het woord zegt het al: er is een koelvloeistoflek. De onderkant van de carterpan heeft druppels aan de kant van de radiator. Nu komt er in het carter zelf geen koelvloeistof (lijkt me zo) maar daar vlak boven loopt een stalen leiding waar de kvs doorheen stroomt, rechtstreeks vanaf het reservoir. Deze is ook behoorlijk verroest, is dit een kwestie van die leiding vervangen? En gezien de snelheid van het lekken is het maar een klein lek, zou een product als Bars Leaks dat nog kunnen verhelpen?

      Kofferdeksel loopt vol water:
      Tja, de kofferdeksel loopt dus vol water. Dit loopt (lees: gutst, precies over jezelf en de kofferbak zelf) eruit zodra je de klep opent maar ook dan blijft het nog wat klotsen. Zijn er vaste plekken bekend waar deze kan gaan lekken?

      Ruitensproeiervloeistofniveauindicatie:
      Laat me beginnen met vermelden dat dit een absolute topper is voor een spelletje Scrabble: ruitensproeiervloeistofniveauindicatie. Het is ook een melding die mijn auto graag weergeeft op het dashboard. Het tankje zit ramvol maar toch blijft hij aangeven dat deze leeg is. Het vreemde is dat als de sproeier een keer gebruikt is de melding stopt (sinds gisteren, daarvoor hielp dat niet). Het lijkt mij dat de sensor een beetje kuren heeft of zou er iets anders kunnen zijn? En zit deze op het tankje in het zijscherm? Ik heb vanmiddag geprobeerd het plastic in de wielkast te verwijderen maar daar was één schroef die een behoorlijk hechte band heeft gevormd met het moertje erachter dus een oplossing (eventueel ergens doorverbinden zodat de sensor helemaal buitenspel komt te staan) waarbij dat op zijn plek kan blijven zou ideaal zijn.

      Raam passagierskant (en als gevolg de indicatie voor het dak wat knippert?):
      Over het raam aan de passagierskant kan ik kort zijn: werkt niet. Niet met het knopje bij de bestuurder, het knopje bij de bijrijder of met het knopje voor alle ramen in het midden. Daarbij knippert het lampje voor het cabriodak zodra de auto gestart wordt. Is dit laatste een gevolg van het niet werkende raam of is hier een andere oorzaak voor? En wat kan ik met het raam? Het lijkt me dat er ergens een zekering zit die kapot kan zijn, maar waar? Zo niet dan moet het deurpaneel eraf. Hier heb ik al even voor gekeken maar ik kan geen overduidelijke plekken vinden waar ik dit los zou kunnen halen. Hiervoor zou ik een beschrijving zeer waarderen

      Temperatuurmeter:
      De temperatuurmeter voor het koelwater in het dashboard is nogal een eigenwijs ding. Heel vaak werkt ie helemaal niet maar soms komt ie spontaan tot leven, heel vaak wanneer de auto even stil heeft gestaan met draaiende motor waardoor de koelventilator op de radiateur aan is geslagen. Hebben jullie tips wat ik hieraan kan doen?

      Diverse lampjes in het interieur:
      De knopjes van de ramen, de kacheltemperatuur, de benzinemeter, diverse schakelaars in de middenconsole en in dat paneel boven de radio, allemaal hebben ze één ding gemeen in mijn auto: de verlichting ervan is kapot. Van welke zijn die kleine interieurlampjes te vervangen? En hebben jullie tips voor de rest?

      Bonusvraag: de kap reinigen
      Hoe? Met welk schoonmaakmiddel? Met name de groene aanslag tiert nu welig op de kap.

      Tevens ben ik ongetwijfeld nog wat dingen vergeten maar dit alles oplossen lijkt mij al een heel mooi begin. Ik realiseer dat ik veel vraag en dat niet iedereen zomaar alle antwoorden heeft. Toch hoop ik dat jullie me hiermee kunnen helpen.

      Alvast bedankt voor het lezen en het advies!
      Laatst gewijzigd door chrasH040; 08-04-20 om 21:34.

    2. #2

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      03 2013
      Posts
      1.040
      Kudos
      2
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: '93 Cabriolet 2.8, diverse gebreken/vragen

      Ik zou niet gaan kloten met bars leaks etc, maar gewoon het koelsysteem goed aanpakken. Die radiateurs, slangen en koelvloeistofhuizen gaan lekken op den duur en het kost je de kop niet. Een radiateur voor het 2.0 model kost iets van 60 euro. Voor de V6 misschien wat duurder. Het lijkt erop dat de thermostaat kaduuk is. Heel gebruikelijk bij oudere Audi's. Anders wellicht een van de sensoren.

      Er is een filmpje op youtube waarbij een monteur stap voor stap het deurpaneel van zo'n cabrio los haalt. Punt is dat je een lange imbussleutel nodig hebt en ik had die niet. Er zit een klein gaatje aan de voorkant van de deurgreep binnen. Heb je dat los, dan is het misschien alleen maar een vuil of slecht contact. Bij mijn sedan werkt de boel soms ook even niet.

      De lampjes kun je bij de automaterialenzaak kopen voor 1,50 per stuk. Het klokkenpaneel kun je loshalen na het demonteren van de kap van de richtingaanwijzers. Het werkt makkelijker als je het stuur demonteert, maar als dat met airbag is zou ik er voorzichtig mee zijn.

      Verder denk ik dat de rubbers van de kofferklep de schuldige zijn.

      Als je dit soort vragen hebt is het misschien verstandig naar een goede klassiekerspecialist te gaan. Ik weet ook niet bepaald alles.

    3. #3
      meeuw's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2007
      Posts
      1.195
      Kudos
      5
      Auto
      Audi A5 Cabrio

      Standaard Re: '93 Cabriolet 2.8, diverse gebreken/vragen

      Betreffende kap reinigen:

      Dat heb ik net afgelopen zondag gedaan met Raggtop: https://www.carclean.com/nl/raggtopp...e-top-kit.html
      Dit is wel voor een stoffen/canvas kap, dus niet voor vinyl of zo.

      Ik lees wel verschillende reviews, niet allemaal positief, maar zie verder: De groene aanslag is ook niet meteen in een keer weg. Hoewel ik vrij veel aanslag had (de auto staat buiten half onder de bomen), met name tussen de achterruit en onderrand, lukte het bij mij behoorlijk goed. De de vuilste plekken 3x met de cleaner behandelen, dus de hele fles leeggemaakt. Spul opspuiten, even laten inwerken en dan met een vochtige katoenen doek boenen (niet te hard).
      Bij het aanbrengen van de protectant heel goed opletten dat je de druppels die op de ruiten en het metaal komen meteen met een natte doek verwijdert. Als het opdroogt wordt dat anders erg lastig. De protectant direct bij het opspuiten met een droge katoenen doek wat uitsmeren (staat niet duidelijk in de handleiding).
      Het dak moet nat zijn bij het opbrengen van de cleaner en volledig droog zijn voor de protectant. In het zonnetje was het bij mij in een paar uurtjes droog, dus het werk was in een middag gedaan. Doe het alleen als de volgende 2 dagen geen regen wordt verwacht.
      Ik ben dus tevreden over het product. Had het al eerder op mijn A4 cabrio gedaan, ook pas een jaar of 5 na de aanschaf. Vaker lijkt mij niet nodig.

    4. #4

      Standaard Re: '93 Cabriolet 2.8, diverse gebreken/vragen

      Zoek even in het Cabrio-, Coupe- en 80/90-subforum voor info over lampjes in de knoppen vervangen en voor de temperatuurmeter. Dit is identiek bij de derde generatie 80, de tweede generatie Coupe en de Cabrio en is al meermalen besproken.

      NOOIT lekstopper in het koelsysteem gooien.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    5. #5

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2020
      Leeftijd
      70
      Posts
      8
      Kudos
      0
      Auto
      Audi Cabrio

      Standaard Re: '93 Cabriolet 2.8, diverse gebreken/vragen

      In jan heb ik ook een 93 er gekocht. Geen grote defecten maar toch meer als 5 weken werk om al die kleinigheden op te lossen. Het kan allemaal maar het kost veel tijd. Waar staat de auto eigenlijk? Ivm even helpen evt. De lampjes zijn allemaal te vervangen ook die in de schakelaars. Alleen die zijn soms op een printplaatje gesoldeerd. Succes


    6. #6

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      04 2020
      Leeftijd
      31
      Posts
      4
      Kudos
      0
      Auto
      Audi Cabrio
      Land
      Land

      Standaard Re: '93 Cabriolet 2.8, diverse gebreken/vragen

      Bedankt voor de reacties en advies.
      De auto staat in Waalre, vlak bij Eindhoven. Mocht er iemand zin hebben in een middagje klussen dan sla ik dat zeer zeker niet af. Dit is een project voor de langere tijd dus haast heeft het niet. Alleen het koelsysteem, de kap en de vering zijn dringend. Iemand wat advies over de vering? Het koelsysteem ga ik mee aan de gang, Bars Leaks leek mij al té makkelijk ja. Voor de rest reageer ik vanavond even uitgebreid maar ik wilde even bedanken voor de reacties tot nu toe
      Laatst gewijzigd door chrasH040; 11-04-20 om 13:10.

    7. #7

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2020
      Leeftijd
      70
      Posts
      8
      Kudos
      0
      Auto
      Audi Cabrio

      Standaard Re: '93 Cabriolet 2.8, diverse gebreken/vragen

      Eindhoven is voor mij (Zwolle) geen optie. Helaas.

    8. Ad

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •