Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Typegoedkeuring Coupé B3 voor milieuzone

  1. #1

    Standaard Typegoedkeuring Coupé B3 voor milieuzone

    Beste forumleden,

    Ik hoop dat iemand van jullie een idee heeft om tot een officiële typegoedkeuring van mijn Audi coupe te komen. Die heb ik nodig om hem te kunnen blijven rijden binnen de nieuwe milieuzone van Rotterdam.

    Het gaat om een Coupé 2.0E uit december 1989 met het 3A blok van 113PK en een geregelde katalysator (K6-G). Die is grijs geïmporteerd vanuit Duitsland in 1997. Er is geen typegoedkeuring op het kenteken vermeld, en dus ook niet bij de RDW. Omdat de gemeente Rotterdam zich baseert op het bestand van de RDW om te bepalen wie wel en niet de stad in mag valt mijn auto nu buiten de boot. Na wat zoeken op Duitse websites ben ik er achter gekomen dat deze combinatie van blok en kat een EURO2 classificatie heeft, dus op zich is deze auto schoon genoeg om te mogen blijven rijden. Rotterdam stelt de grens op EURO1 voor benzine auto's.

    Probleem is: deze auto is nooit officieel geleverd in Nederland. Wel met een later 2 liter blok met 115 PK en met de 2,3 vijfcilinder natuurlijk, maar niet met de 113PK motor. Importeur Pon heeft al veel voor me gedaan, door de precieze motorgegevens van mijn auto op te vragen bij de fabriek in Duitsland. Via Pon weet ik dus dat het om blok 3a gaat met de K6-G kat. Alleen omdat zij de auto nooit geïmporteerd hebben hebben ze geen typegoedkeuring, en de fabriek kon die ook niet leveren. Ik weet inmiddels dat dit blok ook in Audi 80's van '88-'90 zat, maar dat is natuurlijk ook uit de tijd dat er nog geen typegoedkeuringen werden gegeven.

    Dat laat mij dus met een groot probleem, want als ik aan de RDW niets kan aantonen over de typegoedkeuring dan wijzigen ze niets in hun bestand en moet ik mijn auto wegdoen. Ik rijd hem al negen jaar met veel plezier, dus dat zou me erg aan het hard gaan. De gegevens die Pon me nu verstrekt heeft zijn niet voldoende volgens de RDW, ze hebben per se een verklaring typegoedkeuring nodig van het format 'AUTP1234'.

    Nu richt ik me tot jullie. Heeft er iemand ervaring met dit probleem, of heeft er iemand anders een idee? Zou ik er bijvoorbeeld achter kunnen komen wie de oorspronkelijke Duitse dealer was voor een typegoedkeuring? Of heeft er iemand een contact bij de fabriek om mij verder te helpen?

    Bij voorbaat hartelijk dank!

  2. #2
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Typegoedkeuring Coupé B3 voor milieuzone

    Volgens mij val je sowieso buiten de boot. Rotterdam gaat gewoon een bouwjaar aanhouden, namelijk 1992. Zit je ervoor met je bouwjaar, mag je er niet meer in. Ik mag met mijn B3 straks er ook niet meer in (1991) en met mijn Cabriolet (ook uit 1991) ook niet meer. En dat terwijl het gewoon apk goedgekeurde auto's zijn, met de daarbij horende emissie eisen. Het is net zoals in Duitsland met de Umweltzones. Daar kijkt men ook alleen maar naar het bouwjaar, en daar valt 1991 nog wel in (dus op mijn auto's zit wel een groene sticker). Mij persoonlijk boeit het niet zo, ik ga altijd met de waterbus naar R'dam. Maar aan de andere kant...het is weer een inperking van je mobiliteit, en het is een maatregel, die eigenlijk alleen maar om geld draait. Aan het woord milieu wordt bergen aan geld verdient.

    Rotterdam (en Utrecht) lapt hierbij gewoon de Europese regelgeving aan de laars, en hoewel er protest uit Den Haag was, laten ze het systeem intact, omdat er al zoveel investeringen zijn gedaan. Daarnaast is er door de ADAC serieus proef gemeten in steden met en zonder Umweltzone, en het schint haast niets uit te maken (al beweerd Berlijn weer anders).
    Laatst gewijzigd door Thalys; 06-01-16 om 09:34.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  3. #3

    Standaard Re: Typegoedkeuring Coupé B3 voor milieuzone

    Wacht beste Thalys, jij hebt je nog niet verdiept in de hardheidsclausule zo te zien! Je mag straks best Rotterdam in met een auto van voor 1992, als je maar in het RDW bestand staat opgenomen als een auto die schoner is dan EURO1. Dat is ook de 'way out' voor mensen met een auto van voor 1992 maar met een veel nieuwere en schonere motor er in. Aangezien mijn auto EURO2 is (heb ik ergens op een Duitse website gevonden) mag ik er in blijven rijden, maar alleen als ik het officieel aan kan tonen en het zo laat opnemen bij de RDW. En dat is de kwestie waar ik nu dus mee zit, hoe kan ik dat regelen?

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Typegoedkeuring Coupé B3 voor milieuzone

    Bel eens met de RDW.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Typegoedkeuring Coupé B3 voor milieuzone

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kip70 Bekijk Berichten
    Wacht beste Thalys, jij hebt je nog niet verdiept in de hardheidsclausule zo te zien! Je mag straks best Rotterdam in met een auto van voor 1992, als je maar in het RDW bestand staat opgenomen als een auto die schoner is dan EURO1. Dat is ook de 'way out' voor mensen met een auto van voor 1992 maar met een veel nieuwere en schonere motor er in. Aangezien mijn auto EURO2 is (heb ik ergens op een Duitse website gevonden) mag ik er in blijven rijden, maar alleen als ik het officieel aan kan tonen en het zo laat opnemen bij de RDW. En dat is de kwestie waar ik nu dus mee zit, hoe kan ik dat regelen?
    Dan ben jij een van de uitzonderingen. Voor de meeste originele auto's van voor 1992 is het schluss in R'dam, jammer genoeg.

    Heb net de check gedaan, en ik mag WEL met beide Audi's de stad in. In tegenstelling tot wat ik dacht.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 06-01-16 om 11:16.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •