Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

  1. #1
    t911's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Hi guys,

    Ik heb me samen met een vriend een Audi 80 Cabriolet aangeschaft voor niet al te veel centjes om te restaureren. De basis is meer dan goed, dus het werk valt op zich mee. De grootste kwaal waar hij mee worstelt is een tik in de motor. Hij heeft 134.000km gelopen met carpass en historiek. Heeft nadien een jaartje stilgestaan en nu is die van ons..

    Wat al gedaan voor de tik te troubleshooten: nieuwe olie en filter gestoken, juiste viscositeit en juiste filter. Goed warm laten lopen en beejte gas gegeven en een klein ritje gemaakt. Euvel is nog niet opgelost. Nadien hebben we de vacuumpomp onder de loep genomen en die lijkt ook perfect in orde. Hebben het staafje dat al eens durft te rammelen eruit gehaald maar het tikken was er nog steeds. DUS we hebben een sterk vermoeden dat er een hydraulische kleppenstoter overleden is

    Nu op zich valt dat werk nog mee om te doen, MAAR ik kan nergens vinden wat de aanhaalmomenten zijn voor de nokkenas etc.. iemand die me die gegevens kan bezorgen of weet waar we een manual kunnen vinden? Heb al enkele uren gesurft en gezocht, maar niets gevonden.

    Of als er nog iemand een makkelijke tip heeft om nog iets anders te controlleren wat de tik zou kunnen zijn. Altijd welgekomen.

    Groetjes
    -----------
    Audi A4 B8 2012 120pk
    Audi TT 2002 225pk Quattro

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Haynes manual voor de 80/90/Coupé behandelt deze motor, regelmatig te vinden op marktplaats. Er zijn diverse Duitse manuals: ebay.de. Topper is de Bentley manual uit Amerika: ebay.com.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    t911's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Dan zal ik eens checken op marktplaats..

    Iemand een idee waar ik een goedkoop en kwalitatief setje kleppenstoters haal voor deze auto? Want bij Audi is het 34,XX per stotertje -> X10 is dat al een stevige rekening.
    -----------
    Audi A4 B8 2012 120pk
    Audi TT 2002 225pk Quattro

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Coen Donkers kan over het algemeen voor nette prijzen aan originele onderdelen komen. Op ebay is het vaak afwachten of je iets goeds krijgt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    41
    Posts
    121
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    mss een sticky van maken, haynes werkplaats handboek:

    https://www.dropbox.com/s/bbfipmm2qektbhe/coupewph3.pdf


  6. #6
    t911's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McLarenboy Bekijk Berichten
    mss een sticky van maken, haynes werkplaats handboek:

    https://www.dropbox.com/s/bbfipmm2qektbhe/coupewph3.pdf
    Die 2.3 die er instaat komt overeen met mijn 2.3 van 91? want ik zie daar tot 1988 staan?
    -----------
    Audi A4 B8 2012 120pk
    Audi TT 2002 225pk Quattro

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Dat is dezelfde NG.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Voor klepstoters kan je ook eens kijken bij Custom Auto Craft. Klik hier. 60 euro en de beste man heeft een goede reputatie.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  10. #9
    t911's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Ok, thx voor de snelle replies. Ondertussen heb ik al kleppenstoters kunnen vinden die inderdaad betaalbaar zijn Nu vooraleer ik alles bestel had ik graag nog het volgende geweten: hoe zie je dat een kleppenstoter eigenlijk stuk is?

    Gisteren heb ik het kleppendeksel er afgehaald om eens te kijken hoe het er allemaal uitziet. nokkenas was nergens beschadigd of ingelopen. De shim's leken ook vrij nieuw. Nu heb ik veel ervaring met motorfietsen en daar het stellen van gewone kleppen met regelschroeven, maar dit is helemaal nieuw voor mij.

    Wat ik naast de haynes manual heb gevonden (waarvoor dank guys), is dit http://www.isham-research.co.uk/quattro/wr_tappets.html

    Blijkbaar kan je koud ook de speling controlleren, maar wat als die afwijkt? Duidt dit dan op een kleppenstoter die defect is of een shim? Want de shim's zijn in redelijk wat maten te krijgen.

    Graag jullie tips.. want ik weet het voorlopig niet meer
    -----------
    Audi A4 B8 2012 120pk
    Audi TT 2002 225pk Quattro

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Je kunt niet zien of ze stuk zijn, dat kun je horen. Blijvend getik = overleden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11
    t911's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Ok, dus het fel getik zijn de kleppenstoters die overleden zijn. Het verder eventueel licht getik is af te regelen met de shims dan?

    Dus actieplan: demonteren, nieuwe kleppenstoters er in, in mekaar steken, meten dat alles na montage binnen de grenzen zit van: http://www.isham-research.co.uk/quat...pets_cold.html
    En als dat zo is zitten we goed, als het niet zo is, andere shims zoeken?
    -----------
    Audi A4 B8 2012 120pk
    Audi TT 2002 225pk Quattro

  13. #12
    t911's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    iemand een idee waar ik de tools haal nodig voor de klus? VAG 2078 of Hazet 2574-1 en VAG 10-208A of Hazet 2599?
    -----------
    Audi A4 B8 2012 120pk
    Audi TT 2002 225pk Quattro

  14. #13
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Je hebt toch hydraulische klepstoters? Dan moet je volgens mij gewoon de nokkenas eraf halen en die dingen vervangen. Neem dan gelijk de distributieriem (en waterpomp) mee als je toch bezig bent.
    Dat gedoe met shims wisselen (maten opnemen, verschil berekenen, plaatjes wisselen etc ) is juist als je geen hydraulische stoters hebt, maar 'solid' stoters.
    Groet Robbert
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2014, Peugeot 806 2.0 16V 2001, Audi 200 20v Avant 1989 (geschorst), BMW 2002 Tii Touring 1974 (geschorst), BMW R1200GSA 2014, BMW R100RS 1982

  15. #14
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Zoals al vertelt is, je hebt die tools helemaal niet nodig om iets af te stellen. Hydraulische stoters zetten zichzelf dmv olie.
    Je kunt het snel controleren of ze nog goed zijn. De motor moet wel van te voren even gelopen hebben. Als je een klepstoter (met de nok van de nokkenas helemaal naar boven) gemakkelijk 1 of meer mm in kunt drukken is deze waarschijnlijk defect.

    Om ze te vervangen heb je eigenlijk geen echte speciale tool nodig. Wel meteen de riemen vervangen als dat recent niet gedaan is, deze moeten eraf.

    Het zou fijn zijn om een krukas blokkeer tool te hebben, maar deze kun je ook blokkeren bij het vliegwiel. Daar zitten 2 sleuven in om bij de carterpan schroeven te komen. In de behuizing van de versnellingsbak zitten dus ook 2 gaten aan de onderkant. Even de mtor ronddraaien zodat de sleuven in het vliegwiel uitlijnen met die gaten en dan een dikke schroevendraaier er tussen doen.

    Kijk ook eens hier: https://www.dropbox.com/s/j6dzsmiers...5_cylinder.pdf & https://www.dropbox.com/s/ik0aq0gjay...inder_A100.pdf
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 03-08-13 om 11:16.

  16. #15
    t911's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    OK.. een update van het front..

    Alles uit mekaar gegooid en de hydraulische kleppenstoters vervangen. Alles braaf terug in mekaar gezet, alles op de juiste Nm, distirbutieriem nagekeken, .. Alles staat mooi en netjes zoals het hoort. DUS na een 2de check, batterij aangesloten en maar starten -> motor slaat niet aan.

    Nu hebben we blijkbaar wel de rookie-mistake gemaakt van de hydraulische kleppenstoters niet te vullen met olie vooraleer we ze hebben vervangen. Nu had ik dat nergens gelezen dat dat moest. Het enige wat'k las was dat ze serieus wat lawaai zouden maken in den beginne en dat dat terug overging als ze gevuld zouden zijn.

    Wat ik denk dat er gebeurd is dat we geen oliedruk krijgen ofzoiets, want ik zie de barmeter op 1 staan tot 3 tijdens het starten. Als hij precies wil aanslaan, gaat hij even tot 5bar. We hebben al startpilot gebruikt om de auto proberen toch erdoor te krijgen, want hij wil schijnbaar wel, zo klinkt het, maar doet het uiteindleijk toch niet.

    Dus bij deze een vriendelijke request om tips, vooraleer we alles terug demonteren om die kleppenstoters te vullen met olie...
    -----------
    Audi A4 B8 2012 120pk
    Audi TT 2002 225pk Quattro

  17. #16
    Bouke222's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    322
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    De stoters vullen zichzelf wel als de motor loopt, of na een stukje rijden, Dat die niet aanslaat zal toch wel een ander probleem wezen.

  18. #17
    draadloos
    Guest

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Ik zou bijna denken dat de riem 360 graden verkeerd staat..

  19. #18
    t911's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door draadloos Bekijk Berichten
    Ik zou bijna denken dat de riem 360 graden verkeerd staat..
    hoe bedoel je?
    -----------
    Audi A4 B8 2012 120pk
    Audi TT 2002 225pk Quattro

  20. #19
    bartcabrio's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    96
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    bij type NG motor kan het ook zijn dat de vacuümpomp die op de nokkenas zit blijft hangen dan geeft deze ook een harde tik!

    excuus ik heb er overheen gelezenm
    Laatst gewijzigd door bartcabrio; 14-08-13 om 12:27.

  21. #20
    draadloos
    Guest

    Standaard Re: Audi Cabriolet 1991 hydraulische kleppenstoters vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door t911 Bekijk Berichten
    hoe bedoel je?
    Krukas draait volgens mij 2 keer rond, als de nokkenassen 1 ronde gemaakt hebben. Dus als je krukas 360 graden verkeerd staat, gaat hij niet lopen. Ooit ook wel eens een dag mezelf op stukgezocht.... Dan kan alles nog op merkteken staan, maar toch werkt het niet dan..

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •