Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: Hoe is dit nou weer mogelijk?

  1. #1
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard Hoe is dit nou weer mogelijk?

    Het volgende snap ik dus helemaal niet!
    Mijn Coupé quattro heeft normaal een beetje moeite met starten (een langstarter zeg maar ). Ok, geen probleem kan gebeuren en hij is de jongste niet meer.
    Nou heeft hij al twee keer achter elkaar langer dan een week stil gestaan, en wat denk je???? Na een week stilstaan hoeft hij de sleutel maar te ruiken en hij start :shock: .
    Eigenlijk geen probleem, maar ik ben van nature nogal nieuwsgierig wat techniek betreft :idea: en hier kan ik mezelf geen verklaring voor bedenken.
    Iemand van jullie???

  2. #2

    Standaard

    Als het je een troost kan zijn , mijn audi 200 doet exact hetzelfde .

    Na een week stilstand is ie meestal van de eerste tik weg .

    Ik vermoed dat het iets met een versleten koudestartsproeier te
    maken heeft , en dat die bij volle systeemdruk gewoon teveel geeft .
    Na een week is die druk al wat lager en krijgt de motor exact what he needs .

    Slechts een theorie hoor .

    Pat

  3. #3
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Aannemelijke theorie, had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik wel al bedacht dat de druk van de benzinetoevoer na een week minder was, maar dan zou hij juist slechter moeten starten. Daarom snapte ik het even niet.
    Bedankt voor de snelle reactie, kan ik tenminste weer rustig slapen :wink: .

  4. #4

    Standaard

    ik heb eens een audi 100 sloopwagen gehad die niet op gang te krijgen was , tenzij je hem aantrok met een andere wagen .
    Nooit kunnen vinden wat het probleem was , ik was toen nog merkelijk "groener " dan nu .

    Jaren later heb ik de koudestart sproeier van de 100 op een coupe gezet .
    Die coupe was dan ook niet meer in gang te branden . Toen viel alles natuurlijk op z'n plaats .

    Vandaar mijn theorie dat dat het probleem is .

    Pat

  5. #5
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Goede vraag!! en fijn dat er een antwoord op is.
    Ik heb er zelf nooit echt bij stilgestaan....maar het "probleem" komt me nu ik er over nadenk wel bekend voor (niet met m'n Audi).
    Goed om te weten!



    Grtz. Arlo
    de mijne stond een week stil en wilde helemaal niet meer starten
    (toch maar even een nieuwe accu denk ik.....voordat het echt koud gaat worden)
    One liter, driver's licence eater...



  6. #6
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    de mijne stond een week stil en wilde helemaal niet meer starten
    (toch maar even een nieuwe accu denk ik.....voordat het echt koud gaat worden)
    Grote bron van ergernis, een slechte accu....
    Zal ik niet snel meer op besparen. Heb een keer flink gekl**t met die van mijn motor. Elke keer aanduwen waarna het zweet onder de helm vandaan liep :oops: .

  7. #7
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Idd grote bron!!!
    Deze accu is geplaatst door een garage....ik had 'em gekocht terwijl de spanningverdeler stuk was....die heeft door het veelvuldig leegtrekken de 1e accu om zeep geholpen.
    Zij hebben een nieuwe verdeler geplaatst en deze accu.
    Het was dus ook geen nieuwe....maar het is zeker niet iets om op te besparen (als het nog een keer -10 graden wordt zal je op het journaal wel weer de beelden van een drukke wegenwachter zien die 85 accu's kan opladen voor 09:00AM)

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Heb je zelf dan geen set startkabels in de kofferbak liggen?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  10. #9
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Heb je zelf dan geen set startkabels in de kofferbak liggen?
    Tuurlijk....won't leave home without them :wink:
    (zelf gemaakte, 3 meter lang van dikke laskabels )

    Sterker nog...ik heb na dat akkefietje met die spanningsverdeler nog twee weken met een 2e accu in m'n kofferbak rondgereden :?
    (kon ik "mezelf" starthulp geven)
    Ik bedoelde ook dat er altijd mensen zonder prik komen te staan als het "ineens" koud wordt. (en dan moet de wegenwacht masaal uitrukken)
    En ik zal er gerust voor zorgen dat ik daar niet bij ga horen!
    m.a.w. morgen even een nieuwe accu halen.


    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  11. #10
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Hoe moeilijk is zon koudestartsproeier vervangen? ik heb namelijk exact hetzelfde met mn 200 ... paar dagen niet gereden? in 1 slag draait ie.... net nog gereden, of 1 dag later? heeel moeilijk starte
    K ga zo naar joris(zie onderdelen 100/200) k zal m meteen ff vragen of ie zon sproeierke heeft

  12. #11

    Standaard

    Let op hé Sander . Dit is slechts een theorie , ik heb het nooit getest .
    Het kan best zijn dat het niets helpt , of dat het zelfs nog slechter wordt .
    Als het zo is , don't shoot the pianoplayer . Ik dus .

    Koudestartsproeier vervangen : benzineleiding los maken .
    Oude lap eronder om de benzine op te vangen , anders wordt je high .
    Daarna twee inbusboutjes losmaken , en je hebt hem .

    Een van de weinige dingen die je bij een 200 zonder moeite kan vervangen .

    Pat

  13. #12
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Schijnbaar toch meer mensen met dit euvel (hun auto's dan bedoel ik). Maar gelukkig is er heel wat kennis en gezonde interpretatie aanwezig op het forum.
    Als het idd aan de koudstartsproeier ligt, is het een kleine ingreep. Wel ook even de koperen ringetjes van de benzineleiding (die om de bajonetbout) en de pakking van de koudstartsproeier vervangen als je toch bezig bent! Kleine moeite, groot plezier :wink: .

  14. #13

    Standaard Re: Hoe is dit nou weer mogelijk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Het volgende snap ik dus helemaal niet!
    Mijn Coupé quattro heeft normaal een beetje moeite met starten (een langstarter zeg maar ). Ok, geen probleem kan gebeuren en hij is de jongste niet meer.
    Nou heeft hij al twee keer achter elkaar langer dan een week stil gestaan, en wat denk je???? Na een week stilstaan hoeft hij de sleutel maar te ruiken en hij start :shock: .
    Ik had met mijn audi 80 1.8E (k-Jetronic) precies hetzelfde probleem! Het probleem was bij mij ook de koudestart-injector. Die wordt met een bi-metalen contact gestuurd. Het is de bedoeling dat tijdens de koudestart deze injector voor een 15-tal seconden bekrachtigt wordt, zodat er een extra rijk mengsel ingespoten wordt. Het probleem is dat dat bimetaaltje inbrand en daardoor de injector continue bekrachtigt blijft! De motor verzuipt dus. Wat je moet doen is de stekker gewoon eens lostrekken van de koudestart-injector. Deze is op het inlaatspruitstuk gemonteerd. Ik heb de tip van iemand uit Australië (Mooi hè, internet). Ik vond het toen niet echt plausibel klinken, maar heb het toch eens geprobeerd. Wat denk je; geen enkel probleem meer met starten. 's Zomers niet, 's winters niet, gewoon nooit meer! Ik heb ook nooit de behoefte gehad om een nieuwe ks-injector te monteren.

  15. #14

    Standaard

    :shock: Ik heb het gevoel dat dat bij mijn 100 2.3e 44 ook aan de hand is. Eerste keer starten prima; loopt ie en zet je hem uit en binnen 1 of 2minuten weer aan wil ie niet starten. Moet ik echt wachten. Denk je dat het bij dit type (hij is natuurlijk al wat ouder) ook aan de hand kan zijn? Het zou mij niks verbazen dat wanneer ik dat ding eruit trek die motor een stuk soepeler loopt...

    Wie weet overigens waar die stekker zit bij mijn 100? Ik zal overigens snel met foto's komen. Het cameraatje was stuk maar inmiddels gemaakt. Kunnen jullie zien dat het echt een mooie kar is. :D

  16. #15

    Standaard

    Heb/had zelf ook precies hetzelfde probleem met mijn 200:
    Altijd moeite met starten tenzij je 'em een week laat staan en dan tikkie lopen...
    Dus heb ik gedurfd om de tip van "Cogido" uit te proberen door de koude startsproeier los te koppelen en waarempel het starten is 90-100% verbeterd.
    Ook het wegrijden gaat veel soepeler (hiervoor hield de motor altijd wat in op lage toeren na stationair lopen)

    Ben erg blij dat ik eindelijk weet waar het aan ligt aangezien volgens mij elke audi 5 cilinder uit die tijd er last van heeft. Zelfs mijn passat ( met 5cil audi motor) heeft exact hetzelfde probleem

    Het enige wat nu nog rest is het vinden van dat bimetaaltje wat vervangen moet worden...ik heb al wat gezocht in Etka en onder de motorkap maar nog niks (echt) gevonden.

  17. #16

    Standaard

    Dat bimetaaltje heet thermotijdschakelaar , en het zit
    achteraan op de cylinderkop .

    Het werkt ongeveer als volgt :

    Bij een koude motor warmt een elektrische stroom
    het element op . Het duurt een tijd eer de uitschakeltemperatuur
    bereikt is . Gedurende die tijd spuit de koudestartsproeier .

    Bij een lauwe motor is die tijd al wat korter .
    Bij een warme motor is het element volledig uitgeschakeld
    en loopt er geen stroom .

    Pat
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  18. #17

    Standaard

    Het probleem dat ACOQ beschrijft, is niet zozeer de koudestartsproeier, maar de injectoren. Daarvan lekken er één of meer een heel klein beetje, een probleempje bij vrijwel alle oude vijfcilinders. Wat gebeurt er dan als de motor nog warm is, of maar een dagje stilstaat? In de cilinder verzamelt zich een klein plasje benzine. Dat is teveel om te verbranden met de aanwezige lucht, je hebt dus een erg rijk mengsel, zodat je wat langer moet doorstarten voor de motor pakt. Het feit dat de koudestartsproeier extra benzine toevoegt bij het starten, maakt dat probleem alleen maar erger.

    Maar staat 't hok een week stil, dan verdampt dat plasje heel langzaam. Helemaal perfect gesloten is die cilinder immers niet, er kan langs de zuigerveren altijd wel een beetje damp ontsnappen. Bovendien condenseert de benzine tijdens die week langzaam op de ijskoude cilinderwand. Druppels benzine verdampen veel slechter dan nevel, zodat die druppels geen slechte invloed meer hebben bij het starten.

    Resultaat: na een week start ie beter als na een dag.
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  19. #18

    Standaard

    Zaterdag ga ik naar de garage ff dagje sleutelen dus dan ga ik het ook proberen. Heb je toevallig ook nog gemerkt of het brandstofgebruik wellicht lager is geworden sindsdien?
    - een quattro, daar lach je iedereen mee uit -

  20. #19

    Standaard

    Sorry, zat op de verkeerde pagina te kijken. Bedankt voor de foto, weet ik tenminste waar ik moet zoeken. Van de injectoren weet ik het; daar kan je toch weinig aan doen dacht ik?

    Wat Brun zegt neemt toch nog niet weg dat die koudestartversproeier nog steeds kapot kan zijn en dus voot een lange tijd tijdens het lopen een extra rijk mengsel blijft inspuiten...
    - een quattro, daar lach je iedereen mee uit -

  21. #20

    Standaard

    Kan wel (kapotte koudestartsproeier) maar dan gaat bijna altijd de thermotijdschakelaar stuk (die met dat bimetaaltje). De sproeier zelf is het maar zelden.

    Kun je makkelijk testen. Bij warme motor trek je het stekkertje van de sproeier af (motor laten doorlopen natuurlijk) en prik je er een testlampje op of een multimeter. Er mag geen spanning op staan.

    Bij koude motor (na een nacht stilstaan): eerst stekkertje eraf trekken, lampje of multimeter erop, dan iemand anders laten starten terwijl je kijkt. Er mag maar een paar seconden spanning op staan, daarna moet het lampje uitgaan. Als de motor heel koud is, komt er ook even spanning op die stekker als je een beetje gas geeft. Bij warme motor zoals gezegd geen spanning.
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •