Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Koelvloeistof laag bij warme motor

  1. #1

    Standaard Koelvloeistof laag bij warme motor

    Ik heb weer eens wat tegendraads,mijn koelvloeistof niveau is bij een warme motor laag.
    Bij koude motor expantievat op Max. als de motor op bedrijfstemp. is,staat het niveau op net iets boven Min.
    Als ik dan een paar minuten stil sta,met de motor uit,stijgt het niveau weer naar Max.
    Als je goed luistert,hoor je uit de dop van het expantievat,zachtjes sissen.
    Ik kan ook geen lekkage vinden en verlies geen vloeistof.(soms een paar druppels onder de thermostaat vandaan,nieuwe pakking staat in de planning).
    Graag advies.
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.

  2. #2

    Standaard

    Vandaag toch even gekeken of er geen lucht in het systeem zat,dus ontluchten.
    Geen lucht zien ontsnappen,maar natuurlijk,ontluchtingsnippel op de verwarmings-slang dolgedraaid.
    Maar even een schroef met teflon-tape erin gedraaid,de boel is in ieder geval dicht.
    Iemand toevallig zo,n slang in de garage liggen?
    Als ik bij warme motor en laag niveau,voorzichtig de dop van het expantievat losdraai,stijgt het niveau direct weer naar Max.
    Laatst gewijzigd door mike.l; 26-07-09 om 11:43.
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.

  3. #3

    Standaard

    Dat zou wel eens een lekkende koppakking kunnen zijn... Uitlaatgassen lekken onder druk naar je koelcircuit, worden in je expansievat opgevangen, en zodra de druk te hoog wordt slaat je drukventiel door (da's 't gesis wat je hoort). Als je 'm zelf opendraait kan al 't gas eruit en komt je waterpeil weer omhoog.
    Als je met draaiende motor je expansievat opent (VOORZICHTIG! HEET!), zie je 't dan soms ook borrelen?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JF_ Bekijk Berichten
    Dat zou wel eens een lekkende koppakking kunnen zijn... Uitlaatgassen lekken onder druk naar je koelcircuit, worden in je expansievat opgevangen, en zodra de druk te hoog wordt slaat je drukventiel door (da's 't gesis wat je hoort). Als je 'm zelf opendraait kan al 't gas eruit en komt je waterpeil weer omhoog.
    Als je met draaiende motor je expansievat opent (VOORZICHTIG! HEET!), zie je 't dan soms ook borrelen?
    Nee,daar had ik al naar gekeken.
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.

  5. #5

    Standaard

    Ik hoop dat dit het is?
    Ik had nog een andere dop liggen voor mijn expantievat,deze erop gedaan.....probleem lijkt opgelost???
    Zonder dop zakte hij namelijk niet in,moet de dop een bepaalde druk weglaten?
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mike.l Bekijk Berichten
    Ik hoop dat dit het is?
    Ik had nog een andere dop liggen voor mijn expantievat,deze erop gedaan.....probleem lijkt opgelost???
    Zonder dop zakte hij namelijk niet in,moet de dop een bepaalde druk weglaten?
    Umm ja en nee....
    Ik zit met ongeveer hetzelfde, zie de volgende link:
    http://www.s2power.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=4199

    Conclusie:
    Je koelsysteem bouwt inderdaad druk op, dit hoort zo. Anders dan circuleerd de boel niet goed en krijg je rare niveau's in je voorraadtank.
    Pas bij een te hoge druk (> 1.4 ?? bar) moet de dop afblazen.

    Overigens kunnen ze bij de garage meten of er uitlaatgassen in je koelsysteem terecht komen.

    NB. Suc6 met het vinden van zo'n nieuwe slang met ontluchtingsnippel. Bij mijn stealer konden ze er niet achter komen welk typenummer die slang had. Als je het typenummer achterhaalt dan hoor ik die graag. Ik heb nu een tweedehandsje gekocht van een forumgenoot op het S2 forum.
    Laatst gewijzigd door VagOrBust; 27-07-09 om 07:50.
    "Objects in my rear view mirror may disappear faster than they appear."

  7. #7

    Standaard

    Vandaag motor laten warmlopen met de 1e dop,direct weer het probleem terug.
    Daarna weer 2e dop erop gezet,probleem niet meer aanwezig,lijkt toch opgelost.
    Van de slang met ontluchtingsnippel kan ik ook geen nummer vinden op Vagcat.
    Nogmaals dus als iemand een goede 2e handse heeft,houdt ik mij aanbevolen.
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Gelukkig is 't soms ook iets simpels :-) Die ga ik onthouden, is een flink stuk goedkoper dan je koppakking uitruilen om te testen.

  10. #9

    Standaard

    Hallo Mike.
    Ik heb een 2e handsje gekocht van de slang met ontluchtingsnippel. Hij is wel dicht, maar ook bij deze is de ontluchting kapot. Gelukkig staat de partnr er met koeienletters op. De code voor de slang met ontluchting is:
    855.819.375.F
    Het is dus de retour slang.
    Hij kost ongeveer 50 euri's bij de stealer, ik heb er al 1 besteld voor mezelf.
    "Objects in my rear view mirror may disappear faster than they appear."

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VagOrBust Bekijk Berichten
    Hallo Mike.
    Ik heb een 2e handsje gekocht van de slang met ontluchtingsnippel. Hij is wel dicht, maar ook bij deze is de ontluchting kapot. Gelukkig staat de partnr er met koeienletters op. De code voor de slang met ontluchting is:
    855.819.375.F
    Het is dus de retour slang.
    Hij kost ongeveer 50 euri's bij de stealer, ik heb er al 1 besteld voor mezelf.
    Ok,bedankt voor de info.
    Ga vandaag trouwens mijn koelsysteem onder druk laten zetten,heb ergens een klein lekje (druppels) maar kan niet vinden waar het vandaan komt,hoop dat het een kleinigheidje is.
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.

  12. #11
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    als het maar niet je kachelradiateur
    Audi A2 1.4 aua

  13. #12

    Unhappy

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coupé Bekijk Berichten
    als het maar niet je kachelradiateur
    Net bij Audi-dealert geweest,conclusie:
    Lekt inderdaad alleen bij koude motor,zelfs bij het onder druk zetten van het koelsysteem,bij warme motor,geen druppel!!
    Oorzaak volgens monteurs,in het motorblok(ongeveer onder accubak) zit een kunststof watermondje? waar een slang op zit,daar onder was het nat.
    Deze zouden vaker lekken? omdat hij krimpt bij een "koude"motor, en dan lekt hij.
    Bij warme motor zet hij uit,geen lekkage.
    De koep heeft inderdaad een aantal dagen stil gestaan,en ik had een "leuk" nat plekje onder de auto.
    Probleem: deze watermond zit op de meest ##$%%^ plek die je kan verzinnen,je kan er gewoon NIET bij,volgens de monteurs zou je nog het best de volledige motor eruit halen?
    Iemand ervaring hiermee??
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mike.l Bekijk Berichten
    Net bij Audi-dealert geweest,conclusie:
    Lekt inderdaad alleen bij koude motor,zelfs bij het onder druk zetten van het koelsysteem,bij warme motor,geen druppel!!
    Oorzaak volgens monteurs,in het motorblok(ongeveer onder accubak) zit een kunststof watermondje? waar een slang op zit,daar onder was het nat.
    Deze zouden vaker lekken? omdat hij krimpt bij een "koude"motor, en dan lekt hij.
    Bij warme motor zet hij uit,geen lekkage.
    De koep heeft inderdaad een aantal dagen stil gestaan,en ik had een "leuk" nat plekje onder de auto.
    Probleem: deze watermond zit op de meest ##$%%^ plek die je kan verzinnen,je kan er gewoon NIET bij,volgens de monteurs zou je nog het best de volledige motor eruit halen?
    Iemand ervaring hiermee??
    Voor mijn gevoel zit alles in de Coupe / S2 op een onmogelijke plaats.
    Ik zou zo niet weten welk watermondje je bedoeld, mijn S2 heeft de accu onder de achterbank, dus met de omschrijving kan ik niet veel beginnen.
    Misschien een foto?
    "Objects in my rear view mirror may disappear faster than they appear."

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VagOrBust Bekijk Berichten
    Voor mijn gevoel zit alles in de Coupe / S2 op een onmogelijke plaats.
    Ik zou zo niet weten welk watermondje je bedoeld, mijn S2 heeft de accu onder de achterbank, dus met de omschrijving kan ik niet veel beginnen.
    Misschien een foto?
    Dat ding is geen foto van te maken,het is waar de aanvoerslang van de kachel uit het blok komt.
    Er zit een soort kartelrand aan.
    Die naast de slang met ontluchtingsnippel dus.
    Recht onder de kop,vlak boven het koppelingshuis.
    Je kan hem ternauwernood zien zitten,zo te zien lekt hij niet onder de slangenklem vandaan.
    Op dit moment is het er ook niet nat,maar heb vandaag gereden dus de boel was warm.
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •