Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 40

Onderwerp: Olielampje en zoemer gaan aan

  1. #1
    turbohenkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    51
    Posts
    776
    Kudos
    51
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Olielampje en zoemer gaan aan

    van mijn gt5e gaat zo af en toe spontaan de olie lampje branden en gaat er een schorre zoemertje. hij gaat ook zo weer uit soms wat langer soms heel kort de ene keer met koude motor en dan weer met een warme dan weer als je rustig rijd dan weer als je harder rijd. dacht eerst aan te kort aan olie maar er zit meer dan genoeg in en is vers. ook de oliedruk is goed en daalt dan ook niet. is dit gewoon een los contactje of toch iets heel anders??

  2. #2
    Parvizio's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    472
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Blijft motor wel netjes op 90? en hoe snel komt blok op 90 graden?

    Ik heb soortgelijke symptomen bij mijn ibiza gehad en bij mij kwam het door verstopte leidingen.
    Schrijf en taalfouten zijn voorbehouden.

  3. #3

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Zoiets heb ik ook met mijn 1989 coupe. heb wat draadjes gewisseld bij de druk/temp sensoren en toen zoemde ie alleen voor het starten daarna niet meer (klopt ook niet)
    doet je oliedruksensor wel normaal? ik bedoel het metertje..
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  4. #4

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    heb wat draadjes gewisseld bij de druk/temp sensoren en toen zoemde ie alleen voor het starten daarna niet meer (klopt ook niet)
    Bij een 100 typ44 met vijfpitter is het normaal dat met de sleutel "op contact" de zoemer zoemt en het oliedruklampje oplicht. Wat an sich correct is, want je brengt het systeem onder spanning, en omdat de motor niet draait meet de sensor geen oliedruk...

    Lijkt mij voor de hand liggend dat dit ook zo is aangesloten bij oudere modellen, maar ik ben geen kenner van typ81 coupe's.
    turn in turn out turn on

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Montestoni Bekijk Berichten
    Bij een 100 typ44 met vijfpitter is het normaal dat met de sleutel "op contact" de zoemer zoemt en het oliedruklampje oplicht. Wat an sich correct is, want je brengt het systeem onder spanning, en omdat de motor niet draait meet de sensor geen oliedruk...

    Lijkt mij voor de hand liggend dat dit ook zo is aangesloten bij oudere modellen, maar ik ben geen kenner van typ81 coupe's.
    Hier haak ik op in, waarom die van mij doet het niet als hij koud is dus de hele nacht gestaan heeft en als ik dan nadat de 200 even gelopen heeft de sleutel plaats dan doet hij inderdaad zoemen en geluid terwijl hij olie genoeg heeft.
    Dus dat vind ik wel raar dan zou hij het toch ook moeten doen als hij koud is?
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km


  6. #6
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    En volgens mij (tenminste bij mijn 5E, JS) is het zo dat de zoemer pas moet gaan als het toerental >2000rpm is en de druk lager dan 1.5 (?) bar is. Dus als de motor niet loopt zou deze zoemer niet moeten gaan.
    Controle lampje moet je altijd zien bij het op contact zetten (idem als kw temp etc).

    @Henk Het kan zijn dat dit een slecht contact is of rotte sensor is. Maar ik zou wel oppassen, mocht de melding terecht zijn dan heb je binnen de kortste keer lager schade...

  7. #7

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Het gaat om druk niet om niveau. Dus warm of koud maakt niet uit. Jouw 200 kan een autochecksysteem of boardcomputer hebben waardoor dit af zou kunnen wijken; hiervoor moet je gewoon je handleiding raadplegen.

    Bij mij staat daar: Bij voertuigen zonder auto check systeem brandt het controlelampje voor de oliedruk bij inschakelen van het contact. Zodra de motor aanspringt moet het uitgaan.

    B.o.T.: In een GT5E zoals de TS heeft zit geen auto check systeem of boardcomputer lijkt mij.

    edit: als je gelijk de contactsleutel doordraait licht even het lampje op, laat je 'm op "contact" staan, dan gaat vervolgens ook ze zoemer aan. (zoals beschreven onder controlelicht motoroliedruk in de handleiding)
    Laatst gewijzigd door Montestoni; 17-05-13 om 14:05.
    turn in turn out turn on

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Ja die handleiding dat is het hem net, die is Francais, dat is nou net een taal die ik niet beheers toen ik hem kocht hebben we telefonisch gedaan met een kennis in Nederland.
    Was wel een duur telefoongesprekje hoor, naar afloop geeft die me nog een fles wijn mee voor die persoon, geloof me dat ik de hele weg achterdochtig geweest ben!

    Sorry is wel oftopic maar misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan!
    Laatst gewijzigd door johnny666; 17-05-13 om 14:05.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  10. #9

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    @Al Bundy: Ik zal het eens bij mijn 80 quattro met JS motor (K-jetronic) checken. Wellicht is de zoemer met sleutel op "contact" is specifieks van de KE-jetronic.(welke in mijn 100 quattro zit)
    turn in turn out turn on

  11. #10
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Zou zo maar eens kunnen. Of bij mij zit er gewoon geen zoemer in... Zou het niet weten. (gelukkig nog niet nodig gehad )

  12. #11

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Hoe dan ook.. zoemen moet ie niet. Hij zoemt om twee redenen. Hij kan zijn werk niet doen en is niet lekker aangesloten/sensor niet lekker of hij doet zijn werk en er is iets goed mis met de oliedruk... dat laatste is het volgens mij niet.

    Dat een 100 normaal zoemt op alleen contact is volgens mij niet hoe het hoort.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  13. #12
    audi89coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    43
    Posts
    287
    Kudos
    29
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Zover ik met mijn coupe weet, als ik alleen het contact aan zet zonder de motor te starten gaat enkel het lampje van de oliedruk knipperen op het dashboard...verder geen gezoem of gepiep als waarschuwing.
    Ik moet ook zeggen dat ik het nog nooit gehoord heb bij mij coupe....

  14. #13

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Tsja... Helemaal origineel is mijn dash niet meer. Er is een nieuw klokkenspel in gekomen bij 301.000km, en dat heeft wel het autocheck display, maar dat had hij af-fabriek niet. Dat werkt niet /licht ook nooit op. Daar horen van origine twee waarschuwings lampjes boven elkaar te zitten. (remblokslijtage-indicator & handrem)

    De 80 quattro zoemt niet. (Ik kan nog even de 90 met KE-III jetronic checken...)
    turn in turn out turn on

  15. #14
    turbohenkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    51
    Posts
    776
    Kudos
    51
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    zo even weer reageren was even een weekend weg.

    hij knippert wel op contact na starten niet maar een zoemer hoor ik dan niet.
    maar ik vertrouw die zenders ook niet helemaal ik heb gezien dat ze met de bedrading aan het knoeien zijn geweest.
    ook zit er een extra massa aangesloten.
    denk dat ik een setje zenders ga zoeken en de bekabeling ga vernieuwen dan weet ik zeker dat het dan goed is.

    goed meten is weten toch

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Ik had het me wel gedacht, dan kan ik in de handleiding zoeken dat ik scheel zie, bij mij doet hij het immers niet als hij koud is.
    Lijkt me meer dat ik de sensor stuk heb of de bedrading.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  17. #16

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Mijn zoemer deed ook raar en begon te janken bij 2200 toeren. Toen heb ik het relais eruit getrokken en nooit meer gezoem gehad.

    Stomme gezoem altijd....
    Laatst gewijzigd door The Clauw; 25-05-13 om 01:07.
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

  18. #17

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    Dat lost alles op. Hupelakee.....!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  19. #18
    turbohenkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    51
    Posts
    776
    Kudos
    51
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    dat is natuurlijk ook een oplossing zoemer en lampje er uit maar wil eerst graag weten waarom hij dat doet
    maar op dit mommend geef ik de bedrading de schuld dus die gaat er uit en er komt weer nieuwe in.
    ook de sensoren wil ik vernieuwen heb er al 1 voor de watertemp maar nu nog de olietemp en oliedruksensor op zoeken.
    of ik moet al zeggen zet er compleet nieuwe meters en sensoren in.

  20. #19
    turbohenkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    51
    Posts
    776
    Kudos
    51
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    ik heb even voor nood een andere massa gepakt en hij heeft nog niet weer gezoemd dus alles er uit en vernieuwen.

  21. #20
    turbohenkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    51
    Posts
    776
    Kudos
    51
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard re: Olielampje en zoemer gaan aan

    even weer hierop terug te komen ik heb nu nieuwe bekabeling aangelegt en de sensor vernieuwd nu werkt de druk meter weer goed.
    maar nu gaat die zoemer en lampje constand aan als ik gas geef en loslaat je word er helemaal gek van.
    druk is 1.5 bar normaal en onder het rijden 4 tot 4.5 bar olie is net vernieuwd de kleine sensor dus vernieuwd krijg ook snel en genoeg olie bij de nokkenas.
    dus olie systeem werkt na mijn weten goed.
    zal dan toch die oliedruk sensor stuk zijn waar de meter op zit?

    en weet ook iemand iets van de water temp sensor??
    deze heb ik ook vernieuwd heb na mijn weten de goede sensor een 2 polige met ovalen stekker nu reageert de meter wel goed.
    maar als de tempratuur oploopt gaat de temp lampje knipperen en temp loopt bij normaal stationair lopen naar de 1 na laatste streep toe.
    zal de sensor een verkeerde waarde hebben kan daar verschil in zitten??

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •