Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 27

Onderwerp: Motor loopt koud slecht: lambdasonde malfunction - filmpje van motor toegevoegd

  1. #1

    Standaard Motor loopt koud slecht: lambdasonde malfunction - filmpje van motor toegevoegd

    Bij koude motor loopt de Cabrio niet echt geweldig, na 2 minuten gaat het beter. Ook hoor ik bij stationaire warme loop kleine plofjes uit de uitlaat, alsof er teveel brandstof wordt ingespoten. De motor bokt ook wat in de lage toeren (tot 2500) en bij optrekken uit stilstand ruikt ie naar kolen, zoals een stoomloc.

    Afgelopen week is het me gelukt het storingsgeheugen uit te lezen:

    VAG-COM Version: Release 409.1-S

    Control Module Part Number: 8A0 906 266 J
    Component and/or Version: 2,8l V6/2V MPI D01
    Software Coding: 04004
    Work Shop Code: WSC 06317
    3 Faults Found:
    16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
    P0134 - 35-10 - - - Intermittent
    16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
    P0130 - 35-10 - - - Intermittent
    16519 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Heating Circuit Malfunction
    P0135 - 35-10 - - - Intermittent
    Omdat dit een oude storing kon zijn heb ik deze gewist, daarnaast heb ik geprobeerd de motor te starten met de sondes afgekoppeld. Omdat starten toen niet lukte, ging ik er vanuit dat de sondes goed werken.

    Na dik 120 km rijden heb ik het geheugen weer uitgelezen:

    VAG-COM Version: Release 409.1-S

    Control Module Part Number: 8A0 906 266 J
    Component and/or Version: 2,8l V6/2V MPI D01
    Software Coding: 04004
    Work Shop Code: WSC 06317
    2 Faults Found:
    16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
    P0130 - 35-10 - - - Intermittent
    16519 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Heating Circuit Malfunction
    P0135 - 35-10 - - - Intermittent
    Blijkbaar is er dus toch een sonde niet in orde. Ik heb hier ergens gelezen dat bank 1 (B1) aan de rechterkant zit, bij het luchtfilterhuis. Klopt dit? En zou een kapotte sonde de veroorzaker kunnen zijn van de gemelde symptomen? Volgens mij heb ik overigens alleen lambdasondes vóór de katalysator.
    Laatst gewijzigd door damaX; 03-06-12 om 11:18.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  2. #2

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Je moet de auto gewoon kunnen starten met lambda afgekoppeld. Kijk daar eerst even naar.
    Als je vag-com hebt, maak een log van de lambda dan weet je of 'ie uberhaupt iets doet. Anders even aan de co kast hangen dan kan je het ook zien.
    Defecte lambda kan inderdaad schokkend gedrag van de motor veroorzaken.

  3. #3

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Ik zal er nog eens naar kijken. Ik dacht dat de buitenste 2 zwarte stekkers van het rijtje van 5 tegen het schutbord van de lambda's zijn. De motor startte niet en gaf een melding over de krukassensor. Misschien heb ik een verkeerde losgetrokken

    CO waarden waren perfect bij de apk, zo'n 500km geleden. De symptomen zijn er echter al langer. Maar ik zal de boel nog eens nalopen.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  4. #4

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Lijkt er inderdaad op dat je die van de krukassensor hebt losgetrokken dan gaat 'ie zeker niet meer starten.
    Is er bij de APK een 4gas meting gedaan?

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Dat moet, want de auto is van '96. Viergastest verplicht bij auto's met toelating vanaf 31-12-'92.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Viergastest is inderdaad gedaan, uit de meting kwam waarde 0, schoner kon dus niet
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  7. #7

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Lambda 0??

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Nee, de meting van de viergastest. Geen idee wat dat apparaat precies meet maar schoner kon niet zei de apk keurmeester.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  10. #9

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    1 van de 2 stekkers die ik losgehaald had is inderdaad niet van een lambdasensor

    Ik heb 1 stekker nu losgehaald, bij de eerstvolgende rit zal ik de boel weer nakijken met vagcom. Nu eerst de riemspandemper vervangen en wat kvs leidingen.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Posts
    201
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    waar bevind zich die fiche om hem aan de computer aan te koppelen ?

  12. #11

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Je bedoelt de obd stekkers? Die zitten in de zekeringkast linksvoor bij de parafaan.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  13. #12

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Ik heb met beide sondes ontkoppeld gereden, ik kreeg keurig een melding in vagcom dat ze geen sjoege gaven. Nadat ik ze weer had aangesloten kwam er nog geen nieuwe foutmelding terug.

    Ik denk dat de sondes in orde zijn, maar dat ze alleen een ander probleem signaleren. Wel gek dat alleen bank 1 daar last van heeft.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Gezien de locatie van de connector vind ik een slecht contact niet zo raar.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Dat zou ook kunnen inderdaad. Maar misschien komt er ergens valse lucht binnen door een vacuumlek bijvoorbeeld. Volgende week ga ik even bij Terpstra langs voor een deskundig oordeel.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  16. #15

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Vandaag de Cabrio weer opgehaald. Wat bleek? De distributieriem zat bij de rechter cilinderbank een tandje verkeerd
    De vorige eigenaar (van beroep monteur) had die er zelf opgezet. Dat moet je toch opvallen, als je motor goed loopt en je vervangt de riem dat ie daarna minder mooi loopt? Lekker prutswerk dus. Maar hulde aan de monteur van Terpstra dat ie het gevonden heeft!

    De motor loopt nu koud en warm veel mooier, onderin trekt ie nu ook goed. Me happy
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    76
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Tandje verkeerd? Je hebt toch een 2.8 aah, en dan alleen bij 1 kop? Als dat zo is, dan heeft de laatste monteur ook lopen klooien. Nokkenas tandwielen zitten conisch op de nokkenassen. Je heb bij zo'n motor speciaal gereedschap nodig om de nokkenassen op hun plek te houden terwijl je de riemspanning afstelt.

    Als die monteur het over 1 tandje verkeerd heeft, dan heeft hij bij de betreffende kop het nokkenas tandwiel 1 tandje verplaatst.

  18. #17

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Dan leg ik het niet goed uit, het nokkenas tandwiel van bank 1 heeft geen spies, en was daardoor niet op de 0 stand blijven staan. De vorige eigenaar heeft daar niet op gelet, dus stond het tandwiel idd een tandje verkeerd.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  19. #18

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Twee weken geleden de Cab weer uit z'n winterslaap gehaald, hij loopt koud nog steeds niet mooi. De afstelling van de nokkenas heeft hiervoor dus niet geholpen.

    Helaas lukt het me niet om het storingsgeheugen nogmaals uit te lezen, maar wellicht geeft de lambdasonde weer dezelfde foutmelding.

    Bij koude start loopt de motor alsof 'ie op 5 cilinders draait. Veel geplof en pure benzine komt er uit de uitlaat. Als je wat gas bij geeft dan lijkt het beter te gaan. Na korte tijd loopt de motor ineens wel goed. Bij lauwe start kan hetzelfde gebeuren, bij echt warme start niet.

    Is het handig om één voor één de bougiekabels los te maken om te kijken of dat hetzelfde effect geeft? Of zal ik geen verschil merken als bijv. cilinder 5 een probleem heeft en ik de bougiekabel van cilinder 6 losmaak, terwijl cilinder 5 net wel goed loopt?

    Of kan ik beter eerst de bougiekabels gaan doormeten? Of zou een bobine aan z'n eind kunnen zijn? En hoe kan ik dat controleren?

    Het storingsgeheugen kan ik dus helaas niet uitlezen, maar een specifieke cilinder is er ook nooit in vermeld. De vraag is dus of de melding over de lambda een storing in die lambdasonde aangeeft of dat het juist een gevolgstoring is, van bijv. een slecht lopende cilinder.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  20. #19

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    Vandaag zag ik dat het linker kleppendeksel lekt, op één hoek, alleen als de motor koud is. Dat laat de motor ook niet beter lopen natuurlijk. De pakkingen heb ik vorig jaar vervangen, en de boutjes zitten nog keurig op moment. Dus het kleppendeksel zal wel krom zijn.

    Ik zal morgen proberen 't op te lossen door de boutjes nog iets strakker te zetten. Helpt dat niks dan zal ik wat van die bijbehorende kit gebruiken als eerste probeersel.

    Het kort slecht lopen bij koude motor zal daar niet mee verholpen zijn. Ik heb de motor gestart met de rechter lambdasonde losgekoppeld, maar dat maakt geen verschil. De motor bokt, vooral uit de uitlaat hoor je 'm goed ploffen en komt er veel naar benzine geurende meuk met stoten naar buiten. Na een 10-15 seconden hoor je daarbij via de luchtinlaat ineens een raar gorgelend geluid. En na een minuutje is alles over en loopt ie prima. Ik zal er eens een filmpje van maken.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  21. #20

    Standaard Re: Lambdasonde malfunction

    De kleppendeksel pakking lekt gelukkig al niet meer, 1 boutje kon ik nog net iets aandraaien en weg was de damp.

    Ik heb ff een filmpje gemaakt. De uitlaat is qua geluid goed opgenomen, de motor klinkt nu wel erg overdreven. Het geluid dat je hoort van de motor hoor ik alleen bij de slechte loop, vanuit de luchtinlaat. Als de motor beter gaat lopen (vanaf 1:25) dan merk je dat aan de uitlaat (geen geweersalvo's meer) en dan is dat geluid bij de motor ook weg. Alleen legt de camera het nog wel vast, die hoort meer dan de baas zelf blijkbaar

    Laatst gewijzigd door damaX; 30-04-12 om 10:55.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •