Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 26

Onderwerp: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

  1. #1

    Standaard Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Koelventilator slaat niet aan van mijn 2.8 V6 cabrio.
    Al zoveel mogelijk op forum en elders gelezen, maar begrijp het onvoldoende.

    Nadat ik cabrio uit stalling had gehaald, heb ik distributie, waterpomp, thermostaat laten vervangen. Nu met warm weer in een kleine file, is eea overgekookt en geconstateerd dat ventilator niet aanslaat.

    Anwb heeft gecontroleerd met airco aan te zetten dat ventilator dan zou moeten draaien. Maar deed het dus niet. Heel voorzichtig naar huis, want dat moest kunnen met rijwind koeling.

    Stekker van temperatuursensor gehaald en dan getracht door te verbinden, maar ventilator gaat niet aan. Hoor dan wel een licht klikje (relais?). Zekeringen gecontroleerd (5 en 15) maar die leken goed. Ook met nieuwe zekering erin geen resultaat.
    Ventilator eruit gehaald en op de accu gezet en dan doet hij het wel.

    De kabeltjes van de ventilator zitten trouwens aan de linkerkant op een plaatje met drie aansluitpunten. De zwarte zit op de bovenste, waar ook nog een andere kabel geschroefd zit. De bruine kabel zit dan op de onderste. Op de middelste zit ook een andere kabel. Ik schrijf dit omdat ik niet weet of dat correct is en ik bijna het vermoeden heb dat de ventilator het misschien nooit gedaan heeft (heb deze cabrio vorig jaar gekocht, weinig in gereden en heeft in de winter in de stalling gestaan).

    Vraag is advies waar ik naar zou kunnen zoeken, of dat ik de ventilator via een omweg aan zou kunnen sluiten zodat ik met een geruster gevoel naar een garage kan rijden.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Met een stukje draad en twee steekconnectors kun je de sensor in de radiateur omzeilen. Vermoedelijk is die overleden of de contacten zijn mottig.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    Dat had ik geprobeerd, maar dan slaat de ventilator nog niet aan. Ik neem aan dat die dat dan direct zou zou moeten doen?

    Verder denk ik dat er (op enig moment) stroom op dat aansluitplaatje voor de bruine en zwarte kabels van de ventilator moet staan. Is dat te controleren (wanneer dat zou moeten zijn)?



    Gebaseerd op niks, maar ik vraag me gewoon af of dit correct is. Had de foto gemaakt zodat ik wist hoe ik ze weer terug moest plaatsen.
    Laatst gewijzigd door tom; 13-06-21 om 19:41.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Geen idee waar ik naar zit te kijken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Denk het relais.

    Zie massa
    Zie vaste plus en een geschakelde, ik denk dat de plus van de fan op de middelste zit, min bij de linkse. Maar een schema zou makkelijk zijn.
    Nog geen canbus techniek dus vrij basic.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Geen idee waar ik naar zit te kijken.
    Sorry. Dit plaatje zit vlak boven de bumper aan de linkerkant van de auto. De kabeltjes van de ventilator zitten hierop vastgeschroefd.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Het gaat om de sensor in de zijkant van de radiateur.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Als ik de zwarte kabel op de - van de accu zet en de bruine op de + dan draait de ventilator.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Het gaat om de sensor in de zijkant van de radiateur.
    Dat begreep ik wel. Die stekker had ik ook even losgehaald en met een paperclip in die gaatjes doorverbonden. Dat is de correcte test, toch?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Denk het relais.

    Zie massa
    Zie vaste plus en een geschakelde, ik denk dat de plus van de fan op de middelste zit, min bij de linkse. Maar een schema zou makkelijk zijn.
    Nog geen canbus techniek dus vrij basic.


    Deze?
    Laatst gewijzigd door tom; 13-06-21 om 21:28.

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Bouwjaar?
    Hier het schema van bij 1996: https://www.audiforum.nl/forum/attac...0&d=1429439514
    Pagina 1, midden boven, “coolant fan control relay”.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Hij is van 1993.

  12. #11
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Dan zal mijn schema ws niet kloppen.
    Het onderdeel op je foto is geen relais, maar een voorschakelweerstand, om de fan op een hoge en een lage snelheid te kunnen laten draaien. (Partnr is 8A0 959 493)
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Kees B; 13-06-21 om 21:40.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  13. #12

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Dank voor het plaatje!
    Als ik dat zo zie, lijkt een paar kabeltjes van de ventilator ergens anders vastgemaakt te moeten worden (weet iemand of dat de zwarte of de bruine zouden moeten zijn?).

    De relais (met nr 124) moeten in de accubak zitten meen ik ergens gelezen te hebben. Ik heb maar alvast twee andere besteld.
    Laatst gewijzigd door CabrioAudi; 13-06-21 om 21:26.

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Bij de sensor even meten of je spanning hebt op no3 (blauw rood) daar moet je 12v hebben, als je die doorverbind met 2 (groen zwart) krijg je lage snelheid, verbind je met 1 (rood groen) dan krijg je hoge snelheid. In beide gevallen hoor je een relais tikken en kan je , als de fan niet draait daar meten of er spanning voor het relais contact is en/of ook er na.

    4FED2C62-3AED-4AE8-9D21-C21C6926DBA8.jpg
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Bedankt! Ik ga woensdag kijken of dat lukt dan.

  16. #15

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Ik had niet zoveel tijd, maar ik ben wel voorlopig blij🤗
    Aan de hand van het tekeningetje van Kees B de bruine kabeltjes op de andere plaats geschroefd, de stekker van de radiatorsensor verbonden volgens aanwijzingen Rol-Co (had ik wel al eerder gedaan, maar zonder resultaat), nieuwe relais erin en de zwarte kabeltjes op de min van de accu gezet: en de ventilator ging lopen!

    Enige wat ik nu dan nog zoek is een massapunt in de buurt van die voorschakelweerstand om de zwarte kabeltjes van de ventilator op te zetten. Weet iemand waar dat zit?

  17. #16
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Heb je wel spanning op de voedende kant van de relais? En gaat er een fan lopen als je de sensor doorverbind.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #17

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Nu helemaal blij want werkt nu zoals het moet. Slaat direct aan als ik airco aanzet.
    Het was even zoeken, maar ik zag een schroefgat zonder bout erin en dat werkt👍
    Is dus een keer los geprutst en niet weer goed aangesloten.
    Tekeningetje was de gouden tip.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2019
    Leeftijd
    71
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Hallo , waar heb je de 2 bruine kabels vastgemaakt ?

    ik heb rood/zwart boven, rood/wit in de midden , onder heb ik alles vrij.
    Zwart aan massa .
    Maar de 2 bruine draden weet ik niet te plaatsen.
    Het gaat om het plaatje rechtsonder van de ventilatoren.
    Audi cabrio 2.6 bwj. 2000
    Alvast bedankt.
    Laatst gewijzigd door tom; 12-07-21 om 20:21.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2019
    Leeftijd
    71
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Heb het intussen gevonden , de 2 bruine kabels worden bovenaan vastgemaakt.

  21. #20

    Standaard Re: Koelventilator 2.8 slaat niet aan

    Hoi, sorry dat ik niet gereageerd heb. Fijn dat je het gevonden hebt.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •