Volgens mij komt er geen sensor aan te pas.
Ik heb wel nog het volgende gemerkt.
Wanneer ik de stekker lostrek op de 'computer' van de carburateur blijft het toerental continu op 1100 toeren.
Klopt bovenstaande in acht genomen mijn redenering als ik zeg dat de luchtregelklep wel zijn sturing krijgt en haar werk goed uitvoerd maar dat één of andere sensor niet meer werkt?
Wordt aan gestuurd door de ECU. Die krijgt wel weer info van enige sensoren (een stuk of 5 bij de NG dacht ik).
Maar de IVS regelt ook het stationair bij warm blok, en als deze niet goed werkt (dan gaat je stationair schommelen of is te hoog, zo rond de 1100 a 1200 rpm), dan is de IVS in 95% van de gevallen gewoon vervuild of werkt niet meer goed.
Intussentijd nog wat gezocht naar een oplossing.
Toerental laten bijregelen en in eerste instantie leek dit de oplossing tot hij tussen de 900 en 500 toeren begon te wisselen. niet goed dus
De auto was ook omgebouwd naar een hogere euro-norm (van Euro 1 naar Euro 2) met een HJS Euro TR2 module.
Deze hebben we er tussenuit gehaald en de problemen lijken opgelost . Enkel zou ik het stationair toerental terug moeten goed laten zetten. Weet iemand welk het voorgeschreven stationair toerental is voor deze 5-cilinder NG motor?
Buiten dat het stationair toerental nog moet juist geregeld worden denk ik van wel (ik heb wel nog niet zo heel veel gereden maar hout vast houden maar het ziet er goed uit).
Tijdens het rijden stotterde hij niet, enkel stationair viel hij soms terug tot een veel te laag toerental en viel hij soms stil).
Ook zit er denk ik een klein katalysatortje (klein buisje) tussen de buis van de uitlaat. Iemand een idee of dit standard is en of dit er eventueel tussenuit mag zonder dat dit problemen kan geven of schadelijk is?
Als het de standaardkat is zou ik er inderdaad van af blijven, of hij moet verstopt of gebroken zijn, maar het verhaal kwam op mij over alsof er nog een extra kat bij was gemonteerd. Met de positie die je uitlegt lijkt het wel op de standaardkat.
Zoals ik kan zien lijkt het langs buiten meer zoals op volgende foto, nu weet ik niet of dit inwendig een katalysator is of gewoon een koppelstuk
https://cdn.autodoc.de/thumb?id=1988935&lng=nl&
Voor goed te zijn zou ik hem eens moeten demonteren, dan heb ik zekerheid.