Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Te hete Coupé

  1. #1

    Standaard Te hete Coupé

    Beste Audi liefhebbers,

    Ik ben inmiddels al een tijdje in het bezit van een Coupe 2.3 10v uit 1992. Geweldige auto, alleen de laatste tijd is die echt een 'pain in the ass' aan het worden.
    De auto wordt namelijk veels te heet;

    Ik heb al behoorlijk wat geprobeerd maar het wil maar niet lukken om de oorzaak te vinden. Althans, ik weet wel enigsinds waar het aan ligt;

    De onderste kvs slang wordt namelijk niet heet genoeg. Vlak na het blok is deze nog vrij heet (ook minder heet dan de bovenste kvs slang), maar naarmate je de slang volgt naar beneden tot de radiateur wordt deze een stuk kouder. Wat dus als gevolg heeft dat de fan amper aanslaat aangezien de thermosensor onderin zit (ja, heel af en toe als de auto al te heet is wil de fan wel even in de langzame stand aanspringen, maar dat zet ook geen zode aan de dijk). Een gevolg hiervan is dus weer dat de auto veels te heet wordt.

    Nou heb ik de waterpomp, thermostaat en thermosensor (en andere distributiemeuk) allemaal vrij recent vervangen (enkele duizenden km oud) en allemaal door kwaliteitspul. Hierdoor krijg ik de neiging om deze allemaal uit te sluiten, maar 100% zeker weet je het natuurlijk nooit...

    Koppakking heb ik vorige week laten testen, was prima.

    Thermosensor is doorverbonden, werkte in beide standen ook prima.

    Vandaag ben ik weer bezig geweest met de auto; Ik heb heel het kvs systeem uit elkaar gehaald en alles doorgespoeld (terwijl het eigenlijk al schoon was). Daarna weer afgevuld en ontlucht. Maar het heeft geen zier uitgemaakt. Ook heb ik de thermostaat getest in een pan met kokend waten, deze ging keurig open.

    Wat mij wel opviel is dat tijdens het ontluchten de kvs niet vanzelf in het systeem kwam, ik heb wel af en toe op het kvs tankje geblazen (met dat dunne slangetje van radiateur naar kvs tankje los (overloop het dat geloof ik?)) en toen stroomde het wel door... Geen idee of dat normaal is?

    Slangen worden verder wel gewoon hard en het systeem staat gewoon onder druk...

    Hebben jullie enig idee waar het probleem zit? Op de een of andere manier komt de hete kvs dus niet onderin de onderste kvs slang waardoor de thermosensor ook niet reageert. Maar waarom???

    Ik weet het eerlijk gezegd niet meer
    Laatst gewijzigd door Jef10v; 22-09-12 om 19:01.

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.707
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Te hete Coupé

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jef10v Bekijk Berichten
    Beste Audi liefhebbers,

    Ik ben inmiddels al een tijdje in het bezit van een Coupe 2.3 10v uit 1992. Geweldige auto, alleen de laatste tijd is die echt een 'pain in the ass' aan het worden.
    De auto wordt namelijk veels te heet;

    Ik heb al behoorlijk wat geprobeerd maar het wil maar niet lukken om de oorzaak te vinden. Althans, ik weet wel enigsinds waar het aan ligt;

    De onderste kvs slang wordt namelijk niet heet genoeg. Vlak na het blok is deze nog vrij heet (ook minder heet dan de bovenste kvs slang), maar naarmate je de slang volgt naar beneden tot de radiateur wordt deze een stuk kouder. Wat dus als gevolg heeft dat de fan amper aanslaat aangezien de thermosensor onderin zit (ja, heel af en toe als de auto al te heet is wil de fan wel even in de langzame stand aanspringen, maar dat zet ook geen zode aan de dijk). Een gevolg hiervan is dus weer dat de auto veels te heet wordt.

    Nou heb ik de waterpomp, thermostaat en thermosensor (en andere distributiemeuk) allemaal vrij recent vervangen (enkele duizenden km oud) en allemaal door kwaliteitspul. Hierdoor krijg ik de neiging om deze allemaal uit te sluiten, maar 100% zeker weet je het natuurlijk nooit...

    Koppakking heb ik vorige week laten testen, was prima.

    Thermosensor is doorverbonden, werkte in beide standen ook prima.

    Vandaag ben ik weer bezig geweest met de auto; Ik heb heel het kvs systeem uit elkaar gehaald en alles doorgespoeld (terwijl het eigenlijk al schoon was). Daarna weer afgevuld en ontlucht. Maar het heeft geen zier uitgemaakt. Ook heb ik de thermostaat getest in een pan met kokend waten, deze ging keurig open.

    Wat mij wel opviel is dat tijdens het ontluchten de kvs niet vanzelf in het systeem kwam, ik heb wel af en toe op het kvs tankje geblazen (met dat dunne slangetje van radiateur naar kvs tankje los (overloop het dat geloof ik?)) en toen stroomde het wel door... Geen idee of dat normaal is?

    Slangen worden verder wel gewoon hard en het systeem staat gewoon onder druk...

    Hebben jullie enig idee waar het probleem zit? Op de een of andere manier komt de hete kvs dus niet onderin de onderste kvs slang waardoor de thermosensor ook niet reageert. Maar waarom???

    Ik weet het eerlijk gezegd niet meer
    klinkt mij als een slechte radiateur, zeker omdat ej ook aangeeft dat via het expansie slangetje niet vanzelf de vloeistof terug loopt.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3

    Standaard Re: Te hete Coupé

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal Bekijk Berichten
    klinkt mij als een slechte radiateur, zeker omdat ej ook aangeeft dat via het expansie slangetje niet vanzelf de vloeistof terug loopt.
    Denk je? De vloeistof loopt wel vanzelf terug via dat dunne slangetje, maar ik had hem even losgehaald aangezien je anders niet de kvs het systeem in kan blazen. Tijdens het blazen kwam de kvs ook gewoon via het expansie slangetje eruit.

  4. #4
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.707
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Te hete Coupé

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jef10v Bekijk Berichten
    Denk je? De vloeistof loopt wel vanzelf terug via dat dunne slangetje, maar ik had hem even losgehaald aangezien je anders niet de kvs het systeem in kan blazen. Tijdens het blazen kwam de kvs ook gewoon via het expansie slangetje eruit.
    er is ook geen enkele noodzaak de kvs het blok in te blazen, via dit slangetje komt de kvs naar her expansievat toe, niet andersom.
    maar als je zelf aangeeft dat je alle andere zaken gecontroleerd hebt, blijft er weinig over dan een verstopping van de koelsysteem
    en dan kom je weer terug op de radiateur....
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  5. #5
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Te hete Coupé

    Mocht je een goede en bijna nieuwe radiateur zoeken...ik heb er nog 1 staan....het is wel een radiateur die bedoeld is voor een exemplaar met een extra koeler in de grill.


  6. #6
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Te hete Coupé

    ik zou zeggen: radiateur verstopt, of luchtbel "onder" je thermostaat.

    Heb je de mogelijkheid om hem eens ZONDER thermostaat te vullen en te proberen. Als dit niet helpt blijft denk ik alleen radiateur over.

    Heb jij (of vorige eigenaar) wel eens een pil of ander goedje als tijdelijk anti-lek gebruikt...?? KAN veel verklaren!
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 25-09-12 om 11:39.

  7. #7

    Standaard Re: Te hete Coupé

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    ik zou zeggen: radiateur verstopt, of luchtbel "onder" je thermostaat.

    Heb je de mogelijkheid om hem eens ZONDER thermostaat te vullen en te proberen. Als dit niet helpt blijft denk ik alleen radiateur over.

    Heb jij (of vorige eigenaar) wel eens een pil of ander goedje als tijdelijk anti-lek gebruikt...?? KAN veel verklaren!
    Hmm, zou die eventuele luchtbel onder de thermostaat niet naar boven moeten schieten zodra de thermostaat opengaat?
    Ik heb zelf nog nooit een anti-lek goedje gebruikt, of de vorige eigenaar dat heeft gedaan durf ik niet te zeggen, maar de radiateur ziet er nog wel vrij nieuw uit.

    Het probleem is overigens nog steeds niet opgelost, ik heb er dan ook afgelopen maand eigenlijk niet meer naar gekeken.

    Ik denk zelf dat het ook met lucht in het systeem te maken heeft. Toen ik nadat ik het kvs systeem had doorgespoeld de boel wilde ontluchten ging dit namelijk niet echt vanzelf. Ik heb uiteindelijk kvs van boven in het blok en de radiateur gegoten. dit scheelde een hoop, maar zodra ik de auto een tijd stationair laat draaien wordt die nog steeds te heet.

    Ik denk dat dit vooral komt omdat de fan dus niet echt zijn werk doet. Ja, af en toe even in de langzame stand aanslaan, maar hier schiet je weinig mee op...

    Het lijkt er dus een beetje op dat de kvs onderin de radiateur bij de thermoswitch wel keurig rond de 90 blijft hangen, maar boven de radiateur (bij de sensor voor de temperatuur meter) wordt de kvs veels te heet....

    Maar hoe kan dit? Toch een luchtbel in de onderste kvs slang?

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard Re: Te hete Coupé

    Je kunt proberen om een klein gaatje in de thermostaat te boren. Dan weet je zeker dat een eventuele luchtbel niet blijft hangen bij de thermostaat en dat hij daardoor niet open gaat. Dit kan absoluut geen kwaad

  10. #9

    Standaard Re: Te hete Coupé

    @Fred1978; Is te proberen, maar het liefst hou ik de kvs er nu even in. Als het echt niet lukt kan het er voor de zoveelste keer weer uit...

    Nog even een vraagje;

    Ik heb vandaag weer even gekeken. Nou heb ik hem een hele tijd laten lopen (zeker een 45 a 60min) en tot mijn verbazing bleef die netjes onder de 100graden. Of dit nou aan het koude weer licht durf ik niet te zeggen, maar het is wel toevallig. Volgens mij heb ik wel nog een paar bubbels naar boven zien komen...

    Maar wat mij vooral opviel ik dat als de motor warm is en je knijpt in de bovenste kvs slang voel je duidelijk de koelvloeistof erin zitten. Knijp je dan in de onderste slang voel je een stuk minder kvs (praktisch niks). Zodra je de motor uitzet en even wacht zakt al de kvs naar beneden en voel je dus in de onderste koelvloeistof slang veel kvs zitten en in de bovenste weer bijna niks

    Is dit normaal? Het lijkt mij namelijk dat het wel logisch is dat de kvs naar boven wordt gepompt, maar de kvs uit je reservoir (slang zit aangesloten onderaan de radiateur) zou dan toch in principe de onderste slang moeten vullen? Zou er dan wat mis zijn met de kvs aanvoer uit het reservoir?

    Ik heb alles doorgespoten met water vorige maand, maar toen heb ik geen verstopping kunnen ontdekken. Zou een vacuum oid mogelijk zijn?
    Laatst gewijzigd door Jef10v; 27-10-12 om 19:49.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •