Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 44

Onderwerp: Ruitenwisser niet in ruststand, interval werkt niet

  1. #1

    Standaard Ruitenwisser niet in ruststand, interval werkt niet

    Ik heb ongeveer twee maanden geleden een audi cabrio uit 1993 gekocht.

    Mooie wagen met VEEEEL werk, veel meer dan ik had verwacht...

    Automaat bak revisie, stuurhuis, lek spruitstuk, schade op koets, motorkeerringen , draagarmen, remmen, etc etc.

    Alles is nu gemaakt dus eindelijk kan het plezier beginnen.... gaat het regenen

    Nu wil het zo zijn dat mijn ruitenwisser niet terug komt in zijn ruststand en ook de interval werkt niet.

    Op het forum geeft iemand aan dat ik mijn in wissermotor de sleepcontacten schoon moet maken... maar hoe doe ik dat.

    Ik hoop dat iemand me kan helpen, zonder dat het me nog meer geld gaat kosten.

    Alvast bedankt,

    ed

  2. #2

    Standaard re: Ruitenwisser niet in ruststand, interval werkt niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door citrosphere
    Ik heb ongeveer twee maanden geleden een audi cabrio uit 1993 gekocht.


    Alles is nu gemaakt dus eindelijk kan het plezier beginnen....


    Dan heb je intussentijd niet uit het raam gekeken zeker...


    Weet je wel zeker dat het de motor is? De niet werkende interval lijkt me zo op het oog eerder een relaisprobleem, en anders de schakelaar...

    De motor moet je volledig demonteren om schoon te maken, dit is niet zo moeilijk. Gewoon alles monteren zoals je het losgehaald hebt.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Het kan in alledrie de genoemde delen zitten. Bij mijn '86er 80 monteerde ik afgelopen zondag een ander wisserrelais in de hoop een regelbare interval te krijgen, maar wat ik kreeg was een onvoorspelbaar gedrag van mijn wissers, precies zoals jij omschrijft. Oude relais weer terug, probleem weg.

    Heb het verdachte relais hier nog liggen, open, niets aan te zien. Hij komt uit een sloopauto en lag daarin op de grond, kan best wat vocht bij zijn gekomen. Ik pruts nog even met contactspray en laat weten wat dit uithaalt (als het tenminste behoorlijk weer is en ik weer naar buiten kan).
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard re: Ruitenwisser niet in ruststand, interval werkt niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door citrosphere
    Nu wil het zo zijn dat mijn ruitenwisser niet terug komt in zijn ruststand en ook de interval werkt niet.

    Op het forum geeft iemand aan dat ik mijn in wissermotor de sleepcontacten schoon moet maken... maar hoe doe ik dat.

    Ik hoop dat iemand me kan helpen, zonder dat het me nog meer geld gaat kosten.

    Alvast bedankt,

    ed
    Ik heb exact hetzelfde met mijn typ81, relais uitwisselen hielp niet, die is eigenlijk ook alleen voor het interval. Schakelaar is het ook niet want ik heb het getest met een andere unit (die het altijd deed) en toen werkte het nog niet. Dus moet er iets anders aan de hand zijn. Ik heb ff mijn vraagbaak erbij gepakt. Met klemmen worden de aansluitingen op de wissermotor bedoeld.

    Wissers gaan niet terug in ruststand:

    Verbinding klem 53e tussen wisserschakelaar en motor onderbroken.
    Wissermotor defect > met proeflampje controleren: Tussen klem 53a en massa moet het lampje voortdurend branden. Tussen klem 53e en massa moet lampje kort voor het bereiken van de ruststand uit gaan. Extra controle: tussen klem 53e en + van de accu moet lampje kort voor het bereiken van de ruststand oplichten. Zo niet, dan wissermotor vervangen.

    Interval werkt niet:

    Wis-was relais defect
    Verbinding van klem J tussen schakelaar en motor onderbroken (verbinding checken)
    J-contact in schakelaar defect (schakelaar vervangen)

    Succes, en laat je ff weten wat het was?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  5. #5

    Standaard

    Prachtig verhaal!

    Deze beste jongen is niet bij machte zijn ruitenwissermotortje uit elkaar te halen, ik vrees dus dat hij er niet veel van snapt!

    Was het ook niet zo dat er wat af te stellen viel op de motor, voor het geval hij niet volledig in ruststand terugkeerde? Dat gaat natuurlijk niet op als ze lukraak maar wat doen...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Motorkap open, kunststof afdekplaat voor de voorruit weghalen, wisserarmen demonteren door de moer onder de plastic dop op de spindel los te draaien (teken eerst de ruststand met viltstift af op de ruit). Moer rond de spindels losmaken, bevestigingsschroeven van het wissermechanisme in de watervangbak losmaken, met wat lelijke woorden en wat heen en weer kantelen kun je nu het mechanisme eruit nemen.

    Pas op dat je niks verandert aan de stand van de motor ten opzichte van het mechanisme!

    Beschrijving is gebaseerd op een grotendeels identieke Audi 80 van de derde generatie, zal niet veel verschillen.

    Montage is het omgekeerde van demontage :mrgreen:
    Vergeet niet de wisserarmen zeer stevig vast te zetten!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Prachtig verhaal!

    Deze beste jongen is niet bij machte zijn ruitenwissermotortje uit elkaar te halen, ik vrees dus dat hij er niet veel van snapt!

    Was het ook niet zo dat er wat af te stellen viel op de motor, voor het geval hij niet volledig in ruststand terugkeerde? Dat gaat natuurlijk niet op als ze lukraak maar wat doen...
    Hmm niet zo flauw reageren he, paar draadjes verbinden is nog anders dan die motor uitelkaar halen. We kunnen niet allemaal handig zijn!

    Anyway, het is niet het probleem dat ie niet in de juiste stand terugkeert, maar dat ie helemaal niet terugkeert, dus er valt niets te stellen ben ik bang.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ha appie en anderen,

    Aldoende leert men toch :oops:

    Wil alleen zeker weten dat dit de juiste manier is, zo te zien zijn er meer mensen met dit probleem !

    Normaal verkoop ik deze handel, maar nu moet ik het zelf fixen.

    Lijkt me dus dat ik met twee dingen moet beginnen :

    Motor schoon maken
    Ander relais

    Hoop op nog meer suggesties, maar alvast bedankt.

    Laat nog even weten of het lukt.

    Ed

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De schakelaar gaat ook wel eens stuk. Zoek op dit forum maar op 'stuurkolomschakelaar' of 'stuurhendel' dan vind je een demontagebeschrijving. Je kunt iets van WD40 of contactspray proberen, anders een (halve, gelukkig) nieuwe unit.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    Hmm niet zo flauw reageren he, paar draadjes verbinden is nog anders dan die motor uitelkaar halen. We kunnen niet allemaal handig zijn!
    Hieruit kan ik opmaken dat de humor slechts gedeeltelijk of helemaal niet op je overkwam?
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  12. #11
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    bij het omdraaien van de bekabeling aan de elk motor wil ook wel eens van die gekke problemen veroorzaken.
    dwz de plus op de min en de min op de plus aansluiting waardoor de motor andersom werkt :roll: :idea:
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    Hmm niet zo flauw reageren he, paar draadjes verbinden is nog anders dan die motor uitelkaar halen. We kunnen niet allemaal handig zijn!
    Hieruit kan ik opmaken dat de humor slechts gedeeltelijk of helemaal niet op je overkwam?
    Nee, gezien de toon ook niet zo gek. Gezien de reactie van topicstarter ook niet.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  14. #13

    Standaard

    Owwww, nou valt het kwartje denk ik...

    Ik bedoelde niet dat hij onnozel was of zo, alleen dat hij er geen verstand van had, en dus waarschijnlijk jouw verhaal niet zou snappen...


    Niet bij machte zijn om iets te doen is hier in bij ons in de buurt een uitdrukking om aan te geven dat je iets om wat voor reden dan ook niet kan doen, zonder negatief te zijn.

    Bij jullie in de buurt zal dit zeker alleen negatief gebruikt worden?

    Dan zit 'm daar de kneep....
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Owwww, nou valt het kwartje denk ik...

    Ik bedoelde niet dat hij onnozel was of zo, alleen dat hij er geen verstand van had, en dus waarschijnlijk jouw verhaal niet zou snappen...


    Niet bij machte zijn om iets te doen is hier in bij ons in de buurt een uitdrukking om aan te geven dat je iets om wat voor reden dan ook niet kan doen, zonder negatief te zijn.

    Bij jullie in de buurt zal dit zeker alleen negatief gebruikt worden?

    Dan zit 'm daar de kneep....
    Hehehe stop nou maar met uitvluchten zoeken, het was gewoon lomp :P Verder no big deal!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    bij het omdraaien van de bekabeling aan de elk motor wil ook wel eens van die gekke problemen veroorzaken.
    dwz de plus op de min en de min op de plus aansluiting waardoor de motor andersom werkt :roll: :idea:
    Die bekabeling zal wel niet zomaar omgedraaid zijn en sinds ik niet in kaboutertjes geloof denk ik niet dat het daar aan ligt.

    :wink:
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  16. #15

    Standaard

    "Lomp" is my middlename...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    "Lomp" is my middlename...
    Hehehe draai er dan ook niet omheen
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  18. #17

    Standaard

    Ik heb hetzelfde probleem gehad en bij mij was het de relai.
    Ik heb die dan maar vervangen door ne 99 relai. Kost iets van 10€ of minder op een autokerkhof.

    Gegroet jan
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  19. #18
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.390
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    @ Topicstarter

    [Concrete hulp aanbieden mode]

    Zou heel goed de relais kunnen zijn. Ik heb er nog wel eentje liggen uit een Cabrio.
    Het gaat om artikelnummer 191 955 531 en zit op relais-positie 9 in de zekeringenkast onder de motorkap vlak onder de voorruit aan de bestuurderszijde.
    Is heel makkelijk te vervangen en dan weet je meteen of je verder moet zoeken of niet.

    Stuur me maar een Persoonlijk Bericht (PB) ivm. je adres enz.

    /[Concrete hulp aanbieden mode]
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  20. #19

    Standaard

    Ik zeg gewoon het relais vervangen, kost werkelijkwaar geen ****! Bij mij stopte de wisser ook in elke willekeurige stand, en de interval werkte ook niet, relais erin en werken die hap! Als het relais de plus onderbreekt kan de wisser ook niet in de ruststand stoppen, ook daarvoor zit dat relais erop!

  21. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jay-Jay...
    Ik zeg gewoon het relais vervangen, kost werkelijkwaar geen ****! Bij mij stopte de wisser ook in elke willekeurige stand, en de interval werkte ook niet, relais erin en werken die hap! Als het relais de plus onderbreekt kan de wisser ook niet in de ruststand stoppen, ook daarvoor zit dat relais erop!
    Hmmm ga ik dat ook maar eens bij mijn typ81 proberen. Ik heb echter het relais uit de typ89 gehaald en toen werkte het nog steeds niet (destijds). Nouja, nog maar eens checken dan!
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •