Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: 2.3E tik in blok

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard 2.3E tik in blok

    Hallo,

    Ik heb sinds een paar maand een audi coupe 2.3E uit 1989, nu heb ik de laaste maand een tik in het blok nu heb ik de beruchte vacuümpomp al schoon gemaakt dit heeft helaas niet geholpen. Misschien iets verkeerd gedaan?

    De tik is constand vanaf dat het blok onder iets load komt te staan zodra gas los laat verdwijnt hij wel stationair hoor je hem ook niet.

    Iemand enige suggesties of idee?

    Hartelijk dank voor de moeite alvast!

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Toerentalafhankelijk?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Ja, sorry niet bij vermeld, aan achterkant van blok denk ik en in cabine hoor je het het ergste.

    Mischien helpt dit iets (gefilmt in cabine):
    https://youtu.be/pvBc43jvcN0
    Laatst gewijzigd door Torda; 23-01-19 om 00:08.

  4. #4
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Het kan aan mij liggen, maar ik hoor eigenlijk vrij weinig waar ik me zorgen over zou maken. Klinkt over mijn stereo speakers allemaal vrij normaal.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    het is nogal slecht te horen in de opname heb het nogmaal geprobeert maar nu onder het rijden, het klinkt niet luid op camera maar als je in de auto zit klinkt het als kleppen speling

    https://youtu.be/DC6sFAAdE2w


  6. #6
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Nog steeds niks te horen. Vanuit de cabine hoor je toch niets op die filmpjes en vaak is het van de motorruimte ook moeilijk te horen. Klepspeling kan een 2.3 in principe niet hebben ivm hydraulische stoters, of deze moet er een van kapot zijn gegaan wat op dat moment ook het getik verklaart. Geratel kan ook komen van een uitlaatspruitstukpakking die in de laatste levensfase zit, zo heb ik me laten vertellen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Ik was bewust van de hydraulische kleppen, enig idee of het een grote klus is om deze te vervangen?

    Poging 3 duidelijk te horen naar mij weten:
    https://youtu.be/YPbEC_bKeaQ

    Hartelijke dank voor het gedult en de hulp tot nu toe!

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    We hebben hier een prima zoekfunctie... zelfde constructie bij deze motor:
    https://www.audiforum.nl/forum/techn...vervangen.html
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Met dat blok is niks aan de hand. Het rateltje dat ik hoor lijkt eerder iets gerelateerd aan de uitlaat. Een lek op een van de spruitstukpakkingen zoals ik eerder al opmerkte of op een van de andere aansluitpunten zoals vanaf de uitlaatpijp op de katalysator.

  11. #10

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    Nog steeds niks te horen. Vanuit de cabine hoor je toch niets op die filmpjes en vaak is het van de motorruimte ook moeilijk te horen. Klepspeling kan een 2.3 in principe niet hebben ivm hydraulische stoters, of deze moet er een van kapot zijn gegaan wat op dat moment ook het getik verklaart. Geratel kan ook komen van een uitlaatspruitstukpakking die in de laatste levensfase zit, zo heb ik me laten vertellen.
    Even terzijde: kleppen en klepstoters slijten. Vroeger moesten we dat afvangen door handmatig te stellen. Hydraulische klepstoters vullen de tussenruimte tussen nokkenas en klepsteel automatisch op, maar hebben ook een maximaal bereik. Na 20+ jaar of na een paar ton kan het zomaar zijn dat de boel zodanig ver versleten is dat de "overbrugging" niet meer toereikend is, en ook hydraulische klepstoters dus gaan tikken. Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat er onvoldoende oliedruk aanwezig is waardoor de stoters niet genoeg gevuld worden, of dat er 1 of meer stoters vol zitten met drek (het zijn minieme gaatjes waarmee de boel gevuld wordt), waardoor ze niet goed uitzetten of leeglopen.

    Onze Carisma 1.8GDI heeft enorm last van tikkende hydraulische stoters, zonder vast patroon. Stationair niks, maar soms wel, tussen 800 en 4000rpm ratelen als een malle, boven 4000rpm weer stil. Maar soms ook stil tussen 800 en 4000. Hard rijden, langzaam rijden, stadsritjes, snelwegritjes (>100km) - het maakt niet uit, er zit geen patroon in. In dat geval neig ik sterk naar een oliedrukprobleem (verstopte kanalen, kapotte/zwakke pomp), omdat het toerentalafhankelijk wel opgelost wordt. Zo ook hiermee.

    Op basis van de filmpjes hoor ik echter ook geen klepstoters - die geven over 't algemeen een heel duidelijke metalen tik, een hard hoogfrequent geluid. Letterlijk alsof je een spijker op een glazen tafel tikt. Niet dit fluffelende proestende geratel.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Uit ervaring weet ik dat oude en ietwat vermoeide Audi- (en andere merken)motoren een scala aan bijgeluiden kunnen produceren. Afhankelijk van bv de koude en hoe z'n pet staat. Zeker stationair.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Uit de filmpjes kan ik niets opmaken, ik hoor wel getik maar het is niet duidelijk genoeg om er wat van te maken. Versleten klepstoters kunnen getik geven, klinkt vooral bij koude start heel dramatisch. Een defecte uitlaatspruitstukpakking of gescheurd spruitstuk tikt ook, wordt meestal ook wat beter als de motor warm wordt. Verdere tikken zijn vaak vacuümklepjes, de beruchte vacuümpomp of erger, iets met lagers. Dat levert meestal ook een lage oliedruk en gebrek aan vermogen op.

    Met een motor-stethoscoop is het vaak een stuk makkelijker om de bron van het geluid te lokaliseren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Hoeveel heeft dat ding eigenlijk gelopen?

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    Bedankt allen voor de reacties,

    De audi heeft zeker zn km’s al gemaakt dikke 2ton!

    Boven de 4000 toeren is het ook niet meer te horen kan ook komen door het kabaal wat de auto dan maakt.

    Ik heb sinds kort een nieuwe sportievere uitlaat vanaf de cat, als het tikken van de uitlaat komt zal het daarvoor nog gebeuren heb zelf wel meer het idee dat je het duidelijker onder de auto hoort?

    Nog een vraag sorry haha: waar zit zijn revlimmit? Las op internet ergens rond de 6000 terwijl mijne er niet in de buurt komt.

    Bedankt nogmaals voor alle moeite!
    Laatst gewijzigd door Torda; 12-02-19 om 21:13.

  16. #15
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.3E tik in blok

    2ton voor zo'n blok is net ingereden

    Als je de motor hoort tikken wanneer deze belast wordt, bv vanuit lage snelheid optrekken, dan kan er best een krukaslagerschaal iets wat versleten zijn.
    Als het regelmatig tikt zonder/met belasting dan even de pakking tussen de uitlaatspruitstuk en kop even nakijken. Kom je moeilijk bij, dus dan moet je het inlaat traject eraf schroeven om het goed te kunnen zien.
    Maar zoals Tom ook al zei, dit kan natuurlijk ook van allerlei andere onderdelen komen zoals bv klepstoters.

    De toerental begrenzer zit in de rotor van de verdeler. Meestal staat achter op de rotor wat het toerental is. Ik dacht dat dit iets van 6500 tpm is.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 12-02-19 om 21:26.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •