Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 95

Onderwerp: Coupé heeft harttransplantatie ondergaan: NG-rijders met olieprobleem. (RIP...probably)

  1. #1

    Standaard Coupé heeft harttransplantatie ondergaan: NG-rijders met olieprobleem. (RIP...probably)

    Hier in Den Bosch hebben we twee gouden draken.. Eentje staat er voor het station op een sokkel en de andere? Daar rijd ik in!
    Zoals sommigen hier wel weten heb ik al 5 jaar een haat/liefde relatie met mijn goudkleurige (Bambus) Coupé. Sinds ik weer een baan heb ben ik dagelijks afhankelijk van deze dame. En ergens wist ik dat het weer een keer fout zou gaan.
    Nadat ik gestopt ben met clubs en forum's type ik dit bericht eigenlijk omdat er iets aan de hand was wat ook van pas kan komen bij de diagnose van andere NG (2.3) motoren.

    De dame in kwestie rijd eigenlijk al weer jaren prima. Alleen het olieverbruik was met 1 liter per twee weken stevig! Maar dit sloeg ineens drastisch om. De dorstige draak had er niet meer genoeg aan! Het werd in krap een maand 2 liter per week!
    Als de motor warm was en ik starte de auto na uurtje afkoelen kreeg ik soms een plofje en de hele straat was wit/blauw van de opkomende mist uit mijn uitlaat.
    Kortom dit ging niet goed! Compressie test laten doen bij John en deze zat zowat op de helft van normale waarden. Gek genoeg presteerde de motor hierbij ruim voldoende.. Trok goed e.d.
    Wat te doen? Een ander blok inbouwen leek een oplossing. John wilde een blok naast het huidige gaan opbouwen en reviseren. Maar ik zag dat daar de tijd niet voor was. Het ging te hard met dit probleem. Wegdoen en een andere auto kopen (zeg maar: verstandig) is totaal niet mijn stijl. Nee, ik draag het milleu een warm hart toe dus om ergens ter wereld weer een auto te laten producen zodat een leaserijder zijn auto op zijn beurt weer bij mij in de maag kan duwen vond ik geen optie.
    Eerst een kijken gaan kijken wat Coen Donkers zegt. Coen is altijd wel in als het op oude Audi's aankomt. Er komen steeds minder van deze typkes in zijn werkplaats dus hij had snel een oplossing: Ik heb een prachtig blokje liggen hier en da's veel handiger om die in te bouwen dan om nog te werken aan die 'ouwe onbetrouwbare' 2.3.
    Zo gezegd. In slechts drie dagen 'all inn' zat het nieuwe hart in de hulpbehoevende dame. Er was meteen wat extra onderhoud uitgevoerd naast een nieuwe distributie/waterpomp/olie.. etc. Alles was keurig vervangen van wat bij mijn oude blok nog erg goed was (bougies/kabels/gasklephuis/benzinedrukverdeler etc...)
    De hele boel afgerekend. Een fikse rekening, maar nog steeds een schijntje in vergelijk met wat er allemaal gedaan was. Mijn eerste salaris kon zo een op een overgemaakt worden en bracht mijn onkosten naar 3,20 euro per gereden kilometer. Ik krijg 19 cent per kilometer aan vergoeding. Gezien ik 1 op 8 rijd en de huidige brandstofprijzen niet leuk zijn moet ik eigenlijk al 1 cent per kilometer bijbetalen. Maar who cares, financieel gaat het toch al een jaar of twee zwaar klote met me dus ik lig er niet meer wakker van. Gelukkig is boekhouden niet mijn hobby en ik was allang blij dat Coen een erg mooie prijs had geregeld voor me voor het 'blok en inbouwen'.
    Het ging daarop ook erg goed de 3 dagen erna. Motor liep keurig!!! zeer soepel en degelijk. Qua prestaties heb ik altijd mijn oude blok wat minnetjes gevonden. maar ook deze is geen groot verschil qua prestaties (zo slecht was de oude dus niet). Het blok loopt wel een stuk stiller en mijn vriendin hoort me niet meer aankomen als ik aan kom rijden.

    Maar goed. In het weekend kwam er een geluidje bij. Dit bleek de Dynamo. Geen ramp dus! Maar bij een koude start klonk nu ook steeds een zwaar tikkende vaccuumpomp. Ik zei tegen Coen dat als ie de Dynamo verving hij misschien beter ook een andere vaccuumpomp erop kon zetten. Ik had nog een reserve liggen om eventueel te wisselen. Toen ik de auto ging ophalen zag ik een pluimpje in mijn spiegel en dacht nog "nee hé". maar het zal wel tussen mijn oren zitten. Niet dus! 's avonds na mijn werk starte ik de auto weer (warme start dus weer) en de oliesensor begon te zoemen/branden. Ik starte toch maar omdat ik toch echt naar huis moest en de hele straat was weer wit/blauw van de rook! The bitch was back!! Volgende dag met Coen overlegd en we konden het eigenlijk beide niet geloven.
    Tweemaal een 2.3 als zware olieverbrander was onmogelijk! Allerlei doom scenario's kwamen in me op. Coen had dit nog nooit meegemaakt zei hij. Ik heb d'r laten staan en Coen zei dat ze er eens goed naar zouden kijken.
    Eigenlijk sloten we de vaccuumpomp al uit daar we niet verwachten dat dit de oorzaak kon zijn. Wat bleek? Dus wel degelijk! Welke er precies tijdens de wissel is opgezet weet ik (weten we) eigenlijk niet meer, maar ik denk diegene die bij mijn oude blok ook voor dit probleem zorgde op de lange termijn.
    Dus: Heb je een zwaar olie-verbruikende en stinkende 2.3 E (NG). Denk niet meteen aan de zuigerveren/rubbers en de cillinderkop. maar denk ook maar eens aan de vaccuumpomp. Komt blijkbaar niet vaak voor, maar toch!.
    Nu zijn we een weekje verder en de auto loopt gelukkig prima! Namens mij en de Coupé ook:
    Coen Donkers-Autoparts erg bedankt voor de snelle fijne service zodat deze operatie toch nog een succes is geworden ondanks de troubles!! Petje af voor het meedenken met oude Audi/liefhebbers!


    Groet: Frank
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  2. #2
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Zo Franx, een heel verhaal.
    Ik dacht bij het lezen van de topic-titel even dat jij een hartoperatie had gehad. Gelukkig is dat niet het geval!

    Maar wat is de oorzaak nu precies? Wat deed die vacuumpomp dan, olie in het inlaatspruitstuk pompen?

    Toch fijn dat het nu helemaal goed is.
    Dus....

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Fijn dat je Coupé weer in orde is, Frank. Laten we hopen dat alle andere klachten nu ook tot het verleden behoren en je weer kunt gaan genieten van je 'betrouwbare' vijfpitter, maar nu zoals het hoort.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    mooi de coupe is weer terug, nu franx nog
    wel bizar dat de vacuumpomp voor zoveel rotzooi kan zorgen..
    Audi A2 1.4 aua

  5. #5

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    vraag ik me toch af wat de vaccuumpomp voor invloed kan hebben op de compressie?
    my first quattro was a wilkinson


  6. #6

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Ik ook eigenlijk.. Misschien was het een combi-probleem? We zullen het nooit weten. het blok ligt bij het oud ijzer. Wat ik wel weet is dat de pomp meteen weer voor olieverbranding zorgde bij het huidige blok. Hoe en waarom weet ik helaas ook niet. Ik ben geen techneut. De stift van de pomp zal er wel voor gezorgd hebben dat er iets bij de nokkenas te lang open stond of zo zodat de kleppen olie lekken of iets.

    Ach, deze dame verliest haar streken nooit. Ik ben benieuwd of ze zich ooit over zal geven. het blijft een bitch. Vanmiddag wilde ze het zonnedak ineens niet dichtdoen om te plagen.....
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  7. #7
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Vaag probleem, ik kan niet 1-2-3 antwoord op geven. Maar wel top dat hij nu weer helemaal in orde is. En ook leuk om weer eens een berichtje van franx op het forum te lezen is.
    Nog even doorbijten, en dan 86-er tot daily bombarderen?
    Laatst gewijzigd door theeuwke; 01-05-11 om 18:38.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theeuwke Bekijk Berichten
    Vaag probleem, ik kan niet 1-2-3 antwoord op geven. Maar wel top dat hij nu weer helemaal in orde is. En ook leuk om weer eens een berichtje van franx op het forum te lezen is.
    Nog even doorbijten, en dan 86-er tot daily bombarderen?
    Nou helemaal in orde is ze niet... Ik zit nog met een geplofte oliesensor en een amper werkende temp.sensor. Deze is er volgens mij ook de oorzaak van dat mijn kachel niet goed werkt. Pas als de temperatuurmeter uit de hoek komt na soms pakweg een minuut of 20 komt er pas warme lucht uit de roosters.. Ook dit kan niet met elkaar in verbinding staan volgens iedereen.
    Maar goed, het is wel zo.

    Ik denk dat die B3 86'er waarschijnlijk het veld zal moeten gaan ruimen. De onkostenpost van laatste maand maakt het niet rendabel om 'm erbij te hebben straks.
    Het was even de bedoeling om 'm tijdens de blokwissel in te gaan zetten maar dit zat er op die korte termijn niet meer in.
    Misschien dat het nog een optie wordt om ze straks beiden als dagelijks vervoer in te zetten (als reserve voor dit soort acute problemen).
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  10. #9
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Misschien is de thermostaat kaduuk en je temperatuursensor niet. Waardoor het gewoon wat langer duurt voordat de boel warm is.
    Dus....

  11. #10

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    ... Al teruglezend toen ik het typte dacht ik idd ook aan de themostaat. Vind het verder nu ook niet zo spannend met 20 grd buiten. Komt wel weer eens aan de aandacht binnenkort. dank voor het meedenken!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  12. #11

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    wat een verhaal Frank! Gelukkig is het weer in orde nu!
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  13. #12

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    aan die 86'er hoef je toch niet veel onkosten te maken? APK klaar maken (als ie dat nog niet is) en rijden maar.
    my first quattro was a wilkinson

  14. #13

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle Bekijk Berichten
    aan die 86'er hoef je toch niet veel onkosten te maken? APK klaar maken (als ie dat nog niet is) en rijden maar.
    Wat is (te)veel. Het loopt toch weer gauw in de paar honderd euro.. Allemaal niet spannend en duur maar vind 1300 euro aan onderhoud in een maand tijd uitgeven wel weer effe welletjes. (Blok/inbouw/distributie/ashoes/subframebout, etc, etc). Dus de Coupé moet voorlopig lang doorrijden wil ik dit rendabel krijgen. En met de laatste nr.4 erbij voor APK moet ik er in totaal dan 4 onderhouden hé. Ik heb mijn andere 2 80jes ook deze maand laten keuren (gelukkig niks gevonden op twee veerpootlagers voor de B3, die al een jaar klaar lagen).

    We zien wel weer.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  15. #14
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Tja franx, bedenk wel hoeveel benzine je er doorheen gaat jagen. Ik weet niet hoeveel je gaat rijden elke dag, maar die benzine is een serieuze kosten post.
    Dus reken dat gerust even na.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  16. #15

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Klopt! ik deed met oude blok 1:8, zoals het er nu uitziet is dit blok zuiniger met 1:10.
    Als ik alleen de brandstof terugkrijg vind ik het voldoende. Dat redde ik net niet met 0.19 cnt/km, nu gaat dat wel met 1:10. Afschrijving heb ik net. En na afgelopen kosten gaat die hele berekening toch al nergens meer over nu. Da's de rekening van 'oude'auto's rijden en vind ik niet erg.

    Anneloes heeft haar peus 205diesel ook op moeten ruimen vanwege te hoge onderhoudskosten. Na 420.000 km. Ze heeft nu een VW Lupo uit 2005.Er was gezegd dat ie makkelijk 1:17 kon halen.. Met een lagere wegenbelasting kwam dit net uit... Nu we gaan rekenen rijdt dat ding waarschijnlijk helemaal geen 1:17 (dacht ik al wel)...
    Daarom stop ik snel met rekenen... dat komt zelden precies uit.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  17. #16
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Of de hobby wat anders organiseren.
    Daar bedoel ik mee dat je wat opruiming houdt, kun je alles op 1 Oudi focussen.
    Dus....

  18. #17

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Lupo 1.4 benzine? Die kunnen wel zuinig zijn hoor, zelfde blok als in de A2, die wist ik redelijk zuinig te rijden. 1 op 14,5 over ruim 23k, waarvan ook veel stadsverkeer. Met meer snelweg ga je dan al goed richting de 1 op 17, zonder een al te zware voet. Staat en valt ook nogal met bandenmaten, check mn historie maar 'ns
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  19. #18

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a4drieliter Bekijk Berichten
    Of de hobby wat anders organiseren.
    Daar bedoel ik mee dat je wat opruiming houdt, kun je alles op 1 Oudi focussen.
    ... Ik ben heel anders dan andere 'liefhebbers', mede daarom ben ik ook gestopt met clubs en forums. Ik ruim geen auto's op met een nieuw of ander doel. Ik houd vast aan wat in mijn hoofd zit aan plannen. Foccussen op 1 audi en daarmee 10/17 jaar ziel en zaligheid gestopt te hebben in 2(3) auto's om ze voor een habbekrats aan Kees of Mohammed te schenken is no deal. (alleen als ik dood ben gaan mijn eerste 2 hobby auto's weg of als ze voortijds uit elkaar spatten)

    Dat misschien de laatste 80 nr.4 aanschaf of de Coupé weg moet zou nog wel kunnen, maar zoals ik al zei dan had ik vorige maand de coupé weg moeten doen. Is nu financiele overkill na deze operatie natuurlijk. Zo'n auto kost je op MP 1000 euro, daar ga je geen 1300 euro in stoppen om d'r daarna van de hand te doen.

    @Bob, de Lupo staat idd op verkeerde banden. 195-50-15, daarom geloof ik ook niet dat ze veel hoger dan 1:15 gaat komen... We kregen gewoon geen leuke kleine diesel met weinig km's voor haar budget gevonden. vandaar is het de kleinste (nog wel lekkerere) benzine auto geworden. We zaten niet te wachten op een hoog toerenbakkie als een SouZouki of wat.
    Gek wordt wordt je in zo'n ding. De Lupo rijd volwassen en valt in een lage belastingklasse.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  20. #19

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    klopt. Ik reed met de A2 verbluffend zuinig op 155/65/15 (of ergens in die buurt), wel enge smalle wieltjes, maar who cares. En dan waren het ook nog winterbanden!
    Wellicht 'ns speuren op het net, ik had aardig wat keuze destijds.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  21. #20

    Standaard Re: Franx Coupé heeft een hartoperatie ondergaan: (Let op NG-rijders met olieprobleem)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    maar who cares?...
    Ehm Anneloes, die houd niet zo van die fietswieltjes... Dan maar een hoger verbruik.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •