Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 35 van de 35

Onderwerp: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

  1. #21
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    de pinngel/klopsensor moet met 20Nm vast gezet worden om correct te functioneren.
    anders zou deze dus valse waardes kunnen doorgeven.

    maar er zijn twee type sensoren.
    1/ met goud contacten
    2/ met vertinde contacten
    naar het schijnt mag je deze niet door elkaar misbruiken, welke jij moet hebben zou de goud contact behoren te zijn..
    maar dit zou een mede oorzaak kunnen zijn van jouw probs.

    de kleur code is meer de lengte van de bekabeling, om onderscheidt te maken en de bekabeling niet over elkaar, maar langs elkaar te verleggen
    zodat er geen storing kan optreden hierin.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  2. #22
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Volgens mij zijn deze 3 contacten van mijn klopsensor vertind......dus als ik het goed begrijp maakt de lengte en kleur van de stekker niet uit.
    Maar die contacten van de klopsensor....wat maakt het voor verschil dat ze vertind of verguld zijn? minder weerstand op de contacten?

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik de draad die ik te veel heb (zo'n 25cm) in een lus bij elkaar gebonden heb....kan dit voor een dubbel signaal geven in de ECU en klopsensor regeling?

    Er zit dus geen verschil in waarde van de sensoren tussen een groene stekker en blauwe stekker?
    Laatst gewijzigd door audi89coupe; 14-04-13 om 20:26.

  3. #23
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi89coupe Bekijk Berichten
    Volgens mij zijn deze 3 contacten van mijn klopsensor vertind......dus als ik het goed begrijp maakt de lengte en kleur van de stekker niet uit.
    Maar die contacten van de klopsensor....wat maakt het voor verschil dat ze vertind of verguld zijn? minder weerstand op de contacten?

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik de draad die ik te veel heb (zo'n 25cm) in een lus bij elkaar gebonden heb....kan dit voor een dubbel signaal geven in de ECU en klopsensor regeling?

    Er zit dus geen verschil in waarde van de sensoren tussen een groene stekker en blauwe stekker?
    de dubbele draad kan idd voor storingen zorgen, maar deze in korten kan net zo makkelijk.
    helemaal als de stekkers dus "gewone"vertinde aansluitingen hebben.
    als bij jou alle 2 de sensoren (orgineel) vertind zijn is het goed, ik ben niet exact op de hoogte van de verschillen tussen goud en vertint
    wel dat deze ism elkaar storingen kunnen opleveren.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  4. #24
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Ik zal morgen de draad van de klopsensor is in korten en weer netjes aan elkaar solderen. De eerste sensor die kapot viel in mijn handen die was ook gewoon op de contacten vertind, deze ook weer.
    Ik zal de klopsensor losmaken en ook gelijk op 20nm vast zetten , eens kijken wat het uit haald.

    Trouwens.....er moet nog ergens in mijn coupe volgens etka een "hoogte sensor" in zitten....deze wil ik graag eens opzoeken en kijken hoe daar de contacten van zijn.
    Laatst gewijzigd door audi89coupe; 14-04-13 om 20:52.

  5. #25
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    die hoogte "sensor" is eigenlijk niet iets elektronisch, maar meganisch
    welke rond de jaren 80 niet meer gemonteerd werd.
    mocht jouw wagen het wel hebben heb ik geen idee alwaar deze zich bevind.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm


  6. #26
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Ok, dus in feite hoef ik niet te gaan zoeken naar die sensor....dan ga ik dat ook niet doen :-)
    Ik heb nog niet naar mijn klopsensor gekeken....ik was wat druk met zomer wielen en andere dingen in huis.
    Morgen weer een nieuwe dag.
    Laatst gewijzigd door audi89coupe; 15-04-13 om 21:10.

  7. #27
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Zo...net weer klaar aan de coupe.
    Ik heb dus de klopsensor los gemaakt en weer terug gezet op het blok en met de juiste aanhaal moment vast gezet.
    Ook heb ik de sensor op de 3 pinnen die in de stekker zit proberen te meten....op alle 3 oneindig weerstand....niet te meten dus.
    De draad heb ik niet ingekort, dus lekker zo gelaten.....wat ik wel gedaan heb is de draad anders gelegd.
    Niet meer in een lusje dubbel gelegd dus, ik heb er nog niet ver mee gereden...dus ik kan ook niet zeggen of dit nou de oorzaak is.

    Ook heb ik de lambdasonde uit de kat verwijderd.....die is toch kapot....ook hoor je duidelijk een rammeltje in de sonde als ik in mijn hand vast en heb en er mee schudt.
    Verwarmings elementje kapot denk ik.....doet toch niks meer dus laatste rustplaats is de kliko...

  8. Ad
  9. #28
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Zojuist een originele klopsensor gemonteerd, dus 1 met een blauwe stekker en gouden contacten.
    Deze komt van de sloop af, van een V6 motor op de linker cilinderbank als je voor de auto staat.
    Ook heb ik uiteraard eerst thuis gekeken of de nummers kloppen en dat doen ze....het gaat om dit nummer 054 905 377G.
    Ik heb ook gelijk het raakvlak op het blok schoon gemaakt, en daarna de sensor er tegen vast gezet op moment.
    Daarna er een stukje mee gaan rijden...een 20km ongeveer...tot nu toe geen getwijfel meer van de motor. :-)
    Zaterdag ga ik een langer stuk achter elkaar rijden, ik ga een forum lid helpen met zijn stationair issue....ik ben benieuwd hoe ie het dan doet!

  10. #29

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Ik ben benieuwd, of het nu op gelost is.

  11. #30
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris80 Bekijk Berichten
    Ik ben benieuwd, of het nu op gelost is.
    Zo het er nu naar lijkt...lijkt het opgelost te zijn met het twijfelende karakter van de motor. :-)
    Gisteren zo een 250 km gereden van/naar Chris80 zijn audi avant met de originele klopsensor, de heen weg verliep perfect!
    Geen getwijfel, geen gesputter...een keurig lopend blok.
    De terugweg precies hetzelfde, ook daar geen gesputter of getwijfel van het blok kunnen bespeuren.

    Het is dus wel degelijk merkbaar of je nu een klopsensor hebt gemonteerd met een groene stekker en vertinde contacten of een blauwe met gouden contacten!
    Ik ben er helemaal blij mee nu, @viermaal, heel erg bedankt voor je advies, je hebt me er enorm mee geholpen!

  12. #31

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Zo ontdenkte ik dat mijn 100 CS quattro wel een hoogtemeter heeft. Hoewel deze geen KE-III jetronic heeft, maar KE-jetronic. (Ik dacht dat dat alleen op de NG, AAR en de NF2 zat.)
    Het is een ex-Zwitser, en die hoogtemeter zit bij mij bij de footwell aan de passagierszijde boven de ecu.

    Fijn dat het opgelost is. Ik wou nog zeggen dat brandstofvervuiling een slecht functionerende plunjer in je mengverdeler geeft. (en in de primaire drukregelaar/drucksteller)
    turn in turn out turn on

  13. #32
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Nee gelukkig geen vervuilde spinnekop en druksteller...wat nog nog wel dien te doen is de lambdasonde terug in de Kat monteren en de druksteller er op af stellen.
    De druksteller is nu afgesteld op een situatie zonder lambdasonde.....als ik de lambdasonde aansluit dan houdt de motor in en pakt dan slecht op (weinig brandstof).
    Zo snel ik de lambdasonde afkoppel loopt de 5 pitter weer als vanouds.....alleen kom ik er niet mee door de keurig als ik de sonde eruit haal en af koppel, dus wil ik het weer terug zien te krijgen zoals ie hoort te zijn...dus met een sonde in de Kat en aangesloten!

    Morgen eens kijken of ik dat voor elkaar krijg!

    Maar bedankt voor het mee denken Montestoni!

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Wat mij bekend is over het lambda systeem van de NG is dat de computer de waarde uitleest. Als deze waarde door een defecte sonde afwijkt gaat de computer de brandstof hoeveelheid uiteraard verkeerd bij regelen. Stationair zou de lambda geen effect moeten hebben. Over de waarde van de lambda kan echter alleen wat gezegd worden bij een vast toerental van 3000RPM. Uit mijn hooft volgens de APK regels tussen de 0.98 en 1.02. Dit zou verklaren waarom de motor niet netje loopt op toeren.
    Vervolgens als de lambda sonde elektrisch is losgekoppeld neemt de computer dit waar en stuurt een vaste gemiddelde waarde naar het brandstof systeem. Het gevolg: Hij kan bij een koude motor te arm staan en bij een warme motor te rijk.

    Vacuüm is bij een NG ook zeer kritisch. Bij het uitnemen van de peilstok hoort een goed afgestelde NG af te slaan.

    Ik zou dus inderdaad eerst de Lambda sonde vervangen.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  15. #34
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Bedankt voor je advies Lesley, ik moet er wel bij zeggen dat de oude sonde waar ik dat inhouderige gedrag mee kreeg als ik em aansloot is overleden in de tussentijd.
    Ook moet ik er bij vertellen dat dit in combinatie was met de verkeerde klopsensor (was een sensor gemonteerd met een groene stekker).
    Nu heb ik maandag dus met de goede klopsensor en een werkende lambdasonde (van een V6) alles aangsloten, ook de spanning waarmee de lamdasonde zijn werk doet.
    Met het resultaat dat ie heel vaak 1 volt aangeeft...en weer heel even terug piekt naar 0,2 volt.
    Het gaat in golven op en neer met de voltage op de zwarte meet draad, dus lees een paar seconden op 1 volt...daalt naar 0,2 volt, gaat dan weer geleidelijk naar 1 volt.
    Zo blijft ie dat de hele tijd doen, met elk toerental.
    Mijn vorige sonde deed dat niet....die liep bij stationair op ongeveer 0,5 volt, als je gas gaf ging die naar 0,2.....gas los met dalende toerental stond ie op 0,9...
    Je kon aan de spanning van de sonde zien of je gas gaf of niet.....bij de V6 sensor niet.
    Ik weet wel dat een V6 sensor niet in mijn 5 cilinder hoort....maar als je het niet probeert weet je ook niks.
    Dus ik heb mijn sonde weer afgekoppeld en rijd dus nu zonder, op de loshangende stekker meet ik nu 0,5 volt...dus een berekening voor de computer om een gemiddeld mengsel samen te stellen.
    De 5 cilinder draait er verder goed op, en de bougies kleuren goed....dus dat ie te rijk zo staan boven in en te arm onder in...nee.
    Als ie te arm zou staan onderin zou je een inhoudend blok hebben en slecht aanslaan...dus meer lucht happen dan brandstof krijgen en bovenin smoren met als resultaat dat ie gaat roeten (zwart) en dat doet ie allebei niet.
    Ik heb dat wel gehad...een roetende uitlaat, maar dit kwam omdat de luchtweger op het electrische gebied kapot was..niet mechanisch.

    Het lijkt of mijn 5 cilinder nu gewend is om zonder sonde zijn werk te doen

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Posts
    40
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard re: Aansturing onsteking van 2.3NG Coupe typ89

    Hallo, ik heb dit topic al een paar keer doorgebladert en ik herken al deze problemen in mijn b4 2.3NG. Ik heb de brandstofpomp en bougies vervangen. Nu ga ik het ook in de sensoren zoeken. Ik weet alleen nog niet waar de klopsensor zit, en heeft de NG altijd de sensor met gouden contacten? De labda ga ik es doormeten, en ik moet de vacuumslangen ook maar eens bekijken want mijn NG blijft na een klein kuchje stug doorlopen als ik de oliedop/pijlstok verwijder... Kan iemand uitleggen welke slangen dat allemaal zijn?
    Laatst gewijzigd door Otto ten Brinke; 24-09-15 om 05:07.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •