Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

  1. #1
    RubenUrS4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.224
    Kudos
    30
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Hallo heren,
    Sinds maart rijd mijn coupe weer als een trein na een automaatbakwissel. Nu heb ik op de snelweg dat hij na een tijd te heet word, dit gebeurt pas na een kilometer of 30, dit gebeurt puur op de snelweg bij snelheden boven de 100km/h, ik heb laatst een toertocht gereden ongeveer 3uur lang gereden nooit harder dan 100km/h en toen liep de temperatuur niet te hoog op, bleef rond 80-100graden. Op constant 120km/h word de koelvloeistof temperatuur 100graden en de olie 130graden, lijkt me toch echt te heet en de koelvin draait constant. Het is ook niet weersafhankelijk hij word bij 15 graden net zo heet als de afgelopen warme dagen. Door de kachel op volle warmte te zetten zakt de koelvloeistof temperatuur iets maar olietemp niet echt. In maart heb ik bij de distributiewissel de thermostaat, koelvloeistof en waterpomp vervangen, ik weet niet hoe het hiervoor is geweest. Heeft er iemand een idee van de oorzaak?

    Het gaat om een Audi Coupe 2.6E V6 Automaat. Motorcode ABC.
    Huidig:
    Ex:
    Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993

  2. #2
    RubenUrS4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.224
    Kudos
    30
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Niemand een idee?
    Huidig:
    Ex:
    Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993

  3. #3
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Misschien een waterkanaal in het blok of de kop (gedeeltelijk) verstopt?
    Dus....

  4. #4
    RubenUrS4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.224
    Kudos
    30
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Dat vermoeden heb ik ook, bestaan er ook flush middelen bijvoorbeeld voor koelsysteem? anders binnenkort maar is de boel los halen.
    Huidig:
    Ex:
    Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993

  5. #5
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Die zijn er wel:

    http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Pr...tem-Flush.html

    http://www.bardahl.nl/detail-pagina....389e995c0e4877

    http://wynnsnl.1click.be/index.php/n...cId=34&bId=459

    Ik heb er geen ervaring mee. Misschien dat anderen je op mogelijke nadelen van deze middelen kunnen wijzen?
    Dus....


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Is de opbrengst van de waterpomp nog wel voldoende?
    In principe zou bij hogere snelheden door meer rijwind de koeling moeten volstaan.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Die is vernieuwd, staat hierboven.
    Radiateur kan ook nog dicht zitten,; laatst ook iemand een nieuwe geplaatst en weg oververhitting.
    Dus....

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Tja, helaas is een nieuwe waterpomp niet altijd een goede. Vandaar mijn opmerking.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    RubenUrS4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.224
    Kudos
    30
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Klopt, ik heb wel circulatie, maar voldoende? dat is niet echt met blote ook te zien neem ik aan. Nu was de oude koelvloeistof erg vies. Heb toen reservoir ook vervangen omdat je daar niet meer doorheen kon kijken. Ik vermoed dat mijn radiateur nog vol zit met die troep.
    Huidig:
    Ex:
    Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993

  11. #10
    Audigiel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    71
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RubenB4 Bekijk Berichten
    Ik vermoed dat mijn radiateur nog vol zit met die troep.
    Ha Ruben.

    Mijn ervaring is dat na een aantal jaren de radiator aanslaat/dichtslibt als er ooit koppakking problemen zijn geweest.
    Verkeerde koelvloeistof is ook nog een mogelijkheid trouwens.
    Reinigingsmiddelen helpen wel, maar meestal niet voldoende. Radiator vervangen lost het probleem wel op.
    Het effect dat je bij hogere snelheden, ondanks voldoende rijwind en draaiende koel-fannen, toch onvoldoende koeling krijgt, wijst hard in de richting van onvoldoende capaciteit van de radiator.

    Groet, Giel.
    Coupé 2.6 V6 1995, 80 Avant Quattro 2.8 V6 1994.

  12. #11
    RubenUrS4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.224
    Kudos
    30
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Bedankt voor antwoord, denk dat er in het verleden 2 verschillende koelvloeistoffen gemengd zijn. Tot nu heb ik geen koelvloeistof verbruik dus koppakking is op dit moment goed maar kan altijd in het verleden vervangen zijn. Nieuwe radiateur kost bij dealer 700 euro dus dat gaat hem niet worden, is kijken of er een alternatief is weet niet of een 2de handse wel zo slim is vanwege dat deze ook vies kan wezen.
    Huidig:
    Ex:
    Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Een keer de tuinslang op het koelsysteem en een tijdje goed doorspoelen helpt ook wel eens.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Een keer de tuinslang op het koelsysteem en een tijdje goed doorspoelen helpt ook wel eens.
    Ja, en /of met soda spoelen, dat spul kan weinig schade aanrichten.(schiet me ineens te binnen)

    edit: Kost ook weinig.
    Dus....

  15. #14
    RubenUrS4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.224
    Kudos
    30
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Spoelen van het koelsysteem hoe kan ik dat beste doen? Slang op het reservoir en dan slang onderaan (of aftapplug) loshalen? En dan met stilstaande motor? Lees inderdaad veel dat soda erg goed werkt.
    Huidig:
    Ex:
    Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    76
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    700 euro voor een radiateur is wel erg veel. Zetten ze hem er voor de prijs ook voor je er in? werk zelf bij een automat. toko en een radiateur kost 349,- bruto ex. dus daar gaat nog een b'tje korting vanaf. kost je in het duurste geval 349 incl. btw. Als je denkt dat iedere fabrikant z'n eigen onderdelen fabriceert dan heb je het mis. De radiateuren van hella, behr, en nissin, worden vrolijk gemaakt door ava.

    Wat ik zou doen, is tijdens de opwarmfase van de motor de koelwater slangen gaan voelen met de hand om zo te kijken of de thermostaat open gaat. Is goed te voel want dan voel je de slang warm worden.
    als hij snel warm wordt, weet je in ieder geval dat deze nog werkt en dat de doorstroming van de radiateur nog goed is.
    Je kan ook tijdens de opwarmfase regelmatig op verschillende plekken je hand tegen de radiateur houden om te kijken of deze van boven naar beneden warm wordt.

    Slechte imi waterpompen en thermostaten zijn heel vaak de boosdoener. Heb zelf al een paar keer gezien dat het schoepenwiel van de waterpomp los komt van de as. Bij hoge toerentalen moet de pomp zoveel verwerken dat deze steeds meer begint door te draaien op de as.

    Je olie temperatuur is echt veelste hoog. Het geeft aan dat er echt een groot koelingsprobleem waardoor je olie dit probeert op de lossen. Nu heb ik zelf geen automaat, maar heeft je bak ook een oliekoeler? waar zit hij? ben ik wel erg benieuwt hoe warm die olie wordt.

  17. #16
    Frankcoupe95's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Toen ik hem bij jan los gekocht heb is er met de koelvloeistof gerommeld, (staat ook nog iets van in het onderhoudsboek als het goed is) zelf heb ik(tot de thermostaat er mee stopte) nooit koelings problemen gehad ook niet op lange ritten naar vakantie o.i.d. wel zag is dat de kleur van de koelvloeistof veranderde, ( blauwe en roze vloeistof door elkaar misschien?) bij een garage hier in de buurt is het met een apparaat gemeten maar die zei dat er geen olie in zat , wel is er geadviseerd om het systeem te reinigen, dit is i.v.m. met de automaatbak toen niet meer gebeurd.
    Audi B4 Coupe 2.6 '95

  18. #17

    Smile Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Nieuwe koelvloeistof reinigt ook, het kan best zijn dat door het vervangen er een hoop losgekomen is uit de motor en dat dit nu in de radiateur zit.
    Zoals al eerder aangegeven is zou ik als ik jouw was zou ik zo snel mogelijk de radiateur doorspuiten of vernieuwen.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  19. #18

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    ik heb precies het zelfde probleem bij mijn Coupe. (2.3)
    Zelfs zonder thermostaat loopt de temperatuur te hoog op.
    Ik heb het koelsysteem met Forte gereinigd maar zonder resultaat. Zelfs azijn geprobeerd tegen de kalk.
    Er kwam ook totaal geen viezigheid uit het koelsysteem. Tevens heb ik de koppakking en radiator vervangen (alles is toen schoongemaakt) Waterpomp is in combinatie met de distributieriem vervangen (origineel Audi)
    Ik twijfel meer aan de metertjes, geven die wel de juiste waarde aan? Weet iemand of de koelvin aanslaat naar aanleiding van de themaratuurmeter, of dat dit een losse sensor is op de radiator?

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    60
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Bij mijn audi 2,8 '93 automaat loopt de koelvloeistof ook af en toe weg.
    Heb toen een koppakkingtest laten doen maar gelukkig is die nog in orde.
    Er is bij mij door audi dealer voor ik hem kocht ook een nieuwe waterpomp tegelijk met de riem vervangen. Neem aan dat ze dat wel kunnen..;-)
    Het is zo dat het sporadisch gebeurt.Toen ik hem net had was het meteen raak, water weg..
    De druk was niet te hoog, en ook de temp was in orde.
    Volgens mij ligt het aan de dop van het expansie vat, hoewel hij er nog prima uitziet denk ik dat de veer die de druk regelt niet genoeg kracht heeft.
    Ik ga hem dus vervangen en hoop dat dan het probleem over is.

    @ Dave, volgens mij zit er bij alle audi's een extra sensor voor de ventilator op.
    Koelvloeistof kan de temp van boven de 100 gr wel aan maar water gaat koken.
    Gewoon laten draaien (stilstaand) en wachten tot zn fan aanslaat.
    Dan de temp vergelijken met wat ze aangeven. Zal zo rond de 95 gr zijn.

  21. #20
    RubenUrS4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.224
    Kudos
    30
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Coupe 2.6E koelingsproblemen snelwegen

    Na het vervangen van de spanningsregelaar in de instrumentenpaneel is het probleem opgelost. Het was dus gewoon fout in de meters. Beetje late reactie van mijn kant ben paar maanden niet op het audiforum geweest ivm drukte.
    Huidig:
    Ex:
    Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •