Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    Mijn v6 2.6 met 180.000km heeft sinds kort van enorm zweeten.
    Ik had tot voor kort geen olie verbruik, maar na een ritje Kroatie is het olie verbruik flink gestegen. Zelfs zo erg dat het op de uitluit druipt en een lekkere geur geeft als je stil staat. Voor niks vermoedende passagiers draai ik altijd even de kachel uit als ik voor het stoplicht sta .
    Ik zag al meerdere mensen op dit forum met dezelfde problemen. Ik vermoed dan ook dat de kleppendekselpakkingen, valleipakking of de koppakking lek is. Is er een snelle manier om hier achter te komen?. Ik zie veel olie aan de rechter beetje richting de onderkant van de motor. Hoe kan ik het beste bepalen waar het lek zit of kan ik gelijk beter alle pakkingen vervangen? En als laatste vraag. is dit een beetje te doen? Ik ben zelf lid van sleutel club ASK in Hilversum. Plek en mogelijkheden zijn er dus wel.

    Auto loopt verder prima. Geen blauwe of witte rook. Geen water verbruik. Sommige dagen houdt hij een beetje in, andere dagen weer niet.


  2. #2

    Standaard Re: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    Je motor goed schoonmaken,en dan kan je pas echt goed zien, waar hij lekt.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    De krukaskeerring is volgens mij ook een bekende verdachte bij de V6 die dit probleem veroorzaakt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    De krukaskeerring is volgens mij ook een bekende verdachte bij de V6 die dit probleem veroorzaakt.
    Moet hierbij het blok eruit?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    Ok ik heb vandaag de audi op de brug gezet. volgende zaken geconstateerd:
    - kleppendeksel pakking is compleet droog
    - koppakking lijkt droog te zijn. ligt wel wat olie in beneden in de v, maar niet bijzonder veel.
    - geen duidelijke olie lekkage tussen blok en versnellingsbak. heb alles schoongemaakt en de daarna even tijdje flink gegast. was daarna niks te zien.
    - vervolgens kwam ik 2 verdachten tegen die duidelijk lekkage sporen vertonen. Zie de foto's hieronder. Ik heb geen idee wat voor onderdelen het zijn en waarvoor. misschien dat iemand mij hier bij kan helpen. de ene lijkt een soort sensor te zijn. de ander een aansluitstuk op een slang. De foto's zijn gemaakt vanaf onder de auto rechts van het motorblok bij de aandrijfas.
    - Iemand wees mij erop dat de carter ventilatie slang verstopt kan zitten. Wat zijn precieze verschijnselen bij een verstopte carterslang. en waar zit die bij een 2.6 v6?

    WP_20130515_012[1].jpgWP_20130515_014[1].jpg
    Laatst gewijzigd door gillis; 15-05-13 om 22:06.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    286
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    Oliedruk sensoren kunnen ook flink lekken en dan bedoel ik niet bij de schroefdraad maar aan de bovenzijde.
    Audi 100 C3 1984 lpg
    Audi 80 B3 2 maal
    VW polo

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    Ik ben weer eens verder gegaan met zoeken.
    Ik kwam er achter dat de volgende dop bij de kleppendeksel rechts olie lekt. (Weet niet hoe het onderdeel heet. Volgens mij zit aan de andere kant op die plek de g40 hal sensor)
    Ik heb de dop eraf gehaald, maar ik zie niet echt iets geks. Of hoort dat ringetje helemaal sluitend te zijn? (zie foto)
    Ook vind ik de bevestiging maar slap. Soort van ijzer plaatje wat met 2 schroeven het dopje naar binnen duwt. Echt veel kracht zetten heeft geen zin. Dan buigt het ijzer plaatje krom.
    Wie weet wat dit onderdeel doet, en lekt het omdat dat dopje gewoon niet goed is. of kan er meer aan de hand zijn. Bijvoorbeeld te hoge oliedruk?
    Laatste vraag die ik heb. Klopt het dat bij het volgende plaatje de nummer 1 en 3 slangen de carter ontluchtings slangen zijn?
    Alvast bedankt.

    A10-0580.png


    Hier het plaatje van het dopje.

    WP_20130526_005[1].jpg
    WP_20130526_006.jpg
    Laatst gewijzigd door gillis; 27-05-13 om 23:26.

  8. Ad
  9. #8
    Clifton's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    211
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    Bij mij was deze ring ook kapot. Je kan hem gewoon bij een goede hydrauliek zaak krijgen . Wel hittebestendig nemen. Bij mij was ook de valleipakking erg lek. .
    Achter op de linkerkop zit je hallgever van de nokkenas. Deze is op dezelfde manier afgedicht als deze.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.6 veel olie verbruik. Pakkingen vervangen.

    Ik heb eens ergens gelezen dat ollie dampen op het hoe heet het niet giftig maar ookniet gezond was, teminste bij inademen.
    Laatst gewijzigd door johnny666; 28-05-13 om 20:33.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •