Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

  1. #1
    Audi90Turbo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    353
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Collega's...

    Ik heb een probleem met een Audi v8 3.6 van 1989.
    De koelvinnen slaan niet aan. De koelvinnen zijn goed. De relais die de koelvinnen aansturen zijn goed.
    Ook heb ik spanning op deze relais.
    De aansturing van deze relais zouden volgens het elektrische schema vanuit de tellerklok komen.
    De temperatuursensoren heb ik voor de zekerheid vervangen.

    Wie o wie heeft hier ervaring mee? Gaan deze tellerklokken wel eens kapot of zoek ik in een hele verkeerde richting.....
    Ik heb geprobeerd om er een paar foto's bij te zetten maar ik weet niet of dit is gelukt.

    Ik ben blij met alle hulp.

    Vr. gr. Robert
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    If jou ever see me drive an opel, SHOOT ME!

  2. #2
    guido
    Guest

    Standaard re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Nou heb ik nooit een ur V8 gehad maar wel een S6 C4 V8 die eigenlijk dezelfde basis had. Voor zover ik me kan herinneren zijn er twee (of misschien zelfs drie) ventilatoren. Eén ven wordt met de multi V-riem aangedreven en deze wordt hydraulisch aangestuurd en hoort altijd te draaien met een bepaald basis toerental. De tweede ven is elektrisch en deze wordt aangestuurd vanuit de airco unit. Volgens mij wordt deze elektrisch ven ook ingeschakeld wanneer de mechanische ven het niet aan kan en de temperatuur te hoog wordt. Dat de sturing uit de klokken zou komen lijkt me sterk. Volgens mij volg je de verkeerde temperatuursensor in het schema.
    Laatst gewijzigd door guido; 24-09-15 om 09:29.

  3. #3
    Audi90Turbo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    353
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Ik heb geprobeerd een deel van het schema bij deze reactie te voegen. Als dat niet is gelukt slaat deze reactie helemaal nergens op.
    Op schema 1/8 staan bovenin j26 en j101. Dat lijken me de relais voor de elek. koelvin. Eén vin wordt idd aangedreven door de multiriem.
    Vanuit die relais (posities 87 naar verbruiker) gaan em rood/bruine en een rood/blauwe draad naar e39 (geen idee wat dat is).
    Vanuit daar gaat een rood/witte naar v7 wat de koelvin is.
    Naar de relais toe, positie 86 op j26 en positie 85 op j101 zijn een groen/gele draad (j26) en een geel/zwarte draad (j101).
    Die twee draden zouden komen van de nummers 161 en 159 van schema 1/13 in dit geval.
    In schema 1/13 staat een j218 afgebeeld. Volgensmij is dit de tellerklok. Nou moet ik bekennen dat mijn duits niet zo best is.
    Die geel/zwarte en groen/gele draden zouden volgens mij zitten op de posities t26b/18 en t26b/20. Daar wordt in het schema ook de draadposities 99 en 95 aangegeven.

    Als ik er helemaal naast zit mijn excuses. Wanneer de schema's er niet bij staan ook mijn excuses.
    Alvast bedankt voor het antwoord.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    If jou ever see me drive an opel, SHOOT ME!

  4. #4
    guido
    Guest

    Standaard re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Heb je een scan van hogere resolutie want dit is echt niet te lezen.
    Anders wil ik vanavond nog wel even zoeken in mijn archieven of ik het schema kan vinden.

  5. #5
    Audi90Turbo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    353
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Nee sorry. Helaas. Dit is war ik het ook mee moet doen. Een foutje van mijn kant is dan ook niet ondenkbaar........
    If jou ever see me drive an opel, SHOOT ME!


  6. #6
    guido
    Guest

    Standaard re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Hier een link naar duidelijke schema's : http://www.lovania-it.de/audiv8/repl...id=797&sid=878
    Je kunt klikken op de pagina's om ze te vergroten.

    Even snel gekeken : zekering S42 - 60 Amp controleren en zekering S3 - 20 Amp, draad rood/blauw op A86K van relais J101 moet 12 Volt hebben (contact aan)
    Verder wordt alles geschakeld via de computer in het dashboard via geel/zwart, geel/blauw en groen/geel (relais hebben dan plus van zekering en massa wordt geschakeld door computer)
    Kwestie van logisch nadenken, testen en uitsluiten (is mijn vak dus ik heb makkelijk praten ......)
    Hier moet je uit kunnen komen. Sterkte !
    Laatst gewijzigd door guido; 24-09-15 om 13:42.

  7. #7
    Audi90Turbo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    353
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Super dank je wel. De relais worden dus wel aangestuurd vanuit de tellerklok/computer in de tellerklok??
    If jou ever see me drive an opel, SHOOT ME!

  8. Ad
  9. #8
    guido
    Guest

    Standaard re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Ja, zo te zien wordt bij deze auto vanuit het tellergedeelte een en ander aangestuurd. Ik dacht eerst dat het voor controlelampjes zou zijn maar het is echt een computer die schakelt.

  10. #9
    Audi90Turbo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    353
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Dank je wel voor je hulp. Ik ga er morgen weer vol gas mee verder. Ik ben blij dat ik het niet helemaal verkeert had. Ik ken het bij mercedes wel dat een hoop via de tellerklok loopt. Bij Audi's op leeftijd heb ik dit inderdaad ook nog niet eerder meegemaakt. Nogmaals dank en als het gelukt is laat ik nog even van mij horen!! Als ik er niet uit kom trouwens ook ;-)
    If jou ever see me drive an opel, SHOOT ME!

  11. #10
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido Bekijk Berichten
    Hier een link naar duidelijke schema's : http://www.lovania-it.de/audiv8/repl...id=797&sid=878
    Je kunt klikken op de pagina's om ze te vergroten.

    Even snel gekeken : zekering S42 - 60 Amp controleren en zekering S3 - 20 Amp, draad rood/blauw op A86K van relais J101 moet 12 Volt hebben (contact aan)
    Verder wordt alles geschakeld via de computer in het dashboard via geel/zwart, geel/blauw en groen/geel (relais hebben dan plus van zekering en massa wordt geschakeld door computer)
    Kwestie van logisch nadenken, testen en uitsluiten (is mijn vak dus ik heb makkelijk praten ......)
    Hier moet je uit kunnen komen. Sterkte !
    ook namens mij super bedankt voor deze pagina's !
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

  12. #11
    guido
    Guest

    Standaard Re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    Mocht je het nog niet hebben geprobeerd ..... als je terug gaat op de link kun je ook het complete boek downloaden : http://www.lovania-it.de/audiv8/?site=downloads.html

  13. #12
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvinnen slaan niet aan 3.6 1989

    had ik inderdaad al gedaan, maar alsnog bedankt
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •