Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Rechter grootlicht doet het niet meer

  1. #1

    Standaard Rechter grootlicht doet het niet meer

    Enkele weken merkte ik dat mijn rechter grootlicht van mijn Audi Cabriolet van '96 het niet meer deed. Beide lampjes (H4 en H7) gaven bij grootlicht niets meer in de oude stijl koplampen, terwijl dimlicht en standlicht nog lekker werken.

    Gisteravond even opengeschroefd, omdat het enkel wisselen van het lampje geen effect had. Wat doorgemeten:

    - er staat 12V op de +-pool die de lampen hoort te voeden
    - aarding is ook werkende (getuige dat dimlicht en standlicht het wel netjes doen)
    - lampjes zijn werkende in linker koplampbehuizing
    - andere lampen in de defecte rechter koplamp branden eveneens niet
    - zekering geeft contact, geen spoor van doorsmelten

    Alleen, in de rechter behuizing doet het ding niks...

    Het rechter grootlicht is er onmiddellijk mee opgehouden, dus niet dat de ene lamp het nog deed en de andere niet... Ik kan enkel stellen dat als ik een lamp insteek en meet op de +-pool van de lamp naar een aarding op het chassis, ik geen resultaat krijg. Net alsof de stroom minder weerstand langs het lampje ondervind naar de aarding dan langs mijn voltmeter...

    Iemand nog ideeën?
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie

  2. #2

    Standaard

    Even kijken hoor, links doet het dus nog wel? Heb je wit op 12V gecheckt of geel? Volgens mij is wit nl. + van grootlicht.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  3. #3

    Standaard

    Gecheckt op wit. Wit meten geeft 12V als geen van de lampjes insteekt. Steek ik één van de lampjes in, geeft ie bijna geen voltage meer (omdat ik gok dat het merendeel van de stroom via het lampje gaat en niet meer via mijn voltmeter). Dezelfde lampjes werken aan de linkerkant dus het lijkt me niet dat de lampjes zelf kortsluiting geven.

    Enige wat ik me kan inbeelden is dat er te weinig ampèrage is om het lampje te doen branden, maar als ik de kabels omwissel dan verandert er niks aan de situatie...
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    Gecheckt op wit. Wit meten geeft 12V als geen van de lampjes insteekt. Steek ik één van de lampjes in, geeft ie bijna geen voltage meer (omdat ik gok dat het merendeel van de stroom via het lampje gaat en niet meer via mijn voltmeter). Dezelfde lampjes werken aan de linkerkant dus het lijkt me niet dat de lampjes zelf kortsluiting geven.

    Enige wat ik me kan inbeelden is dat er te weinig ampèrage is om het lampje te doen branden, maar als ik de kabels omwissel dan verandert er niks aan de situatie...
    Huuuh, da's vaag. Maar de gemeten spanning mag niet lager worden als de lamp aan gaat. Lijkt me een massa probleem, leg het lampje anders eens aan een ander massapunt?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  5. #5

    Standaard

    Ook al gedaan, zonder enig resultaat. Denk eraan dat het dimlicht wél probleemloos werkt op dezelfde massa.
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie


  6. #6

    Standaard

    Ehm, ok en heb je het lampje als eens buiten de unit laten branden? Zou eigenlijk geen ruk uit moeten maken... Geen kabelbreukje, heb je al eens een beetje aan de draad of kabelboom gepield terwijl je grootlicht aan hebt?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  7. #7

    Standaard

    Themadpilot,

    De lampjes branden perfect in de linker koplampbehuizing. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de linker koplamp aansluiten op de rechter bedrading (kijken ofdat het probleem in de koplamp zit of in de bedrading tussen accu en koplamp) Zal ik straks eens doen.

    Maar de rechter koplamp krijgt waar het hoort gewoon 12V als de lampjes er niet inzitten. Met één van de 2 lampjes aangesloten (en het circuit compleet gemaakt) krijg ik niks op mijn voltmeter. Steek ik een lampje op de +-pool en meet ik uit tussen -pool van lampje en aarding krijg ik terug 12V maar geen licht.
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    Themadpilot,

    De lampjes branden perfect in de linker koplampbehuizing. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de linker koplamp aansluiten op de rechter bedrading (kijken ofdat het probleem in de koplamp zit of in de bedrading tussen accu en koplamp) Zal ik straks eens doen.

    Maar de rechter koplamp krijgt waar het hoort gewoon 12V als de lampjes er niet inzitten. Met één van de 2 lampjes aangesloten (en het circuit compleet gemaakt) krijg ik niks op mijn voltmeter. Steek ik een lampje op de +-pool en meet ik uit tussen -pool van lampje en aarding krijg ik terug 12V maar geen licht.
    Wat bedoel je precies met "een van de 2 lampjes"? Als je wel 12V meet maar er geen licht is is de stroomsterkte, zoals je zelf ook al zei, te laag. Maar dat is wel erg vreemd! Je kan de stroomsterkte ook eens meten door de multimeter (ik neem aan dat je die hebt) tussen het lampje te zetten en de + dan wel - te zetten. Niet zonder lampje ertussen, want dan krijg je een oneindige stroomsterkte en gaat je zekering eraan (een multimeter heeft in deze situatie zo goed als geen weerstand). Vergelijk de waarden eens bij de linker en bij de rechter lamp. Als de stroomsterkte duidelijk minder is aan de rechterkant moet er dus ergens onderweg stroom weglekken of heb je ergens een slecht contact. Maar je hebt de lamp al wel eens direct op het witte draadje en via een zelf gelegde massa geprobeerd? Je kan ook je zekeringkast eens loshalen (je kan em enigzins omhoog trekken, klemmen eerst opzij duwen) en eens checken of er geen water/vochtsporen te vinden zijn. Stekker waar grootlicht op zit is IIRC eentje van een blok van twee, rechtsboven in de unit. Je zou het draadje moeten herkennen (wit/zwart).
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  10. #9

    Standaard

    In de 80 met oud model van koplamp heb je een lampje dat enkel grootlicht doet een een lamp die grootlicht en dimlicht doet. Uit gemak test ik met het dubbele halogeenlicht afgekoppeld en enkel het enkele halogeenlicht op de +. Ik meet net over 12V met stilstaande motor, contact aan en grootlicht op als ik serieel meet tussen + en +-pool van lampje, en tussen -pool van lampje en aarding. Stroom zou er dus door horen te komen. Ga ik parallel meten tussen de +pool van lampje terwijl dat is aangesloten en massa, meet ik quasi niks (0,08v).

    Dat van de zekeringskast ga ik even nakijken, maar bovenaan zie ik allezsins geen sporen van corrosie of enig waterlek.
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    In de 80 met oud model van koplamp heb je een lampje dat enkel grootlicht doet een een lamp die grootlicht en dimlicht doet..
    ik neem aan de je bedoelt: "in de 80 met oud model van koplamp heb je een lampje dat enkel stadslicht doet een een lamp die grootlicht en dimlicht doet?" In je H4 lamp zitten groot- en dimlicht bijelkaar.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    Uit gemak test ik met het dubbele halogeenlicht afgekoppeld en enkel het enkele halogeenlicht op de +. Ik meet net over 12V met stilstaande motor, contact aan en grootlicht op als ik serieel meet tussen + en +-pool van lampje, en tussen -pool van lampje en aarding. Stroom zou er dus door horen te komen. Ga ik parallel meten tussen de +pool van lampje terwijl dat is aangesloten en massa, meet ik quasi niks (0,08v).

    Dat van de zekeringskast ga ik even nakijken, maar bovenaan zie ik allezsins geen sporen van corrosie of enig waterlek.
    Serieel meten = stroomsterkte meten
    Parallel meten = spanning meten

    Stel, (V) = voltmeter en (A) = amperemeter, (X) = lampje, neem anders eens een gewoon gloeilampje (bijv uit je achterlicht);

    ==wit(+)====(A)=====(X)=====bruin(-)======

    Wat voor waarde krijg je? Vergelijk met links

    ==wit(+)=======(X)=====bruin(-)======
    ....................|.....................|
    ....................====(V)====

    Wat voor waarde meet je en brandt het lampje?

    Hoe zeker ben je btw dat je stuurkolomschakelaar nog wel goed is?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    ik neem aan de je bedoelt: "in de 80 met oud model van koplamp heb je een lampje dat enkel stadslicht doet een een lamp die grootlicht en dimlicht doet?" In je H4 lamp zitten groot- en dimlicht bijelkaar.
    Nee, het gaat over dit type koplamp:
    [img]images/broken_link.gif[/img]

    Aan het uiteinde zit een stadslicht-gloeilampje. Het dimlicht/grootlicht is een H4 halogeenlamp en het grootlicht wordt aangevuld met een H1 halogeenlamp. H4 en H1 halogeenlicht zijn parallel geschakeld, en alle lampen gebruiken dezelfde massakabel.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    Serieel meten = stroomsterkte meten
    Parallel meten = spanning meten

    Stel, (V) = voltmeter en (A) = amperemeter, (X) = lampje, neem anders eens een gewoon gloeilampje (bijv uit je achterlicht);

    ==wit(+)====(A)=====(X)=====bruin(-)======

    Wat voor waarde krijg je? Vergelijk met links

    ==wit(+)=======(X)=====bruin(-)======
    ....................|.....................|
    ....................====(V)====

    Wat voor waarde meet je en brandt het lampje?
    Ik kan je zeggen dat in de laatste opstelling de spanning 0,08V is. Als ik de spanning in de eerste opstelling meet (dus ik meet V ipv A) krijg ik ietsje meer dan 12V met motor af en contact en grootlicht aan. Ik denk at ik ook stroomsterkte heb gemeten in die eerste opstelling, maar daar stonden geen hoge waarden op... Zal het straks wel even nameten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    Hoe zeker ben je btw dat je stuurkolomschakelaar nog wel goed is?
    Erg zeker. De linker en rechter grootlichten worden gevoed door 2 kabels in een kabelboom doorheen de motorruimte langs de linkerkant, en op beide kabels staat 12V. Vroeger heb ik daar een stekkercombinatie tussengezet om andere redenen en als ik de stekkers wissel zodat stroom langs de "linker" zekering naar de rechterkoplamp gaat en vice versa werkt de linker koplamp en doet de rechter het nog altijd niet. Het probleem lijkt mij dus te zitten tussen deze stekker en in de rechter koplamp. Daarom ga ik straks de rechter koplamp aansluiten aan de linker koplampstekker om te kijken ofdat daar het probleem blijft bestaan of niet. Ook ga ik proberen een + rechtstreeks te voeden en te kijken ofdat dat enig soelaas bied.
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie

  13. #12

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    Nee, het gaat over dit type koplamp:
    [img]images/broken_link.gif[/img]
    Hmm ok die ken ik niet, sorry.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    Aan het uiteinde zit een stadslicht-gloeilampje. Het dimlicht/grootlicht is een H4 halogeenlamp en het grootlicht wordt aangevuld met een H1 halogeenlamp. H4 en H1 halogeenlicht zijn parallel geschakeld, en alle lampen gebruiken dezelfde massakabel.
    Makes sense.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    Serieel meten = stroomsterkte meten
    Parallel meten = spanning meten

    Stel, (V) = voltmeter en (A) = amperemeter, (X) = lampje, neem anders eens een gewoon gloeilampje (bijv uit je achterlicht);

    ==wit(+)====(A)=====(X)=====bruin(-)======

    Wat voor waarde krijg je? Vergelijk met links

    ==wit(+)=======(X)=====bruin(-)======
    ....................|.....................|
    ....................====(V)====

    Wat voor waarde meet je en brandt het lampje?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    Ik kan je zeggen dat in de laatste opstelling de spanning 0,08V is.
    Dat zou betekenen dat de spanning over het lampje nihil is, wat ook duidelijk blijkt want hij doet het niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    Als ik de spanning in de eerste opstelling meet (dus ik meet V ipv A) krijg ik ietsje meer dan 12V met motor af en contact en grootlicht aan. Ik denk at ik ook stroomsterkte heb gemeten in die eerste opstelling, maar daar stonden geen hoge waarden op... Zal het straks wel even nameten..
    Je meet dus blijkbaar wel een spanning, dat het lampje dan niet brandt is wel logisch, immers als je een voltmeter serieel aansluit heb je er een (bijna) oneindige weerstand tussen gezet dus de stroomsterkte is dan nihil. Hoe heb je eea destijds aangesloten, hangt de boel niet nog maar aan 1 koperdraadje aanelkaar ofzo dat er gewoon niet genoeg stroom kan lopen? Vervang anders die draad eens.

    Het probleem lijkt mij dus te zitten tussen deze stekker en in de rechter koplamp. Daarom ga ik straks de rechter koplamp aansluiten aan de linker koplampstekker om te kijken ofdat daar het probleem blijft bestaan of niet. Ook ga ik proberen een + rechtstreeks te voeden en te kijken ofdat dat enig soelaas bied.
    Ergens in het circuit naar de rechter lamp gaat inderdaad iets behoorlijk mis, ik vind het moeilijk om er verder nog iets van te zeggen zonder te zien hoe het inelkaar zit. Succes en ik ben benieuwd!
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  15. #14

    Standaard

    ... En ik maar denken dat elektriciteit veel simpeler was dan IT... Booh!

    Straks nog wat uitmeten...
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie

  16. #15

    Standaard

    Even een update: met een andere kabel deed het grootlicht het wel, heb vervolgens een connector die ertussen zat er even uitgepield en rechtstreeks contact gemaakt waaruit bleek dat de stekker de schuldige was. Stekkertje vervangen, en alles werkt vanouds!
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter
    Even een update: met een andere kabel deed het grootlicht het wel, heb vervolgens een connector die ertussen zat er even uitgepield en rechtstreeks contact gemaakt waaruit bleek dat de stekker de schuldige was. Stekkertje vervangen, en alles werkt vanouds!
    Da's mooi, kerel! Goed dat je nog ff laat horen wat het was, wordt gewaardeerd! Was ook een leuk lesje elektronica, toch? :wink:
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  18. #17

    Standaard

    Inderdaad... Wel 12V lezen maar toch geen stroom hebben

    Moet wel toegeven dat ik pas vandaag aan de slag eraan ging, dus had het project enkele weken laten liggen. De luxe van een daily driver geleverd door de werkgever...
    Rule 2 of EMS: Sick people don't bitch
    Safesignal voertuigsignalisatie

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •