Even kijken hoor, links doet het dus nog wel? Heb je wit op 12V gecheckt of geel? Volgens mij is wit nl. + van grootlicht.
Enkele weken merkte ik dat mijn rechter grootlicht van mijn Audi Cabriolet van '96 het niet meer deed. Beide lampjes (H4 en H7) gaven bij grootlicht niets meer in de oude stijl koplampen, terwijl dimlicht en standlicht nog lekker werken.
Gisteravond even opengeschroefd, omdat het enkel wisselen van het lampje geen effect had. Wat doorgemeten:
- er staat 12V op de +-pool die de lampen hoort te voeden
- aarding is ook werkende (getuige dat dimlicht en standlicht het wel netjes doen)
- lampjes zijn werkende in linker koplampbehuizing
- andere lampen in de defecte rechter koplamp branden eveneens niet
- zekering geeft contact, geen spoor van doorsmelten
Alleen, in de rechter behuizing doet het ding niks...
Het rechter grootlicht is er onmiddellijk mee opgehouden, dus niet dat de ene lamp het nog deed en de andere niet... Ik kan enkel stellen dat als ik een lamp insteek en meet op de +-pool van de lamp naar een aarding op het chassis, ik geen resultaat krijg. Net alsof de stroom minder weerstand langs het lampje ondervind naar de aarding dan langs mijn voltmeter...
Iemand nog ideeën?
Even kijken hoor, links doet het dus nog wel? Heb je wit op 12V gecheckt of geel? Volgens mij is wit nl. + van grootlicht.
Gecheckt op wit. Wit meten geeft 12V als geen van de lampjes insteekt. Steek ik één van de lampjes in, geeft ie bijna geen voltage meer (omdat ik gok dat het merendeel van de stroom via het lampje gaat en niet meer via mijn voltmeter). Dezelfde lampjes werken aan de linkerkant dus het lijkt me niet dat de lampjes zelf kortsluiting geven.
Enige wat ik me kan inbeelden is dat er te weinig ampèrage is om het lampje te doen branden, maar als ik de kabels omwissel dan verandert er niks aan de situatie...
Huuuh, da's vaag. Maar de gemeten spanning mag niet lager worden als de lamp aan gaat. Lijkt me een massa probleem, leg het lampje anders eens aan een ander massapunt?Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Ook al gedaan, zonder enig resultaat. Denk eraan dat het dimlicht wél probleemloos werkt op dezelfde massa.
Ehm, ok en heb je het lampje als eens buiten de unit laten branden? Zou eigenlijk geen ruk uit moeten maken... Geen kabelbreukje, heb je al eens een beetje aan de draad of kabelboom gepield terwijl je grootlicht aan hebt?
Themadpilot,
De lampjes branden perfect in de linker koplampbehuizing. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de linker koplamp aansluiten op de rechter bedrading (kijken ofdat het probleem in de koplamp zit of in de bedrading tussen accu en koplamp) Zal ik straks eens doen.
Maar de rechter koplamp krijgt waar het hoort gewoon 12V als de lampjes er niet inzitten. Met één van de 2 lampjes aangesloten (en het circuit compleet gemaakt) krijg ik niks op mijn voltmeter. Steek ik een lampje op de +-pool en meet ik uit tussen -pool van lampje en aarding krijg ik terug 12V maar geen licht.
Wat bedoel je precies met "een van de 2 lampjes"? Als je wel 12V meet maar er geen licht is is de stroomsterkte, zoals je zelf ook al zei, te laag. Maar dat is wel erg vreemd! Je kan de stroomsterkte ook eens meten door de multimeter (ik neem aan dat je die hebt) tussen het lampje te zetten en de + dan wel - te zetten. Niet zonder lampje ertussen, want dan krijg je een oneindige stroomsterkte en gaat je zekering eraan (een multimeter heeft in deze situatie zo goed als geen weerstand). Vergelijk de waarden eens bij de linker en bij de rechter lamp. Als de stroomsterkte duidelijk minder is aan de rechterkant moet er dus ergens onderweg stroom weglekken of heb je ergens een slecht contact. Maar je hebt de lamp al wel eens direct op het witte draadje en via een zelf gelegde massa geprobeerd? Je kan ook je zekeringkast eens loshalen (je kan em enigzins omhoog trekken, klemmen eerst opzij duwen) en eens checken of er geen water/vochtsporen te vinden zijn. Stekker waar grootlicht op zit is IIRC eentje van een blok van twee, rechtsboven in de unit. Je zou het draadje moeten herkennen (wit/zwart).Oorspronkelijk geplaatst door wooter
In de 80 met oud model van koplamp heb je een lampje dat enkel grootlicht doet een een lamp die grootlicht en dimlicht doet. Uit gemak test ik met het dubbele halogeenlicht afgekoppeld en enkel het enkele halogeenlicht op de +. Ik meet net over 12V met stilstaande motor, contact aan en grootlicht op als ik serieel meet tussen + en +-pool van lampje, en tussen -pool van lampje en aarding. Stroom zou er dus door horen te komen. Ga ik parallel meten tussen de +pool van lampje terwijl dat is aangesloten en massa, meet ik quasi niks (0,08v).
Dat van de zekeringskast ga ik even nakijken, maar bovenaan zie ik allezsins geen sporen van corrosie of enig waterlek.
ik neem aan de je bedoelt: "in de 80 met oud model van koplamp heb je een lampje dat enkel stadslicht doet een een lamp die grootlicht en dimlicht doet?" In je H4 lamp zitten groot- en dimlicht bijelkaar.Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Serieel meten = stroomsterkte metenOorspronkelijk geplaatst door wooter
Parallel meten = spanning meten
Stel, (V) = voltmeter en (A) = amperemeter, (X) = lampje, neem anders eens een gewoon gloeilampje (bijv uit je achterlicht);
==wit(+)====(A)=====(X)=====bruin(-)======
Wat voor waarde krijg je? Vergelijk met links
==wit(+)=======(X)=====bruin(-)======
....................|.....................|
....................====(V)====
Wat voor waarde meet je en brandt het lampje?
Hoe zeker ben je btw dat je stuurkolomschakelaar nog wel goed is?
Nee, het gaat over dit type koplamp:Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
[img]images/broken_link.gif[/img]
Aan het uiteinde zit een stadslicht-gloeilampje. Het dimlicht/grootlicht is een H4 halogeenlamp en het grootlicht wordt aangevuld met een H1 halogeenlamp. H4 en H1 halogeenlicht zijn parallel geschakeld, en alle lampen gebruiken dezelfde massakabel.
Ik kan je zeggen dat in de laatste opstelling de spanning 0,08V is. Als ik de spanning in de eerste opstelling meet (dus ik meet V ipv A) krijg ik ietsje meer dan 12V met motor af en contact en grootlicht aan. Ik denk at ik ook stroomsterkte heb gemeten in die eerste opstelling, maar daar stonden geen hoge waarden op... Zal het straks wel even nameten.Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
Erg zeker. De linker en rechter grootlichten worden gevoed door 2 kabels in een kabelboom doorheen de motorruimte langs de linkerkant, en op beide kabels staat 12V. Vroeger heb ik daar een stekkercombinatie tussengezet om andere redenen en als ik de stekkers wissel zodat stroom langs de "linker" zekering naar de rechterkoplamp gaat en vice versa werkt de linker koplamp en doet de rechter het nog altijd niet. Het probleem lijkt mij dus te zitten tussen deze stekker en in de rechter koplamp. Daarom ga ik straks de rechter koplamp aansluiten aan de linker koplampstekker om te kijken ofdat daar het probleem blijft bestaan of niet. Ook ga ik proberen een + rechtstreeks te voeden en te kijken ofdat dat enig soelaas bied.Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
Deze koplampen dus:
http://wouter.shush.com/cars/audicab...abriolet_3.jpg
Hmm ok die ken ik niet, sorry.Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Makes sense.Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Oorspronkelijk geplaatst door themadpilotDat zou betekenen dat de spanning over het lampje nihil is, wat ook duidelijk blijkt want hij doet het niet.Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Je meet dus blijkbaar wel een spanning, dat het lampje dan niet brandt is wel logisch, immers als je een voltmeter serieel aansluit heb je er een (bijna) oneindige weerstand tussen gezet dus de stroomsterkte is dan nihil. Hoe heb je eea destijds aangesloten, hangt de boel niet nog maar aan 1 koperdraadje aanelkaar ofzo dat er gewoon niet genoeg stroom kan lopen? Vervang anders die draad eens.Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Ergens in het circuit naar de rechter lamp gaat inderdaad iets behoorlijk mis, ik vind het moeilijk om er verder nog iets van te zeggen zonder te zien hoe het inelkaar zit. Succes en ik ben benieuwd!Het probleem lijkt mij dus te zitten tussen deze stekker en in de rechter koplamp. Daarom ga ik straks de rechter koplamp aansluiten aan de linker koplampstekker om te kijken ofdat daar het probleem blijft bestaan of niet. Ook ga ik proberen een + rechtstreeks te voeden en te kijken ofdat dat enig soelaas bied.
... En ik maar denken dat elektriciteit veel simpeler was dan IT... Booh!
Straks nog wat uitmeten...
Even een update: met een andere kabel deed het grootlicht het wel, heb vervolgens een connector die ertussen zat er even uitgepield en rechtstreeks contact gemaakt waaruit bleek dat de stekker de schuldige was. Stekkertje vervangen, en alles werkt vanouds!
Da's mooi, kerel! Goed dat je nog ff laat horen wat het was, wordt gewaardeerd! Was ook een leuk lesje elektronica, toch? :wink:Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Inderdaad... Wel 12V lezen maar toch geen stroom hebben
Moet wel toegeven dat ik pas vandaag aan de slag eraan ging, dus had het project enkele weken laten liggen. De luxe van een daily driver geleverd door de werkgever...