Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: oliedruk hoeveel bar

  1. #1

    Standaard oliedruk hoeveel bar

    heren,

    graag jullie mening over het volgende.
    ik heb een cabrio bouwjaar 1992 met 2.3 5 cylinder ng motor. wanneer olie op temperatuur is, is oliedruk 2 bar dus precies volgens het boekje. wat de maximale normale oliedruk tijdens het rijden is kan ik echter nergens vinden niet in het instructieboekje of handboeken. behalve dat er een overdrukventiel is die gaat werken vanaf 5,6/6,3 bar.

    wanneer ik de motor 's ochtends start schiet de barmeter naar bijna 5 (dit is het maximale op de schaalverdeling). mijn vrouw rijdt er doorgaans in en naar haar werk is het maar een kort stukje (15 minuten) dus olie niet op temperatuur en op snelweg maximaal 100 km snelheid en meter blijft bijna 5 aangeven, bij schakelen of gas terugnemen zakt die dus metertje werkt wel. bij langere stukken rijden (olie op temperatuur) geeft de meter 4 bar aan.
    's ochtends vlak na het starten gaat het oliecontrolelampje op het dashboard uit en even later hoor je het acoustische signaal maar dit is meer voor de minimale oliedruk heb ik begrepen.

    we hebben allebei de indruk dat het "5 bar gebeuren" van de laatste weken is... het enigste wat gewijzigd is (de wagen heeft net een grote beurt gehad omdat we er mee op vakantie gaan) is dat er nu 10w 40 olie in zit (half syntetisch) daarvoor zat er veel dunnere longlife olie in maar dat was in feite niet nodig want deze, oude, wagen krijgt om de 10.000 km verse olie (ik heb hem nu driekwart jaar).

    kortom de vraag is is dit een beeld dat jullie herkennen bij koude start 5 bar druk en op snelweg bij warme motor 4 bar druk ? ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niets op het forum kunnen vinden...

    alvast bedankt we gaan overmorgen op vakantie dus ik kan nog even bij een garage langswippen.

    ron

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    5bar bij een koude motor lijkt mij normaal (heb ik ook met de 5 pitter).

    Zolang je maar druk hebt, geen druk is niet goed...

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    5bar bij een koude motor lijkt mij normaal (heb ik ook met de 5 pitter).

    Zolang je maar druk hebt, geen druk is niet goed...
    bedankt voor de info al.
    ik ben nog even op het forum aan het speuren geweest en vond wat berichten uit 2006 en die gingen ook over de oliedruk en die van ons blijkt dus goed te zijn. inderdaad te lage druk is niet goed.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •