Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

  1. #1
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    461
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Ik hoor sinds vandaag nadat ik de sleutel op contact heb gezet ongeveer 1s een zoemend geluid (met een brom er in). Daarna gaat het uit, totdat ik de motor start. Dan blijft het geluid continu hoorbaar. Het is ook niet toerenafhankelijk en komt van rechtsachter. Ik vermoed dat het de brandstofpomp is. Gaat om een 2.8 V6 en hij rijdt verder prima. Binnen is het geluid harder hoorbaar. Ik rij nu in Italië en ben benieuwd of iemand weet wat dit is en of ik hierop nu actie moet ondernemen. We blijven nog ongeveer 1 week en rijden zeker nog 2000km.

    Linkje naar het geluid: https://photos.app.goo.gl/MY3URa1jFaSuNuHh8
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Lijkt inderdaad de brandstofpomp als het van achteren komt. Kan nog 20000 km goed gaan maar het kan ook morgen over zijn. Luister eens bij de tank hoe hard het klinkt.
    Laatst gewijzigd door tom; 14-09-20 om 21:52.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    461
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Lijkt inderdaad de brandstofpomp als het van achteren komt. Kan nog 20000 km goed gaan maar het kan ook morgen over zijn. Luister eens bij de tank hoe hard het klinkt.
    Dank. Dan hopen we het maar dat die het vol blijft houden. Nog 4 dagen hier in Italië en dan naar huis. Zie het niet echt zitten om dat hier te laten doen.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 14-09-20 om 23:32.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  4. #4
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    461
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Ik zie dat de brandstofpomp voor de auto een redelijk gangbaar type is. Zou best vlot binnen moeten zijn denk ik. Installatie gewoon achterbank eruit en dan pomp wisselen?

    Eerste keer op pad zonder gereedschap ☹️
    Laatst gewijzigd door bugboy; 15-09-20 om 09:48.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Volgens de andere discussies in dit subforum hangt de pomp onder de auto bij de Cabrio. Daar heb ik er een paar van gedaan en zonder brug is dat geen plezier. Het kan wel (maar zeker niet met de auto op een krik, tenzij je graag dood wilt) en je hebt wel wat gereedschap nodig. Open ringsleutel, doppenset, griptang uit mijn hoofd.

    Deze pompen kappen ermee omdat de lagers versleten zijn en de impeller zwaar draait. Als de pomp warm wordt, draait deze zwaarder en uiteindelijk stopt de pomp er helemaal mee. Het naderende einde wordt gesignaleerd door een geluid alsof er een bijennest onder de auto hangt en hikken/inhouden. Een lange rit genereert veel hitte dus de kans is groter dat de pomp ermee stopt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Ik weet niet of je de auto al lang hebt maar het op druk zetten van het brandstofsysteem is heel normaal veel moderne auto's doen dat al bij het openen van het portier omdat door het uitzetten van het contact (stil zetten van de elektrische brandstofpomp) de druk in het brandstof systeem daalt. Oudere auto's hebben naast de brandstofpomp een brandstof accumulator om het systeem op druk te houden (ik weet niet hoe het bij de 2.8 is georganiseerd) om te voorkomen dat er luchtbellen ontstaan en er geen brandstof bij de motor komt, die oude brandstof accumulator werden wel eens slecht waardoor je dan bij het starten lucht in het systeem kreeg vooral bij warme motor kon dat voor start issues zorgen (brandstofpomp moet dan eerst de lucht uit het systeem pompen) dat lees / hoor ik hier niet.
    Bij modernere auto's (medio jaren 90) wordt de pomp bij het aanzetten van het contact direct (elektrisch) geactiveerd zodat je als de startmotor rond gaat direct een brandstof systeem hebt dat op druk staat (zonder luchtbellen). Volgens mij is wat ik hoor op het filmpje volstrekt normaal en horror verhalen over naderend einde is imho echt onzin. Bij de ene auto is de brandstofpomp net wat meer aanwezig dan bij de ander maar dit klinkt naar mijn mening en ervaring als doodnormaal (kan misschien doordat je nu ergens parkeert langs een muur of in een garage of weet ik wat, net even wat beter hoorbaar zijn en omdat je er nu op let valt het op...).
    Laatst gewijzigd door JINXED; 15-09-20 om 14:42.

  7. #7
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    461
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Dat de brandstofpomp even draait is ook niet het probleem. Dat doet mijn motor ook. Het is meer het geluid dat er bij gemaakt wordt. Dat is niet normaal en doet die nooit. Ik gok maar dat die nog even blijft werken en kijk er thuis verder naar.

  8. Ad
  9. #8
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    461
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Gisteren weer thuis gekomen. De brandstofpomp bromt nog steeds dat het een lieve lust is, maar hij heeft het netjes volgehouden. Rechtsonder is inderdaad de pomp te zien, dus ik bestel wel een nieuwe en zal die plaatsen.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Koop een goed merk, de goedkope pompen hebben geen lang leven.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    461
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Ik denk dat ik gewoon een Bosch steek. Dat zal er nu ook wel onder zitten. Even nakijken welke ik precies moet hebben. Nog bedankt voor die 7-Zap link. Hier staat precies waar de pomp zit (zie je ook zitten vanaf het wiel) en welke er passen: https://7zap.com/en/catalog/cars/Aud...201500::201050
    Laatst gewijzigd door bugboy; 25-09-20 om 11:08.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Goed bezig. Ik heb hier ooit een beschrijving van zo'n pompwissel neergezet maar ik weet niet of die nog bestaat. Het is geen ingewikkelde klus, wel een onprettige als je niet houdt van benzine in je gezicht. Een brug maakt de klus een stuk makkelijker.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    461
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Ik had deze video gevonden: https://youtu.be/xias-SarSPg. De truc is vooral de slangen goed af te knellen voordat je ze losmaakt volgens mij. Verder stelt het niet zoveel voor (als het allemaal een beetje los wil).
    Laatst gewijzigd door bugboy; 25-09-20 om 13:54.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Brommend geluid 2.8 (1s na contact en continu bij draaiende motor)

    Vinger op de zere plek. Ik gebruik een stuk karton en een griptang om de slang af te klemmen maar er zijn ook speciale tangen. Dat loskrijgen is het grote probleem, ik begon een week van tevoren alles in de kruipolie te zetten.

    Ik heb altijd de auto op bokken gezet hiervoor maar dat gaf eigenlijk te weinig ruimte. Als je een brug huurt en het zit wat mee, rijd je met een uur weg. Op bokken was ik algauw 3-4 uur aan het martelen omdat ik geen slag kon maken.

    Koop ook nieuwe sluitringen, anders krijg je lekkage.
    Laatst gewijzigd door tom; 25-09-20 om 14:45.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •