Topic verplaatst naar het Coupé/Urquattro-subforum.
Gebruik de zoekfunctie (rechtsboven op de pagina) eens met 'lichtschakelaar' als zoekterm.
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een B3 coupé quattro gekocht, begin deze week mijn nummerplaten gekregen en nu toch al een dikke 100km mee gereden. Nu begin er een paar defecten aan het 'licht' te komen...
1. de lichten vooraan: bij elke auto heb je 2 standen, stand 1 de kleine stadslichtjes, stand 2 de normale dimlichten. In mijn geval gaan op stand 1 de stadslichten en de dimlichten al aan... duw ik verder naar stand 2, geen verschil dus stads- en dimlichten branden...
2. parking lichten: ook bij elke niet draaiende auto, richtingaanwijzer links en recht voor de stadslichten aant te zetten. In mijn geval doet ie het prima als ik de richtingaanwijze rechts zet, rechtvoor en achter het stadslichtje. Nu in de linker stand van de richtingaanwijzer gaat alles branden... dus vooraan links EN recht stads- EN dimlichten...
3. Grootlichten: Bij een niet draaiende motor doet ie het goed, trekken van richtingaanwijzer voor 'flashen' van grootlichten, duwen voor ze aan te laten. Tijdens het rijden gaat het 'flashen' wel van de grootlichten, maar bij het duwen van de richtingaanwijer doet ie niks, geen brandende grootlichten...
4. Batterij: is na 3 dagen niet draaien al te zwak om alles aan de praat te krijgen, na 7 dagen stilstaan komt de volt meter niet eens meer omhoog... Er zit een alarm op dat ik nog moet uitzoeken hoe die werkt, neemt die zoveel stroom af... Er zit ook maar een 50Ah batterij in, volgens mij te zwak voor een 2.3
Dit was het tot nu toe voor de elektrische problemen... Wie kan me helpen voor dit raadsel op te lossen?
Alvast bedankt!
Groeten!
Peter
Ik zou eens andere stuurkolmschakelaars proberen, zijn simpel te vervangen, let op dat je de goede uitvoeting pakt dwz in jouw geval mét bediening voor de achterruitenwisser.
Anders kun je om te proberen ook die van een Audi 80 B3 er op zetten die zijn misschien wat makkelijker te vinden, kapot gaan ze echter allemaal omdat er steeds de volledige spanning doorheen gaat.
Dat je accu telkens leeg loopt lijkt op en lekspanning, zoals Tom hierboven al zegt, zoek hier even op het forum en je vragen zullen ongetwijfeld beantwoord worden.
Prachtige Coupé trouwens, helemaal goed.
er zijn veel subvarianten van die schakelaar. hebt beste is de huidige los halen, en dan het onderdeelnummer aflezen. of misschien is dat het probleem, dat de vorige eigenaar er een verkeerde schakelaar in heeft gedrukt.....
Je zou eens kunnen kijken of je de connectors met de onderplaat aan je stuurkolom kan verwisselen met eentje van de sloop b.v (je kan regulier 80/90 type89 spul hiervoor gebruiken qua test). Daarmee sluit je al een hoop uit en kun je zien of de fout zit in de connectors ipv de electra/bekabeling. Los je het hier niet mee op, heb je een langere zoektocht te gaan vrees ik qua draadjes. Wellicht functioneert je relais in/op je zekeringkast niet goed en is dat het euvel?
Als ik zo lees qua Accu, zou je misschien een zwaardere kunnen proberen, maar theoretisch heeft leeglopen niets met het vermogen te maken. Het starter zou alleen zwaarder verlopen... maar dat valt denk ik wel mee met een 50Ah.
(Ik had dit bericht al getypt voor bovenstaande al gepost waren, dus wellicht dubbele opmerkingen nu..)
Hmm... Ik ken eigenlijk niet zoveel posts hierover en zie ook geen reactie hierover qua zoekfunctie? (die opm. van mij sloeg meer op het feit dat beide heren hierboven al het antwoord gaven wat ik daarna zelf nog poste). Of het veel voorkomt weet ik niet, rijd al 17 jaar b3 maar zlef nooit aan de hand gehad
"normaal" gesproken uiten de problemen zich in de vorm van dat het gedimd groot licht niet meer aangaat door ingebrande contacten.
Niet dat jouw problemen daar zitten maar dit is het simpelste om te controleren, kan voor een paar tientjes weer een tijd goed gaan maar het kan ook zoeken worden.
Vant weekend heb ik de schakelaars open gegooid, en er zijn inderdaad ingebrande contacten te zien, zelfs wat gesmolten plastiek van de connector die op de schakelaars zitten... Dus het zullen nieuwe schakelaars worden, en hopen dat het gesmolten contact niet moeilijk gaat doen. Een relaisset zou wel van pas komen...