Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Hoogte Coupé quattro?

  1. #1
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard Hoogte Coupé quattro?

    Ik zag in een ander topic dat jullie genoeg weten te vertellen en uit te leggen over verlagen. Ik heb hier ook nog een vraag over.
    Mijn Coupé quattro ('87) is ook verlaagd door een vorige eigenaar (en aan de voorkant niet te weing). Dit wil ik terug brengen naar de originele situatie omdat zowel het eerste stuk van de uitlaatpijp, het carter en de radiator al eens in aanraking met het asfalt zijn gekomen (de uitlaatpijp is zelfs bijna doorgeschuurd).
    Maar nu weet ik niet hoe "hoog" hij origineel gestaan heeft en hoe de rijeigenschappen van een originele cq zijn (volgens mij een beetje slap, is het niet?). Zoals hij nu is gaat hij geweldig door een bocht op maar ik vind het toch echt te laag.
    Iets strakkere veren zou ik niet erg vinden maar hij moet niet té dicht bij de grond liggen.
    Iemand maten en suggesties over welke veren/dempers te gebruiken

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.849
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik zou gaan voor een Eibach-setje. Perfecte combi, niet veel lager dan origineel en behoorlijk strak zonder dat je je zorgen hoeft te maken om je vullingen.

    Tom

  3. #3

    Standaard

    Betere wegligging ligt niet puur aan het verlagen. Zeker extreme verlagingen hebben eerder een averechts effect. Dit merk je alleen niet, omdat door de harde veren de auto 'strak' lijkt te liggen, maar de druk op de wielen verandert wel degelijk.
    Beste zijdlingse grip heb je wanneer beide wielen contact hebben met het wegdek. Wanneer alle druk naar het buitenste wiel wordt overgebracht (dit maakt zich normaal kenbaar door overhellen), verlies je grip.
    Buitenste wiel zal meer wrijving genereren, terwijl het binnenste wiel eigenlijk niets doet. Dit is altijd minder dan de wrijving die beide wielen kunnen genereren, wanneer de druk gelijkmatig(er) verdeeld wordt over.
    Een 'minder' cq. niet verlaagde auto kan dus zeker een gelijkwaardige of misschien zelfs een betere wegligging hebben.
    Kan nog een heel verhaal ophanen over harde, zachte veren en stabilisatoren, maar dat deel komt toch voor de rekening van de fabrikant
    Wat betreft het advies wil ik me bij Tom aansluiten. Eibach is een fabrikant met ontzettend veel ervaring ook in de autosport en niet alleen op het gladde asfalt van het circuit. Volgens mij is bij hun de rijeigenschappen echt het doel (zo hebben ze ook anti-roll bars in hun produktgamma) en niet puur de verlaging...
    Altijd voor en achteras samen. Veranderen van één as verstoort de balans.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Heb eens gekeken op Eibach.de maar ik geloof niet dat er nog iets te krijgen is voor de typ85 .

  5. #5
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoogte Coupé quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Maar nu weet ik niet hoe "hoog" hij origineel gestaan heeft en hoe de rijeigenschappen van een originele cq zijn (volgens mij een beetje slap, is het niet?).
    wat betreft die 1e vraag: kom maar eens naast de mijne staan

    wat betreft die 2e vraag: slap vind ik 'm niet (en m'n andere auto is een erg verlaagde en harde (koni) S2), zeker met de P6000s vind ik m mooi direct sturen en niet al te veel hellen (quattro's hebben een dikkere stabi dan fronti's), en dat met een veergedrag dat veel absorbeert en dus ook op wat mindere weg alle wielen goed aan de grond houdt (merk je hoe ik het C-woord ontwijk). zeker omdat ik m dagelijks gebruik heb ik geen behoefte aan een ander onderstel (en omdat ik ook de S2 heb, scheelt ook veel, had ik bv een 100 als dagelijkse en de cq alleen voor de lol dan zou iets verlagen waarschijnlijk wel op m'n lijstje gestaan hebben, samen met 15" of 16")


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.849
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Heb eens gekeken op Eibach.de maar ik geloof niet dat er nog iets te krijgen is voor de typ85 .
    Type 89q past ook.

    Tom

  7. #7
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    ??????????????????
    Ik twijfel niet aan je kennis, maar weet je het zeker? Hoe is dat dan mogelijk?

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.849
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De onderstellen van de 89q en de 85q zijn niet zo erg anders. De 89q weegt iets meer dus in theorie zou het onderstel van de 89q wat te stijf zijn voor de 85q. Sommige mensen zeggen ook dat de 85q met een onderstel bedoeld voor de 89q iets hoger staat, maar ik zie het er niet aan af. Als je 85q last heeft van het bekende doorzakken van de achterkant, is het monteren van achterveren van de 89q een goede lange-termijnoplossing.

    Mijn ervaring is voornamelijk van horen zeggen op dit punt, er zijn verschillende eigenaars van 4000 quattro's op de quattro list (Amerikaanse discussielijst voor Auditechnische zaken) die deze upgrade hebben gemonteerd. Als low-cost oplossing prima.

    Tom

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •