Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: '93 Cabriolet: Elektrisch dak wil niet open

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    34
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard '93 Cabriolet: Elektrisch dak wil niet open

    Goedenavond allemaal,

    Ik geloof dat hier al honderden topics over zijn en ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Dus ik zou mijn probleem graag toch even apart willen plaatsen.
    Kort gezegd: Mijn elektrische dak wil niet open..

    Ik ga het zo goed mogelijk omschrijven maar ik weet nu al dat dit een lang verhaal gaat worden. Hopelijk valt het te begrijpen.

    Omschrijving:

    Het gaat om een Cabriolet uit 1993 met een 2.8 V6. Dit laatste is waarschijnlijk niet relevant maar ik wil het toch vermelden. Als ik de auto start, deze op de handrem laat staan, het handmatige deel bij de spiegel bedien dan gaan zoals het hoort de ramen een stukje naar beneden, de indicatie op het dashboard gaat aan en dan.. Stilte, op een klik-geluid achter in de kofferbak na. Ik ben er inmiddels achter dat de eerste actie die er dan moet plaatsvinden is dat de kofferdeksel zichzelf blokkeert om openen van de kofferbak te voorkomen. Dit gebeurt echter niet. Maar, als ik de afdekplaat handmatig open en dus de vergrendeling bedien dan hoor ik de kofferbak wel vergrendelen. Maar als dat is gebeurd dan wil het dak nog steeds niet uit zichzelf verder gaan met openen. Ook andersom -dus een geopend dak elektrisch sluiten- werkt niet.

    Wat heb ik tot nu toe geprobeerd?

    Zoals gezegd heb ik het handmatig geprobeerd. Omdat ik na lang online zoeken vermoedde dat het motortje in de kofferdeksel het begeven kon hebben, ben ik deze gaan uitbouwen. Het gaat hierbij om het stelmotortje wat de kofferbak moet vergrendelen tegen openen als de afdekplaat open is (onderdeelnummer: 8.g0.959.639). Deze heb ik uitgebouwd en ik het via een Duitse website ontdekt dat deze in- en uit moet schuiven als er 12 volt wordt gezet op bepaalde pinnetjes van de stekkers. Dit gedeelte werkt. Daarna heb ik de bekabeling getest omdat het klassieke probleem is dat de kabelboom het begeeft bij de kofferdeksel. Dit heb ik gedaan door de complete kofferbak leeg te halen en de continuïteit te meten tussen de groene en bruine stekkers in de kofferdeksel en de stekkers waar deze uit komen rechts in de kofferbak zelf. Hier meet ik geen weegstand, ook niet als ik de kabelboom beweeg en ook tussen de kabels onderling is er geen doorvoer. Hiermee kom ik tot de conclusie dat de kabelboom goed is (correct me if I'm wrong). Ook heb ik meteen het olieniveau in de hydraulische pomp getest, deze staat keurig op max (hoewel het vrij dunne olie is, maar ik ga er van uit dat dat klopt). Eigenlijk kom ik geen bijzonderheden tegen op één dingetje na wat ik gek vind. Het relais met opschrift 214 tegen de hydraulische pomp zit heeft geen stroom als het contact aan staat. Op geen enkele van de pinnen komt 12 volt te staan. Mijn gevoel zegt dat op zijn minst op de dikke rode plus kabel dan 12 volt moet staan omdat deze doorgeschakeld wordt door het relais (opnieuw: correct me if I'm wrong here). Maar ik weet niet waar dit relais voor is en of die überhaupt iets te maken heeft met het dak.

    Conclusie

    Kort gezegd: Help..

    Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de computer een aantal signalen moet krijgen voordat het dak geopend wordt, te beginnen met de bevestiging dat de kofferdeksel vergrendeld is. En ik vermoed ook dat dit de reden is dat het niet werkt. Maar zoals ik lang geleden hierboven heb gezegd vergrendeld het zaakje wel als ik de afdekklep handmatig open. Dus ik denk zelf dat het signaal om de kofferdeksel te vergrendelen niet aan komt bij dat stelmotortje of dat ik met al mijn gemeet toch iets over het hoofd heb gezien. Het zou ook nog andersom kunnen zijn, namelijk dat het stelmotortje reageert op de vergrendeling van de afdekplaat voor het dak en dat het signaal om die plaat te openen niet aan komt bij de plaat.

    Mijn vragen zijn concreet:
    -Zit ik op het goede spoor?
    -Wat is de tik die hoor als ik het dak bedien?
    -Wat zou ik kunnen gaan checken?
    -Welke van de pinnen is verantwoordelijk voor het signaal naar de kofferdekselstelmotor?
    -Heeft dat relais er nog mee te maken, zou het simpelweg een zekering kunnen zijn? Zo ja, welke?
    -Denk ik compleet verkeerd en moet ik iets heel anders gaan nakijken?

    Tot slot wil ik nog zeggen dat ik niet graag lukraak onderdelen ga vervangen in de hoop dat dat het oplost. Onderdelen zijn niet goedkoop en het zijn er teveel om het op de gok te gaan doen. Begrijp me niet verkeerd, als iets kapot is dan moet het vervangen worden. Maar ik zou zelf graag eerst een beetje een degelijke diagnose stellen voordat ik dingen ga vervangen. Wie neemt deze uitdaging aan en helpt me verder?

    Bedankt voor het lezen en voor het advies

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: '93 Cabriolet: Elektrisch dak wil niet open

    Eerste (en meest waarschijnlijke) verdachte: het kabeltje dat rechts bij het scharnier van het kofferdeksel zit. Dat is echt ellendig geconstrueerd bij deze Audi's. Kabelbreuk is een veel voorkomend probleem, met de door jou genoemde problemen tot gevolg.

    Oplossing: stukje kabel dat scharniert vervangen door een degelijke, 7 aderige, kabel.

    Succes!

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    34
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: '93 Cabriolet: Elektrisch dak wil niet open

    Dank je wel voor je antwoord

    Ik heb inderdaad gehoord dat die kabelbomen ongelukkig gemaakt zijn. Maar als ik doormeet dan hebben ze gewoon continuïteit en ook onderling geen kortsluiting. Ook niet als ik ze beweeg. En omdat de kofferbak wel op slot gaat als ik de vergrendeling van de plaat handmatig open had ik dit kabelboom uitgesloten als oorzaak. Zou het met die informatie nog steeds die specifieke kabelboom kunnen zijn?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    34
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: '93 Cabriolet: Elektrisch dak wil niet open

    Vandaag heb ik de kabelboom op dat punt uit elkaar geplozen. Het is blijkbaar al eens ooit eerder gemaakt (draadjes gesoldeerd) maar toch zaten er nieuwe plekjes in waar de isolatie van de kabels af was. Ik heb het hele zaakjes eruit getrokken, overal 20 cm kabel tussenuit gehaald en er weer nieuwe stukjes (0,75 mm²) kabel tussen gesoldeerd. Toen de weerstanden gemeten op alle kabeltjes (alles nagenoeg 0) en alles terug in elkaar gezet. Vol anticipatie de auto gestart en het dak bediend.. Doodse stilte (op de motor na), nog steeds hetzelfde probleem. De enige die ik niet kon meten was het wit/gele draadje, deze kon ik niet lokaliseren in de kofferklep. Kan ik iets verkeerd hebben gedaan? Moet ik het dak nog ergens resetten ofzo? Kan er iets anders aan de hand zijn?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •