Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: 2.3E start slecht en loopt slecht tot niet koud, warm loopt en start beter

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard 2.3E start slecht en loopt slecht tot niet koud, warm loopt en start beter

    Beste,

    Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn Coupe 2.3E (1990), Zo is het dat hij niet tot nauwelijks start als hij koud is, als hij wel gestart is loopt hij zeer slecht op ongeveer 200 RPM. op het moment dat ik gas geeft pakt hij soms op en loopt hij normaal boven de 1000 RPM. Opvallend genoeg gaat hij staats beter (stationair) lopen als hij warmer wordt en loopt hij goed stationair als hij warm is (ongeveer 800 RPM). Wat mij wel opviel is dat hij uit valt als ik de olie dop er af haal, iets wat hij nooit eerder heeft gedaan.

    Ik heb zelf de stationair regelaar schoongemaakt, en slangen gecontroleerd op vacuüm lekken zonder resultaat, zo was er nagenoeg geen reactie op de remreiniger (max 50 RPM).

    Op het forum heb ik wel gezien dat het kan liggen aan een koude start klep en/of een temperatuur sensor ( weet niet welke ). De temperatuur meten op mijn dashboard werkt wel naar behoren, mocht het om de zelfde gaan.

    Graag zou ik willen weten of ik in de goede richting zit, en/of er eventueel ander dingen zijn waar ik op zou moeten letten of controleren, de reden hier voor is dat ik een student ben niet niet de financiële middelen heeft om op de gok alles te gaan vervangen (of laten vervangen).

    Ik hoop dat er goede tips en of tricks komen, dit omdat ik erg trots ben op mijn auto en hem graag weer op de weg zie omdat ik er graag mee rijd.

    Alvast heel erg bedankt voor het willen meedenken en geven van eventuele tips.

    Vriendelijke groeten,

    Casper Hop

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E start slecht en loopt slecht tot niet koud, warm loopt en start beter

    Er zitten twee temperatuursensors in de koelslang tegen de cilinderkop, een is voor de temperatuurmeter en de andere voor het motormanagement. Trek er een los en je weet welke waarvoor dient.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E start slecht en loopt slecht tot niet koud, warm loopt en start beter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ch96 Bekijk Berichten
    Beste,

    Wat mij wel opviel is dat hij uit valt als ik de olie dop er af haal, iets wat hij nooit eerder heeft gedaan.

    Casper Hop
    Dat is wel normaal hoor. Hij trekt dan via de vulopeningen zoveel valse lucht aan dat het blok zich zelf smoort.

    Maar ik zou de carterventilatie eens controleren op lekken en ook het gehele luchtinlaat traject op valse lucht aanzuigen.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard Re: 2.3E start slecht en loopt slecht tot niet koud, warm loopt en start beter

    Een kleine update tussendoor,

    ik het tijde temp. sensoren gecontroleerd en die hebben geen effect op het slechten lopen als hij koud is. Daarnaast heb ik een rondje gereden toen hij warm was, hij hield voor mijn gevoel niet in en ik merkte voor de rest niet echt bijzondere dingen die de aandacht trokken. nu heb ik ergens gelezen dat het wellicht iets met de lamda kan zijn wandoor hij slecht loopt. zelf moet ik nog even uitzoeken waar hij zit en hoe ik dit het beste kan testen en waar ik dan op zou moeten letten.

    Ik hoop dat ik het probleem snel kan vinden met jullie hulp

  5. #5
    TomvB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    174
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E start slecht en loopt slecht tot niet koud, warm loopt en start beter

    Controleer je stationair schakelaar op je gasklephuis eens! Als deze niet (goed) werkt kun je ook rare dingen krijgen. Je moet hem horen klikken als de gasklep dicht gaat, met een multimeter even doormeten hij ook daadwerkelijk schakelt.
    1989 Honda NSR 250R | wring wring
    1991 Audi Coupé 2.3E | broem broem
    2015 Skoda Fabia Combi 1.2 TSI | tuf tuf


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E start slecht en loopt slecht tot niet koud, warm loopt en start beter

    Bij de koude start is de lambdasonde uitgeschakeld.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E start slecht en loopt slecht tot niet koud, warm loopt en start beter

    Dat is hoe ik heb ervaren niet waar; mijn 100 gooide de koudstart eruit omdat de lambdasonde stuk is. Na het ontkoppelen loopt het ding weer fatsoenlijk.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •