Stationair-regelaar nagekeken/schoongemaakt?
Ben nu al een tijdje aan het rijden met mijn coupe
Rijd perfect geen gestotter bij volgas trekt lekker door.
Het enige probleem is het starten. Kop is gereviseerd nieuwe bougies verdeelkap nieuwe benzine pomp (met de vorige hetzelfde probleem) Geen vacuüm lek, afstelling van de ontsteking staat goed. co afstelling is ook gedaan 0.3 voor de keuring. Weet iemand wat het normaal gesproken moet zijn? eerst gaf het metertje tegen de 5 aan ERG veel was ook te merken bij het tanken..
Bij het starten slaat de motor gelijk aan en dan daarna gelijk weer af. daarna moet ik 15 a 20 sec starten. Motor loopt erg onregelmatig. eerst 2000 toeren daarna begint die te zweven tussen de 800 en de 1200 tot die warm is en dan gaat die richting de 800. Ook blijft het toerental af en toe hangen op 1100 dit was niet voor het afstellen.
Woensdag wordt de computer uitgelezen. Weet iemand misschien wat er bij mijn coupe aan de hand is? Relais of iets wat niet goed meer is?
Ik hoor het graag van jullie!
Alvast bedankt
ik zou eens kijken ofdat de koudstart verstuiver en de warmloop regeling wel correct werken.
koud start sproeier blijft wel eens hangen en de extra brandstof zorgt dan voor een ongewenst effect.
wbt de warmloop, deze zit rechts aan het blok thv de oliepeilstok en lopen 2 slangen naar toe , trek de stekker er eens af en kijk wat er dan gebeurt.
dat is het koudstartinjector, eigenlijk een rare benaming eigenlijk daar deze ook extra inspuit voor accelartie
deze willen dus wel eens nalekken en geven dan onbedoeld wat extra brandstof waneer je het niet wil.
de warmdraai regelaar zit naast het oliepeilstokje, koppel deze ff los.
de injector voor koudstart kun je eruithalen (2 boutjes) let ff op de rubber pakking en in een poje houden terwijl iemand ff start. de straal mag ca 10 sec spuiten en dan stoppen (zekers niet nalekken)
Ik heb even een foto's gemaakt van de koudstartsensor
Verder heb ik een foto gemaakt lans de peilstok. Is het dan de onderste sensor?
Ik heb het idee dat de koudstart het niet doet. Na een hele tijd starten zijn de bougies nog droog.
Wat gebeurt er als ik die 2 schroefjes losdraai komt er dan benzine uit? Kan het zijn dat hier iets verstopt zit?
Ik hoor het graag!
de warmloop regelaar zit met 2 benzineleidingen verbonden aan de Kjet.
deze volgen naar de peilstok en dat kasje heeft een stekker erop.
ff de stekker in het kastje controleren, moet 0 ohm zijn. de stekker (met het contact aan ca 8v)
wbt de koudstart deze zit in het inlaatspruitstuk en is ook met een brandstofleiding aan de kjet verbonden. ook deze mag zoals vermeld ff meespuiten en na afdrogen mag deze niet meer nat zijn/worden.
evt kun je de stekker hiervan afhalen en een lampje aansluiten, dan kun je kijken ofdat deze wel aangaat.
daar is eigenlijk een schema voor mbt de temperatuur en de lengte van inspuiten.
maar ff terug naar het begin.
het stationairtoerental regelaar (de sigaar) ook ff nakijken zoals mike.l aangaf
die is ook belangrijk in het geheel. en deze ff een nachtje in remmenreiniger te leggen doet vaak veel (tezamen met afdichtende rubber leidinegen)
ik zit eigelijk met hetzelfde probleem, onder het rijden is er niks aan de hand alleen met warme start is hij moeilijk te starten en loopt dan ook niet mooi stationair. @audi-80-dave-vissers: werkte de koudestart injector bij jou goed?
Daar heb ik dus mijn twijfels bij. want als ik startpray in de luchtfilter spuit met een koude start loopt de motor binnen enkele seconden.
Ik heb geprobeerd het zaakje uit te lezen doormiddel van de zekering en de foutcode. Alleen bij mij gaat er geen lampje van de motorstoring knipperen. Ik ga morgen met een voltmeter proberen te kijken of de koudstartinjector stroom krijgt. Anders ga ik er vanuit dat deze dicht zit of kapot is. de relais heb ik ook al uit elkaar gehad maar aan de puntjes is niets te zien. Na 15 sec starten en de bougies eruit te halen zijn deze nog helemaal droog. Plus het fijt als de motor start klinkt deze totaal niet verzopen. bij een warme startspray gaat het wel iets beter maar niet gelijk.
die koud start stekker ff loshalen en er een lampje opzetten.
tijdens het starten Moet het lampje aangaan, voor tenminste 10 sec.
teminste als de motor Koud is (minder als 20 grC) en korter als het warmer is/wordt-let op maar 1 x per start beurt)
als het corect is zit er bij jou een 2 polige stekker op het waterleidinghuis aan de kop (die naar de radiateur gaat)
deze stekker ff loshalen en de sensor doormeten op Ohm (tja het is redelijk warm weer dus ca 20 grC en 1KOhm) bij lager temp word de meting lager en natuurlijk hoger is warmer
Ik heb een NG staan met eenzelfde probleem. Koud slaat hij zelf na weken stilstaan aan binnen een seconde of 2.
Eenmaal lauw/warm wil het kreng niet meer aanslaan. Heb goede vonk en sensorsignalen.
Nu las ik op een Duits forum dat het komt door dampvorming in de brandstofgalerij/injectorrail door de hitte.
Door het terugslagklepje in de brandstofleiding heeft de brandstofpomp niet genoeg puf om brandstof bij de injectoren te krijgen, en op wat dampdruk slaat de motor niet aan. Wat ik ook merkte is dat wanneer de motor warm is, de brandstofpomp de injectorrail niet opnieuw onder druk zet wanneer je het contact aan zet.
Hetzelfde probleem komt overigens ook voor bij VW. Als je daar de 2-polige tempgever kortsluit starten ze wel. Of het voor de NG ook werkt heb ik nog niet geprobeerd.
Genoeg andere opties zoals lekkende injectoren en kapotte inlaatluchtslangen zoals op duitse fora heb ik ook al bekeken:
http://www.meckisforum.de/phpBB2/sea..._id=1652412816
Bedankt voor jullie reacties.
Het probleem van de koudstart had te maken met het stekkertje. Deze maakte geen contact.... Inmiddels verholpen koude start perfect! Alleen met de warme start gaat nog niet goed. Ik heb geprobeerd met een zekering en de relai van de benzinepomp te achterhalen welke foutcode op het dashbord komt. Zekering erin geen lampje wat brand. Lampje gecontroleerd maar deze is ook niet kapot. Weet iemand waar ik nog meer op moet letten? Zekering over het hoofd gezien? Morgen ga ik de (sigaar) schoonmaken.
Gr Dave
het uitlezen gaat als volgt.
de lamp in de diagnose stekker aansluiten volgens schema.
de motor starten en vervolgens uitzetten zonder het contact uit te zetten (lampjes op dash blijven branden)
dan 4 sec de zekering insteken en weer verwijderen.
het lampje gaat aan en begint daarna met knipperen.
dit knipperen moet je dus tellen!
zolang je het contact aan laat staan blijft hij knipperen totdat je weer 4 sec de zekering erin steekt,
dan begind de nw cylus met wederom tellen. idt doe je net zo vaak totdat je 4x4x4x4 geen fout melding aanwezig en 0x0x0x0 einde diagnose tegenkomt
DE REST BV http://audi100.selbst-doku.de/Main/F...slesenNF-Motor
Ik had van de garage al een handleiding codelijst mee gekregen. Daar staat in dat het lampje op het dashbord gaat branden. Of heb ik nog een diagnose stekker nodig? (waar kun je die krijgen?) Die moet dan aan de bestuurdeskant onder insteken? Het bovenstaande schema is mij niet zo duidelijk
Maar hoe krijg ik de motor uit zonder dat ik hem van contact af hoef te zetten? Is volgens mij onmogelijk.
Alweer bedankt!
Ik heb dus precies het zelfde Probleem. Koudstart werkt goed. koud starten binnen een paar seconden.
Warme start slaat gelijk aan en slaat daarna af en is dan daarna niet aan de gang te krijgen. pas na een seconde of 12 slaat die dan toch aan. Onrustig loopje niet mooi maar niet verzopen..... Waar zit dat terugslagklepje? Heb jij het proleem al kunnen oplossen?
alvast bedankt !
Groetjes Dave
Volgens tekening zou er geen terugslagklepje in het systeem zitten:
Maar hij staat wel in de legenda:
(13) 811906091 fuel pump /
- PM 893906093 non-return valve
Mijn verhaal van de injectorrail gaat alleen op voor de 20v's, niet de 10v's. Maar dat terugslagklep-verhaal kan misschien wel kloppen. Zelf heb ik nog niet gekeken of ie er uberhaupt zit.
Daarnaast zit er in het circuit ook nog een accumulator (1). Misschien dan die blokkeert wanneer hij warm wordt oid.
De oplossing is om een extra banjobout met daaraan een drukmeter te monteren aan de perszijde van de spinnekop.
Daarna mogelijk nog de druk meten bij koudstartinjector en de warmloopregelaar.
Brandstofdrukregelaar moet ook nog gecontroleerd worden. Misschien dat die via via weer een signaal afgeeft aan het motormanagementsysteem dat de pomp niet moet aanslaan oid. Dan kun je nog meten aan de brandstofpomp zelf. Ik heb het idee dat bij mij de pomp geen druk op de leiding zet wanneer ik hem door het contact draai (motor is dan warm). (als er voldoende druk is, hoeft dat dus ook niet. vandaar de druktest).
Momenteel ben ik dusdanig moe van die NG's dat ik op het punt sta de boel eruit te slopen en in de brand te steken. Dit vooral omdat er 'n 94-er 80 met NG naast staat die in weer en wind wel start.
Mijn laatste en meest radicale oplossing -als het bovenstaande niets oplevert- is een bosch motorsport 044 brandstofpomp te monteren en de hele boel op 6 bar brandstofdruk te zetten.
De bedrading naar de pomp gaat opnieuw. Bekrachtiging via een nieuw door contactslot geschakeld relais.
Ik heb een dergelijk verhaal eerder gehoord (w.b. terugslagklep) en denk dat dit wel klopt. Maar hoe zou ik - als leek - dit nu kunnen oplossen? Want jou 'banjobouten' en 'spinnenkoppen' zijn voor mij helaas volkomen abracadabra. Of is het probleem verholpen als ik een Bosch 044 pomp monteer...?
aan de diagnose stekker kun je een proeflampje aansluiten (een aantal modellen vanaf 87 hebben deze nooit meegkregen in het dashb vanuit de fabriek) op de aangegeven plaats met 2mm stekkertje's. (gewoon een speakerdraad of 2polige draad met een lampje (al dan niet in een fitting of gesloldeert)
het schemaatje geeft de 3 diag stekkers weer met kleur die onderaan je dashb hangen.
dus zoals ze eruitzien is gelijk aan de tekening.
mocht je wel een lampje daarvoor hebben dan hoef je deze dus niet aan te sluiten, maar alleen de motor laten draaien (start deze gewoon dan kun je hem gewoon laten lopen) start hij niet laat je gewoon de sleutellos en steek je een zekering in de brandstofpomprelay voor 4 sec. hiermee start je de diagnose functie. elke x als je een melding hebt gekregen steek je weer 4sec de zekering erin en dit doe je net zo lang totdat deze aangeeft dat je alles gehad hebt of dat hij aangeeft geen fout melding.