Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Hallo allemaal,

    Ben al een poosje bezig met het restaureren van de kachelbak van mijn Coupé uit 1990. Waarschijnlijk wel bekend dat die kleppen daar binnenin allemaal na verloop van tijd de bekleding verliezen, zodat ze door de vele gaten geen functie meer hebben bij het doorleiden van de warme/koude lucht door de kachelbak. De boel zit weer in elkaar. Leuke klus en dankbaar werk ook, hoop ik (o.a. dankzij ontbrekend interieurfilter - dat niet meer te krijgen is?? dus nu maar die lange gekocht van een B4 met passende bak maar helaas geen klemmetjes, misschien zelf wat te flansen dan - zat er tot aan de airco-condenser heel veel viezigheid in de bak, stof, bomenstruif, jakkes), maar wie mij vraagt het nog eens te doen ziet mij daarna waarschijnlijk gillend wegrennen.

    Nu heb ik dus ook alle schakelaars boven de radio eruit liggen en ik wil ze weer op hun plek plaatsen, maar er is er 1tje waar ik nog geen raad mee weet: de schakelaar voor de achterruitverwarming, met nummer 893941503. Van dit type zijn er verschillende, ook met nummers 4A0-enz, en ook met letters toegevoegd. Je kunt ze kopen met 4, 5 of 6 polen achterop om in de contrastekker in de auto zelf aan te sluiten. De contrastekker is zwart, net als de achterkant van de schakelaar - goed bedacht van Audi, alle andere schakelaars daar in dat front hebben eigen unieke kleuren (behalve de beide stoelverwarmingsschakelaars, die hebben dezelfde bruine kleur). Vast allemaal bekend. De zwarte stekker in mijn Coupé is op 4 polen bedraad: op 1 en 2, en op 5 en 6. Ik heb ook de stroomdiagrammen van de Audi 80 inclusief 90 en Coupé, voor het passende bouwjaar. En dan zie ik telkens een 4-polige schakelaar afgebeeld. In mijn auto zat een 5-polige, en daar was wat mee (lampjes kapot of zo en bibbergedrag van de verlichting), ondertussen heb ik via wat Ebay transacties er nu een heel setje met 4- en 6-polige, kan zo gaan kwartetten. Ook heb ik ze soms uit elkaar gehaald, omdat ze van binnen erg vies waren. Gustav Ludewig op de kijkbuis, heeft vaak goede tips - vast ook wel bekend.

    Maar het probleem is het volgende: bij montage van de 5/6 polige versies blijft de gele driehoek branden in de schakelaar, zowel ingedrukt (dus aan) als uitgedrukt (dus uit). En blijft dan de verwarming ook branden? Geen idee.
    Hoe kan dat? Ik heb van alles gelezen over schakelaars met een eigen "uit" vertraging in de unit zelf, of schakelaars die een relais aansturen dat de verwarming na verloop van tijd uitschakelt, maar dat zit allemaal niet in mijn auto. Ik heb in de contrastekker constant spanning op de 1-2 brug en ook op de 5-6 brug, waarbij de 4-polige schakelaar volgens het stroomdiagram de 5-6 brug moet onderbreken (die gaat naar de achterruitverwarming zelf toe).
    Zelfs heb ik een poging gedaan om met een extra mistlamp-exemplaar als voorbeeld zo'n 6-polige om te zetten tot een 4-polige, maar ook dit hielp niet, de gele driehoek bleef branden.

    Een 4-polige was moeilijk te vinden, en die heb ik nu, maar die werkt helemaal niet. Heb hem uit elkaar gehaald, wat bleek: een heel ander mechanisme dan de 5/6-polige, die lijken allemaal op dat van de mistlampschakelaar, maar deze heeft een heel simpel printplaatje met daarop op twee lange pootjes een blank lampje (doet het als je er 12V op zet) en in serie daarmee een rood lampje (doet niks met 12V erop). Dus de rode lamp (van de schakelaarverlichting) doet niks en daar moet de stroom doorheen, want in serie. Dus als ik dat wil repareren, wat voor lampje (rood en welke specificaties) moet ik dan hebben, waar zijn die te koop?

    Wie kan mij helpen met een goede tip? Ik vind het leuk om deze puzzel opgelost te krijgen. Maar misschien heb ik ergens wat over het hoofd gezien. Of vergeten. Zo'n Audi is best gecompliceerd, en dan is het nog een wat ouder type ook. En het is een 5-cilinder, 20 kleppen, en alle 4 de wielen worden aangedreven door 170 PK. Leuk toch? waar vind je tegenwoordig nog zoiets?

    Hopend op wat hulp, hartelijke groet vanuit de Betuwe!

    Ronald.
    Laatst gewijzigd door Ronb65; 29-02-24 om 19:19.

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Ik heb in de contrastekker constant spanning op de 1-2 brug en ook op de 5-6 brug...dan kan nooit kloppen en dan heeft een schakelaar geen functie.
    Heb je al gemeten of er ook spanning op de achterruit verwarming staat als de schakelaar is verwijdert?
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Met "constant spanning op de 1-2 en 5-6 brug bedoelde ik de contrastekker die aan de kabelboom zit. Was niet duidelijk met mijn bewering
    De zwarte contrastekker is bedraad zoals in het stroomdiagram aangegeven, dus dat klopt verder wel. Draadkleuren en posities zijn zoals aangegeven, en het klopt ook dat daar op beide constant spanning op zit. De schakelaar is een deels onderbreker - dwz het rode lampje moet permanent branden (= het transparante lampje achter het rode filter), het lampje achter de gele driehoek alleen als de stroom naar de achterruitverwarming gaat. Wordt de schakelaar ingedrukt, dan moet hij branden en de stroom laten lopen, druk je hem nogmaals in dan moet de stroomkring zijn onderbroken en het lampje uit zijn. En dat laatste gebeurt dus niet.
    Dank voor je tip - ik moet idd eens gaan testen/meten of er stroom arriveert bij de achterruitverwarming, dan zal ik op zoek moeten naar een geschikt meetpunt. Mogelijk zou de C-zuil bekleding er dan weer af moeten (met de vraag: welke van de twee?) en daar had ik nog even niet zo'n zin in, al eens eerder gedaan en de boel zit nu weer op zijn plek. Veel kwetsbaar plastic, is wat ik me herinner. Ik ga nu eerst eens kijken of ik die 4-polige schakelaar kan oplappen door de rode lamp los te solderen en er een nieuwe voor in de plaats te plakken.

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Bij oude auto's kon je meestal bij de stekkers die op de achterruit zitten.
    Misschien het schema hier posten, op 4 punten spanning op de contrastekker blijft raar.

    Dit kwam ik nog tegen.

    Wit geel (75H) zou 12v moeten zijn als hij op contact staat.
    Wit (HS) zou pas 12v moeten zijn als de schakelaar op aan staat-gesloten is.

    Grijs blauw (58D) 12v dashboard verlichting.
    Bruin massa voor het lampje in de schakelaar.

    https://www.drive2.ru/l/288230376152073721/
    Laatst gewijzigd door fons716; 02-03-24 om 12:20.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Hoi Fons, nee is niet raar, echt niet, het stroomdiagram zelf laat dit zien. Plan 57/1 in de werkplaatshandboeken van Audi 80 modellen, elektrische schema's, uitgave 01.90, daar staat het precies zo. Op 1/2 zit de aansluiting naar permanente spanning (#1, zekering #12 ) aan massa (#2), en op 5/6 zit de doorlaat naar de achterruitverwarming en spiegelverwarming met permanente spanning (#5, zekering #16 ) en dan naar de achterruitverwarming (#6) met aftakkingen naar de spiegels.
    Laatst gewijzigd door Ronb65; 02-03-24 om 12:25.


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Geen idee welk jaartal dit is, 5 polige schakelaar is in dit geval voor de spiegelverwarming die bij jou niet in de connector zit.

    Lampjes zitten ook niet in serie.

    Laatst gewijzigd door fons716; 02-03-24 om 14:57.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Maak eens een duidelijke foto van het schema wat jij hebt.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Maak eens een duidelijke foto van het schema wat jij hebt.
    Seite 57_1 Ausgabe 01.90 Audi 80 90 Coupe.jpg

    Seite 57_1 Ausgabe 01.90 Audi 80 90 Coupe.jpg

    Is dit leesbaar?
    Laatst gewijzigd door Ronb65; 04-03-24 om 18:40.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Laatst gewijzigd door Ronb65; 04-03-24 om 18:52.

  11. #10
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    1 zwart blauw zit niet op 30 maar op 15 geschakelde plus.
    2 bruin is massa voor de 2 lampjes.
    5 wit geel krijgt 12v van het X contact...is vaak een relais, ontlastrelais zodat niet alle geschakelde stroom door het contactslot loopt.
    6 wit 12v als de schakelaar gesloten is.....als je zonder schakelaar daar 12v op meet heeft iemand in de bedrading lopen knutselen.

    De 2 lampjes in de schakelaar zitten NIET in serie, ze zitten op dezelfde massa en hebben ieder hun eigen 12 volt.
    Laatst gewijzigd door fons716; 05-03-24 om 09:05.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Thanks! Lampjes zitten idd niet in serie maar parallel.

    Ben nu zo ver met het dashboard dat de accu er eerstdaags weer aan kan, dan ga ik nog eens goed meten hoe of wat. De schakelaar zelf heb ik afgelopen weekend gesoldeerd en ook weer gesloopt, lampje dat in de schacht glijdt voor de schakelaar verlichting had ik netjes rood geverfd maar blijkbaar wat te dik, want hij bleef hangen toen ik de schakelaar weer uit elkaar haalde en trok hem weer los uit de soldeer. Prutswerk. Zo blijf ik aan de gang
    Laatst gewijzigd door Ronb65; 06-03-24 om 07:30.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Ik zie dat er een verschil zit in de E15 van jouw schema en dat van mij: in die van jou zit een 10A zekering in de (5-polig aangesloten) schakelaar zelf, terwijl in mijn schema de schakelaar (4-polig aangesloten) dat niet heeft. Zo te zien zit die zekering in de aftakking in de schakelaar naar een 1,0 mm witte draad die op de stekker zal zitten naar de verwarmde buitenspiegels. In mijn schema is die aftakking buiten de schakelaar gerealiseerd, zit in de kabelboom achter stekker T10, ook een witte 1,0 mm draad.
    Laatst gewijzigd door Ronb65; 06-03-24 om 06:51.

  14. #13
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Ik heb in de contrastekker constant spanning op de 1-2 brug.

    Als je gaat meten met een multimeter of een 12v spannings zoeker moet je de meter of spanningszoeker aan de massa van de carrosserie hangen, dan meten op 1 en daarna op 2, misschien ben je daar de fout ingegaan.

    2/31 bruin is toch echt de massa, kun je ook meten met de multimeter op ohm.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Thumbs up Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Hi Fons,

    Denk dat ik nu begrijp waar we elkaar misverstaan: met de constatering "constant spanning op de 1-2 / 5-6 brug" bedoelde ik dat ik een spanningsverschil meet tussen die 1 en 2 resp. 5 en 6. Dus zoals het moet zijn. En niet spanning op zowel de 1 als de 2 resp. 5 en 6. Nogmaals: stekker geeft wat hij volgens het schema moet geven.

    Inmiddels een extra achterruitverwarmingsschakelaar ontvangen dit weekend, dezelfde als ik al had met alleen die twee lampjes op een printplaat, en ook van deze doet de rode het niet. Kan dus opnieuw beginnen maar heb wel geleerd van de vorige: niet te dik rood aanbrengen op de nieuwe lamp en deze in de koperen pijpjes vastklemmen door inknijpen en niet solderen. Wordt vervolgd.

    Daarbij gezegd: hartstikke bedankt voor het meedenken!!
    Laatst gewijzigd door Ronb65; 10-03-24 om 20:04.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Dag allemaal,

    De 4-polige schakelaar is getest op werking en doet wat hij moet doen: in de uit-stand brandt er niets, in de in-stand brandt de gele driehoek. Geen geknipper of andere rare dingen. De schakelaarverlichting heb ik daarna aangepakt, oud lampje eruit, nieuw lampje erin en rood geverfd (hoera lang leve de nagellak) en het eindresultaat is dat alles nu helemaal in orde is. De hele batterij schakelaars zit nu op zijn plek, alle schakelaarverlichtingslampjes werken zodra het contact wordt ingeschakeld, dus grote blij hier.
    Zal eens een foto erbij voegen, dat is altijd leuk.

    Voilà:

    Schakelaar achterruitverwarming.pdf
    Laatst gewijzigd door Ronb65; 18-03-24 om 10:38.

  17. #16
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Hoe dik en lang zijn die lampjes eigenlijk?
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)


  19. #18
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelaar achterruitverwarming Coupé T89 (aka B3)

    Je hebt de T1 3x6mm dus gevonden, vandaar de vraag naar de afmetingen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •