Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 41

Onderwerp: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

  1. #1

    Standaard Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Omdat de motor van mijn Cabriolet
    slecht liep in koude en lauwe toestand en omdat het olie maar vooral kvs verbruik steeds meer opliep heb ik besloten de koppakkingen zelf te vervangen. De koppen laat ik (indien nodig) vlakken, deze worden op druk getest en de klepsteelrubbers worden dan ook gelijk vervangen tegen mogelijk olieverbruik.

    Bijkomend ‘voordeel’ is dat ik de motor onderdelen goed schoon kan maken en alles kan vervangen wat ik nodig acht. Ik vervang naast alle pakkingen en bouten de multiriem, distributieriem en de span- en omlooprollen. Wanneer de distri gedaan is is namelijk niet helemaal zeker en de spanrol maakt irritante herrie. Waarschijnlijk is deze van goedkope makelij of niet vervangen. Weg ermee dus.

    De speciale gereedschappen heb ik in Duitsland besteld, voor een leuk prijsje kon ik er ook nog een handig uitleesapparaat bij krijgen. Werkt perfect, wat mij betreft veel handiger dan dat gedoe met een laptop en de eeuwige mislukte connecties ;-)

    Ik ben vandaag al wat wezen sleutelen, op dit moment heb ik alleen de distributieriem nog niet verwijderd en de koppen nog niet losgemaakt.

    Ik kom een paar zaken tegen:

    1. De krukas heb ik met de klok mee gedraaid totdat het kerfje op het krukastandwiel op de BDP markering van cilinder 1 staat. Daarna heb ik de krukas sensor losgemaakt en mbv een dunne lange bout gecontroleerd of de BDP boring inderdaad voor de opening zit. De bout kon ik net zover naar binnen duwen als dat de fixeerbout aan lengte heeft. Moet goed zijn dus. Vervolgens heb ik met de hand de fixeerbout erin gedraaid, daarna heb ik deze heel voorzichtig verder aangedraaid. Ik heb geen weerstand oid gevoeld.
    Toen ik daarna weer naar het kerfje op het krukastandwiel keek was deze iets teruggedraaid tov de BDP markering. Vreemd, dat verwachtte ik niet, het lijkt me dat deze precies op mekaar moeten staan.
    Als test heb ik geprobeerd de nokkenas bevestiging op de nokkenassen te plaatsen, maar deze past er nu net niet op. De borgplaten van de nokkenassen staan net niet horizontaal.
    Heb ik een krukas waarbij de BDP boring verkeerd zit? Lijkt me niet. Wat gaat er dan mis?

    2. Bij het losdraaien van de moeren die de uitlaatspruitstukken met de voorste uitlaatpijp verbinden braken er 2 tapeinden van het linker uitlaatspruitstuk af. Is het de moeite waard om hier nieuwe tapeinden aan te laten lassen of zal ik een ander exemplaar gaan zoeken?

    3. Midden op de vacuümslang van de hoofdremcilinder zit een (voorheen) onverklaarbaar schroefje. Nu bleek bij het demonteren van het inlaatspruitstuk dat ik een vacuümslang van het gasklephuis naar de vacuümslang van de hoofdremcilinder moet losmaken. Die had ik dus niet. Aan het gasklephuis hangt nog wel een stukje slang met een schroef erin… die moet dus vervangen worden. Of zou er een reden zijn om deze af te sluiten?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door damaX; 17-07-12 om 23:03.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  2. #2

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Zo, Sinterklaas is vandaag gearriveerd

    De oplossing voor probleem 1 is het volgende: ik moet niet uit gaan van de markering, maar van de blokkeerpen. Dat betekent dus dat als ik de blokkeerpen erin draai, dat zowel de krukas als de nokkenassen 'iets voor 12' komen te staan. Als dat het BDP is van de krukas, betekent dat dus dat beide nokkenassen niet op tijd staan. Waarschijnlijk is men bij de vorige wissel logischerwijs van de kerf uit gegaan en is er geen blokkeerpen gebruikt. Lekker bedacht bij Audi!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door damaX; 16-07-12 om 11:15.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  3. #3

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Ik zit met een vraagje: de kopbouten zijn bij de AAH in de loop van de tijd vervangen door polydrive kopbouten. Deze heb ik nu ook van de dealer ontvangen. Maar wat voor bouten zaten daarvoor in de cilinderkop? Dat kan ik nergens terugvinden. De polydrive past in ieder geval niet, maar door de olie kan ik ook slecht zien wat voor soort bout het is. Het is geen imbus maar lijkt op een torx. Wie weet welke sleutel ik moet gebruiken?
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  4. #4

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Ik las ergens iets over een Ribe M10 bit, maar op de foto ziet 'ie er hetzelfde uit als mijn polydrive.
    Laatst gewijzigd door damaX; 16-07-12 om 17:16.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  5. #5

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Ribe is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als de polydrive. In dit topic las ik wat over de midlock veeltand bit. Weet alleen nog niet welke maat. Morgen maar eens bij de ijzerwarenhandel langs...
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    tapeinden kun je zo nieuwe in draaien. ze zijn ook in het spruitstuk geschroefd. enige moeilijkheid is misschien het uitboren van de oude tapeinden. mij is het gelukt dus het is te doen. eventueel kun je er nog een dubbele moer op zetten als er nog genoeg schroefdraad over is en dan met heel veel WD40 de boel los weken. (of cola, dat doet het ook goed).
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  7. #7

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Ok ik zal kijken wat ik er mee kan doen zodra ik de koppen er af heb (ben net een weekje weg geweest). Moet wel op te lossen zijn idd. Grootste probleem is nu een van de kopbouten...
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  8. Ad
  9. #8
    The Wale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    37
    Posts
    3.169
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Goed dat je de bout eruit hebt.
    Audi A3 8P | 1.9 Tdi BLS | Hartog Tuned | Kw Street Comfort Coilover | MTM Bimoto

    VCDS 14.10.1 Sint-Truiden

  10. #9

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Jazeker, daar ben ik ook erg blij mee. ik heb wel 2 nieuwe problemen: de nokjes waar de cilinderkop op bevestigd wordt zijn afgebroken. grootste probleem is dat er nog kvs in de kop
    zat, dat heeft allerlei vuil en zelfs vijlsel mee gespoeld dat nu in de kvs kanalen en in 2 cilinders ligt...
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  11. #10

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Gisteravond geprobeerd de linker kop eraf te halen. Maar daar zit weer een leuk obstakel: de kvs buis. In de instructie staat dat je deze wat naar achteren moet leggen. Ruimte is er niet, en de lambdasonde haakt achter deze buis waardoor de kop niet te verwijderen is. Ik heb geprobeerd deze buis te demonteren, maar deze zit ook weer aan de kachelradiator vast. Er is totaal niet bij te komen, en op deze manier krijg je de kop ook nooit netjes er weer op.

    Wat moet ik met die buis?
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  12. #11

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Hierbij ff een plaatje ter verduidelijking. De kvs buis kan niet wat omhoog getrokken worden bij de linker kop, omdat de flens van de aansluiting op de kop dan langs de nokkenas sensor moet. Naar achteren wil ook niet vanwege alle beugels die op de leiding gelast zitten en de kvs buis van de kachelradiator die er strak achter loopt.

    De ruimte is erg krap om de kop met spruitstuk en al te verwijderen. De lambdasonde haakt als het ware achter deze leiding.

    Het hitteschild zit ook redelijk in de weg, ik kan 'm wel los maken van de kop maar dan zit 'ie nog vast aan het onderste deel van het schild, dat weer vast zit aan de motorophanging. Het liefst had ik 'm er uit, vooral om de kop tzt weer netjes te kunnen plaatsen.

    Het uitlaatspruitstuk kan ik niet eerst verwijderen, ik kan simpelweg niet bij alle moeren. Dat zou wel de mooiste oplossing zijn om de kop tzt netjes te kunnen monteren.

    Ik ga eerst de lambdasonde verwijderen, daar haal ik zo een dop voor. Ik hoop dat ik er bij kan, want de ruimte is erg, erg krap.
    Is de motorruimte van een Cabriolet anders ingedeeld dan bij een B4 80? Misschien dat daarom de instructies uit So wird's gemacht en Elsawin niet helemaal toereikend zijn.

    In het eerder aangehaalde topic waar o.a. Lee dezelfde klus doet bij zijn 80 lees ik geen woord over dit soort problemen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    de lambda sonde hoeft niet los ( de stekker natuurlijk wel maar dat is logisch), de hitteschilden moet je wel verwijderen. wanneer je alle schroefjes en slangen aan de buis hebt verwijdert moet hij naar achter kunnen. Ik heb de spruitstukken niet van de kop af gehad. het kan zijn dat hij na al die jaren wat vast zit op de O-ringen tegen de koppen en vooraan in het pomphuis (vooraan de motor)
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  14. #13

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Ik heb inmiddels de gehele kvs leiding kunnen demonteren, maar dat ging niet van harte. De linker kop heb ik nu gemakkelijk kunnen verwijderen.

    Opvallend aan beide koppen was dat één kopbout niet zo vast zat als de rest. Bij de rechterkop zie je bij cilinder 1 ook duidelijk olie op de zuiger liggen. Van die cilinderbank gaf de lambdasonde ook een malfunction melding. Het olie- en kvs verbruik en de roetende / stinkende uitlaat worden daar door verklaard.

    Op de zuigers zit veel koolafzetting, dit zou door een te rijk mengsel veroorzaakt kunnen worden? Ik weet in ieder geval dat de nokkenassen niet precies op tijd stonden. Dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor een optimale ontbranding.

    Volgende week breng ik de koppen weg en zal ik (op de regenachtige dagen) gaan beginnen met schoonmaken van de vallei, de kvs- en oliekanalen, de onderblok kopvlakken en ga ik het inlaatspruitstuk demonteren en schoonmaken. Daarnaast moet ik de restanten van de spiesen uitboren of op een andere manier verwijderen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    52
    Posts
    76
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Heb een paar tips voor je.

    Vervang meteen je thermostaat. kost geen drol en je kan er nu nog bij.
    Vervang je krukas keerring. je kan er nu bij.
    vervang de vacuum leiding naar je hoodremcilinder. De afgedichte terugslagklep gaat ergens naar je gasklephuis. Even zoeken naar "unterdruckplan" audi aah

    Als je de koppen gaat wegbrengen, vraag dan of ze vreetsporen zien in de lagerkappen van de nokkenassen.
    Zo ja, en zijn het de achterste, stoppen met verder klussen om dat dan namelijk je olie pomp aan het overlijden is en er reeds krukas schade kan zijn.

    nu lees ik net je andere topic en zie je storing met de lambda sensor. Ben erg benieuwd of je "cat's" nog heel zijn. Heb zelf een abc, en die liep ook niet zo mooi als hij koud was, en wilde ook nog wel eens ploffen in de uitlaat. Later bleek dat 1 cat leeg was. Door dat deze leeg was wilde de sensor niet op temperatuur blijven.
    Mijn auto is van eerste maand 93, en dan wordt er wel een 4-gas meting gedaan, maar ze mogen dan alleen maar kijken naar het Co bij 2 toerentalen en dat haalde mijn auto dus.
    Laatst gewijzigd door Edwinv6; 08-08-12 om 10:51.

  16. #15

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Dank voor je tips! De thermostaat ga ik ook vervangen, de waterpomp is bij de vorige distri wissel (14.000 km terug) nog vervangen dus die laat ik zitten. Krukas keerring ga ik nog naar kijken, de vacuum slang is al in bestelling

    Ik heb vandaag de koppen weggebracht, deze worden geheel nagekeken, waar nodig hersteld en alle onregelmatigheden worden mij gemeld. Samen met de kleppendeksels worden ze gewassen, de deksels kunnen wel een wasbeurtje gebruiken.

    De lambdasensor melding had ik niet meer bij de laatste keer uitlezen, maar in de cilinderbank die gemeld werd was dus wel een kopbout 'los' en lag er olie op de zuiger. Dat geeft natuurlijk geen goede waarden voor de lambda en verklaart de eeuwige roet en stank die ik rook. CO meting was altijd goed bij de apk, hopelijk duidt dat er op dat de katten nog ok zijn. Ben hierna wel klaar met het geld kieperen in deze bolide...
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Hoeveel km heeft dat blok eigenlijk gelopen?

  18. #17

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    214.000, niet zo gek veel dus. Maar dit soort onderhoud is redelijk 'normaal' voor een 12-kleps V6.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  19. #18

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Ben net gebeld door de motorreviseur, die had niet al te best nieuws. Beide koppen moeten gevlakt worden, de kleppen moeten geslepen worden, de geleiders zijn te ruim en de zittingen moeten worden gefreesd. Met nog wat extra werk maar nog zonder materiaal kost het al dik 600 euro.

    Ik kan wel andere koppen gaan zoeken, maar die kunnen deze problemen natuurlijk ook hebben, dat is in één oogopslag niet te zien natuurlijk.
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Respect voor je vlijt aan je Cabrio! Is een beste klus zie ik maar komt vast weer helemaal in orde en dan heb je nog meer plezier van je dakloze!

  21. #20

    Standaard Re: Groot onderhoud: cilinderkoppakkingen vervangen AAH V6

    Thanks Ik hoop er gauw weer eens plezier van te hebben, het is momenteel veel onderhoud. En dan moet het weer ook meezitten natuurlijk
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •