Bij twijfel zou ik hem dan gewoon vervangen, Zo duur is een riem op zich ook weer niet, vooral als je het zelf kan doen. Weet niet zeker of of de kleppen de zuiger kunnen raken, maar misschien heeft iemand anders daar ervaring in.
Goedenavond,
Ik heb vandaag een audi coupe bij een garagebedrijf gezien. Er zat een blauwe sticker met de volgende tekst op de kap van de distirbutieriem geplakt:
"Distibutieriem vervangen bij 218000 km". Er staat geen datum bij. Dat kun je op twee manieren lezen: Hij moet vervangen worden bij deze km stand óf: hij is vervangen bij deze km stand. De huidige km stand is 258000 km en de auto is van 1997. (een van de laatste coupe's) het is een 2.0 E motor. (116 pk)
Waar kun je vanuit gaan?
Krijg je, als hij toch knapt, motorschade bij dit type motor?
Misschien kan iemand me van antwoord voorzien.
Alvast hartelijk dank.
Hoi,
Je kunt maar beter zeker van je zaak zijn en het nu doen. Gewoon een leuke garage of enthousiaste beunhaas (die weet wat hij doet) zoeken die hem even wil vervangen. Riem an sich vervangen kost je een uur of 4-5 en 20 euro voor een nieuwe riem dus daar hoef je niet helemaal para voor te worden. Schade of niet, ik zou het geen fijne gedachte vinden dat mijn distributieriem elk moment zou kunnen knappen als ik onderweg ben. Voor je gemoedsrust zou ik zeggen, gewoon even laten doen onder de toonbank.
Er zal bedoelt worden, dat de riem bij de 218 Dkm vervangen is. Gebruikelijk staat het kilometrage er op, waarbij de riem vervangen is. Niet wanneer die vervangen moet worden. Volgens mij is de twee liter gewoon een interferentie motor, dus bij een knappende riem heb je schade. Gewoon vervangen bij twijfel. De riem zit er dan misschien wel 40 Dkm op, maar je weet niet hoe oud deze is.
2.0 8V (90pk) is een non-intereferentie volgens mij, de 16V (110-115pk) is wel een intereferentie. Normaliter zet je er idd de km-stand op bij het vervangen, net als in de boekjes. Daar schrijft de garagist/dealer ook niet op wanneer de olie weer ververst moet worden.