Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: airco inbouwen in 90 coupé

  1. #1

    Standaard airco inbouwen in 90 coupé

    weet er iemand of er in een 90 coupé een airco kan ingebouwd worden, ik denk er namelijk aan een afbraak airco te gaan zoeken en deze in de mijne in te bouwen, nu weet ik niet of de dynamo van ene met verschillend is van ene zonder airco.
    Het toerental zal allicht ook moeten verhogen bij aanslaan van de compressor is dit reeds voorzien in de computer?

  2. #2
    Graudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    57
    Posts
    71
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard

    Het zal waarschijnlijk wel te doen zijn, maar het zal wel veel werk zijn. Als ik jou was zal ik dan niet voor een climat controle gaan want dat lijkt me in de praktijk niet te doen met al die kleppen en sensoren. De dynamo moet niet uitmaken want het enigste meerverbruik is de magneetkoppeling van de compressor en een extra ventilator voor de condensor. Het stationair toerental word volgens mij
    automatisch aangepast door de bestaande electronica die het stationair toerental regeld.

    Alex.

  3. #3
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: airco inbouwen in 90 coupé

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 90coupé
    weet er iemand of er in een 90 coupé een airco kan ingebouwd worden........
    lijkt me moeilijk, dat model bestaat toch niet? dwz nou zelfs ik kan me vergissen maar volgens mij heet je auto gewoon Audi Coupé...... in elk geval heet de mijne "Audi Coupé quattro 169kW" volgens t kentekenbewijs, en Audi Coupé S2 volgens Audi (en de rest van de wereld). (ja, 90 coupé of 80 coupé zou wel de meest logische naam zijn geweest, helemaal eigen naam is eigenlijk wat te veel eer voor een afgeleid model, maar goed)

    maar effe on-topic: pas goed op dat als je een sloop exemplaar koopt, dat je m laat testen op dichtheid (afpersen bij een erkend station dus) voor je m betaald. anders geef je een bak geld uit aan iets dat je vervolgens niet kan gebruiken of voor nog meer geld moet laten repareren.

    probeer ergens de electrische schema's te vinden, dan weet je waar je wat aan moet sluiten (kabelboom is er helemaal klaar voor, die zijn gelijk voor alle opties), want idd wordt het stationair iets verhoogd als de airco aan gaat.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik zou er niet aan beginnen. Niet aan een gebruikt systeem om de redenen die Henkjan noemt, en niet aan een nieuw systeem vanwege de prijs (ruwweg de helft van de waarde van de gemiddelde Coupé).

    Tenslotte moet er nogal wat uit elkaar om alles in de auto te hangen, onderschat dat niet. Het werkplaatshandboek vermeldt 8 uur bij 'demonteren dashboard' en da's niet overdreven. Overal moet bedrading en leidingen worden aangelegd, waarschijnlijk moet er flink wat in de motorruimte worden gesloopt want er is niet veel ruimte om de vijfcilinder...

    De airco in mijn 90 quattro heeft het drie maanden perfect gedaan en was toen weer leeg. Ik laat het maar zo, bijvullen en lekzoeken kost een vermogen.

    Tom

  5. #5

    Standaard

    tom schreef:
    De airco in mijn 90 quattro heeft het drie maanden perfect gedaan en was toen weer leeg. Ik laat het maar zo, bijvullen en lekzoeken kost een vermogen.
    Ik weet niet hoe het bij Audi zit,maar ik vraag het toch:heb je de koppeling uitgeschakeld?,het freon zorgt voor koeling en verspreiding van de olie,ik was het bij een amerikaan vergeeten....gevolg compressor naar de galemiesen.
    Nog ter info,airco's gaan stuk (of lopen leeg)door stilstand,daar de olie-keerringen vervormen in de compressor,als je dan weer gaat rijden vervliegt het freon en (bij americanen)verbrand de olie en draaid de compressor in de soep,met als gevolg niet meer te reviseren. (heb zelf een poging gewaagd)
    Wat ik hiermee wil zeggen als je een oldtimer met airco hebt,laat um om de 2 weken ff een kwartiertje lopen,dan houd je de airco goed.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De auto staat op het moment stil, maar de airco is handbediend en niet volautomatisch. Je kunt 'm dus echt uitschakelen.

    Misschien dat ik er iets aan ga doen, tot die tijd gooi ik de snaar er wel even af.

    Tom

  7. #7

    Standaard

    Of ff het draadje van de koppeling af trekken (staat wat mooier),heb ik bij de americaan ook gedaan.
    Tis nogal lastig om zo'n compressor te bekomen

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    ik ben elektricien van beroep en airco heeft weinig of geen geheimen voor mij, dat het veel werk is weet ik heel goed, ik heb dit namelijk reeds gedaan met een Chrysler Voyager, twee volle dagen werk aan demontage op de sloop, demontage van dashboard en halve motorcompartiment en de inbouw, erna vullen, werkte perfect, alleen het probleem met de alternator had ik toen wel. Alle bedrading was voorzien, ik hoefde enkel de juiste stekkers in te pluggen. Het is alleen heel veel werk. Mijn vrees is in de eerste plaats of dit bij de audi coupé ook allemaal wel voorzien is. :?

  10. #9

    Standaard

    @henkjan
    Je zal wel gelijk hebben hoor, op het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar staat er; audi 90 coupé
    op mijn inschrijvingsbewijs staat er audi c
    ik ben er ook geen echte kenner van, ik kan u wel vertellen dat de achterzijde hetzelfde uitziet als die op uw avatar
    Bij mij staat er wel audi quattro op, maar het is een coupé :wink:

  11. #10
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 90coupé
    .... op het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar staat er; audi 90 coupé
    mmm RDW in de bocht?? snap nu ook waarom ik zoveel advertenties zie met aangeboden een 90 coupé. naja, t zal wel, volgens t kentekenbewijs rijden we ook in een Auto Union :shock:

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik zie ook nog wel eens advertenties voor een Audi 80 Coupé (blijkt een tweedeurs type 81) of laatst zelfs een 100 Coupé uit '78 (blijkt een Avant)

    Tja...

    Tom

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •